בכותרת הראשית של העיתון
ידיעות אחרונות ביום שישי האחרון פורסמה כוונתו של
שי פירון, (השר חסר החינוך החדש) להתנות מתן תקציבים לחינוך החרדי, ב'לימודי הליבה'. החרדים לדורותם תמיד התנגדו ללימודי הליבה (שנקראו בזמנו לימודי חול) עוד כאשר היו מיעוט במדינות אחרות. לאורך ההיסטוריה ניסו לכפות על היהודים את לימודי החול והרבנים התנגדו לכך נחרצות כי ראו בזה פיתוי להזנחת לימודי הקודש ואף ליציאה לתרבות זרה. (זה מה שרצו הגויים, וזה מה שרוצים מהחרדים, רבים מהיהודים של היום).
ההיסטוריה לא השתנתה הרבה רק שעכשיו הכפייה נעשית ע"י היהודים בעצמם במדינת היהודים. אלו, ברוב חוצפתם, עוד באים בתלונות לגבי כפייה חרדית. למעשה, על-פי דבריו של ח"כ מוזס מיהדות התורה ואני מצטט: "תקציב משרד החינוך לשנה היוצאת 2012 עמד על סך של קרוב לשישים מיליארד שקל, כשמתוך זה רק כחמש מיליארד מופנה לחינוך החרדי שמהוה בגיל הרך 32% מהמערכת החינוכית ובכיתות ז-ח, 26%" כעת גם בתקציב החינוך המצומצם של החרדים רוצים להשתלט.
הייתי רוצה לראות את ח"כ
יאיר לפיד, את השר פירון ואת שאר חברי מפלגתם מעיזים להתערב בהתנהלות המוסלמים והנוצרים בישראל, הייתי רוצה לראות כיצד הם פוגעים בציפור נפשם, אך חלילה להם לעשות זאת. רק כנגד היהודים או ליתר דיוק החרדים, חברי סיעתו של לפיד גיבורים. למה שלא תלחצו על הפלשתינים באמצעות עיכוב או מניעת העברת תקציבים בכדי שיפסיקו להסית את תלמידיהם בבתי הספר לאלימות כלפי ישראל? (הרי זה חלק חשוב בתוכנית הלימוד שלהם).
בתי הספר אינם מכשירים לחיים
כאחד שלמד במערכת החינוך החילוני, אשר למד את כל לימודי הליבה (גם אם לא קראו לזה אז בשם זה), סיים בגרות, פסיכומטרי ואף תואר ראשון באוניברסיטת ת"א, אני יכול להעיד בנוסף לרבבות אחרים, כי פרט לכתיבה, קריאה, וחשבון פשוט הנלמדים בבתי הספר היסודי, ומקצוע האנגלית הנלמד עד תום תקופת הלימודים, לא מסייע החומר הנלמד בבתי הספר לרוב האנשים בחיי היום יום. אומנם לא מזיק להרחיב את האופקים, אך רוב מה שהתלמידים לומדים, הם גם שוכחים.
את החשבון הפשוט המורכב מחיבור, חיסור, כפל, חילוק, משוואות עם נעלם אחד או שניים ואחוזים, לומדים כולם בבתי הספר, גם החרדים וגם החילונים. כך גם בעניין הקריאה והכתיבה. אני מסכים שהאנגלית הייתה יכולה לסייע יותר לאלו הרוצים להתקדם לעולם האקדמאי ובכלל, אם כי הכרתי באוניברסיטה סטודנטים רבים שהתחילו ללמוד ללא שליטה באנגלית, אך הגיעו באמצעות קורסים באוניברסיטה לרמת הפטור הדרושה וכיום הם שולטים היטב בשפה.
רוב רובם המכריע של האנשים מבזבזים את זמנם בבית הספר, ראיתי הרבה אנשים שהיו תלמידים גרועים והסתדרו בחיים טוב יותר מתלמידים מצטיינים אחרים, כי בית הספר אינו מתאים את עצמו לכל התלמידים. לא ראיתי אנשים מוכשרים שלא הצליחו להתקבל ללימודים גבוהים בגלל מחסור בלימודי ליבה. מי שיש לו כישרון מצליח להגיע ליעדיו, ומי שאיננו מוכשר, גם לימודי הליבה לא יסייעו בעדו.
זה לא חשוב ללמד את תלמידי ישראל מקצועות המשעממים אותם ולגרום להם לשנן ולחרוש ולשכוח לאחר הבחינות את מה שלמדו, אבל זה כן חשוב ללמד אותם כיצד ללמוד, ולעזור להם לגלות את הפוטנציאל הטמון בהם ולהשקיע שם ובעיקר שם, בבחינת מה שאמר שלמה המלך: "חינוך לנער על-פי דרכו".
מי באמת מונע את ההשכלה הגבוהה
מי שמונע מהחרדים להגיע להשכלה הגבוהה, אך גם ממאות ואלפי חילונים, אלו לא לימודי הליבה, לא השלמת הבגרויות ולא הפסיכומטרי. מי שמונע מאלפי חילונים, מסורתיים, דתיים וחרדים את ההשכלה הגבוהה זו עצם הדרישה הטיפשית לאותם לימודי ליבה, בגרויות ופסיכומטרי.
כאשר בן אדם לומד את המקצוע המתאים לו באמת, הוא יסתדר גם ללא בגרות, פסיכומטרי וליבה (לו לא יידרש לזה). הלימודים האקדמאים צריכים להיות פתוחים לכולם וההצלחה בהם בשנה או בשנתיים הראשונות היא זאת שצריכה להכריע אם תינתן לתלמיד ההזדמנות להמשיך. אגב, גם שר האוצר הגיע רחוק ללא הבגרויות.
החרדים חכמים ומצליחים לא פחות
כחוזר בתשובה הכרתי את שני העולמות, וכאחד שחי ועובד בסביבה החרדית, אני יכול להעיד שאינני מרגיש שהחלפתי סביבה חכמה בסביבה חכמה פחות, אולי ההיפך, כי לימודי הגמרא מחדדים לא פחות ואף יותר מלימודי החשבון, הכימיה והפיסיקה שבבתי הספר החילוניים.
בעברי עסקתי בחונכויות אישיות במספר מסגרות. היה לי חניך אשר גדל והתחנך בחברה החרדית ולמד ראיית חשבון, (הוא נעזר בי המון בשל מחסור בביטחון עצמי). הוא מעולם לא למד במסגרות חילוניות אך בכל זאת הצליח מאוד בלימודי ראיית החשבון כי הוא בחר לעסוק בתחום הקרוב לליבו (הוא תמיד טען שהוא אוהב לעשות חישובים ולהתעסק עם מספרים). בתום לימודיו הוא עבד כסטאז'ר בחברה חילונית, ובתום הסטאז' התבקש להמשיך כעובד באותו המקום ואף העלו לו את משכורתו לאחר שחשב לעזוב ולעבור למקום אחר. מנהל העבודה שלו אף שיבח אותו ואמר לו כי ייתכן שבזכות היותו חרדי הקשור לבורא העולם, נכנסה לו, למנהל,ברכה למקום העבודה.
הכרתי עוד כמה חרדים אשר סיימו לימודים גבוהים ומצליחים מאוד במקום עבודתם.
השלמת הבגרויות והפסיכומטרי לא סייעו להם ספציפית ללימודי המקצוע אותו הם בחרו ללמוד, אלא רק עכבו אותם מלהשלים את מלאכתם. דבר זה נכון גם לגבי החילונים.
למרות הליב"ה
לאחר הצלחתו של יאיר לפיד בבחירות האחרונות ולאחר שנשא את דבריו כלפי המגזר החרדי, עלה חבר הכנסת מנחם
אליעזר מוזס (יהדות התורה) אל הדוכן בכנסת, והשיב ללפיד , באומרו, בין השאר, את המילים הבאות, (ואני מצטט): "30,000 תיקים פתוחים במשטרה כנגד בני נוער. 60,00 תלמידים צרכו סמים.. 200,000 תלמידים השתכרו מצריכת משקאות חריפים - מדינת נוער שיכורים. ו- 2,000 מורים בעל יסודי, הוכו בידי תלמידיהם. אלו הם פירות מערכת החינוך הממלכתית של מדינת ישראל - עם לימודי הליב"ה".