|   15:07:40
  ישי פרידמן  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

הבחירות לרבנות הראשית

חברות לובינג, הודעות סרק והכפשות

המירוץ לרבנות הראשית עולה הילוך, ואיתו הספינים, העצומות וההכחשות. הרב דוב ליאור והרב צבי טאו מנהלים מאבק להמלכת הרב אריאל ולדחיקת הרב סתיו, בבית היהודי חלוקות הדעות, ומשני הצדדים עולה ביקורת על חוסר ההכרעה של נפתלי בנט
14/05/2013  |   ישי פרידמן   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
הרב סתיו. מערכת משומנת של יחסי ציבור פעלה עבורו [צילום: AP]

כמו בקיסרות
מקורבים לבן-דהן אמרו שסגן השר התבטא כי "נפתלי בנט נוהג כמו בקיסרות". הביקורת הזו הולכת ומצטברת נגד בנט לא רק בגלל העובדה שהאחרון ממנה אנשים המקורבים לו על חשבון חברי 'תקומה', כך לפחות לפי אנשים ב'תקומה', אלא בגלל שהוא מזלזל בכוח הפוליטי והאלקטורלי של המחנה השמרני בציונות הדתית

הבחירות לרבנות הראשית לישראל הולכות ומתגלות כאחת הסוגיות הנפיצות והטעונות בחברה הדתית ובציונות הדתית בפרט. אנשים שעברו כמה מערכות בחירות לרבנות לא זוכרים התמודדות שהביאה לכל כך הרבה מתחים, ספינים ויריבויות, בין מגזרים ומחנות שונים בתוך העולם הדתי.

ואכן, בתוך הציונות הדתית סוערות הרוחות. המחלוקת חוצה את המגזר למחנות ניצים, בתי מדרש שונים מתגייסים לטובת מועמדים שונים, והפוליטיקאים עצמם חלוקים ומתקשים להגיע להסכמות. הדברים בדרך כלל לא מקבלים פומבי, אך בשיחות סגורות בתוך 'הבית היהודי' יש מחלוקת קשה בין החברים וביקורת משני הצדדים על התנהלותו של יו"ר המפלגה נפתלי בנט.

בשבוע שעבר, לראשונה, התבטא בנט ביחס לסוגיה. בנט הצהיר בישיבת הסיעה שהתקיימה בגבעת התחמושת ש"הגיע הזמן להפסיק לפחד מהחרדים". כלומר, גם אם לא יהיה 'דיל' בין הציונות הדתית לשס שיאריך את כהונת הרב שלמה עמאר ובתמורה יביא למינוי הרב יעקב אריאל למשרת הרב הראשי האשכנזי - הציונות הדתית 'תסתדר' ותכבוש את כס הרבנות הראשית. באותה ישיבת סיעה החליטו בבית היהודי לאשר את הרחבת הגוף הבוחר על-פי הצעת ח"כ אלעזר שטרן ('התנועה'), פעולה שמסייעת בעיקר למועמד אחד: הרב דוד סתיו. ההתבטאות החריגה של בנט הכניסה חוגים שונים בתוך המחנה הדתי-לאומי לאווירת מלחמה. אומנם בפועל הוחלט לתת עוד צ'אנס, לפחות עד יום שני, ל'דיל' עם שס, אך נראה שיו"ר הבית היהודי הולך ומתקרב לתמיכה מלאה במועמדותו של הרב סתיו.

כידוע, הרב סתיו זוכה לתמיכה בבית היהודי מחברי הכנסת אורי אורבך ואיילת שקד, וגם בנט אומר בשיחות סגורות שהוא יותר קרוב לרבה של שוהם. מנגד, ישנם חברי כנסת ורבנים בכירים בציונות הדתית שהרב סתיו הוא מבחינתם סדין אדום. גורמים בתנועת 'תקומה' מדווחים שהשר אורי אריאל וסגן השר הרב אלי בן-דהן אמרו כי הרב דוד סתיו הוא "אסון לרבנות". לא פחות.

החלטת הסיעה גרמה למורת רוח רבה בקרב אנשי סגן השר בן-דהן. מקורבים לבן-דהן אמרו שסגן השר אף התבטא כי "נפתלי בנט נוהג כמו בקיסרות". הביקורת הזו הולכת ומצטברת נגד בנט לא רק בגלל העובדה שהאחרון ממנה אנשים המקורבים לו על חשבון חברי 'תקומה', כך לפחות לפי אנשים ב'תקומה', אלא בגלל שהוא מזלזל בכוח הפוליטי והאלקטורלי של המחנה השמרני בציונות הדתית.

מנגד, גם במחנה הליברלי בתוך הבית היהודי ישנה ביקורת כלפי בנט על שהוא לא מצליח להביא את אותו "משהו חדש מתחיל" למערכה על הרבנות. "נפתלי בנט מתקשה מאוד מול הרבנים", אומר גורם בבית היהודי. "הוא מאבד נקודות רבות אצל האנשים שבחרו אותו, אלו שהביאו לו את המנדטים ומצפים ממנו להביא מהפכה לא רק בפוליטיקה הדתית-לאומית אלא בכל התחום של הממסד הדתי במדינה".

הודעה מפוברקת

שלושה רבנים בכירים התגייסו במלוא כוחם להמליך את הרב יעקב אריאל. אצל חלקם מדובר במהלך שמגיע מתוך חשש מהרב סתיו יותר מאשר אהבת הרב אריאל. הראשון הוא הרב חיים דרוקמן, המכריז מפורשות: "אין זה משנה מה הרב אריאל רוצה אלא מה עם ישראל רוצה, ועם ישראל רוצה את הרב אריאל".

למהלך של הרב דרוקמן התגייסו שני בתי מדרש שבשבועות האחרונים העלו הילוך בפעילותם: בית המדרש של הרב צבי טאו, ואנשיו של הרב דוב ליאור. בשבועות האחרונים התנהלו פגישות שונות עם רבני הציבור החרדי להכנת הקרקע להצלחת המהלך של הרב דרוקמן. בין השאר נפגש הרב ליאור עם הרב אברהם שרמן, עם רבנים המקורבים לרב שטיינמן, ובקרוב תתקיים פגישה עם האדמו"ר מגור. בזמן כתיבת שורות אלו נעשים מאמצים קדחתניים לקיים פגישת פסגה דרמטית בין הרב אריאל לרב עובדיה יוסף והרב שלמה עמאר. אנשי הרב ליאור מקווים שבפגישה זו יקרא הרב יוסף פומבית לתמוך ברב אריאל. האמירה שיוצאת מכיוון הרב ליאור היא שתהיה מלחמה, לא פחות מכך, מול כל ניסיון לטרפד את מינויו של הרב אריאל. וכשאנשי הרב ליאור מדברים על מלחמה הם מתכוונים למאבק אישי מול יו"ר המפלגה נפתלי בנט.

מעבר לפגישות עם רבני הציבור החרדי נאבקים אנשי הרב ליאור גם על דעת הקהל. כמו כל הרבנים שמתמודדים בבחירות לרבנות, גם אנשיו של רבה של קריית ארבע שכרו משרד יחסי ציבור מוביל מתוך הציבור הדתי לאומי. בשבוע שעבר פורסמה הודעה לעיתונות שלפיה פורום 'שבעת הזקנים' נמנו וגמרו כי הרב יעקב אריאל הוא המועמד הבלעדי של הציונות הדתית. בין היתר פורסם בכלי תקשורת שונים ציטוט מפי הרב אריאל שבו הוא מודיע על התמודדותו. "בעת הזו, כדי למנוע מחלוקות שהן לא לכבודה של הרבנות הראשית לישראל, אני לוקח על עצמי את המועמדות (כמובן בכפוף לחוק הכרוך בכך) על-מנת לעמוד בכל המשימות והאתגרים הניצבים לפתחה של הרבנות הראשית שבהם אני עוסק שנים רבות". דא עקא, כתבי אתר האינטרנט החרדי 'כיכר השבת' התקשרו עוד באותו יום לרב אריאל והוא הכחיש את הדברים לחלוטין. בעקבות זאת פרסמו אנשי הרב ליאור הודעה מתוקנת בשם הרב אריאל שבה הוא מסייג את דבריו ואומר כי ישקול את התמודדותו אם "יבשילו כל התנאים כדי שהמהלך יהיה אפשרי ורחב ככל האפשר".

"כאילו עושים קנוניה"

מים עד נפש
הרב יובל שרלו פרסם מאמר שכותרתו "הגיעו מים עד נפש", ובו הוא מותח ביקורת על הספינים והפרסומים שמלווים את מערכת הבחירות לרבנות מרגע שהוכרזה. "התהליך הזה הופך להיות נמוך כאשר מדברים שלא כדין בשם רב מסוים ומפרסמים בשמו דברים שלא אמר", כתב הרב שרלו. הוא אישר ל'מקור ראשון' שכוונת הדברים היא לפרסומים שיצאו מטעם אנשי הרב ליאור

על הדברים הללו פרסם הרב יובל שרלו מאמר שכותרתו "הגיעו מים עד נפש" , ובו הוא מותח ביקורת על הספינים והפרסומים שמלווים את מערכת הבחירות לרבנות מרגע שהוכרזה. "התהליך הזה הופך להיות נמוך כאשר מדברים שלא כדין בשם רב מסוים ומפרסמים בשמו דברים שלא אמר", כתב הרב שרלו. הוא אישר ל'מקור ראשון' שכוונת הדברים היא לפרסומים שיצאו מטעם אנשי הרב ליאור.

עוד מתברר שההודעה שלפיה פורום 'שבעת הזקנים' חתם פה אחד על ההחלטה להעמיד את הרב אריאל כמועמד יחיד לא מדויקת. הרב אהרן ליכטנשטיין לא השתתף באותה פגישה והרב נחום רבינוביץ' עזב את אנשי הפורום עוד לפני שהתקבלה החלטה. מה הסיבה להיעדרותו של הרב ליכטנשטיין? אנשי הרב ליאור אומרים שמפאת גילו המופלג הוא לא יכול היה להשתתף אך הוא מסכים עקרונית עם עמדתם. עם זאת, בדיקה עם אנשי הרב ליכטנשטיין מגלה שהאחרון פשוט אינו מסכים עם הדרך של אנשי הרב ליאור. "למיטב הבנתי הרב לא רצה לחתום", מספר דב קרול, מזכירו האישי של הרב ליכטנשטיין, "וזה לא היה מסיבות טכניות. אני לא יודע מאיפה הם שמעו שהרב לא יכול היה להגיע למקום מפאת גילו. נכון לעכשיו הרב ליכטנשטיין לא הביע עמדה".

גם הרב נחום אליעזר רבינוביץ', שנאמר בשמו כי הוא תומך ביוזמת הרב אריאל, מסתייג. "הרב אריאל ודאי אדם ראוי להיות רב ראשי לישראל. הוא תלמיד חכם ואדם בעל מנהיגות רבנית", אמר השבוע הרב רבינוביץ' ל'מקור ראשון', "אך עם זאת אני לא איש פוליטי וככלל אני לא חושב שזה דבר שמועיל לכבוד הרבנות שיעשו שינויים בהכרעות ובחוק מפני שזה יישמע כאילו עושים קנוניה. עד כמה שאני מבין זה לא דבר רצוי. זה יכול להטיל צל על כל העניין של בחירת הרב. לעניות דעתי, כל שינוי פרסונלי נותן טעם לפגם".

בית המדרש השני שפועל מאחורי הקלעים הוא בית המדרש של נשיא ישיבת הר המור הרב צבי טאו. בשבועות האחרונים פועלים שליחי הרב טאו ומנסים להפעיל לחץ על-מנת להריץ את הרב אריאל כמועמד הבלעדי של הציונות הדתית. גורם מישיבת הר המור אומר שיש כעס עצום על התנהלות הבית היהודי, על נפתלי בנט וגם על הרב סתיו בקרב החוגים הללו. "הרב קוק עשה מלחמת עולם נגד הפיכת הגוף הבוחר של הרבנות הראשית למה שהבית היהודי מנסים לעשות היום", אומר גורם מהר המור שפועל בנושא. "איך יכול להיות שדווקא מפלגת הציונות הדתית פועלת ברוח הזאת? זה המשהו החדש שמתחיל?".

אותו גורם מספר שהנושא נמצא בנפשו של הרב טאו. "סוגיית הרבנות הראשית קשורה לקידושין, לגיטין ולגיור במדינת ישראל. כלומר, הרבנות מטפלת בסוגיות הזהות של עם ישראל והנושאים הללו הם קריטיים ומשמעותיים לעתיד האומה. הרב טאו סבור שיש בעיה עקרונית בתפישת הפסיקה של הרב דוד סתיו. רב כמוהו אינו יכול לשמש רב ראשי לישראל ואי-אפשר לטשטש את זה".

טלפונים בשעות לא שעות

לא רק הפסיקה, אלא גם דרך ההתנהלות של הרב סתיו גורמת לחוגי הר המור לצאת לפעולה. אומנם מאז המהלך של הרב דרוקמן להריץ את הרב אריאל צעד הרב סתיו כמה צעדים לאחור, אך לטענת חוגי הר המור הרב סתיו עדיין פועל מאחורי הקלעים. "בראש המאבק נגד הרצת הרב אריאל עומד שר החינוך הרב שי פירון, חברו הטוב ואולי הכי טוב של הרב דוד סתיו", מספר אותו גורם מהר המור, "אז נכון שהרב סתיו יושב בשקט אבל ידידיו ומכריו פועלים בשטח בדיוק כמו אחרים". עוד הוא מציין שהרב סתיו שכר משרד לובינג מהגדולים בישראל ('גלעד יחסי ממשל ולובינג'), "והם פועלים בכנסת בשיא המרץ לשנות את גוף הבוחר".

מנגד גורמים בבית היהודי טוענים שאנשי הרב ליאור והרב טאו מפעילים מכבש לחצים על חברי כנסת לקבל את עמדת הרב דרוקמן. "זה טלפונים שלא נגמרים בשעות לא שעות, מכתבים, קולות קוראים ועצומות, וזה מגיע עד לאנשים ורבנים בסדר גודל של רבני שכונות וקהילות שבאים לחברי הכנסת ומבקשים מהם לתמוך ברב אריאל", מספר גורם בבית היהודי, "זה פשוט לחץ יומיומי".

בין השאר נטען כי נעשו ניסיונות ללחוץ על הרב אביחי רונצקי שיפעיל את השפעתו על יו"ר הבית היהודי. הרב רונצקי מאשר שהתקיימו לא מעט טלפונים וגם פגישות אישיות אך הוא לא רואה בעניין לחץ מיוחד אלא "ניסיון להשפיע". הוא תומך במהלך של הרב דרוקמן אך סולד מהגישה שמזלזלת ברב סתיו. "אני לא מבין את התפישה הזו", אומר הרב רונצקי, "וזה חוזר על עצמו בצמתים מסוימים. גם כאשר הלכנו למהלך עם איילת שקד ונפתלי בנט הגיעו אותם אנשים ורבנים שאני מכבד מאוד, הם באמת ידידים שלי, אבל עם אותם טיעונים שאסור לשתף פעולה עם חוגים חילוניים. העובדה שהרב סתיו מצליח מאוד בקרב הציבור החילוני זה לא סימן לגריעותא אלא להשפעה החיובית שלו".

שמועות בתוך הבית היהודי מספרות שהרב טאו מינה שליח מיוחד שיפעל לטרפד כל אפשרות למינוי הרב סתיו, אך נכון לעכשיו הדבר לא אומת. בבית המדרש של הר המור טוענים שהרב טאו לא צריך שליחים מיוחדים וכי יש אנשים שמתגייסים מעצמם לטובת העניין. השבוע יזמו שני רבני ישיבות הסדר עצומה רבנית הקוראת לחברי הכנסת להכריע לטובת הרב אריאל. על המכתב חתומים רבני ישיבות הסדר מובילות כמו האחים שטרנברג ראשי ישיבת הר המור, ראש ישיבת עטרת כהנים הרב שלמה אבינר, הרב אליקים לבנון מאלון מורה, הרב יהושע שפירא והרב אליעזר איגרא. "הרב טאו לא צריך לוביסטים בשכר", עוקץ איש הר המור, "יש לו אלפי תלמידים בכל הישיבות והם מבינים מעצמם את חומרת העניין".

מנגד, במחנה הליברלי בבית היהודי מזכירים שעם כל הכבוד למילים הגבוהות מבית המדרש של הר המור והרב ליאור, בבחירות האחרונות לא הם אלו שהביאו את המנדטים לבית היהודי. "לבוא ולדרוש מנפתלי בנט לסור למרותם אחרי שחלק מאותם רבנים ועסקנים קראו להצביע למפלגת בן ארי ומרזל או בכלל תמכו במפלגות חרדיות זה שיא של צביעות חדשה. משהו התחולל בציונות הדתית והם עדיין לא קולטים את השינוי", אומר איש הבית היהודי ומוסיף: "אני מקווה שנפתלי בנט כן מבין מה קרה פה מאז הבחירות. זה המבחן הראשון שלו מול הפוליטיקה של הרבנים והעסקנים".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  14/05/2013   |   עודכן:  14/05/2013
ישי פרידמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חברות לובינג, הודעות סרק והכפשות
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מלך
15/05/13 21:05
2
צפנת
16/05/13 08:09
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ביום שלישי שעבר, כשאחת מאוזניו כרויה לגבול עם סוריה בצפון, סייר שר הביטחון משה (בוגי) יעלון בגזרת פיקוד הדרום. "כפי שאתם רואים, שקט פה סביב רצועת עזה", אמר בביקורו באוגדה המרחבית. "למרות שמדי פעם מנסים 'לטפטף', כמו שזה נקרא. כבר אמרנו בעבר שלא נאפשר מציאות של טפטופים, והכוונה היא, כמובן, לשמר את השקט הזה לטובת תושבי דרום הארץ".
14/05/2013  |  יוחאי עופר  |   כתבות
"הוא הלך בשדות" - הצגה פוסט מודרנית, המפרקת את הטקסט לחלקים קטנים, המקבלים ביטוי בתמונות קטנות, מוגשות לנו על מגשים תיקון ליל שבועות לציבור הרחב במוזיאון ת"א, בבית דניאל של היהדות הרפורמית, בצוותא ועוד
14/05/2013  |  לאה טרן  |   כתבות
סיפור החיים של משפחת רוטשילד, שהמייסד שלה, אנשיל רוטשילד מגטו פרנקפורט, נולד באמצע המאה ה-18, הוא אחד הסיפורים המרתקים של תולדות האנושות. רוטשילד, שלמד בחדר בגטו ודיבר רק אידיש, נשלח בגיל ההתבגרות לעבוד כנער שליחויות בבנק במנהיים שהיה שייך למשפחה יהודית. הנער, שלא הכיר יותר מאשר את רחוב מגוריו בגטו, הפך תוך שנים מעטות למומחה למטבעות וליועץ כספים אישי של נסיכים ושליטי מדינות בגרמניה, בעל מוניטין מקצועי ואישי. לימים פתחו חמשת בניו חמישה בנקים ברחבי אירופה - בנאפולי, בפרנקפורט, בוינה, בפריס ובלונדון - נכדי המייסד כבר היו בעלי הבנקים להלוואות לפרויקטים של ממשלות אירופיות, למשל הלוואה בבנק רוטשילד הצרפתי למימון בניית תעלת סואץ שנפתחה ב-1870.
14/05/2013  |  שולמית קיסרי  |   כתבות
האסטרולוגיה היא תורת הכוכבים. תורה זו עוזרת לנו להבין ולקבל את אופיינו ונותנת לנו הכוונה והנחייה לגבי מהי הדרך הנכונה בה עלינו לבחור.
14/05/2013  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
למרות ההתעסקות שהוא כביכול מצריך, אימות דו-שלבי הוא מנגנון אבטחה חזק ביותר שיפחית בעשרות אחוזים את האפשרות שיפרצו לכם לחשבון. חברות אבטחה רבות טוענות שהגנה באמצעות סיסמה כבר לא מספיקה, אפילו אם אתם משתמשים בסיסמאות חזקות. מחקר של חברת Deloitte שפורסם בשבוע שעבר טוען שגם סיסמאות שנחשבות לחזקות נפרצות בקלות יחסית לשנים עברו, גם מייקל ברט, חוקר אבטחה ראשי בחברת PayPal, טוען ש"סיסמאות מתחילות לאכזב אותנו" ושיש להמציא מנגנון אבטחה חדש שיחליף אותן.
14/05/2013  |  רונן מואס  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il