|   15:07:40
דלג
  אמילי לנדאו  
פובליציסטית INSS
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

משבר הגרעין בקוריאה: לקח למקרה האירני?

בשבועות האחרונים ניכרת הסלמה חדה באיומיה הגרעיניים והקונבנציונליים של קוריאה הצפונית, המכוונים בעיקר כלפי קוריאה הדרומית וארצות הברית, אך גם לעבר יפן
22/04/2013  |   אמילי לנדאו   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
מתיחות בין הקוריאות [צילום: AP]

קוריאה הצפונית ידועה היטב בהתגרויותיה החוזרות ונשנות כלפי קוריאה הדרומית וארצות הברית כמרכיב מרכזי בהתנהלותה בעשור האחרון, אל מול הניסיונות לנהל עמה משא-ומתן על התפרקותה מיכולת גרעינית צבאית, במסגרת "שיחות השש" (Six Party Talks). להתגרויות של קוריאה הצפונית יש גם ממד אזורי ובינלאומי אשר בא לידי ביטוי בניסויים שערכה בטילים בליסטיים וכן התקדמותה בפיתוח הגרעיני, כולל ביצוע של שלושה ניסויים גרעיניים מאז 2006. הדפוס שהתקבע במהלך תקופה זו - מאז 2006 - היה, שקוריאה הצפונית נוקטת בצעדים מתריסים בעלי אופי של "הליכה על הסף" על-מנת למשוך את תשומת לבה של ארצות הברית ולהחזירה לשולחן המשא-ומתן ול"סחוט" תנאים טובים יותר, קרי, להבטיח לעצמה סיוע כלכלי נרחב, אשר היווה את הציר המרכזי בכל הסכם שהושג איתה עד כה בהקשר הגרעיני.

הפעם האחרונה שקוריאה הצפונית נשאה ונתנה במסגרת שיחות השש, הייתה בדצמבר 2008. ב-2009 הכריזה זו כי שיחות השש הסתיימו, וערכה את הניסוי הגרעיני השני שלה; ב-2010 היא פתחה בהתגרויות כנגד קוריאה הדרומית - הטבעת ספינת מלחמה ומותם של 46 מלחים דרום קוריאנים, וירי על אי באזור שנמצא בסכסוך בין שתי המדינות, ומותם של שני חיילים ושני אזרחים; בסוף השנה חשפה מתקן להעשרת אורניום ביונגביון. במהלך 2011, פיונגיאנג הביעה שוב עניין בבחינת חזרתה למשא-ומתן גרעיני, ובקיץ ניהלה סדרה קצרה של שיחות בילטרליות עם ארצות הברית בנושא.

אולם, לפני שהושג הסכם כלשהו, מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג-איל הלך לעולמו, ובנו קים ג'ונג-און עלה לשלטון. התפתחות מפתיעה בפברואר 2012 טיפחה תקווה קצרת ימים, במסגרתה המנהיג החדש אימץ גישה חיובית כלפי סוגית הגרעין: ארצות הברית וקוריאה הצפונית הודיעו על הגעתם להבנות בתחום הגרעין באמצעות הצהרות חד-צדדיות מקבילות. קוריאה הצפונית הודיעה על נכונותה להשהות את פעילותה בתחום העשרת האורניום, וכן היא הודיעה על הסכמתה למורטוריום על ניסויים גרעיניים וכן ניסויים בטילים בליסטיים, וארצות הברית מצידה הבטיחה סיוע של 240,000 טון מזון. אלא שההצהרות המקבילות לא מומשו ולא הבשילו לכדי עסקה מוגמרת. במקום זה, המנהיג החדש החליט לשגר לוויין לחלל במחצית אפריל 2012 (השיגור נכשל), ומאז הוא נמצא במסלול של התנגדות גוברת ומעשים מתריסים בדמות ניסוי (מוצלח) בטיל בליסטי לקראת סוף השנה, וניסוי גרעיני שלישי בתחילת 2013.

אין ראיות

בשבועות האחרונים ניכרת הסלמה חדה באיומיה הגרעיניים והקונבנציונליים של קוריאה הצפונית, המכוונים בעיקר כלפי קוריאה הדרומית וארצות הברית, אך גם לעבר יפן. בפעם הראשונה קוריאה הצפונית איימה בתקיפה גרעינית כנגד ארצות הברית. התדירות, האינטנסיביות ותוכן האיומים - המתגלגלים במהירות בזה אחר זה - הם ללא תקדים בעשור של משא-ומתן עם קוריאה הצפונית בהקשר הגרעיני.

מה מנסה קוריאה הצפונית להשיג? הרקע המיידי להסלמה היו הסנקציות שהוטלו עליה בעקבות הניסוי הגרעיני השלישי בפברואר 2013, והתרגיל הצבאי המשותף השנתי שקיימו ארצות הברית וקוריאה הדרומית - תרגיל שקוריאה הצפונית מתנגדת לו כמדי שנה. אך ההתפתחויות הללו לא היו בלתי צפויות, ואינן מסבירות את העלייה הדרמטית בעוצמת האיומים מצד קוריאה הצפונית. יתירה מכך, איומיה של קוריאה הצפונית הם בעיקרם חסרי שיניים: חסרות ראיות חד-משמעיות לכך שלקוריאה הצפונית יש את היכולת למזער ראש נפץ גרעיני ולהציב אותו על טיל בליסטי ארוך טווח, דבר שמעמיד בספק את האיום הגרעיני כלפי ארצות הברית. הוצאה לפועל של התקפה קונבנציונלית משמעותית תעורר ללא ספק תגובה צבאית רבת עוצמה מצד ארצות הברית וקוריאה הדרומית, וספק אם קוריאה הצפונית תוכל לעמוד בה. בהיות שיחות השש מושהות, ההסלמה החדשה לא נראתה בתחילה תואמת את הדפוס המוכר שקוריאה הצפונית ביססה בעבר; אולם, הצעה חדשה של ארצות הברית וקוריאה הדרומית (שהועלתה בעקבות איומיה של קוריאה הצפונית) לנהל שוב משא-ומתן - בתנאי שקוריאה הצפונית תראה שהיא רצינית ביחס לפירוק יכולותיה הגרעיניות - יכולה לאותת שלכך כיוונה קוריאה הצפונית, בהתאם לדפוס המוכר.

בעוד המניעים של קוריאה הצפונית אינם ברורים, הצליחה פיונגיאנג למקד את תשומת הלב של העולם, במיוחד בממד הגרעיני ברטוריקה שלה. דיווחים בתקשורת, שהעלו תסריטי אימה בדבר מלחמה גרעינית אפשרית בפתח, התעלמו מהעובדה שהיכולות הנוכחיות של קוריאה הצפונית אינן תומכות באיומים שלה. סביר להניח כי בסופו של דבר ידעכו הקולות וצלצולי האזעקה, ולכל היותר ימצאו ביטוי בניסוי ירי של טיל ארוך טווח.

קונטקט אזורי

יחד עם זאת, קוריאה הצפונית ממשיכה לקדם את תוכנית הגרעין והטילים שלה ואם לא יושג הסכם לפירוק יכולתה הגרעינית, היא תצליח בסופו של דבר לפתח ראש נפץ גרעיני שתוכל להציב על טיל ארוך טווח, ובכך להפוך לחברה מלאה במועדון המדינות הגרעיניות ולאיים על ארצות הברית, כשלאיום יש כיסוי מבצעי. המשבר האחרון הראה כיצד קוריאה הצפונית - מדינה שאינה מהססת לאיים בתקיפה גרעינית - תוכל להחזיק את האזור במצב של כוננות מול איום מיידי (hair trigger alert).

שאלה אחרת שמחייבת דיון: איזו משמעות נודעת למשבר האחרון בקוריאה בהקשר למשבר הגרעין האירני. באשר להתנהגותה "יוצרת-המשברים" של קוריאה הצפונית, היא מספקת למעשה אך מעט תובנה לגבי הצעד האפשרי הבא של אירן, משום שאירן פיתחה סגנון ייחודי משלה בהתנהלותה מול הקהילה הבינלאומית. אירן - מדינה לא פחות נחושה ומתריסה מקוריאה הצפונית - בחרה לנווט את דרכה דווקא על-פי הכלל של הימנעות ממשבר, ועושה זאת בהצלחה לא מבוטלת. גם הקונטקסט האזורי של כל אחת מהמדינות הללו הוא שונה. קוריאה הצפונית השתמשה בעבר בנושא הגרעיני כקלף מיקוח על-מנת לזכות בסיוע כלכלי מארצות הברית ומשכנותיה האזוריות, בעוד אירן כמדינה עשירה בנפט לא זקוקה לסיוע כלכלי. האירנים לעומת זאת משתמשים בתוכניתם הגרעינית לבסס את מעמדם ושאיפותיהם להגמוניה אזורית - מה שלא קיים במקרה של קוריאה הצפונית. חשוב לציין כי הדרום קוריאנים נשארו רגועים יחסית אל מול מטח האיומים של קוריאה הצפונית, אך אין לצפות למצב דומה אם יופנו איומים מצד אירן, במיוחד לעבר סעודיה וישראל. קוריאה הצפונית, על-אף היותה גרעינית, היא מדינה חלשה המוקפת במדינות חזקות ממנה; אלה נוטות להתייחס אל השכנה האגרסיבית כמעט כאל ילד מתגרה שחייבים לטפל בו ביד חזקה, אך אין לדחות אותו. אירן, לעומת זאת, היא מדינה חזקה באזור שבו חלק מהמדינות רואות בה יריבה ומתחרה על השפעה אזורית, ובעבור חלק אחר היא נתפסת כאויב מסוכן ומטיל מורא.

באשר לאופן ההתנהלות של השחקנים הבינלאומיים מול כל אחת מהמדינות המתגרענות, האסטרטגיה של ההתמודדות מושפעת בכל מקרה מהדרך בה השחקנים תופסים את המדינה, ואת הרקע האזורי שבו היא מצויה. מזה זמן רב נמנעה ארצות הברית מגישה כוחנית כלפי קוריאה הצפונית משום שפיונגיאנג יכולה לגרום להרס מסיבי לסיאול באמצעות טילים קונבנציונאליים; יתירה מכך, סין מגנה על קוריאה הצפונית משום שהיא חוששת מקריסתה ומהתוצאות הקשות של התפתחות כזו עבורה. לצד המאמצים הנמשכים להביא את קוריאה הצפונית לסגור עסקה בדרך של משא-ומתן, המדינות העומדות מול פיונגיאנג נוקטות למעשה במדיניות של "הכלה", והמשבר האחרון יכול להתפרש כמקרה אשר מדגים שגם מול איומים גרעיניים בוטים, מדיניות ה"הכלה" פועלת. אולם, המציאות האסטרטגית השונה במזרח התיכון צריכה להוות תמרור אזהרה מהשוואה והסקת מסקנות פשטניות. אם אירן תציב איומים כמו אלו של קוריאה הצפונית, הם ייתפסו באופן שונה בשל התנאים האזוריים השונים. יתרה מזאת, אירן יכולה לקדם את מטרותיה גם ללא איומים כה בוטים; היא תוכל במקום זאת לנצל את החסינות בפני מתקפת-נגד, שממנה תיהנה כמדינה גרעינית, על-מנת לקדם באופן אינקרמנטאלי את שאיפותיה האגרסיביות להגמוניה אזורית. בתסריט כזה, הרתעה גרעינית קלאסית תיהפך ללא רלוונטית.

העובדה שקוריאה הצפונית ואירן מציגות אתגר גרעיני אינה מנטרלת את הגורמים אשר מבדילים בין שני המקרים. התפתחויות בקשר למדינה מתגרענת אחת אין להן בהכרח השלכות מיידיות לגבי המדינה האחרת. יש לבחון כול מקרה אל מול התנאים והנסיבות הסובבים אותו: טבען של שתי המדינות המתגרענות והמוטיבציה המניעה אותן; האסטרטגיה והטקטיקה שלהן כשהן עומדות מול כוחות אזוריים וגלובליים; והשיקולים של קבוצת המדינות הספציפיות שעומדות מולן, כפונקציה של התנאים האזוריים ששולטים בכל מקרה ומקרה.

תאריך:  22/04/2013   |   עודכן:  22/04/2013
אמילי לנדאו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
משבר הגרעין בקוריאה: לקח למקרה האירני?
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ראיס-פוטין-בוטוקס
22/04/13 16:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משבר קוריאה
כתבתי פעם ופעמיים כי אירן החמושה בפצצות אטום גרועה למצב קיומה של מדינת ישראל פי עשר מתוצאות מלחמת מנע כנגד אירן החותרת לייצר פצצת אטום. בין אם תוצאת המלחמה היא התחייבות אירנית לא לייצר פצצה כזו בהווה ובעתיד או רק דחיית הייצור לתקופה כזו או אחרת.
15/04/2013  |  פסח רויטמן   |   מאמרים
מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, נועד בבייג'ינג עם ההנהגה הסינית בניסיון להביא לסיום המשבר בחצי האי הקוריאני ולפירוק יכולתה הגרעינית של קוריאה הצפונית.
13/04/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
מזכיר המדינה ג'ון קרי פרסם (יום ו', 12.4.13) אזהרה חריפה לקוריאה הצפונית, באומרו כי אל לה לירות טיל ניסוי בטווח בינוני. הוא דחה את מסקנותיו של דוח מודיעין אמריקני חדש המצביע על התקדמות משמעותית בתכנית הנשק הגרעיני של המשטר הקומוניסטי.
12/04/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
הערכה דרמטית מכיוון וושינגטון. לקוריאה הצפונית יש נשק גרעיני, ואף יכולת לשגר אותו על גבי טיל בליסטי. הדברים עולים מדוח חדש של הפנטגון, שלא ברור אם התפרסם במכוון במהלך דיון בקונגרס בוושינגטון.
12/04/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
המשבר בחצי האי הקוריאני ומלחמת האזרחים המדממת בסוריה צפויות להיות הנושאים הבוערים המרכזיים שיידונו בוועידת שרי החוץ של מדינות ה-G8. בוועידה שמתקיימת היום (יום ה', 11.4.13) בלונדון.
11/04/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
חיקוי כושל של צה"ל את צבאה של גרמניה הנאצית; רב-אלוף חיים לסקוב ואלוף ישראל טל - אבות השריון של צה"ל; מיתוסים על מהלכי השריון של צה"ל במלחמות; השפעה שלילית של צה"ל, האנטי-אינטלקטוא...
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il