|   15:07:40
דלג
  בצלאל לביא  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

קינג ביבי ממעוף הציפור

אני מוכן לנחש כי בפעם הבאה כשיטוסו בני הזוג לארה"ב העניין הראשון שיעלה על הפרק יהיה האם הושקעו מאות אלפים חדשים בהתקנת המיטה המיוחדת עבורם. נותרה השאלה אם נתניהו מתכונן לכך ומה ההסבר שינפיק אז ומה יעשה אשף הדימויים על התווספות היותו ראש ממשלה מעופף ראש הממשלה עם המיטה המעופפת
19/05/2013  |   בצלאל לביא   |   מאמרים   |   תגובות
ביבי ושרה. דיונים בסוגיית המיטה המעופפת [צילום: פלאש 90]

החשיפות החוזרות ונשנות על התנהלותו של ביבי נתניהו וזוגתו שרה מותירות במבט ראשון את התחושה של מה לו ולנו, האזרחים. מה הקשר בינם לבינינו כאשר אנו עומדים להתכווץ עם בוא הגזרות הכלכליות והם ימשיכו לטבול באמבטיות חלב... כמו בימים הרחוקים ההם בצרפת של "אם אין לחם יאכלו עוגות." וזו רק בעיה אחת. הבעיה האחרת, ולא פחות חמורה, היא העובדה המדאיגה כי מי שהוא ראש ממשלתנו מספר לנו כי ההוצאות השנה כבר קטנו (כנראה אחרי שקיצצו בתקציבי הגלידה האהובים עליו) אבל נמנע במכוון מלספר לנו מדוע עלינו לממן את הווילה הפרטית בקיסריה והדירה הפרטית בירושלים. אלה לא מעונות רשמיים. והכי חמור, שמשום הלך לאיבוד בגלי הביקורת, היא העובדה כי הפרטים הללו הושגו רק אחרי שנדרשה פנייה והחלטה של בית המשפט כדי לאכוף על ראש הממשלה את ביצוע החוק של חופש המידע. כיוון של הושת עליו כל קנס נראה כי לקחו את כל העניין לקולא למרות העבירה על החוק.

ומה על השוויון בפני החוק. ואז שואל עצמו האזרח שאם ראש הממשלה מנסה להסתיר את הבזבוזים שלו מכספי האזרחים מה התוקף המוסרי שלו להסביר להם מדוע הם צפויים לימים כלכליים קשים יותר. ביבי כמובן שלא יאמר מילה על אחריותו העליונה למשבר הפיננסי לתוכו נקלעה ישראל בתקופת שלטונו. יש להניח כי האש המופנית כלפי יאיר לפיד איננה מדירה שינה מעיניו.

ביבי והמיטה המעופפת

על-רקע שערוריות ביבי את שרה נזכרו בימים האחרונים כי מנחם בגין היה ישן בטיסותיו על מושבו וכי יצחק שמיר הגדיל לעשות וישן פעם על רצפת המטוס ומדובר בשניים מקודמיו למפלגה של נתניהו. נו טוף, כפי ששמיר נהג לומר, אז היו מנהיגים מזן אחר. אז מה, יאמר האזרח הנרגז, זה מצדיק התקנה של מיטה זוגית מיוחדת שעלותה מאות אלפי שקלים לטיסה של חמש שעות? ועוד יותר ירגיז אותו ההסבר המצחיק על עייפות עקב השתתפותו של ביבי בטכסים שונים ביום העצמאות. ולמה שיתרגז ? כי לפני שבוע טס נתניהו לפגישה חשובה ודחופה עם פוטין לחופי הים השחור לאחר שעמל על התקציב עד לשעות הבוקר שלפני הטיסה ואיש בקרבתו לא הזכיר את עניין העייפות והצורך במיטה. ציניקנים ודאי יאמרו כי זה מפני שטס בלי אשתו...

זו הקדנציה השלישית של נתניהו ובמצטבר זו שנתו השמינית כראש ממשלה ואתה תמהה כיצד האיש מצד אחד לא לומד משגיאותיו ומצד שני מספק הסברים מאוחרים שתכנם טוב לילדים שלא הכירוהו בעבר. הוא הרים להנחתה עבור כל מי שזכרו כי בשני מקרים בעבר התעוררה סוגיית התקנת המיטה בטיסות לאירופה. עכשיו הוא הבטיח כי מעתה ואילך זה לא יקרה בטיסות לאירופה. רגע, ומדוע שיותקנו מיטות מיוחדות לטיסות ארוכות טווח בעלות של מאות אלפים - מושב במחלקה ראשונה כבר איננו ברמה מתאימה? עשרות שנים זה היה טוב לכל ראשי המדינה והיום זה פאסה ? אני מוכן לנחש כי בפעם הבאה כשיטוסו בני הזוג לארה"ב העניין הראשון שיעלה על הפרק יהיה האם הושקעו מאות אלפים חדשים בהתקנת המיטה המיוחדת עבורם. נותרה השאלה אם נתניהו מתכונן לכך ומה ההסבר שינפיק אז ומה יעשה אשף הדימויים על התווספות היותו ראש ממשלה מעופף ראש הממשלה עם המיטה המעופפת.

להיתלות באילנות שאינם פאר היצירה

אומרים אנשיו של ביבי כי ההתנהלות שלו והבזבוזים שלו ואשתו אינם חריגים בהשוואה לאלה של קודמיו, אולמרט וברק. רוצה לומר, לא אני המצאתי את הנהנתנות מנקרת העיניים. אתם יודעים מה, בזה הוא צודק. הדור של בגין ושמיר זה לא הדור של ימינו. נו אז מה? אם קודמיך חטאו גם אתה צריך לחטוא? אתה רוצה להדמות לאחד שנכנס ויוצא מבתי המשפט ולשני שפעם גורש מהכסא שאתה יושב עליו עכשיו וכדי לא להתבזות בפעם השנייה פשוט נמלט על נפשו בטרם הפורענות תנחת על ראשו? לטובתך, בכל פעם שתעמוד באש צולבת של חשיפות וביקורות אל תנסה להיתלות באותם אילנות שאינם פאר היצירה.

ביבי אמור לזכור כי בהיכנסו לשנתו השמינית כראש ממשלה הוא מתייצב על הפודיום כשני לבן-גוריון באורך תקופת כהונה. בארה"ב כידוע זה פרק הזמן בו משלים הנשיא את כהונתו. אפילו באירן, רחמנא ליצלן... אם כן, כל מה שנאמר עליו נשען על תקדימים וקשה לצפות מביבי למשהו שהוא כבר לא ניסה לומר ולעשות בעבר. אפילו הנאום באו"ם עם הציור הגרפי של פצצת הגרעין האירנית שנראה בתחילה כמהלך יצירתי נראה כעבור חודשים ספורים כלא יותר מגימיק שאין מאחוריו הרבה, כי הרי ביבי דיבר על אביב 2013 כשעת המבחן למעשים בהגיענו לקו האדום המפורסם. והנה, האביב אוטוטו חולף ועובר והצנטריפוגות ברחבי אירן ממשיכות להסתובב בלא הפרעה. אם האירנים יפסיקו אי פעם את תוכניות הגרעין שלהם זה לא יקרה בגלל אזהרותיה של ישראל גם אם נתניהו סבור אחרת.

אותם הדברים נכונים גם לגבי העברות הנשק של רוסיה לסוריה. מראש ממשלה ותיק נתניהו מותר היה להבין ולהפנים כי נסיעה בהולה וטרוטת עיניים לפוטין לשכנעו לא להעביר נשק שובר שוויון לסוריה היא בזבוז זמן וכן, גם ובעיקר בזבוז כסף על טיסה מיותרת. ראשית, כי נשק זה כבר סופק כפי שהצהיר קודם לכן שר החוץ הרוסי והתפרסם גם ממקורות אחרים. שנית, כי אסד ממשיך לשרוד כיוון שהוא נשען על נשק רוסי ובשל תמיכתה הבלתי מסויגת של רוסיה הרואה בו בן ברית ותיק. אז מה חשב ביבי שבשיחה דחופה אחת ישנה פוטין אסטרטגיה רוסית רבת שנים ? איזו אחיזה יש לרוסיה במזרח התיכון מלבד סוריה?

תסריט חלומות בהקיץ צפוי גם בגזרה הטורקית. ההתנצלות של נתניהו על תקרית ספינת המרמרה הכרוכה גם בתשלום פיצויים מצדה של ישראל נועדה להפשיר את היחסים עם טורקיה. ביבי שכח כי מקבילו רג'פ טאיפ ארדואן הוא מוסלמי אדוק בחליפות מערביות מחויטות שאיננו חושב על היחסים עם ישראל במונחים שלנו גם אם מדובר ב"הכל כלול". מבחינת ארדואן ההתנצלות והתשלום הם כורח לפי מנהגי המזרח ואינם כרוכים בדיבידנדים מדיניים. כאשר הוא יבקר ברצועת עזה, כפי שהבטיח, ואולי גם בגדה המערבית, הוא יעשה זאת בלי לשאול את דעתה של ישראל למרות שהוא יודע כי היא מסתייגת מכך מאד. אנחנו נוכל רק לחרוק שיניים למראה החיבוקים בין ארדואן ואיסמעיל הנייה ואולי אבו מאזן. אפילו גישתו של ארדואן כלפי סוריה, שלכאורה תואמת את זו של ישראל, היא אשליה אופטית כי אם וכאשר טורקיה תתערב בסוריה היא לא תעשה זאת מאינטרסים החשובים לנו בעוד שכל התערבות אפשרית שלנו בסוריה תתקל בתגובה חריפה של ארדואן.

תמונה פחות מעודדת

העובדה כי נתניהו נבחר שלוש פעמים לראש הממשלה היא לרבים הוכחה כי בשל תדמיתו כאיש העולם הגדול וההופעה המהוקצעת הוא יודע איך ומה צריך לעשות כדי להגן על האינטרסים של המדינה כפי שהוא נוהג להכריז מעל כל בימה אפשרית. האמת היא כי הוא ראש הממשלה היחידי בשלוש העשורים האחרונים שבתקופתו לא הייתה מלחמה או אינתיפאדה. ביבי סבור כי זה בגלל מדיניות ההרתעה שהוביל. מי שמזדהה עמו גם יסכים כנראה להשקפתו כי מעמדה ומצבה של ישראל כיום הוא איתן וביכולתה להתמודד עם כל איום חיצוני.

הלוואי וכך היו פני הדברים כי אז באמת לא צריך לדאוג. שלוש הדוגמאות שהבאתי לעיל הנוגעות במדיניות החוץ הישראלית מציגה תמונה פחות מעודדת לגבי יכולתנו לנווט את האינטרסים שלנו בבטחה. ובהקשר זה ראוי להזכיר כי שביעות רצון עצמית איננה מתכון מבטיח באשר לצפוי במזרח התיכון. כל המלחמות והאינתיפאדות פרצו בלי שמישהו מהצמרות המדיניות והביטחוניות העריך אותן מראש, התכונן וטיפל בהם בהתאם. את המשמעויות של מלחמות העורף העתידיות, שאיש כבר לא מסתיר את היתכנותן ביום מן הימים, אפשר רק לנחש. אשר על כן, מדינה חפצת החיים החייבת להיות מוכנה תמיד לעת צרה לא יכולה להרשות לעצמה שמנהיגיה לא ידרשו מעצמם מה שהם דורשים מהנתינים. ולא מדובר במראית עין. במקרה זה הייתי אפילו מציע לדרוש מהם לחשוב עלינו במעשיהם. כך יקל עלינו להעריך אם הם לטובתנו או לטובתם.

תאריך:  19/05/2013   |   עודכן:  19/05/2013
בצלאל לביא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קינג ביבי ממעוף הציפור
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נבערים חסרי הבנה
19/05/13 19:50
2
אזרח פשוט
20/05/13 09:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מה יהיה עם שוק הדירות? אני שואל את אורי אריאל בדאגה לזוג הצעיר שלי שגר בלול תרנגולות במושב, לאחר שהוסב לדירה.
19/05/2013  |  מאיר אינדור  |   מאמרים
בין השנים 2003-1997 הייתי כתבת במגזין הכלכלי ממון של ידיעות אחרונות, הכרתי ואף כיבדתי את סבר פלוצקר, פרשן כלכלי מוערך בישראל. היום קראתי את הטור של פלוצקר וחשבתי לרגע כי הפרשן, הכה מוערך, עבר לכתוב בישראל היום. אבל לא, המאמר "אין פה משבר" אכן פורסם היום בידיעות אחרונות ואני מגיבה על מאמר זה.
19/05/2013  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
בהיסטוריה העולמית מודגש "מס הגולגולת" כדוגמה האיומה ביותר של כל משטר חשוך שרדה אי פעם בנתיניו. אותו "מס גולגולת" הביא למרידות, להפיכות ולשובל ארוך של דמים שנשרך ממנו. יתכן שישנן מחלוקות היסטוריות האם "מס הגולגולת" של ימי ממלכות הקדם הוא במהותו ובתוכנו אותו המס החדש של פקידי האוצר - המנווטים את לפיד, או שמא מדובר בתוכן אחר אבל עם תוצאה דומה אחת: המס החדש מחזיר אותנו לימי רודנות פוליטיים שהאזרחים סבלו מהם איומות. ימים אפלים שנגמרו בהפיכות ובשפיכות דמים. ה"מס גולגולת" החדש אינו מבשר לנו טובות, ולא רק במישור הכלכלי אלא גם באופן הוולגרי כשהוא מונחת על הציבור עם חוסר הראיה לעתיד על יישומו.
19/05/2013  |  הרב אליהו קאופמן  |   מאמרים
עודד טירה ("מעריב-דעות",6.5.13, "להתעורר בלי אסד"), מציג עמדה התומכת בהישארותו של אסד בשלטון בסוריה, כמצב רצוי לישראל ולמערב, אך מודה שהסיכוי לכך קלוש, וכי המערב אחר את הרכבת. מבלי להדרש לחישוב מסובך של סיכויים וסיכונים, אני מבקש לטעון שבמקרה הטוב לא ברור שהתפתחות כזו אכן טובה לישראל יותר מהחלופה, שכרגע נראית סבירה יותר, של התפרקות סוריה ובמקרה הפחות טוב, נזקיה של התפתחות כזו גדולים בהרבה מתועלתה. טענה זו נשענת על השיקולים הבאים:
19/05/2013  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
בימים האחרונים כך נדמה, מתערער לחלוטין הקשר בין הממשלה לציבור. אומנם מדובר בממשלה חדשה עם ערוצי תקשורת רבים לציבור - רדיו, טלוויזיה ואינטרנט - אך נראה שהם מדברים המון אבל בכלל לא מקשיבים.
19/05/2013  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il