|   15:07:40
דלג
  אסף גבור  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

מירדן באזהרה

ראש ממשלת ירדן, הכלכלן עבדאללה א-נסור בן ה-74, משדר אופטימיות לגבי מצבה הכלכלי של מדינתו ("אנחנו משקיעים הרבה בשביל לגדל דור שיוכל למצב את ירדן כשער להשכלה וטכנולוגיה מתקדמת"), קושר את היחסים עם ישראל בקידום המו"מ עם הפלשתינים ומתבטא ברמז על הזיקה הירדנית לגדה המערבית. ראיון
02/06/2013  |   אסף גבור   |   כתבות   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
א-נסור. "פגיעה במקומות הקדושים תיענה בתגובה קשה מצד הירדני" [צילום: AP]

ראש ממשלת ירדן, עבדאללה א-נסור, היה נינוח ובלתי פורמלי, ואת הראיון העניק לי כששנינו יושבים על ספה אחת באחת הפינות של מרכז הקונגרסים. "הקשרים בין ישראל לירדן קשורים קשר ישיר ליחסים בין ישראל והפלשתינים", פתח והתחבר לאווירה הכללית בפורום שבו השתתף נשיא המדינה שמעון פרס. "כל שיפור או הידרדרות ביחסי המדינות הם תוצאה ישירה של הנושא הפלשתיני. אנחנו רואים את המצב מסביב, את ההתפתחויות שמתרחשות לנגד עינינו, והן רק מחדדות את הנקודה - המפתח העיקרי ליציבות האזורית הוא תהליך השלום.

"צאצאי הקופים והחזירים"

שאלתי אותו על הדיון הסוער מלפני כחודש בפרלמנט הירדני. חברי פרלמנט הציעו לגרש את השגריר הישראלי דניאל נבו מירדן, להחזיר את השגריר הירדני מתל אביב לרבת-עמון ולבטל את הסכם השלום בין המדינות. העילה להחלטה החריגה: "המצור על מסגד אל-אקצה והסתערות המתנחלים על רחובות ירושלים" (כלומר מצעד הדגלים המסורתי של יום ירושלים). מספר חברי פרלמנט אף דרשו מהמלך עבדאללה להכריז מלחמה על ישראל בעקבות "הפשעים שמבוצעים נגד המקומות הקדושים לאיסלאם בירושלים". חבר הפרלמנט ח'ליל עטיה סיכם את הדברים בביטוי איסלאמי אנטישמי: "צריך להגיב בחומרה על מעשיהם של צאצאי הקופים והחזירים".

א-נסור מבקש להרגיע: "החלטת הפרלמנט היא ביטוי לדמוקרטיה, ואנחנו מתייחסים אליה בצורה שכזאת. גם בכנסת הישראלית היו בעבר התבטאויות קשות כלפי הרבה נושאים, ביניהם גם כלפי היחסים בין ישראל וירדן וגם בנושא הסכסוך הישראלי-פלשתיני. זוהי דמוקרטיה וזהו המחיר שלה".

אז יש מקום לחשוש להידרדרות היחסים בין שתי המדינות?

"לחברי הפרלמנט הירדני יש נקודת המבט שלהם והדעות שלהם, ולחברי הממשלה יש הדעה שלהם. בסופו של דבר, הממשלה היא שקובעת את המהלכים האופרטיביים - האם לגרש שגריר או להחזיר שגריר, האם לנתק קשרים בין מדינות או לא.

מצד שני, צריך להתייחס להחלטה של הפרלמנט הירדני ברצינות. נקטנו צעדים חמורים אחרי מה שהתרחש במסגד אל-אקצה, וזימנו את השגריר הישראלי לשיחה קשה. שלחנו מסר לישראל שעליה לנהוג באחריות בכל הנוגע למקומות הקדושים לאיסלאם".

דווקא ירדן מגיבה בחריפות גדולה יותר מכל מדינות ערב?

"ישראל צריכה להסתכל על ההיסטוריה ולהבין עד כמה העניין הזה חשוב לירדן. ככלות הכול, במהלך כל ההיסטוריה שלו הפרלמנט הירדני הצביע רק על שתי החלטות פה אחד. ההחלטה הראשונה הייתה על חיבור הגדה המערבית והגדה המזרחית בשנת 1950. השנייה היא החלטת הגינוי שהתקבלה עכשיו. לכן, ישראל צריכה להבין את החשש האמיתי של ירדן ממעשיה בירושלים, ומההפרות שהיא מבצעת במסגד אל-אקצה. ירדן קיבלה החלטה היסטורית ונטלה לידיה את האחריות למקומות הקדושים לאיסלאם. ישראל לא יכולה לפגוע במקומות הקדושים האלו ולא לצפות לתגובה קשה מהצד הירדני".

תהיתי האם הוא רומז שלירדן יש זיקה מחודשת לגדה המערבית.

א-נסור מחייך (איש חביב, שפם מסודר למשעי, נראה צעיר מ-74 שנותיו), מרים את אצבעו ואומר: "אני חוזר שוב, נושא השיחות בין ישראל לפלשתינים הוא הנושא המרכזי שמשפיע על היחסים בין ישראל לירדן".

ואתה מאמין שהסכם בין ישראל והפלשתינים הוא בהישג יד?

"המלך עבדאללה, השליח האמריקני לאזור ג'ון קרי וגורמים בינלאומיים נוספים משקיעים מאמצים רבים כדי לקדם את הנושא, ואם אכן תהיה התקדמות ויהיו תוצאות חיוביות - ישראל תשפר באופן מיידי את היחסים עם כל מדינות המזרח התיכון".

ובאין הסכם כזה יחסי ישראל וירדן בסכנה?

"יש קשרים הדדים במגוון נושאים, הן כלכליים והן מדיניים, ואנו מנסים להביא לחידוש השיחות עם הפלשתינים. אנחנו מקווים שהכנס הזה יוכל לקדם במידה מסוימת את העניין".

העתיד - הצעירים

חצי הכוס המלאה
"קשה מאוד לחזות מה יתרחש בעתיד הקרוב, מכיוון שקצב השינויים בתקופה האחרונה הוא כל כך מהיר - גם מבחינת השווקים הכלכליים וגם מבחינת היציבות הפוליטית. אבל למרות זאת, בירדן אנחנו מתעקשים להסתכל על חצי הכוס המלאה, ולראות במתרחש באזור הזדמנויות לשינויים חיוביים. בהתרחשות הזאת ההזדמנויות יותר משמעותיות מהאתגרים ומהעימותים"

מה עמדתכם בשאלת מלחמת האזרחים בסוריה?

"אני לא רוצה להיכנס לפרטים בעניין המלחמה העקובה מדם שמתרחשת שם וההשפעה שלה על ירדן. המלך כבר התבטא בעניין וציין שיש צורך לסיים את המשטר הנוכחי ושעל בשאר אל אסד למסור את השלטון בהליך דמוקרטי. מה שאני יכול לומר הוא שבשנתיים האחרונות התרחשו הרבה שינויים במזרח התיכון. מנהיגים ששלטו במשך שנים במדינות שלהם הוחלפו באחרים.

זה שינוי לטובה או לרעה?

"קשה מאוד לחזות מה יתרחש בעתיד הקרוב, מכיוון שקצב השינויים בתקופה האחרונה הוא כל כך מהיר - גם מבחינת השווקים הכלכליים וגם מבחינת היציבות הפוליטית. אבל למרות זאת, בירדן אנחנו מתעקשים להסתכל על חצי הכוס המלאה, ולראות במתרחש באזור הזדמנויות לשינויים חיוביים. בהתרחשות הזאת ההזדמנויות יותר משמעותיות מהאתגרים ומהעימותים".

עבדאללה א-נסור נושא איתו ניסיון רב שנים ככלכלן. הוא שימש הנגיד הירדני בבנק העולמי והמזכיר הכללי של משרד האוצר הירדני, מחזיק בדוקטורט מאוניברסיטת סורבון שבפריז והיה השר הממונה על התכנון והבינוי בממשלת ירדן וכשר החוץ הירדני. א-נסור מציג את ירדן כמדינה שהשלטון בה נשאר יציב אל מול שכנותיה מצפון, מדרום וממזרח, אבל לא מציין את העובדה שיותר מחצי מיליון פליטים סורים נמצאים היום בתוך גבולות ירדן ומהווים משקולת כבדה על הכלכלה הירדנית ועל הביטחון האישי של האזרחים.

שר החוץ הירדני נאסר ג'ודה התייחס לאחרונה לנושא במהלך ביקור ברומא. לדבריו, נכון לעכשיו כעשרה אחוזים מהאוכלוסיה הירדנית הם פליטים שברחו מסוריה. "אנחנו עדים לקצב גידול משמעותי של פליטים שמבקשים מקלט בירדן", אמר ג'ודה, "עד סוף השנה אנחנו צופים ש-25 אחוזים יהיו פליטים, ובמחצית השנייה של שנת 2014 אנחנו צופים ש-40% מאוכלוסיית ירדן יהיו פליטים סורים".

האם ההתרחשויות האחרונות במזרח התיכון לא מסכנות את הכלכלה הירדנית?

"בעקבות אביב העמים הערבי ביצענו רפורמות פנימיות בירדן הן מבחינה כלכלית והן מבחינה פוליטית. קידמנו את החוקה, והובלנו חוק לשינוי שיטת הבחירות ולהגדלת כוחן של המפלגות הפוליטיות. נקודת האור במזרח התיכון היא הדור הצעיר. בעוד האוכלוסיה העולמית הולכת ומזדקנת, 70 אחוזים מתושבי המזרח התיכון הם צעירים בני 35 ומטה. הצעירים האלו צמאים להתפתחות כלכלית וטכנולוגית. הם אלו שעתידים להצעיד קדימה את הכלכלה העולמית ואת היחסים הבינלאומיים.

"בעשור האחרון אנחנו בונים בראייה אסטרטגית מערך של קידום כלכלי, טכנולוגי וביטחוני. אנחנו משקיעים הרבה כדי לגדל דור שיוכל למצב את ירדן כשער להשכלה וטכנולוגיה מתקדמת. המטרה שלנו היא שהצעירים האלו יצאו מפה לכל האזור כדי להוביל את הקדמה".

מה לדעתך סוד היציבות של המדינה הירדנית מול הזעזועים שמסביב?

"כמי שעסק מרבית חייו בכלכלה, אני רואה בשינוי הכלכלי את העניין המרכזי. כדי להתגבר על המשבר הכלכלי העולמי אימצנו מדיניות צמיחה שמכוונת על-ידי תקציב שמאושר ל-4 שנים, ובמקביל גיבשנו תוכניות כדי להפחית את החוב הלאומי ולהביא אותו לרמה של 3.5 אחוזים עד 2015.

"אנחנו נמצאים בקשרים עם הבנק הבינלאומי ועם ארגוני כלכלה בינלאומיים אחרים כדי לספק הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים - שמהווים 95 אחוזים מהעסקים בירדן. אנחנו מאמינים שבאמצעות תמיכה בעסקים האלו, והגדלת הרווחים שלהם, נוכל לשפר את מצבה של ירדן באופן כללי".

דיברת במהלך הכינוס על פרויקטים ירדניים שעתידים לנות את פני המזרח התיכון. תוכל לפרט?

"ירדן נמצאת בעיצומו של פרויקט הנחת צינור נפט שעתיד להוות פתרון להזרמת הנפט של מדינות המפרץ ועירק מבלי להזדקק לחסדיה של אירן ומבלי לחשוש מאיומים על סגירת מצרי הורמוז. פרויקט הדגל שלנו עכשיו הוא בניית קו צינורות כפול שיתפרס על פני 60 אלף קילומטרים, מערך הצינורות הזה, פרויקט משותף עם עירק, אמור לספק כבר בשנים הראשונות מקומות עבודה לעשרת אלפים עובדים. הוא יעביר מיליון חביות של נפט לייצוא מבצרה לעקבה, בנוסף ל-258 מיליון מ"ק גז טבעי ביום.

"בנוסף לפרויקט הזה", הוסיף ראש הממשלה הירדני, " בכוונתנו לערוך הכנות לבניית תחנת כוח גרעינית כדי להגדיל את היכולות שלנו לספק את הצרכים האזרחיים, לבניית מסוף עצמאי להעברת גז נוזלי ולבניית רכבת בינלאומית, רשת שתקשר בין ירדן לעירק, לערב הסעודית ולמדינות המפרץ".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  02/06/2013   |   עודכן:  02/06/2013
אסף גבור, ירדן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מירדן באזהרה
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורןנאוה טבריה
2/06/13 05:28
2
של מעצמה חחח
2/06/13 09:35
3
במקומות הקדושים?
2/06/13 09:42
4
איש אחד
2/06/13 10:24
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-ערבי
תגובות צוננות בימין לפגישות אותן מקיים נשיא המדינה שמעון פרס בירדן. השר לעניינים אסטרטגיים יובל שטייניץ אמר: "לא ידעתי שפרס מונה להיות דובר הממשלה, לממשלה יש דובר משלה. כל הצהרה כזאת, איך לומר במילים עדינות, לא מועילה לישראל".
27/05/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
"לפני שנתיים עוד דיברנו על החזון ומדובר במעבר מהיר מאוד מחלום למציאות, אני פה כדי לחשוף את הטכנולוגיות הישראליות המסייעות להגנת הסביבה, בטר פלייס היא אחת מהן, ויש עוד רבות". הציטוט הזה שייך ללא אחר מאשר נשיא המדינה שמעון פרס, שבדצמבר 2009 חזה למיזם הרכב החשמלי גלולות ונצורות.
26/05/2013  |  עידן יוסף  |   מאמרים
ראש הממשלה בנימין נתניהו אומר כי השלום בתוך חלקי האומה קודם לכל שלום אחר. בטקס האזכרה השנתי בתל אביב לחללי ספינת אלטלנה, אמר (יום א', 26.5.13) נתניהו:
26/05/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
שעות ספורות לאחר שממשלת סוריה פרסמה בהודעה רשמית כי כוחותיה פתחו באש לעבר הגבול עם ישראל ופגעו ברכב של צה"ל, הגיב הרמטכ"ל בני גנץ בחריפות בהכריזו כי בשאר אסד ישלם את המחיר, אם יעז לדרדר את האיזון ברמת הגולן.
26/05/2013  |  נחמן פביאן  |   מאמרים
"לישראל יכולת לתקוף את תשתיות הגרעין האירני, ולעכב את פיתוח הפצצה בשנתיים עד שלוש שנים". כך אמר (יום ו', 24.5.13) רוני דניאל, הפרשן הצבאי של ערוץ 2. הוא דיבר במפגש הדו-שבועי של המועדון המסחרי והתעשייתי בתל אביב. דניאל הוסיף, כי לאחר תקופה זו יהיה על ישראל לתקוף שוב, וחוזר חלילה.
24/05/2013  |  אלעזר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
הרשות לפיתוח י-ם: הר הבית - מוסלמי  /  איתמר לוין
בסוף הסרטון א-דורה נראה חי  /  עידן יוסף
כתובות תג מחיר על מסגד בוואדי ערה  /  איציק וולף
מילכוד 22  /  אריאל י. לוין
עוד נתגעגע לחמאס  /  אריאל י. לוין
תעתוע ושמו טריטוריה  /  דרור אידר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il