|   15:07:40
דלג
  אסף גבור  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
מראה העיר חומס בימים אלה. כל עוד לא מדובר בקבוצות קיצוניות, אין לעולם עניין בנעשה בסוריה [צילום: AP]

מחוץ לרשת, לכודים ברשת

רגע לפני שהנשיא אסד מנתק את סוריה מהרשת, יצא כתבנו למסע אלקטרוני בו פגש סורים שלכודים ברשת סבוכה של אלימות וכעסים. אשמים: המשטר, מתנגדי המשטר, חיזבאללה, לבנון, סוריה, השיעים, העלאווים ואיך אפשר בלעדינו, ישראל. מה שבטוח, ההפגזה האחרונה היא שיתוף פעולה בין היהודים ליריב - המשטר או המורדים, תלוי את מי שואלים
14/05/2013  |   אסף גבור   |   כתבות   |   מלחמה בסוריה   |   תגובות
שאמנה אל-שאם, תושב בניאס:
"לא כדאי להיות רעב בסוריה, כי אין אוכל. לא כדאי להיות חולה בסוריה, כי אין תרופות. אנשים מנסים לשרוד ולא להישחט על-ידי הרוצחים של בשאר. מדובר בחיות אדם. אין להם לב. הם מסוגלים להרוג ילדים בידיים חשופות או לתקוע סכין בגופו של פעוט בן שנתיים".

רגע לפני שנשיא סוריה, בשאר אל-אסד, מוריד את השאלטר, סוגר את האינטרנט, ומנתק אותם מהעולם, אזרחי סוריה מנסים להשמיע את זעקתם באמצעות הרשתות החברתיות. תמונות נוראיות של הטבח המתרחש במדינה וסרטונים המראים כיבוש מעוזים על-ידי צבא סוריה החופשית (המורדים) מופצים באמצעות פעילי הפייסבוק. לאלו מתווספות קריקטורות פוגעניות נגד הנשיא הסורי בשאר אל-אסד וסיסמאות נגד משטרו.

עמודי פייסבוק של בכירי צבא לשעבר במדים ושל קבוצות אזרחיות חמושות הובילו אותי ליצור קשר עם אזרחי המדינה. שבוע של צ'אטים, שחלקם עברו לשיחות טלפוניות, כלל הצהרות של ניצחון המורדים על בשאר אל-אסד, בלשונם - "המרגל הישראלי". אבל יש גם פן אנושי: אזרחים שרואים את החיים שהכירו הולכים לאבדון ונעלמים לנגד עיניהם.

יום אחרי ההפגזה בסוריה שיוחסה לחיל האוויר הסורי, פתחתי במסע האלקטרוני שלי. כניסה לעמודי פייסבוק של קבוצות מורדים ובקשת חברות מכמה מהם הובילה במרבית המקרים להסתייגות. ככלות הכול, עיתונאי ישראלי איננו הפרטנר הטבעי לשיחה קולחת על המתרחש בסוריה. אבל היו כאלו שנענו לאתגר. חסן אסמעיל, עורך-דין תושב דמשק, היה הראשון לאשר אותי כחבר. "שלום לך", הוא אמר, וביקש לדעת איך הגעתי אליו. מספר הטלפון שלו ריצד על המסך. אחרי התכתבות ארוכה והסברים משכנעים, הוא הסכים שנעבור לשיחה טלפונית.

"מה שלומכם, שם בישראל?", הוא שאל, ואני סיפרתי לו על שר האוצר, יאיר לפיד, והגזרות הכלכליות. ביקשתי לשמוע איך עבר את הלילה של ההפגזה. "התעוררתי מהרעידות החזקות, ולא הבנתי מה זה", סיפר. "חשבתי שיש רעידת אדמה, אבל זה לא נשמע לי הגיוני. רצתי החוצה כדי לבדוק מה גרם לרעידות, וראיתי את השמיים האדומים. נזכרתי בדיווחים על ההפגזות הראשונות שהתרחשו בשבת, והתחלתי להרים טלפונים לאנשים. חברים שלי שגרים קרוב יותר להר קסיון, שם הייתה ההפגזה, סיפרו לי שהם ראו הכול וגם צילמו. הבושה הגדולה של סוריה התגלתה בזמן אמת".

שאלתי אותו אם הוא שמח על ההפגזה שבוצעה נגד אתרים צבאיים סוריים, והוא השיב בכנות מרשימה: "אנחנו לא יכולים לומר שאנחנו שמחים על ההפגזה הישראלית. אבל אנחנו בהחלט שמחים שטילים ונשק מתקדם לא הגיעו לידי חיזבאללה".

תגובות כמו שהשמיע אסמעיל, גררו חרושת שמועות והאשמות של המשטר הסורי ותומכיו נגד המורדים לאחר ההפגזה. רשת 'אל-מנאר' הלבנונית השייכת לחיזבאללה פרסמה כתבה שבה נותחו הסרטונים שהופצו על-ידי תושבים מיד לאחר ההפגזה. "הסרטונים האלה שאתם רואים מצולמים ממרחק ומזווית שמאפשרים לראות את ההפגזות של הציונים בשידור חי", ציין הכתב, והעלה את הנתונים שלדבריו מוכיחים את שיתוף הפעולה בין המורדים הסורים לחיל האוויר הישראלי.

"על-פי המרחק של הצילומים ומספר השניות בין תחילת הצילום להפגזה עצמה אפשר להבין שהצלם ידע מה הוא הולך לצלם", אמר. לראיה, הציג כתב 'אל-מנאר' סרטון נוסף: "פה אפשר לשמוע את הצלם, שמשתייך לקבוצות החמושות הכופרות, מציין במדויק את המקומות בהם הייתה ההפגזה", הוא אומר, ומיד מוסיף פרשנות: הסרטון הזה פורסם שעתיים בלבד לאחר האירוע, עוד לפני שהייתה הודעה מסודרת מטעם הצבא הסורי. העובדה שהכופרים ידעו את המקומות המדויקים מוכיחה מעבר לכל ספק כי הם אלה שנתנו לאויב את הנקודות שבהן צריך להפציץ".

תיאוריית קונספירציה סורית

מחמוד אל-בכור, בן 30 מהעיר חַמָאה שבמרכז סוריה, נראה בתמונת הפרופיל כלוחם באחת הקבוצות החמושות. הוא אוחז במטול אר.פי.ג'י ועושה פרצוף מאיים. למרות ההבעה הזו, גם הוא מאשר אותי, ובתום שורות ספורות של היכרות, מתפנה לשפוך את הגרסה שלו לאירועים: "מי שמודה לישראל על התקיפה הוא לא סורי אמיתי. הסורים אף פעם לא יודו לישראל על זה שהיא תוקפת את האדמה הקדושה שלהם".

אל-בכור מנתח את ההתקפה של חיל האוויר הישראלי באופן שונה לגמרי מהמדוּוח בכלי התקשורת, ומקורי למדי. לדבריו, ההפצצה היא תוצאה של שיתוף פעולה בין האויב הציוני למשטר הסורי: "מתקפת חיל האוויר הישראלי היא חלק מהמשחק המשותף שמשחקים ישראל ובשאר אל-אסד". אני מבקש ממנו להסביר כיצד הגיע למסקנה כזאת, והוא נענה לאתגר: "במקום שבו הייתה תקיפה, הייתה תנועה של חיילים מצבא סוריה החופשית.

"במלחמה על הר קסיון, ידם של כוחות האופוזיציה הייתה על העליונה. הם הפגיזו את ארמון הנשיאות שם כמה פעמים, והצליחו להתקדם לכיוון. אבל אז הגיעה המתקפה של ישראל".

ולמה חיל האוויר הסורי לא הפגיז אותם?

"המטוסים של חיל האוויר הסורי לא יכולים לתקוף בלילה, הם נעים בשמיים רק ביום", הוא עונה מיד. "לכן הם היו צריכים סיוע של חיל האוויר הישראלי. המטוסים של האויב הציוני עזרו לבשאר אל-אסד, שמגן במשך 13 שנים על הגבול הישראלי".

לאל-בכור יש משנה סדורה לגבי המתרחש בסוריה. לטענתו, המשטר הנוכחי הוא המשך של המשטר הקודם, שגם כן עלה בזכותה של ישראל. "חאפז אל-אסד עלה לשלטון בשנת 1973, במלחמה כוזבת נגד ישראל שנועדה להציב אותו בשלטון. מאז משפחת אסד שומרת על הגבול הישראלי – מלבד מילים ואיומי סרק, היא לא עושה כלום חוץ מלהגן על הגבול. העובדה שלא הייתה תגובה של מערך הנ"מ (נגד מטוסים) של סוריה, שהם לא ירו על המטוסים הישראלים ונתנו להם להפגיז באופן חופשי מלמדת על שיתוף הפעולה בין הממשל בסוריה לביניכם, הישראלים".

העיגול הירוק של חסן אסמעיל מדמשק מנצנץ בצ'אט. יש לו תובנה חדשה על המתרחש. "אם ישראל הייתה כל כך גיבורה והתקיפה את סוריה", הוא מוסיף, "היא הייתה צריכה להפגיז לא רק ליד ארמון הנשיאות, אלא את הארמון עצמו. הייתם צריכים לחסל את מי שנמצא בתוכו, את בשאר אל-אסד. ככה אולי הייתה נפתרת לסוריה הבעיה הגדולה".

למה העולם שותק?

שאמנא אל-שאם, תושב בניאס, מדבר איתי בטלפון ואינו מסתיר את הכעס על ישראל. "מדברים כל הזמן על זה שאנחנו, המורדים, צריכים להודות לכם על ההפגזה. אני אומר, אם ישראל רוצה לעזור, שתשלח לנו מטוסים. וגם טילים. אנחנו כבר נעשה את העבודה. תנו לנו לסיים את הלחימה בסוריה, ואל תתערבו".

אני שואל אותו על החיים בצל המלחמה. "שמע, המצב פה גרוע מאוד. אני מדבר איתך במחשב כשהחשמל שיש לי הוא בזכות גנרטור חיצוני שמופעל באמצעות דלק שאנחנו מקבלים מטורקיה. עוד משהו: לא כדאי להיות רעב בסוריה, כי אין אוכל. לא כדאי להיות חולה בסוריה, כי אין תרופות. אנחנו תלויים באספקה שמגיעה מהצפון. אני חושב שמצבי טוב, יחסית, כי אני יכול לשבת לדבר איתך, לא כמו האנשים בדרום העיר".

כשהוא מדבר על דרום בניאס, אל-שאם מתכוון לטבח שביצעו כוחות השביחה – המיליציות הרצחניות של אסד, בשכונה הסונית. 126 אזרחים, בהם נשים וילדים, נרצחו באכזריות.

"כל מה שאני אגיד לך או אראה לך בתמונות לא יכול לתאר את מה שהתרחש", הוא אומר בכאב. "אנשים מנסים לשרוד ולא להישחט על-ידי הרוצחים של בשאר. מדובר בחיות אדם. אין להם לב, הם מסוגלים להרוג ילדים בידיים חשופות או לתקוע סכין בגופו של פעוט בן שנתיים בזמן שהם שוחטים ככה גם את ההורים שלו. אני גר די רחוק מהמקום שבו בוצע הטבח, אבל אני יכול לספר לך על מאות משפחות שעוזבות הכול ובורחות עם הילדים והציוד האישי שלהן למקום בטוח יותר. הבית כבר לא נחשב מקום בטוח בשבילן".

עורך הדין איסמעיל שוב מהבהב בצ'אט. לשאלתי מה הוא חושב על החיים בסוריה בצל המלחמה, הוא עונה: "זה מה שעצוב. כולם מדברים על הטילים והנשק שנמצא בידי אסד, ולצערנו, זמן המסך התקשורתי מתבזבז על הטילים האלה ולא על המלחמה האמיתית שמתרחשת במדינה. כל עוד אין מדובר בנשק שמאיים על ישראל או בקבוצות שמזוהות עם 'אל-קאעידה' כמו 'ג'בהאת אל-נוסרה', אין לעולם עניין בנעשה בסוריה.

"הבעיה המרכזית שאנחנו ניצבים בפניה היא ההתערבות האירנית במה שמתרחש פה בסוריה. אנחנו עומדים עכשיו בפני מתקפה משולבת של כוחות אירניים וכוחות של חיזבאללה שמשתפים פעולה עם המשטר הסורי. הם מבצעים פשעים נגד האנושות – שוחטים מאות מבני עמנו, ילדים נשים וזקנים. והעולם שותק.

"עכשיו כולם מדברים על התקיפות שביצעה ישראל במתקנים בדמשק – מה שמאפשר לאסד ולכוחות הפועלים בתוך סוריה לעשות מה שהם רוצים. העולם לא באמת מתעניין בעשרות האלפים שנהרגו עד כה על-ידי המשטר. אנחנו ממתינים לסיוע ממדינות המערב כדי לסלק את חיזבאללה ואירן מהשטח וכדי להביא לפתרון אמיתי בסוריה, אבל דווקא בעניין זה אין התקדמות – רק להפך. התסיסה בשטח רק מרחיקה את הפתרון של העם הסורי".

האם השלום אפשרי?

חאלד, שלפי תמונת הפרופיל נראה איש דתי, מוכיח שהוא כזה גם לפי סגנון הדיבור שלו: בתחילת שיחתנו, הוא פוצח בשלל ברכות הנהוגות בקרב מאמיני הדת המוסלמית. חאלד מגדיר את השביחה כופרים. "הם הורגים ילדים בשם האיסלאם, אבל הם לא מוסלמים ולא ערבים. הם שכירי חרב שמעניין אותם רק כסף, נשים ורצח. אללה יעניש אותם, את הכופרים השיעים ואת העלאווים החילונים", הוא מבטיח, ומצרף אל העונש אותנו: "וגם את היהודים שתוקפים את האדמה הסורית הקדושה".

האופוזיציה הסורית התייחסה לטבח בבניאס, ומיהרה להגדיר את ההתקפות "מלחמה על-רקע עדתי": "היה ניסיון לבצע טיהור אתני בשכונות הסוניות בעיר בניאס, שנשלטת ברובה על-ידי העלאווים בני משפחת אסד", אמר מנהל ארגון זכויות האדם של האופוזיציה. "התמונות בבניאס מזכירות את הטבח שביצעו המוסלמים בבוסניה. זוהי מלחמה עדתית שהעולם צריך לפעול נגדה בנחרצות".

הלחימה של חיזבאללה בסוריה נגד המורדים גררה איומים של גורמים סוניים המזוהים עם 'אל-קאעידה', על לבנון הרשמית. ארגון 'ג'בהאת אל-נוסרה' שלח מכתב איום לנשיא הלבנוני לפיו אם לא יפסיק את פעילות החיזבאללה, הם יגיעו לביירות.

אני שואל את איש הדת חאלד על מלחמת הדת שמתנהלת בין השיעים, הסונים והעלאווים, והוא מסביר: "אני לא חושב שהמלחמה בסוריה מובילה למלחמה של מוסלמים במוסלמים. אתה יודע שכל העולם שונא את האיסלאם ומבקש להילחם נגדו. הנוצרים, היהודים, כולם. כולל השיעים". ההשוואה בין היהודים לשיעים מבהירה את הנקודה. הוא לא רואה בפלג הזה של האיסלאם חלק מהדת. "המלחמה היא רק בסוריה. אנחנו נלחמים למען האיסלאם וגאוותו. ואנחנו ננצח כי אללה נמצא תמיד עם המאמינים בו".

שאמנא אל-שאם מבניאס מגיב גם הוא: "המלחמה בסוריה כבר מזמן אינה בין בשאר אל-אסד והמורדים בו. כל העולם נמצא בסוריה. לוחמי חיזבאללה, הלבנונים והאירנים שנלחמים עם כוחות המשטר, וגם גורמים המזוהים עם 'אל-קאעידה' מעירק פקיסטן ומדינות אחרות. יש פה רוסים שעוזרים לאסד וצעירים אירופים שהתאסלמו ונלחמים בצפון על הגבול הטורקי. כולם נלחמים בכולם בסוריה, ובגלל זה המצב כל כך גרוע ואין כל כך מקום לאופטימיות".

אל-שאם, שביקש ממני לשלוח טילים ומטוסים למורדים הסורים כדי שהם יוכלו להגן על עצמם, מבקש ממני גם את רמת הגולן. כשאני שואל אותו על אפשרות של שלום אחרי עידן בשאר אל-אסד, הוא עונה: "במשך שנים, משפחת אסד משכה את ישראל באף ולא חתמה על הסכם שלום כשיכלה לעשות זאת. גם כשרבין הבטיח להם את רמת הגולן, בכל זאת הם לא חתמו על הסכם, ותראה לאן הגענו עכשיו. אני מאמין שתיגמר המלחמה ויבואו ימים של דמוקרטיה בסוריה. ואז, נוכל לדבר גם איתכם, הישראלים, ולחתום על הסכם שלום בתמורה להשבת השטחים שכבשתם. אני מזמין אותך כבר עכשיו להיכנס לסוריה דרך טורקיה, ולבוא אליי הביתה לשתות קפה ולדבר על הימים שאחרי אסד, שיהיו ימים של שלום".

איש הדת חאלד נוקט בגישה שונה באשר לעתיד היחסים בין המדינות: "אנחנו לא מאמינים שאפשר לעשות שלום עם היהודים. מבחינתנו, הם יכולים לחיות תחת האומה האיסלאמית כבני חסות. המלחמה בסוריה בעיצומה, ואנחנו נשחרר את סוריה. אחרי שנשחרר אותה, נשחרר גם את פלשתין".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  14/05/2013   |   עודכן:  14/05/2013
אסף גבור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמה בסוריה
סוריה מכחישה כל קשר למתקפת הטרור בעיירה רייהנלי שבגבול טורקיה-סוריה בשבת. כ-40 בני אדם נרצחו בפיצוץ שתי מכוניות תופת וכ-100 נוספים נפצעו.
12/05/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
פיגועי ההתאבדות בעיירה הטורקית רייחנלי הסמוכה לגבול עם סוריה מובילה להסלמה של ההאשמות הטורקיות כלפי נשיא סוריה, בשאר אסד.
11/05/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
שר החוץ של רוסיה מגן (יום ו', 10.5.13) על מכירות מערכות הנ"מ בידי ארצו לסוריה, וטוען כי הן אינן אסורות על-פי החוק הבינלאומי.
10/05/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
סוריה "תיתן הכל לחיזבאללה" כהוקרה על תמיכתה ותיישם את המודל של קבוצת הטרור ל"התנגדות" נגד ישראל. כך דיווח (יום ה', 9.5.13) עיתון לבנוני שציצט את הנשיא בשאר אסד. הדיווח פורסם בהמשך בסוכנות הידיעות AFP.
09/05/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, אומר (יום ה', 9.5.13) כי המאמצים למצוא פתרון מדיני למשבר הסורי ייצרו ממשלת מעבר ללא הנשיא בשאר אסד.
09/05/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il