|   15:07:40
דלג
  מאיר אינדור  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

אבו-מאזן ו-120 הזקנים

לאבו-מאזן יש תנאי לחידוש המו"מ: שחרור 120 מחבלים שמרצים עונשי מאסר על רצח יהודים. שרת המשפטים לבני הודתה ביושר ש"מדובר במקרים קשים", אך לא דחתה את הבקשה על הסף. הדיבורים האלה פותחים למשפחות את הפצעים
17/06/2013  |   מאיר אינדור   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
אבו-מאזן. מציב תנאים [צילום: פלאש 90]

לבני. לא זרקה מכל המדרגות [צילום: פלאש 90]

ניגוד אינטרסים
ציפי לבני נמצאת כאן בניגוד אינטרסים. מצד אחד היא המחויבת לשמור על שלטון החוק ועל עצמאותה של מערכת אכיפת החוק, מצד שני היא גם מופקדת על המשא-ומתן המדיני. והמו"מ הוא תכלית הצטרפותה לממשלה

פשע שנאה
ד"ר רון בריימן
האם ציפי לבני מיתממת? האם אינה יודעת שנאה מהי? לבני, בנוסף להיותה שרת המשפטים, מכהנת גם כשרה הממונה על המו"מ עם אבו מאזן ומרעיו, מה שקרוי בשפה המכובסת "תהליך השלום". במסגרת זו היא חוזרת שוב ושוב על איוולת "פתרון" שתי המדינות ו"חזון" שתי המדינות. ומהו "חזון" זה אם לא פשע שנאה?
לרשימה המלאה

שני הסטודנטים רויטל סרי ורון לוי טיילו באוקטובר 84' במסלול מדרום לשכונת גילה בירושלים. איתרע מזלם והם נתקלו בעיסא עבד-רבו מדהיישה שליד בית-לחם, שיצא לפאתי הבירה לחפש יהודים ולפגוע בהם. כשפגש את השניים כפת אותם באיומי נשק, כיסה את ראשיהם ורצח אותם ביריות.

לא הכרתי את השניים, אבל כשהתפרסם דבר היעדרם הייתי בין מארגני החיפושים אחריהם, וסיפור חייהם ומותם כל כך נגע בלבי עד שלבתי, שנולדה באותו שבוע, קראתי רויטל על שם רויטל סרי (ועל-פי הוראת הרב אליהו הוספתי לה גם את השם תחיה).

לאחרונה שלח ה"ראיס" הפלשתיני אבו-מאזן את נציגו הבכיר עבד א-רחים לבית משפחת הרוצח שנידון לשני מאסרי עולם. וכך מדווחת על הביקור סוכנות הידיעות הפלשתינית הרשמית ופא:

"עבד א-רחים דיבר עם אמו של עיסא ומסר לה ברכות מהנשיא עבאס ומההנהגה הפלשתינית. הוא הביע הערכה והעלה על נס את עמידתה האיתנה ואת הקרבתה לאורך 30 שנות המתנה והחזקת המעמד. והוסיף ואמר: שרשראות האסירים יוסרו בכוח הרצון של הגיבורים והאימהות... מיטב בני העם הפלשתיני נמצאים בבתי הכלא".

וה"ראיס" לא רק אומר אלא גם עושה. אבו-מאזן דורש את שחרורו של רוצח הסטודנטים במסגרת תביעה לשחרור 120 "אסירים ותיקים" כתנאי לחידוש המשא-ומתן עם ישראל.

שרת המשפטים ציפי לבני לא זרקה אותו מכל המדרגות, להפך: היא ביקשה שיעבירו אליה את תיקי המחבלים. סימן די מעודד מבחינת הפלשתינים, שהרי היא זו שאמורה להיות הראשונה שתחתום על החנינות.

ציפי לבני נמצאת כאן בניגוד אינטרסים. מצד אחד היא המחויבת לשמור על שלטון החוק ועל עצמאותה של מערכת אכיפת החוק, מצד שני היא גם מופקדת על המשא-ומתן המדיני. והמו"מ הוא תכלית הצטרפותה לממשלה.

לבני, נאמר ביושר, ציינה שהבחינה כי "מדובר במקרים קשים". תכף נגיע אליהם.

המוביל הלאומי של הנושא בישראל הוא הנשיא פרס. בראיון בערוץ 1 הציגה לפניו גאולה אבן את דרישותיו של אבו-מאזן, וכבוד הנשיא עטה את ארשת פניו הרצינית והמהורהרת, נראה כאילו מופתע (שטיק ידוע שלו מזה עשרות שנים), ואמר בקול עמוק: "אני הייתי שוקל את הדברים האלה ברצינות, ברצינות גמורה".

טרמפ קטלני

מי נכלל ברשימת ה-120? הרשות הפלשתינית מדברת על אסירים ותיקים, באים בימים, כאלה שמחמת זקנתם כבר לא יכולים להזיק. זמן רב ביקשנו וחיפשנו את הנתונים המלאים ולא קיבלנו. כל הדרגים הרשמיים מילאו את פיהם מים. בסופו של דבר הגיעה הרשימה לידינו.

הנה קצת פרטים על האסירים ה"בלתי מזיקים":

יהושע ג'ייסון פרידברג עלה לארץ ממונטריאול. פיקדתי עליו בתוכנית התנדבותית של נוער מהתפוצות בצה"ל. מכיוון שהיה חניך מצטיין באימון הכרתיו אישית. בחור חמד, בעל כושר גופני מעולה, ממשפחה ציונית מאוד.

ליוסף שמאסנה ג'ואד וחבריו היה כבר ניסיון בחטיפות של ישראלים. הם הספיקו לחטוף את ליאור טובול ורונן קרמני בני ה-17 משכונת קריית-יובל בירושלים, כשהציעו להם טרמפ, מחופשים ליהודים. אחרי שרצחו את הנערים הטילו את גופותיהם בוואדי שבין שכונת רמות ובית-חנינה, והן נמצאו רק בתום כמה ימי חיפושים.

במרס 93' הציעו אותם רוצחים טרמפ גם ליהושע פרידברג, הם הרגו אותו והטילו את גופתו ליד אבו-גוש, בצד הכביש. אלפי ירושלמים שלא הכירוהו באו להלוויה שיצאה ממכון מאיר - שם למד לפני הצבא.

את אביו ואמו פגשתי כמדי שנה על יד קברו ביום הזיכרון לחללי צה"ל, והם נדהמו לשמוע ממני שרוצחי בנם עשויים להשתחרר ברשימת ה-120.

מלכודת אש

הניסוח הלקוני הבא, מתוך סיכום משפטי, מסתיר טרגדיה איומה שנצרבה בתודעת האומה. "אבו-חרביש סאלם סלימאן מחמוד ואדם אברהים גו'מעה זרקו בקבוקי תבערה על אוטובוס נוסעים, וגרמו למותם של אם, שלושת ילדיה וחייל שניסה לחלצם".

היה זה אוטובוס של אגד שנסע בכביש הבקעה מבית-שאן לירושלים. סמוך ליריחו זרקו הרוצחים בקבוקי תבערה על האוטובוס, וזה התלקח במהירות. בשורה האחרונה באוטובוס ישבה משפחת וייס: אב, אם ושלושה ילדים פעוטים. הנהג פתח את הדלתות וצעק לנוסעים לנטוש במהירות את האוטובוס הבוער. כל הנוסעים ובהם אבי המשפחה הצליחו לצאת, ונותרו בפנים רק רחל וייס ושלושת הפעוטים. בין הנוסעים היה חייל בשם דוד דלרוזה. דוד, שהיה כבר מחוץ לאוטובוס, ראה שמשפחת וייס לכודה בפנים, ונכנס אל תוך האוטובוס הבוער כדי לחלצם. הוא ניסה למשוך החוצה את רחל וילדיה, אך ללא הצלחה. דוד נכווה קשות והחל להיחנק, והוא נאלץ לנטוש את האוטובוס.

הייתי ליד מיטתו בבית החולים. דוד היה צלול, הוא גם דיבר. כולנו חשבנו שהוא יצליח לצאת מזה. אבל הכוויות הפנימיות שגרם עשן האוטובוס בריאותיו גמרו אותו.

גאולה דלרוזה הופתעה כשבאתי לביתה לטכס עצה איך מונעים את שחרורם של רוצחי בנה. כמו בבתים שכולים רבים, גם פה חלק גדול מהבית מוקדש לזכר הבן. תמונות, תעודות, סמלים ומזכרות. גאולה חדורת רוח לחימה ומהירת כתיבה, כותבת במקום מכתב נרגש ונזעם לראש הממשלה ולנשיא, ומפקידה אותו בידי להיות שליח מסירה.

פעיל גם מתוך הכלא

מותו של שוטר מג"ב נסים טולדנו הסעיר את המדינה גם בשל הצעדים שננקטו אחר מותו. בדצמבר 1992 נחטף טולדנו בלוד על-ידי חוליה של ארגון חמאס, כשצעד רגלית להתפלל ותיקין בבית הכנסת שליד ביתו לפני צאתו למשמרת. אף שבתחילה דרש ארגון חמאס את שחרורו של מנהיג חמאס שייח' אחמד יאסין בתמורה לטולדנו, לבסוף נרצח השוטר. גופתו נתגלתה כפותה ודקורה.

את אמו, אודט טולדנו, הכרתי כשהלכה עם בניה מטעם 'אלמגור' לבג"ץ בעצם ימי השבעה לגבות את החלטת רבין לגרש 415 אנשי חמאס ללבנון כתגובה לרצח. אחר כך ישבה עמנו במשך חודשיים, בחורף, במאהל נגדי למאהל שהקימו ערביי ישראל כדי ללחוץ על רבין להחזיר את החמאסניקים מלבנון לפני הזמן.

כשנחשפה החוליה התברר שהיא משכונות ירושלים. ענאתא, צור-באהר ושועפאת. רוב חברי החוליה, שנשפטו בהמשך לשלושה מאסרי עולם וכיום הם בני 40 פלוס, מסתובבים חופשיים כבר זמן מה בשל עסקת שליט.

אחד נשאר בכלא ולא שוחרר בעסקה, עיסא מוסא עיסא מחמוד, מפני שבנוסף למעשיו הוא הביא גם לפציעתו באורח קשה של חייל בפיגוע דריסה, השתתף בירי לעבר מכונית משטרה ופצע באורח קשה שוטר שהיה בה. ובזה רשימת מעלליו לא נגמרת. בהיותו אסיר הקים מהכלא חוליה שמטרתה לחטוף חיילים ולעשות פיגועים.

גם הוא ברשימת ה-120, למרות היותו איש חמאס. בעניינים כאלה חמאס ופת"ח מתאחדים, כולם קדושים, כולם שאהידים.

מארב בדרך לקמפוס

פרופ' מנחם שטרן עלה מפולין כשהיה 13. הוא למד והוסמך באוניברסיטה העברית בהיסטוריה של עם ישראל ובהיסטוריה כללית. אחרי תואר שלישי באוקספורד חזר והיה לאחד מבכירי המרצים ואנשי המדע בירושלים, חבר בוועדות שקבעו תוכניות לימודים במשרד החינוך, נשיא החברה ההיסטורית הישראלית, מנהל מרכז שז"ר וחבר באקדמיה הישראלית למדעים.

ביוני 89' הלך פרופ' שטרן מביתו לאוניברסיטה בגבעת-רם. בחורשה שליד מוזיאון ישראל ארבו לו שני ערבים. אחד מהם החזיק אותו והשני דקר שוב ושוב עד שהמלומד בן ה-64 דמם.

גופתו נתגלתה בידי תלמידי בית ספר שעברו שם. לאחר שלוש שנים נתפס צלאח חליל אחמד אברהים ונשפט למאסר עולם. כיום, אם ציפי לבני תקבל את המלצת שמעון פרס, גם הוא ברשימת השחרור של אבו-מאזן.

בשלהי דצמבר 1993 נרצח דוד דדי בדקירות סכין ביחד עם מכרו חיים ויצמן, בדירתו ברמלה. פועלים ערבים מעזה, שעבדו בדירה שכנה, חדרו לבית והצליחו לגבור עליהם. דוד היה בעל קול ערב, ואהב מאוד לשיר. היה בעל שמחת חיים מיוחדת, הרבה לצחוק ולחייך. אהב ללמוד תורה.

לאחר הרצח התעללו הרוצחים בגופותיהם וכרתו את אוזניהם כדי להראות לחברים ולהתפאר בהישגם. גם הם כבר בשנות הארבעים לחייהם, ומופיעים ברשימת האסירים ה"מבוגרים" הנדרשים לשחרור.

קלשונים וסכינים

שלושה ערבים ישראלים מוואדי ערה, בני משפחת אגברייה, חדרו למתחם אוהלים בשטח אש בכרמל הדרומי ורצחו בשנתם שלושה טירונים באמצעות קלשונים. האירוע זכה לשם "ליל הקלשונים".

הרוצחים הפכו לגיבורי תרבות של הפלשתינים. כל השלושה נמצאים במסלול שחרור. הנשיא שמעון פרס הסכים לקצוב את עונשם לאחר המלצת משרד המשפטים ולחצים של ח"כים ערבים מהאזור. אבל לאבו-מאזן זה לא מספיק - הוא מבקש שחרור מיידי.

שנים אחר כך בן לאותה חמולה רצח את שרון שטיינמץ, יחד עם החבר שלה יחיאל שי פינפטר בכרמל המזרחי. שרון הייתה בוגרת שירות לאומי ב"הדסה", ויחיאל בוגר ישיבת אור עציון ושירות בחיל השריון. השניים הכירו בבית המדרש של הרב זיני כשלמדו בטכניון.

שניהם יצאו לטיול ביער מגידו. ליד נחל קיני ניגש אליהם צעיר מחמולת אגברייה שבכפר מושרייפה הסמוך והחל לשוחח איתם בידידות, כשהוא מחביא סכין ארוכה. ברגע של היסח דעת של הזוג, שלף את הסכין. תחילה התנפל על יחיאל ביודעו שברגע שיחסל אותו תהיה המלאכה קלה יותר על הצעירה. היא נאבקה על חייה, אבל הוא הצליח לחסל גם אותה. גופותיהם נמצאו למחרת בערוץ הנחל.

המקרה הזה של זוג תמים שהולך לטייל ברחבי ארצנו עורר אז סערה גדולה. גם מפני שהאירוע היה בלב הארץ וגם שבוצע בידי ערבי ישראלי.

בימים האחרונים עוברת משפחת שטיינמץ תקופה קשה. האב אריה, מהנדס ברפא"ל, סיפר לי בדאגה שהוא צפה בראיון עם נציגת משרד המשפטים ועם הסנגורית בן-נתן בטלוויזיה, ובו סיפרו על מסלול השחרורים בציר משרד המשפטים וחנינות נשיא.

את עונש המוות ישראל ביטלה, ועכשיו גם מאסר עולם לא קיים - אם בשל חטיפות, אם בשל מחוות לקראת מו"מ, ואם במסלול פרטני של "שיקום האסיר".

את הנרצח אי-אפשר לשקם, וגם את משפחתו שרואה את הרוצח מסתובב חופשי.

השקעה וסיכון שיורדים לטמיון

ב"מ הוא איש שב"כ בדימוס. הוא מתאר תסכול עמוק למשמע האפשרות שהמחבלים המדוברים ישוחררו.

לכידת מחבל היא תהליך ארוך וקשה. בשלב הראשון משקיעים במודיעין ומחפשים קצה חוט. אחר כך צריך לאמת את הידיעות, ולקבל עוד הוכחה ממקור נוסף. אחר כך לאסוף מודיעין - למי הוא קשור, מי מנחה אותו, את מי הוא מנחה, איפה הוא גר, מהו אורח חייו, איפה הוא מסתובב, עם מי הוא מסתובב, מי המשפחה שלו. צריך לתצפת אותו וללמוד את שגרת יומו.

בשלב הבא צריך לחכות לשעת כושר על-מנת לתפוס אותו. בכל אחד מהשלבים האלה אנחנו ממש מסכנים את חיינו. אני אישית מכיר ארבעה מקרים של אנשינו שנהרגו במילוי תפקידם.

בשלב המעצר עובר המאמץ העיקרי מהשב"כ אל צה"ל, ושם חיילים מסכנים את חייהם ולא פעם נקלעים לחילופי אש עם המחבל ועם סביבתו. וכשהמחבל נלכד זה לא סוף הסיפור. מתחיל תהליך חדש - לחקור אותו ולדעת איך לקבל ממנו אימות לכל מה שיודעים עליו ופרטים על כל מה שלא יודעים עליו.

אחר כך מכניסים את המשטרה לעניין. היא בונה את התיק לקראת כתב האישום, לא השב"כ. אחרי זה כתב אישום, משפט, פסק דין.

בדרך כלל כשיעמוד העצור למשפט יוזמן חוקר השב"כ להעיד, הסנגורים של המחבל ינסו לקעקע את עדותו, וזו התמודדות נוספת ולפעמים לא קלה. בסוף הרוצח נכנס לכלא, ואתה לא יודע אם הוא ירצה את עונשו או שתהיה החלטה מדינית לשחרר אותו.

כן, זה מתסכל מאוד. אני לא רוצה לומר שזה מוציא את הרוח מהמפרשים, אבל זה מתסכל כי רובם חוזרים לסורם ואז צריך לרדוף אותם ולהתחיל הכול מהתחלה.

יש דברים שקציני צבא ואנשי שב"כ לא יכולים לעשות או מנועים מכך. זאת צריכה לעשות החברה האזרחית, וזה לא יכול להיות רק הקרב של המשפחות השכולות והפצועים.

אין ספק שהשקט היחסי ומיעוט הפיגועים הרצחניים שהיה בשנים האחרונות נבעו מתפיסתם של פעילי טרור ומסגירתם מאחורי סורג ובריח. אין גם ספק ששחרורם יוליד גלי טרור חדשים. זה כבר קרה יותר מפעם אחת. גם בחיי אדם וגם בכסף, הרבה יותר זול לשמור על המחבלים שלא ישוחררו מהכלא, מכל המאמץ והסיכון לתפוס אותם.

פורסם במקור: מקור ראשון
הכותב הוא סא"ל וראש ארגון נפגעי הטרור "אלמגור".
תאריך:  17/06/2013   |   עודכן:  17/06/2013
מאיר אינדור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אבו-מאזן ו-120 הזקנים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלון פלג
20/06/13 12:14
2
פלא יועץ
20/06/13 13:59
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
יו"ר הבית היהודי, שר הכלכלה נפתלי בנט, טוען כי רעיון המדינה הפלשתינית הגיע למבוי סתום.
17/06/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
עם שיחרור והחזרת אדמותיה לבעליה בשנת 1967 מהפכה ישראל למדינה מבולבלת. היא קנתה את כל השקרים ועירפול ההיסטוריה היהודית ולמי יש בעלות על הקרקע מנהר הירדן עד לים התיכון.
17/06/2013  |  נורית גרינגר  |   מאמרים
בחינת השאלה האם חיילי צה"ל היו מצויים בסכנה בעת שירו על אזרחים, תיעשה לא רק במבחן הסובייקטיבי, אלא גם במבחן אובייקטיבי המביא בחשבון את נסיבות האירוע. כך אומרים (16.6.13) שופטי בית המשפט העליון יצחק עמית, יורם דנציגר ואורי שהם.
17/06/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
אכתוב זאת שוב: המומחיות של הסניגור מתמקדת בשיווק טיפוסים נאלחים. עו"ד דב ויסגלס, נאלח בזכות עצמו - נחשב לסניגור יקר(ן). זאת הסיבה העיקרית שהנאלח האולטימטיבי אריאל שרון רצה אותו לידו. יש עוד נאלחים.
17/06/2013  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
מזכיר המדינה, ג'ון קארי, טועה בהערכה ש-4 מיליארד דולרים לרש"פ יקדמו את תהליך השלום. הוא מתעלם מהתנהלות הפלשתינים , לפחות, מאז הסכמי אוסלו ב-1993.
16/06/2013  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
ח"כ שלח: ישראל הופכת לדרום אפריקה  /  איציק וולף
נתניהו מתנער מנוסח ההצהרה שתוכננה  /  עידן יוסף
פיחות זוחל בהתנגדות לפינוי התנחלויות  /  עידן יוסף
נשף מסיכות מדיני  /  דרור אידר
סוריה ושוב סוריה  /  אריאל י. לוין
מגחיכים עצמם לדעת  /  מנחם רהט
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il