|   15:07:40
דלג
  יובל שרלו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

להיות קנאים

הבעיה בקנאות אינה מה שיש בה, משום שהיא עשויה להיות חיובית ואף חיונית, אלא במה שאין בה: הנכונות והיכולת להבין נקודות מבט אחרות
26/06/2013  |   יובל שרלו   |   מאמרים   |   צהר לפרשה   |   תגובות
הרב קוק. הקוטב השני

קנאותו של פנחס, המופיעה בסופה של פרשת השבוע הקודמת, והשכר עליה המפורט בתחילת פרשת השבוע שלנו, מהווים מודל בסיסי לדיון על הקנאות. קנאותו של פנחס מלמדת שני דברים. הראשון: העובדה שלעתים יש צורך בקנאות. השני: קנאות איננה נורמה שיש לנהוג בה, ולמעלה מכך - היא עצמה זקוקה למיתוג ולתיקון.

לעתים יש צורך בקנאות. לעתים הסדר הרגיל, מערכת ההתמודדות עם האתגרים - אין בכוחם להתמודד עם בעיה בהיקף עצום. זה המקום הנדיר והמיוחד בו הקנאות נדרשת. לו היה אדם הורג את צוררי ישראל או המבצעים פשעים נגד האנושות בזמן, היה נמנע סבל רב, יותר מכל נזק של כל קנאות אפשרית. אשר על כן, לא ניתן לשלול את הקנאות לחלוטין. באופן כללי, חלק בלתי נפרד מתפיסת העולם צריכה להיות ההכרה, שאין דבר-מה שניתן להוציא אותו לחלוטין מהגדר, ויש מצבים קיצוניים בהם הקנאות נתבעת.

אולם גם במצבים אלו, אין הקנאות הופכת למדיניות קבועה. אנו למדים מפרשת השבוע, כי ברית השלום שנכרתה עם פנחס הייתה ברית שלום קטועה (האות "ו" במילה שלום היא האות היחידה בתורה שחובה לכתוב אותה כאשר היא קטועה ואינה שלמה). קטיעת האות מלמדת אותנו, כי אין מעשהו של פנחס שלם, וכי הוא עצמו צריך לתקן את הפגיעה החמורה בשלום שהייתה תוצאת הלוואי של מעשהו.


פריזמה אחת בלבד


בד בבד יש ללמוד מפרשת פנחס את ההיבט ההפוך. העובדה שהתורה מציינת במיוחד מעשה קנאי אחד ומיוחד, מלמדת שזו אינה המדיניות הרגילה של התורה. במקומות רבים ביאר הרב קוק זצ"ל את יסוד ההתנגדות לקנאות. הרב לימד, כי הקנאות אינה פסולה על מה שיש בה. להפך. מה שיש בה הוא נפלא: יש בה נאמנות מירבית לרעיון מסוים, נכונות לוותר על הנאות אישיות, התמסרות למימוש אידיאל, קונקרטיות מחשבתית וטוהר נפשי.

הביקורת הגדולה על הקנאות היא על מה שאין בה. קנאות משמעה התבוננות על המציאות דרך פריזמה אחת בלבד, ומה שחסר בה אפוא הוא הקוטב שנמצא בצד השני של ציר ההסתכלות. דרך משל: הקנאי לאמת מוערץ על התמסרותו הבלתי-מוגבלת לאמת, אולם חלק בלתי נפרד מהתמסרות זו היא התעלמות ממרכזיות השלום ביחסים שבין אדם לחברו. התמכרות לאסתטיקה חותרת לייפוי העולם והפיכתו למקום נאה יותר, והדבר כשלעצמו אינו פסול, אולם הקנאות לאסתטיקה משמעה התבוננות על המציאות רק מכוחה של החיצוניות ודחיית האתיקה ועוד עניינים אחרים הנוגעים למהות.

על כן, קשה להתמודד עם הקנאות. כאשר מדובר על תחומים שניתן להגדירם כרעים מיסודם, קל יותר לעמוד בפניהם ולנסות לבטל את מציאותם. לעומת זאת, כאשר אנו מתמודדים עם הקנאות, מדובר בערכים שהם ביסודם ערכים טובים ונאורים, אולם הם פסולים בשל ההשתלטות הבלעדית שלהם על תחומי המחשבה.


לעבור לסערה מפרה


מדובר לכאורה בעניינים כמותיים ומידתיים, ובדרך כלל קשה יותר לעמוד בפניהם. אין זה פשוט כלל ועיקר לומר לקיצוני לתחום שהוא חיובי מצד עצמו, כי הבעיה איננה במה שהוא עושה, אלא בחוסר רגישותו ובהתעלמותו מהנושאים האחרים שאדם צריך להתייחס אליהם. מעבר לבעיה האובייקטיבית, מי שנוטה לקיצוניות בדרך כלל אינו נוטה להקשיב כלל לדברי אחרים, שהרי מלכתחילה הם באים לצמצם את נאמנותו לאותו ערך שהוא מתמסר אליו, ולפיכך אין צורך להקשיב לו.

ברם, כאן גם נמצאת הדרך להתמודדות עם הקיצוניות. דרך ההתמודדות אינה גינוי הערך שאותו אדם קיצוני כלפיו. דרך ההתמודדות היא חשיפתו לתחומים הניצבים בקוטב ההפוך והפיכת המחלוקת בין קטבים לדילמה פנימית.

משעה שאדם הולך בדרכה של אמונת ישראל, ואין הוא מתמכר לערך אחד בלבד, אלא הולך בדרכיו של הקב"ה המאחד את כל הערכים כולם, הוא ממשיך אומנם להיות קיצוני, אולם הוא קיצוני ליותר מתחום אחד. משעה זו מתחוללת בתוכו סערה מפרה ומעצימה, המחייבת אותו להתייחס לרוחב ולעומק רבים יותר מאשר העולם המצומצם בו הוא חי קודם לכן, ואז תכונתו הקיצונית מוצאת דרכים נכונות יותר למימוש העולם הערכי והרוחני.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא ראש ישיבת ההסדר פ"ת וחבר הנהלת ארגון רבני צהר.
תאריך:  26/06/2013   |   עודכן:  27/06/2013
הרב יובל שרלו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
להיות קנאים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אביבית
26/06/13 11:32
2
איריס כהן
28/06/13 08:24
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  צהר לפרשה
הכל התחיל מפחד. המלך המואבי הכל-יכול (או כך לפחות חשבו נתיניו) ראה את מה שעוללו הפולשים מדרום למלכות העוצמתית של בני האמורי, וידע שהוא החלש מבני האמורי, לא יוכל לכובשים החדשים, בני ישראל. התנועה הנפשית המתרחשת אצל המואבים היא כפולה, וכך מתארת אותה פרשת השבוע שלנו, הקרויה על שמו של המלך המואבי, בלק "ויגר מואב מפני העם מאוד, כי רב הוא".
19/06/2013  |  הרב רפי פוירשטיין  |   מאמרים
גם המנהיגות הבכירה ביותר, הכריזמטית ביותר, זו שאיננה מוטלת בספק, זקוקה לניקיון כפיים. משה רבינו, שבמנהיגותו מוטל ספק כבד בפרשתנו, פונה לה' ומבקש ממנו שיילחם את מלחמתו. הוא אומר לו: "לא חמור אחד מהם נשאתי (לקחתי)". לימים, גם שמואל הנביא, כשלמעשה יודח בידי העם הדורש לעצמו מלך, אומר את אותם דברים ממש: "הנני ענו בי נגד ה' ונגד משיחו: את שור מי לקחתי וחמור מי לקחתי? ואת מי עשקתי? את מי רצותי? ומי לקחתי כופר ואעלים עיני בו?".
05/06/2013  |  הרב רפי פוירשטיין  |   מאמרים
חטא המרגלים העומד במרכז פרשתנו, התקבע באתוס היהודי כאחד הפספוסים העצומים של עם ישראל. תחילתו של הסיפור בדברים אותם מספרים המרגלים לעם ישראל בשובם משליחותם; דברים שבמבט ראשון נשמעים כדיווח אמיתי, אפילו לפי אמות המידה של משה שמזהיר את העם לפני הכניסה לארץ ואומר להם: "שמע ישראל, אתה עובר היום את הירדן לבוא לרשת גויים גדולים ועצומים ממך, ערים גדולות ובצורת בשמים, עם גדול ורם בני ענקים, אשר אתה שמעת ואתה ידעת מי יתייצב לפני בני ענק". מכאן עולה השאלה: אם אכן המרגלים דיברו אמת, מה היה עוונם? ומדוע הוא נחשב כה נורא?
29/05/2013  |  הרב יובל שרלו  |   מאמרים
מה גורם למשפחה להיקלע למערבולת של לשון הרע וביקורת שלילית כלפי בן משפחה אחר? כוונתי כמובן לאירוע החותם את פרשת השבוע, פרשת בהעלותך, שבו מרים מובילה מהלך ביקורתי חריף, בגיבויו בשתיקה כנראה, של אחיה אהרון כנגד משה רבינו, גדול הנביאים. הביקורת מוסבת כלפי פרישתו של משה מאשתו ציפורה, בין אם מדובר היה בגירושין או בנתק אחר ביניהם.
22/05/2013  |  הרב רפי פוירשטיין  |   מאמרים
חג השבועות על המפתן, ריח מטעמי הגבינה כבר נישא באוויר וכן גם ההכנות ללילה של לימוד תורה - שבשנים האחרונות הולך ומתרחב בכל המובנים והמגזרים. "מה יש בחג הזה שכולם אוהבים?" שאל אותי לפני כמה ימים מראיין באחד מערוצי הרדיו. ואכן, קביעתו נראית נכונה. אומנם חלק גדול קשור באוכל, אבל יש תחושה של שמחה וששון באוויר.
14/05/2013  |  הרב רפי פוירשטיין  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   צהר לפרשה  
בין יום העצמאות לל"ג בעומר  /  הרב דוד סתיו
ללמוד כדי לשמור, לעשות ולקיים  /  הרב יובל שרלו
והיא שעמדה  /  הרב רפי פוירשטיין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il