|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

בטר פלייס - כמה חוכמות בדיעבד

כולנו זוכרים תמיד שני סוגים של מיזמים, כאלה שהצליחו בגדול או כאלה שנכשלו בגדול והפסידו הרבה כסף הקו המפריד בין שני סוגי המיזמים הללו הוא לפעמים דק מאוד ואירועים מקריים עשויים להפוך הצלחה לכישלון ולהפך
09/06/2013  |     |   מאמרים   |   תגובות
בטר פלייס היה מיזם יומרני ושאפתני [צילום: פלאש 90]

אין כמו שמחה כשמחה לאיד, זו התחושה שמתקבלת בשבוע האחרון עם קריסתה הסופית של בטר פלייס. שי אגסי עשה טעויות לאורך הדרך, ללא ספק, אבל כמובן שזוהי חוכמה גדולה להיות חכמים בדיעבד. עכשיו נראה שהרבה אנשים מאוד נהנים לצטט את ההצהרות וההבטחות הגרנדיוזיות של שי אגסי ולהדגיש את כמות הכסף שעופר הפסידו.

חלק נכבד מהביקורות על שי אגסי הן ההבטחות וההצהרות המופרכות שהפיץ בתחילת הדרך, אשר כמובן לא התממשו. אבל צריך לזכור מה שי אגסי וחברת בטר פלייס ניסו לעשות. הם ניסו לחולל מהפכה משמעותית בשני הענפים הגדולים ביותר בעולם, שבו פועלות החברות עם הכי הרבה הכנסות והכי הרבה השפעה על מקבלי ההחלטות. מתוך 10 החברות בפורטון 500 (500 החברות בעלות ההכנסות הגבוהות ביותר בארה"ב), שש חברות הן בתחום הרכב והדלק.

אם מסתכלים על הרשימה העולמית של 10 החברות הגדולות ביותר, מדובר על שמונה חברות בתחום הרכב והדלק. אלו הם ענפים אדירים שיש להם הרבה מה להפסיד ויעשו הכל כדי למנוע שינויים והפרה של המצב הקיים. כלומר, בטר פלייס ללא ספק נכנסה לתחום של ענקים וניסתה לחולל מהפך.

אין זה אומר שחברות הדלק והרכב פעלו בצורה ישירה כדי לטרפד את בטר פלייס. היא בטח עוד לא אפילו הופיעה אצלם על הראדאר, אבל כדי לחולל שינוי בענפים ענקיים אלו, יש צורך בהשקעות ענק. במשך עשרות שנים, חברות הדלק והרכב חינכו אותנו להתנהג בצורה מסוימת בכל הקשור לתחבורה, בהשקעה של מיליארדים, וכאשר חברת בטר פלייס ניסתה לשנות הרגלים אלו, היא נכנסה למאבק מאוד קשה ומורכב עם הרגלי הצרכן.

לכן שי אגסי ובטר פלייס לא יכלו להרשות לעצמם להצטנע. זהו אתגר אדיר, שכדי לעשות זאת ולהצליח, אי-אפשר להצטנע וללכת "בקטן", חייבים ללכת על זה בגדול ועד הסוף. כל יזם יודע, שאם הוא עצמו אינו מאמין ברעיון שלו בצורה מלאה ומשווק אותו כאילו זהו הדבר הגדול הבא, אין סיכוי להצליח בשלבים הראשונים של הקמת העסק, אשר עוסקים בעיקר בגיוס כספים ובגיוס אנשים טובים. בשלב המיזם הוא עדיין בגדר חלום, חייבים למכור את הפוטנציאל שטמון בו וחייבים לעשות זאת בצורה משכנעת.

כדי להרים את בטר פלייס, היה צורך בהשקעה של מאות מיליונים וגיוס צוות עובדים ברמה הגבוהה ביותר. כדי לעשות מהלך כזה, חייבים להציג פתרון מושלם, עם פוטנציאל הצלחה גדול ולמכור את הרעיון בצורה השאפתנית והיומרנית ביותר. כל ניסיון להצניע את הרעיון ולהציג אותו כמשהו קטן ולא משמעותי, לא היה מצליח. את הספקות צריך להשאיר למשקיעים להעלות, הם כבר יחשבו על כל הסיכונים לאורך התהליך וייקחו אותם בחשבון בשיקוליהם. היזם צריך להציג, לפחות בהתחלה, בעיקר את הצדדים החיוביים והמבטיחים של המיזם.

איזה משקיע רציני היה מוכן לשים כמה עשרות או מאות מיליוני דולרים, אם לא היו מבטיחים לו הצלחה אדירה שתעשה מהפכה ותכבוש את העולם? מי היה מוכן להצטרף למיזם, אם לא היו מציגים לו אותו כהצלחה בטוחה שתחולל מהפכה? אני בטוח ששי אגסי אכן האמין ברעיון שלו ויכולת ההצלחה שלו, אבל גם אם לא, לא הייתה לו ברירה, אלא לשווק אותו בצורה כה אגרסיבית ויומרנית.

ללא כל ההצהרות שלו, לא היה שום סיכוי שמישהו ייקח אותו ברצינות וישקיע סכומים כאלה. אף מנהל בכיר בעל ניסיון ומוניטין לא היה מוכן להצטרף למיזם שבו היזם בעצמו איננו משוכנע לגמרי בסיכויי ההצלחה. אני גם בטוח שבמקביל, מאחורי הקלעים, הוצגו לאותם משקיעים ומנהלים הסכנות והאתגרים שעומדים בפני מיזם כזה, הרי לא מדובר באנשים טיפשים. וממילא אותם משקיעים עשו את הניתוחים ולקחו בחשבון את הסכנות, אבל אין מקום לחשוף את אותם סיכונים בצורה נרחבת וציבורית, הרי בסופו של דבר צריך ליצור אמון בהצלחה גם אצל הציבור הרחב, שאמור לרכוש את הרכבים ולהשתמש בשירות.

כולנו זוכרים תמיד שני סוגים של מיזמים, כאלה שהצליחו בגדול או כאלה שנכשלו בגדול והפסידו הרבה כסף. הקו המפריד בין שני סוגי המיזמים הללו הוא לפעמים דק מאוד ואירועים מקריים עשויים להפוך הצלחה לכישלון ולהפך. אם לא היו אנשים כמו שי אגסי, אשר לוקחים סיכונים ושואפים גבוה, לא היו את סיפורי ההצלחה הגדולים, או לפחות היו פחות מהם. בטר פלייס היה מיזם יומרני ושאפתני שהיה חייב להיות מוצג באור מאוד חיובי. ללא ספק נעשו לאורך התהליך טעויות רבות, אשר בסופו של דבר הביאו לכישלונו, אבל כמובן שזוהי חוכמה בדיעבד.

הכותב הוא מנכ"ל חברת הייעוץ האסטרטגי מיצוב.
תאריך:  09/06/2013   |   עודכן:  09/06/2013
גיא פרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בטר פלייס - כמה חוכמות בדיעבד
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יוצא בטר-פלייס
9/06/13 13:23
2
דר יובל
9/06/13 13:36
3
אליפז
10/06/13 00:36
 
דניאל נכון
14/06/13 01:53
4
דניאל נכון
12/06/13 10:23
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
החלטות איכות בפוליטיקה קשורות לסוגיות בהן יש השפעה ישירה על הביטחון הלאומי. לא בכדי ההכרעה בנושא יצוא הגז הטבעי ממאגר לוויתן מתעכב. ייתכן שכך אני רוצה להאמין (אף שאני ספקן) שהפעם בניגוד להחלטות מדיניות וישומן, מתנהלת מערכת שיקולים מושכלת, לפני שראש הממשלה יכריע על החלופה האופטימלית.
09/06/2013  |  חן אייזיק  |   מאמרים
חשיבה חיובית, כחלק ממודעות פנוראמית, צריכה תמיד להיות מכוונת אך ורק כלפי ההווה, וזאת ללא קשר לעובדה, שלפעמים בחיינו אכן קיים הצורך לתת מענה להיבטים כאלו ואחרים של העתיד, וזאת מתוך הפרספקטיבה של ההווה בלבד.
09/06/2013  |  יואב לוין  |   מאמרים
הובלת גז (וגם יצוא גז) מתבצעת בשתי דרכים: האחת - הזרמה בצינורות, והשנייה - הנזלת הגז (דחיסתו לנוזל) והובלתו במיכליות.
09/06/2013  |  מוטי היינריך  |   מאמרים
קורח בא אל משה במחלוקת הקשה ביותר שחווה משה רבינו מאז צאתם מארץ מצרים: "זה שנאמר עליו שהוא 'ענו מכל האדם אשר על פני האדמה' יאמרו עליו: 'למה תתנשאו'. זה שיאמר עליו [תנחומא קורח י"א]: 'משה אמת ותורתו אמת' טופלים עליו: 'העיני אנשים תנקר?' [במדבר ט"ז, י"ד] זה שהוציאם מבית עבדים ומוליכם אל 'ארץ זבת חלב ודבש' טוענים אליו: 'המעט כי העליתנו מארץ חלב ודבש!' [במדבר ט"ז, י"ג] זה שה' דיבר אליו פה אל פה ונתן לו את תורתו והוא ציווה אותה לעמו נחשד בכך, שמלבו הוציא דברים, פקודות, מצוות וחוקות. הוא עומד בפניהם כנאשם ועליו להוכיח צדקתו" [נחמה ליבוביץ, עיונים בספר במדבר לפרשת קורח].
09/06/2013  |  ציפורה בראבי  |   מאמרים
המנוע שמזיז את ישראל, הרחק מהסכסוך הוא הטכנולוגיה הישראלית שמתעלה מעל הרעש השלילי.
09/06/2013  |  נורית גרינגר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il