|   15:07:40
דלג
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
טילי אס-300. חלון הזדמנויות [צילום: AP]

לעצור את משלוח הטילים

הרוסים ספגו השפלה מידי המערב כשאיסור הטיסה מעל שמי לוב הביא למפלתו של קדאפי. הפעם, הם לא ייתנו לזה לקרות שוב בסוריה. העברת הטילים המקדמים לסוריה תתקיים כמתוכנן ותאיים בעיקר על המטוסים של נאט"ו וארצות הברית
21/06/2013  |   פזית רבינא   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
שטח אסור לטיסה
ישראל תידרש לשיקול דעת נרחב: האם לסכל את הגעתן של סוללות האס-300 לסוריה או להתמודד עם האתגר האווירי שהן מזמנות? הזירה האווירית צפויה להשתנות מאוד בחודשים הקרובים. רמז ראשון לשינויים הוא הדלפת בכירים אמריקנים ל'דיילי ביסט' שהבית הלבן הורה לפנטגון להכין תוכניות, לכינון אזור אסור לטיסה בתוך סוריה

"לישראל יש חלון הזדמנות קצר מאוד לטפל בסוללות טילי האס-300", כך העריך איש צבא בכיר ממדינה המקיימת יחסי אהבה-שנאה קרובים עם מוסקבה. "על-פי הפרסומים", אמר, "הסורים שילמו בעבור ארבע עד שש סוללות טילי אס-300. אני מעריך שלכל היותר, יכולות להגיע לכאן עד שמונה סוללות כאלו. לרוסים", אמר, "נותרו כמה סוללות טילי אס-300 על המדף כתוצאה מביטול העסקה עם אירן ב-2010. אם אכן האיחוד האירופי יממש את החלטתו לחמש את המורדים, הסוללות האלו, שעד עתה היו בעיקר אמצעי מיקוח רוסי מול המערב, ימצאו את דרכן לחופי סוריה.

"אני מניח", הוסיף האיש, שמכיר היטב את המנטליות הישראלית, "שחיל-האוויר שלכם ידע להתמודד עם האתגר שמציבות סוללות טילי האס-300, כמו שבוגי יעלון אמר, למרות שהאתגר אינו פשוט כלל. יש סיכוי שבהתמודדות ראשונית יצליחו סוללות הטילים הרוסיות להפיל כלי טיס אחד או שניים. אבל הבעיה אינה טמונה כל כך במישור הצבאי", חידד האיש. "השאלה היא לא מטוס ישראלי אחד, יותר או פחות; לב הבעיה הוא ביכולת של החברה הישראלית להתמודד פסיכולוגית עם האפשרות שכלי טיס ישראלי יופל".

זה נכון. האבחנה הזו מכוונת היישר לבטן הרכה של החברה הישראלית. מאז מלחמת יום הכיפורים, לא הופל מטוס ישראלי אחד. ומאז פרשת רון ארד, המחשבה על נפילת טייס בשבי סוריה או אירן מעבירה צמרמורת בגבו של כל ישראלי.

למרות הכול, לא כדאי להתחיל להתרגש כבר מעכשיו. גם על-פי לוח הזמנים האופטימי ביותר של דמשק, יש לכל הפחות שלושה חודשים לפני שסוללות האס-300 יגיעו לחופי סוריה. וגם אז, יש תקופה לא קצרה עד שהסוללות יהיו שמישות והצוותים המתפעלים יהיו מאומנים ומיומנים בשיגור הטילים. בנתונים של המלחמה המתחוללת כעת בסוריה, מדובר בנצח כמעט.

ובכל מקרה, אם אכן יתרחש הגרוע מכל וסוללות הטילים יצאו בדרכן מרוסיה אל המזרח התיכון, המהלכים לנטרול ושיבוש המהלך הרוסי יתחילו עוד בדרכן לאזור. מעתה, האתגר האמיתי הוא לסכל את עצם הגעתן של סוללות הטילים הרוסיות אל המזרח התיכון.

זה לא יהיה פשוט. הרוסים מוכנים לאפשרות הזו. בדיוק לפני שנה, ביוני 2012, חוו הרוסים על בשרם סבב ראשון ומוצלח של סיכול משלוח מסוקי תקיפה רוסיים לצבא הסורי. בריטניה, בשיתוף פעולה עם ארצות הברית, אילצה אז את הספינה הרוסית לשוב על עקבותיה לנמל מורמנסק. הטריק היה פשוט, אך אפקטיבי: חברת הביטוח של בעלי הספינה, שמושבה בבריטניה, הודיעה לרוסים כי לא תספק עוד ביטוח לספינתם - מה שמנע מן הספינה את היכולת לעגון בנמל כלשהו לצרכי תחזוקה ותדלוק בדרכה למזרח התיכון.

הפעם הרוסים יהיו מוכנים מראש למגוון אפשרויות סיכול, כולל פשיטת כוחות זרים בלב ים. מה שאומר שהספינה תישא דגל רוסי ותקבל ליווי צבאי רוסי. לכן, הפעם תצטרך להימצא דרך אחרת לעצור את מסעה של הספינה, דרך נועזת ובעיקר חסרת חתימה. ההזדמנויות לתקוף את הסוללות תהיינה בעיקר בשלבים הרגישים שבין פריקתן מן הספינה הרוסית לבין דרכן אל היעד; פעולה משולבת, ימית וקרקעית, שבכל מקרה תגרום לזעזוע קשה מאוד ביחסים עם מוסקבה.

ישראל תידרש להרבה מאוד שיקול דעת בין האפשרות לסכל את עצם הגעתן של סוללות האס-300 לסוריה לבין ההתמודדות עם האתגר האווירי שהן מזמנות. במיוחד על-רקע העובדה שהאתגר האמיתי של ישראל הוא האיום האירני. בכל מקרה, הזירה האווירית צפויה להשתנות מאוד בחודשים הקרובים. רמז ראשון לשינויים שעל קו האופק ממש הוא ההדלפה של בכירים אמריקנים ל'דיילי ביסט' שלפיה הבית הלבן הורה לפנטגון להכין תוכניות לכינון אזור אסור לטיסה בתוך סוריה, וזאת בשיתוף פעולה עם צרפת, בריטניה ומדינות נוספות.

ועידת ז'נבה 2

על-פי הדיווח ב'דיילי ביסט' (The Daily Beast), ההוראה ירדה אל הפנטגון זמן קצר לפני צאתו של מזכיר המדינה, ג'ון קרי, אל המזרח התיכון. מטרת קרי הייתה לגבש את התנאים לעריכת ועידת שלום בינלאומית בהשתתפות המשטר הסורי ונציגי המורדים בז'נבה.

בשבועות האחרונים פועלות וושינגטון ומוסקבה לכינוס ועידת שלום בז'נבה, שתביא לשולחן הדיונים את נציגי המשטר הסורי לצד נציגות של המורדים. זהו ניסיון הרואי כמעט להקים לתחייה את תוכנית ז'נבה הראשונה מיוני 2012 – להושיב את שני הצדדים לשולחן המשא-ומתן. החשש מפני התרחבותו והסתבכותו של הסכסוך מתַחזק את שיתוף הפעולה בין רוסיה לארצות הברית בדרך לוועידה בינלאומית, גם אם מסיבות שונות ולעתים מנוגדות.

ברוסיה מודאגים בעיקר מן האפשרות של התערבות מערבית חמושה בסוריה. מבחינה זו, סדרת התקיפות הישראליות בסוריה חיזקה מאוד את החשש הרוסי כי מדובר בסימנים מקדימים להתערבות צבאית מערבית מגובה באזור אסור לטיסה, מהסוג שהפיל את משטרו של קדאפי בלוב. הרוסים אינם מוכנים לשאת השפלה נוספת מהסוג הזה.

במקביל גובר בוושינגטון החשש מפני עליית כוחן של אל-קאעידה וקבוצות איסלאמיסטיות קיצוניות בקרב המורדים, במקביל להתחזקות פעילותם של ארגון החיזבאללה ואירן במלחמה בסוריה. ומאותו שלב שבו אמרו הרוסים לפני כמה שבועות כי אינם מקובעים, בהכרח, לגבי עתידו של אסד, הרי שבעבור המורדים, המתנים כל מפגש מדיני בהסתלקותו של אסד, נסללה הדרך להשתתפות בוועידה.

באופן פרדוקסלי, דווקא לוח הזמנים הקצר לקראת "ז'נבה 2" גרם להקצנת עמדות ולהסלמה הקשה לה אנו עדים בימים האחרונים. מלכתחילה, לא היה סיכוי שרוסיה תזנח את עסקת טילי האס-300 ערב הוועידה, אם תרומתה העיקרית מתמצה ביכולתה להשפיע על הקליינט מדמשק.

דינמיקה זהה נרשמה בימים האחרונים גם מצד האיחוד האירופי וארצות הברית, שדרכם לפתות את האופוזיציה הסורית להגיע לוועידה עוברת דרך החלטת האיחוד האירופי להסיר את אמברגו הנשק על המורדים בסוריה.

"כן", אמר בלעג בלתי מוסתר איש הצבא הבכיר עמו שוחחתי, "הרי ידוע שההגדרה של הסכמה באיחוד האירופי היא המכנה המשותף הרחב ביותר על מה אין מסכימים. לכן גם די ברור היה שמרגע שאמברגו הנשק הגיע לקצו, הוא לא יחודש".

התוצאה הבלתי נמנעת של הפרדוקס הזה היא מרוץ החימוש המסתמן. לא זו בלבד שרוסיה הגיבה להסרת האמברגו בהכרזה שעסקת סוללות האס-300 יוצאת לדרך, בתנאים הנוכחיים, עקצו הרוסים, יסייעו מערכות ההגנה האוויריות שלנו, שיתרמו לשמירה על היציבות באזור ויסייעו למניעת התערבות של גורמים חמומי מוח בעימות.

הרוסים אומנם לא בדיוק אמרו למי התכוונו בכינוי "חמומי מוח", אולם די ברור שהעקיצה הזו שוגרה לכיוונו של בנימין נתניהו, שלאחרונה טס לסוצ'י בניסיון עקר לשכנע את פוטין לסגת מכוונתו לספק לסורים סוללות טילי אס-300.

האווירה במפגש הייתה לבבית, כך נאמר, אולם בהצהרות לעיתונות בתום המפגש התבטא אז פוטין כך: "חשוב להימנע מפעולות העלולות לגרום להסלמה של מלחמת האזרחים בסוריה". ניסוח זה גובל בנזיפה ידידותית. נתניהו בלע את העלבון. השבוע שבוּ הרוסים והשתמשו שוב במינוח נזפני כששגריר רוסיה באו"ם, ויטלי צ'ורקין, המליץ לשר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, לשמור על "קור רוח", לאחר ששר הביטחון אמר כי ישראל תדע מה לעשות אם משלוח טילי אס-300 יועבר מרוסיה לסוריה.

השאלה הגדולה היא אם בתנאים הללו יש סיכוי לכך שוועידת ז'נבה 2 אכן תכונס בשבועות הקרובים. נראה שמחיר אי-כינוסה גבוה מדי בעבור כל הצדדים, אך גם ההפך עלול להתגלות כנכון באותה מידה. ההידרדרות בסוריה ובעיקר בגבולה עם לבנון נעה בימים האחרונים בקצב רצחני ממש. התוכניות המדיניות אינן מדביקות את קצב האירועים. קרבות הדמים בקוסייר, ביקורו של הסנטור ג'ון מקיין בחאלב ולקינוח האולטימטום של הגנרל אידריס לחיזבאללה, שיסתלק משטח סוריה בתוך 24 שעות, מייצרים תחושה הולכת וגוברת שהמלחמה הזו עוברת להתנהל באזור הדמדומים.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  21/06/2013   |   עודכן:  21/06/2013
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשנתיים האחרונות אפשר היה לראות את הכלכלן שלום אשל (43) לשעבר עמיל (ברוקר) בבורסה, מסייר ברחובות תל אביב ורמת גן, בוחן בקפידה בתים ישנים. הוא לא חיפש דירת מגורים, אלא בניינים עם פוטנציאל להשקעה. התוצאה, לאחר סיורים ופגישות עם שני יזמים אחרים, היא הקמת "קוביות הזדמנויות נדל"ן", שהיא קרן ייחודית להשקעות בנדל"ן, שכבר גייסה 9.5 מיליון. קבוצות נוספות - בדרך.
21/06/2013  |  אלעזר לוין  |   כתבות
היום מתחיל הקיץ, באופן רשמי, עם מעברה של השמש למזל סרטן, מזל המסמל את "האימא הגדולה", שמעניקה אהבה ללא תנאים, מחזקת את הערכים האישיים ומבקשת מאתנו לכבד את המשפחה. האמוציות גדושות והרצון ליצור מערכות יחסים אישיות מתחזק. אלה ימים שהרגשות יציפו אתכם מכל עבר, תרצו "להרגיש בבית". הצורך בחיבוק המשפחתי והבילוי בחברת בני המשפחה יתחזק בימים הקרובים, אם זה הרצון העז בחברת אימא ואבא, סבתא וסבא, בת ובן, נכדה ונכד, ולאלו שזכו, גם בחברת הנינים.
21/06/2013  |  טובה ספרא  |   כתבות
מותו של שמואל דכנר, עד המדינה במשפט הולילנד, בעיצומו של משפט מתוקשר שבו מואשמים, בין השאר, ראש הממשלה לשעבר המגה-מושחת אהוד אולמרט והסייענית המושחתת שלו שולה זקן בקבלת שוחד, מאפשר לצמד המסואב לשלוף מדי פעם שפנים חדשים מגזע מעורב של שקר ודמיון. כך נולד לפני כמה ימים במשפט הולילנד נושא הרומן שהתנהל בשעתו, כביכול, בין דכנר לבין זקן, במטרה להכשיר את כספי השוחד שהיא קיבלה ממנו, שחלקם הועברו לחשבונותיהם של אחרים, ואילו את התכשיטים היקרים שהוא העניק לה העדיפה לענוד באירועים חגיגיים.
21/06/2013  |  אריה אבנרי  |   כתבות
המסחר ב"וול סטריט" ננעל אתמול בירידות חדות של מדדי המניות המובילים במקביל לעלייה חדה בתשואה על אג"ח ממשלתי לעשר שנים העומדת על 2.31% (שיא של 15 חודשים). כל זאת בעקבות החלטת הבנק המרכזי האמריקני, ה-"פד" להפחית את רכישות האג"ח האמריקני עד אמצע שנת 2014 במקביל להתאוששות שוק העבודה האמריקני.
20/06/2013  |  ד"ר גיל כהן  |   כתבות
מחלת הקראטוקונוס הינה מחלה ניוונית של הקרנית שהיא החלון הקדמי של העין. במחלה זו הקרנית הופכת לדקה, בולטת ושטחה נעשה בלתי סדיר. שכיחות המחלה הינה אחד ל-500 עד אחד ל-2,000, כאשר רק ב-15% מהמקרים, מדובר בתורשה ואילו אצל היתר מדובר במקרים ספוראדיים.
20/06/2013  |  ד"ר ברבארה עאדל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il