|   15:07:40
דלג
  יהונתן דחוח הלוי  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

ישראל החדשה

בכירה בקרן החדשה לישראל, המבקרת בטורונטו, מספרת על הפעילות רחבת ההיקף שמנהלת הקרן כדי להביא לשינוי חברתי ופלורליזם. היא מתנה שירות צבאי או אזרחי של ערביי ישראל בשוויון זכויות מלא
23/06/2013  |   יהונתן דחוח הלוי   |   כתבות   |   תגובות
סעודת פסח בארגון הקרן החדשה לישראל למהגרים בת"א [צילום: פלאש 90]

פוטנציאל של אלימות
על השאלה אם היא תומכת גם בדרישה של חוגים דתיים ליישם את חופש הדת לו היא מטיפה ולאפשר ליהודים להתפלל בהר הבית, משיבה שירה בשלילה רבתי, בהסבירה, כי הר הבית הוא מקום רגיש ונפיץ בגלל פוטנציאל האלימות, והוא שונה מהסוגיה של תפילת נשים ברחבת הכותל המערבי

הקרן החדשה לישראל אירחה את שר המשפטים לשעבר, יוסי ביילין ואת הפעילה החברתית שירה בן-ששון פורסטנברג, רכזת קופת פלורליזם דתי בקרן החדשה לישראל, לפאנל שעסק בשינויים החברתיים בישראל ובתפקידה של הכנסת, ואשר התקיים ביום שני (17.6.13) בבית הכנסת "בית צדק" בטורונטו, קנדה.

שירה בת ה-37 נולדה וגדלה בירושלים בבית ציוני דתי וליברלי. סבה מנהיג המפד"ל יוסף בורג ז"ל, ודודה אברום בורג, שימש יו"ר הכנסת וכיום נוסף לעיסוקיו האחרים הינו חבר ההנהלה הישראלית של הקרן החדשה לישראל. לאחר שירותה הצבאי בתפקיד קצינת חינוך למדה שירה סוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים, ובשמונה השנים האחרונות היא עובדת בקרן החדשה לישראל.

לא מכירים באמת את הקרן החדשה

בשיחה עם "שלום טורונטו" אמרה שירה, כי תפקידה הנוכחי בקרן החדשה לישראל קרוב לליבה לאור העובדה, שלאורך שנים עסקה בתחומים הקשורים לפלורליזם דתי וחופש הדת.

בתחילת דבריה מצאה שירה לנכון להדגיש, כי קיימים רבים שאינם מכירים את המגוון הרחב של העשייה שמבצעת הקרן החדשה לישראל, והם גיבשו עליה דעה שלילית. לדבריה, אילו אלה היו מכירים את הארגונים הנתמכים על-ידי הקרן הם לבטח היו מזדהים עם קרוב למאה אחוזים מהפרויקטים.

דבריה של שירה מתייחסים לטענות, שהופנו כלפי הקרן החדשה לישראל, ולפיהן היא תומכת בארגוני שמאל קיצוניים ובארגונים ערביים, השוללים את עצם קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית, ומסייעים למהלכים מדיניים אנטי ישראלים בזירה הבינלאומית, ובהם הטלת חרם כולל על ישראל או העמדת קצינים ישראלים למשפט בבית הדין הבינלאומי בהאג.

לשם המחשת דבריה, מציינת שירה את ארגון "קולך", הפועל למען נשים דתיות, כולל אלו הנמנות על הקהילה הקונסרבטיבית והרפורמית, ו"נשות הכותל", העומדות בחזית המאבק היהודי למען חופש דת בדרישה לאפשר להן להתפלל בדרכן בכותל המערבי.

על השאלה אם היא תומכת גם בדרישה של חוגים דתיים ליישם את חופש הדת לו היא מטיפה ולאפשר ליהודים להתפלל בהר הבית, משיבה שירה בשלילה רבתי, בהסבירה, כי הר הבית הוא מקום רגיש ונפיץ בגלל פוטנציאל האלימות, והוא שונה מהסוגיה של תפילת נשים ברחבת הכותל המערבי, ולכן אין להחיל את אותו עיקרון על שני האתרים.

פלורליזם דתי, אבל לא אנרכיה

בתפקידה בקרן החדשה לישראל כרכזת קופת פלורליזם דתי היא אחראית על חלוקת מענקים (grant officer) ל-40 ארגונים העוסקים בפלורליזם דתי וחופש דת. ליהודים בתפוצות, אומרת שירה, קשה להבין, שבישראל קיימת רק דרך אחת להיות יהודי והממסד הדתי אינו מכיר בגיורים המתבצעים בחו"ל שלא תחת פיקוח היהדות האורתודוקסית.

שירה, המגדירה כאמור את עצמה כאורתודוקסית, טוענת, כי ליהדות פנים רבות ויש לאפשר לזרמים שונים ביהדות לקיים כדרכם את טקסי הנישואין או הקבורה. בהקשר זה, מבקשת שירה להבהיר, כי היא אינה מתנגדת כלל ועיקר לנישואין חד-מיניים או לנישואין מעורבים בין שני בני דתות שונות. הקרן החדשה לישראל מעורבת בקידומה של יוזמה פרלמנטרית להעביר חוק שיסדיר חופש בחירה בנישואין, ויאפשר נישואין אזרחיים ובחירה בנישואין גם לזוגות חד-מיניים וגם למי שלא ירצו להתחתן חתונה דתית ברבנות.

עיקרון חופש הבחירה בנישואין, בו דבקה שירה באמונה שלמה, הזמין שאלה מאתגרת אם כלל זה בעיניה צריך לחול גם על בני זוג בוגרים שקיים ביניהם קשר משפחתי והבוחרים להינשא או על נישואין במסגרת של פוליגמיה (גבר הנשוי למספר נשים) או פוליאנדריה (אישה הנשואה למספר בעלים).

בעניין זה שירה חד-משמעית ושוללת מכל וכל אפשרות להתיר נישואין בין בני משפחה קרובים, שאינו מקובל בחברות המודרניות ואף לא בתורה, וכן היא אינה סבורה, שיש לאפשר נישואין ליותר מבן זוג אחד. "שבירת המונופול האורתודוקסי אין משמעותה יצירת אנרכיה", היא מדגישה.

שיטת הפעולה ליצירת שינוי חברתי

הביקור בטורונטו נועד להציג את שיטת הפעולה של הקרן החדשה לישראל, החותרת באמצעות התמיכה בארגוני החברה האזרחית ליצור שינוי חברתי. המפתח להצלחה טמון, בראייתה של שירה, בעבודת שטח, ביצירת שותפויות ובהסתייעות בשליחי ציבור בעלי חזון ומחויבות לרעיון.

המתנדבים זוכים לשבח מפיה של שירה על תרומתם הרבה, אך היא מציינת, כי נדרש תקציב לקיים פעילות בהיקף נרחב, וגם נודעת חשיבות רבה למאמץ לקדם מועמדים ראויים לכנסת שיוכלו לסייע פוליטית לקדם את השינוי החברתי המיוחל.

למדיה החברתית היא מייחסת חשיבות רבה, ושתי"ל, ארגון הבת של הקרן החדשה לישראל, משקיע מאמץ רב בהכשרת ארגוני החברה האזרחית ובייעוץ ובפיתוח מערך האינטרנט שלהם כדי לאפשר את העצמת המסר וגיוס תמיכה בציבור דרך הרשתות החברתיות. בנוסף, מגייסת הקרן החדשה לישראל בלוגרים יוצאי רוסיה, הנחשבים לבני דור הביניים, כדי להעביר את המסרים לקהילה ממנה באו.

כדוגמה לקמפיין בתחום זה מספרת שירה על הקמת קבוצה בפייסבוק למען חופש בחירה ונישואין, שחבריה נקראו לפנות ישירות לשר האוצר דרך עמוד הפייסבוק שלו כדי להזכיר לו את הבטחתו במצע הבחירות לקדם נושא זה.

הצלחה רשמה הקרן החדשה לישראל במאבק שניהלה נגד הדרת נשים והפרדה בין גברים לנשים ברחוב ובשלטי החוצות. קביעת היועץ המשפטי של הממשלה, כי מדובר בעבירה פלילית שדינה שנת מאסר, מוכיחה שהמאבק היה חיוני ונשא פרי, אומרת שירה.

הציבור הערבי בישראל מהווה קהל יעד נוסף אליו פונה הקרן החדשה לישראל. שירה אומרת בהקשר זה, כי הפעילות נתקלת בקשיים בגלל מעמדן הבעייתי של הנשים בחברה הערבית ודיכוין, אשר עלול להוביל לתשלום מחיר אישי גבוה מנשים, ואף לעלות בחייהן. הפעילות במגזר הבדואי זוכה לעדיפות בגלל סכנת המוות המרחפת על הנשים, אומרת שירה ומוסיפה, כי המשרד של הקרן בבאר שבע נותן מענה לצרכים דחופים ומקדם יוזמות להעצמת הנשים הבדואיות.

האוכלוסיה הערבית לא חייבת

בנוגע לשאלת השירות בצה"ל והשירות האזרחי של ערביי ישראל מאמצת שירה הלכה למעשה את עמדת ההנהגה הפלשתינית ישראלית, וגם לדבריה אין לחייב את האוכלוסיה הערבית בשירות צבאי או אזרחי כל עוד אין היא נהנית משוויון זכויות מלא.

יש לציין, כי בעיני ההנהגה הפלשתינית ישראלית שוויון מלא משמעותו בין היתר מימוש תביעת השיבה של מיליוני הפליטים הפלשתינים וצאצאיהם לשטח מדינת ישראל והחזרת כל האדמות הפלשתיניות בשטח מדינת ישראל לידי אזרחי ישראל הפלשתינים.

ח"כ ג'מאל זחאלקה, שהיה אורח הכבוד של הבית הפלשתיני בטורונטו לרגל "יום האדמה" (מרס 2013), אמר, כי "הציונות היא האויב", וכי המפתח לשלום מצוי בשימת קץ להגמוניה הציונית. זחאלקה טען, כי מרבית שטחי המדינה הם קרקעות של פלשתינים שחייבות לחזור לבעליהן.

במבט קדימה שירה מבטאת אופטימיות בנוגע לעתידה של מדינת ישראל. לדבריה, מחאת הקוטג' ב-2011 לימדה על כוחו של העם לדרוש שינוי, ולהערכתה בעוד עשור ישראל תהיה מדינה פלורליסטית יותר, גם בזכות התהליכים ההיסטוריים הפנים-קהילתיים בקהילה החרדית.

פורסם במקור: שלום טורונטו
תאריך:  23/06/2013   |   עודכן:  23/06/2013
יהונתן דחוח-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ישראל החדשה
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 16 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אישה מעוררת תקווה
23/06/13 17:00
 
סליחה
26/06/13 22:25
2
58
23/06/13 18:17
 
קורןנאוה טבריה
26/06/13 07:06
3
עדוש
23/06/13 18:52
 
צודק
23/06/13 22:10
4
שרון ק.
23/06/13 19:47
 
יוסי אבידור
24/06/13 08:05
5
מישו
24/06/13 02:26
6
ב.ל
24/06/13 08:38
7
פלא יועץ
24/06/13 10:16
8
שדה
24/06/13 15:02
9
אזרחית
24/06/13 20:26
10
הכסף מדבר מגרונם
25/06/13 21:49
11
אברהם מערב השומרו
26/06/13 07:10
12
קורןנאוה טבריה
26/06/13 07:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מחלות מעי דלקתיות (קרוהן וקוליטיס) הינן מחלות כרוניות היכולות להשפיע על מטופלים בכל הגילאים, אך פיק השכיחות העיקרי שלהן הוא בגילאי 40-20, דהיינו בשיא תקופת הפוריות.
23/06/2013  |  ד"ר אריאלה שטרית  |   כתבות
ההיסטוריה חוזרת? בימים אלה של יוני 2013, כשכותרות העיתונים מזהירות מפני הפרת השקט בגולן, מצד אחד; ומסוריה מדווחים על העמקת המעורבות הרוסית בזירת מלחמת האזרחים הסורית, מצד שני, ראוי לחזור אחורנית 46 שנה, לימי יוני 1967. אז היו הרוסים מעורבים עד צוואר בהתנהלות הצבאית והמדינית של מצרים וסוריה, והיו למעשה האחראים הבלעדיים לפרוץ מלחמת ששת הימים, שבחסדי שמיים הסתיימה, לתדהמתם, בניצחון ישראלי מזהיר. כבלעם הרשע בשעתו - באו לקלל ונמצאו מברכים.
23/06/2013  |  מנחם רהט  |   כתבות
מה בעצם היה רוצה כל אדם לו פגש בדג קסום, מדבר, שמרשה לו להביע שלוש משאלות שתתגשמנה? רוב הנשאלים, שהקהל צופה בם בצילומי וידיאו תיעודיים שעשו יוצרי ההצגה, מאוחדים בבקשה לזכות ש"כסף, בריאות ושלום עולמי". ובקשה זו, היא העומדת כמוטו למחזה שנארג מסיפורי אתגר קרת, והוא כל כך ישראלי שממש אין למעלה הימנו.
23/06/2013  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
אלפי בני נוער יוצאים לעבודה בחופשת הקיץ. קיימות עבודות שהן אופייניות לבני נוער כגון מלצרות, הדרכה בקייטנות ומחנות קיץ, שירות משלוחים וכדומה. וקיימות גם עבודות אחרות בהן עובדים אנשים מבוגרים ובני נוער גם מבצעים אותן.
23/06/2013  |  דניאל חדד  |   כתבות
פרשת עמנואל רוזן נופחה מעבר לכל פרופורציה. עכשיו זה ברור. לא היה אונס. לא הייתה כפייה פיזית. כן-כן, רוזן נהג באופן פסול ובעייתי הטעון טיפול. לאו-דווקא טיפול משטרתי. אבל, ואת זאת צריך לומר: רוזן לא ביצע עבירה חמורה המצדיקה פיברוק ראיות וכיתת יורים. הוקעתו הציבורית הייתה מוצדקת, אך מכאן ועד הבליץ שמפעילה המשטרה כדי לפברק ראיות - כפי שנבהיר להלן, והשלכתו לכלא, הדרך ארוכה.
22/06/2013  |  יואב יצחק  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il