|   15:07:40
דלג
  אריאל כהנא  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

יעקוב יעזוב

ההתנצלות בפני טורקיה, הבנייה בהתנחלויות, וגם מיצוי הדדי הביאו לסופה את ההשפעה הדרמטית שהייתה ליועץ לביטחון לאומי על ניהול ענייניה של ישראל. יעקב עמידרור אומנם הגשים את החזון של מועצה לביטחון לאומי שמשפיעה על סדר היום, אבל בסוף ההתנהלות התובענית של נתניהו עשתה את שלה
30/06/2013  |   אריאל כהנא   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
נתניהו ועמידרור. הקרע [צילום: לע"מ]

שנתיים וחצי חסרות תקדים עברו על האלוף מיל. יעקב עמידרור, היועץ לביטחון לאומי של ישראל. ולמען האמת, צריך לומר שהתקופה עוד לא הסתיימה. עמידרור אמור להישאר בתפקידו לפחות עוד כמה שבועות, אולי חודשים. נתניהו הוא מושך סופים סדרתי וסבכן איושים עקבי, כך שגם אם הקשר העמוק עם עמידרור נקרע, וזה אכן המצב, ייתכן שהאיש עוד יכהן בתפקידו לא מעט זמן. מה שבטוח, כשהוא צמוד לאוזנו של ראש הממשלה, בתקופת זעזועים שהאזור לא חווה כמותה מאה שנה, לעמידרור הייתה השפעה דרמטית על ה'עשה' ו'אל תעשה' של ישראל ב-900 הימים האחרונים.

למה עמידרור פורש? נראה שאין עילה מרכזית אחת, אלא הצטברות של סיבות ונסיבות שניתן להגדירן כשחיקה ומיצוי. עמידרור, אני יכול לומר מעדות אישית, עבד קשה מאוד. הוא עשה לילות כימים במובן המוחשי ביותר של המילים. הוא טיפל באינסוף נושאים וניהל לא מעט משברים. בדרך הטבע, לא תמיד הסכים עם נתניהו, רק שאת נתניהו אי-אפשר להחליף.

המשבר הראשון שהושלך לפתחו היה העימות עם אובמה על גבולות 67'. הוא נכנס לתפקידו רק שבועות ספורים קודם לכן, כשבאוויר הלשכה עוד עמדו הדי עזיבתו הרועמת והמביכה של עוזי ארד. נתניהו בחר בו, בין היתר, משום ש"עמידרור אינו חושש להביע את דעתו המקצועית. הוא בעל ידע רב וניסיון מצטבר בתחומי צבא, ביטחון ואסטרטגיה" - דברי נתניהו בהודעה לעיתונות.

עמידרור, איש מודיעין ותיק עם רקורד מוכח של נון-קונפורמיזם, צריך היה לייעץ לראש הממשלה נתניהו כיצד להתמודד עם ההנחתה של אובמה לפיה "הסדר עם הפלשתינים יתבסס על גבולות 67'". הוא, כמו אחרים בצוות של נתניהו, המליץ אז על עימות חזיתי. נתניהו הגיב, כזכור, בהודעה השוללת את דברי הנשיא, והטיף לו לעיני המצלמות בבית הלבן. עמידרור היה הארכיטקט של המשבר.

מאוחר יותר השתנו מאוד פני הדברים בינו לבין האמריקנים. היועץ לביטחון לאומי של נתניהו הפך להיות חבר קרוב של היועץ לביטחון לאומי האמריקני, תום דונילון. השניים קיימו שיחות אינסופיות בשעות לא שעות, בעיקר על הנושא האירני, אך לא רק. בהמשך הזמן הצטרפו למעגל היועצים המקבילים מגרמניה, בריטניה ומדינות נוספות. היה זה מעין פורום בינלאומי בלתי רשמי של יועצים לביטחון לאומי מרחבי העולם, שמעת לעת תיאמו מהלכים אלה עם אלה, בעיקר בהתמודדות עם אירן וזרועות הטרור הבינלאומי שהיא מנווטת. התיאום ההדוק הזה, והנכונות ההדדית לחשוף זה בפני זה את המידע המודיעיני שאספה כל מדינה, עמדו ברקע ההצהרות החוזרות והנשנות של המנהיגים כי "אין פערי מידע בין ישראל לארצות הברית בכל הנוגע לגרעין האירני".

במשימות חשאיות

עמידרור היה שליחו של ראש הממשלה למשימות החשאיות ביותר. הוא היה יוצא מישראל וחוזר אליה, יוצא לסין, להודו, לרוסיה לגרמניה וכמובן לארצות הברית. לעתים, חוץ מנתניהו ועוד אדם או שניים, איש לא ידע בצאתו ובבואו. כך, רק לפני כעשרה חודשים נשלח על-ידי נתניהו לשים קץ לעימות התורן עם ממשל אובמה, הפעם בנושא הגרעין האירני. כזכור, ממש לפני שנה, ישראל שידרה לכל העולם מסרים כי היא רצינית בכוונתה לפעול נגד אירן. שר הביטחון דאז, אהוד ברק, הדליף איומים לכל עבר. האמריקנים כעסו, והגיבו בהדלפות נגדיות. עמידרור, שוב עמידרור, נשלח לכבות את השריפה.

הוא הציג לאמריקנים בבהירות את הבהילות הישראלית, אבל לא שכנע את דונילון ואובמה. כשחזר לארץ, המליץ לנתניהו להוציא החוצה את תוכן העימות – המלצה שהפכה לימים ל'נאום הקו האדום' של נתניהו באו"ם.

נוסף על כל אלה, היה העימות עם טורקיה. ואחר כך המשא-ומתן על הפיוס בין המדינות. עמידרור מילא תפקיד מרכזי בשני השלבים. הוא היה בין אלה שהמליצו לנתניהו להתנצל בפני ארדואן, ואחר כך הוביל את השיחות על פרטי הסכם הפיוס. אבל המהלך, נכון לעכשיו, כשל. ארדואן קיבל את ההתנצלות, אבל אינו נותן דבר.

בישראל חלוקות הדעות על פשר התנהגותו. יש מי שחושב שראש הממשלה הטורקי באמת ובתמים לא מצליח לשכנע את משפחות הרוגי המרמרה להנמיך את רף הדרישות. אחרים, למשל יו"ר ועדת החוץ והביטחון, אביגדור ליברמן, בטוחים שהטורקי תוקע במכוון את התהליך.

ליברמן, שלכל אורך הדרך התנגד להתנצלות, מציין בצדק שארדואן דרדר במכוון את היחסים עם ישראל כבר ב-2009, כשהתפרץ בדאבוס על שמעון פרס. פרשת המרמרה, שכזכור קיבלה דחיפה סמויה של ממשלת ארדואן ערב המשט, היא תירוץ טורקי לשימור הקונפליקט עם ישראל. כך ליברמן.

שנתיים תמימות ניטש הוויכוח בינו לבין עמידרור. עד הבחירות, ליברמן איים לפרק את הממשלה אם נתניהו יתנצל. שינוי יחסי הכוחות הפוליטיים וביקור אובמה אפשרו לנתניהו לעשות את מה שרצה מלכתחילה – להתנצל. כעת, משנתקעו שיחות הפיוס, ליברמן מחזיק מול נתניהו ועמידרור בעמדת ה"אמרתי לכם", אבל ראש הממשלה אינו מתחרט על ההתנצלות, וסבור שעשה מה שצריך היה לעשות. אין לו טענות לעמידרור, אבל גם הוא מודה שתוצאות אין.

יכול להישאר בתפקידו

כתם בל יימחה
אצל נתניהו, מרגע שדבק בך הכתם, לא תוכל להסירו. הוא מביא יועץ חדש, מתלהב ממנו, מקשיב לו ומעמיס עליו תחומי אחריות. בחלוף הזמן, הקשר מחמיץ. במיוחד אם מתרחשת תקלה. הוא לא יפטר את היועץ, לא יאמר מילה רעה, אבל לא יזמן אותו לדיון, לא ישעה להמלצותיו

עמידרור גם היה הרוח החיה מאחורי המדיניות המאופקת של ישראל במהלך "הצונאמי המדיני" של ספטמבר 2011. הוא אומנם הכין לנתניהו סל תגובות למהלך החד-צדדי של אבו-מאזן, אבל המליץ לעשות בו שימוש מינימלי, אם בכלל. ב-2011 זה עבד טוב. ב-2012, אולי בגלל הבחירות, החלו החריקות.

הפלשתינים העבירו בעצרת האו"ם החלטה הצהרתית על הקמת מדינה פלשתינית. עמידרור התנגד להודעה של נתניהו על בנייה ב-E1 ובהתנחלויות נוספות. הוא אומנם הגן על ההחלטה בפני השגרירים הישראלים, אבל בינו לבינו חשב שההכרזות הללו שגויות.

בהמשך הופיעו בעיתונות הדלפות נוספות בהן התבטא עמידרור נגד הבנייה ביו"ש. מאז סומן בסביבת נתניהו כ"שמאלן", ואף היה מי שהאשים אותו בפשע חמור עוד יותר של הדלפה לתקשורת. לאחרונה גם הואשם כמי שלא ביצע כראוי את תפקידו בנוגע להצהרת ראש הממשלה בפולין וכמי שאחראי לה.

במקרה זה ידוע כי פקיד במל"ל (המועצה לביטחון לאומי) הוא שאישר, בתיאום עם הפולנים, הצהרה שאינה משקפת את מדיניות הממשלה. "קיים צורך דחוף בהתקדמות לקראת פתרון של שתי מדינות לסכסוך הישראלי-פלשתיני, שתי הממשלות מסכימות על הצורך הדחוף בהתקדמות לקראת פתרון של שתי מדינות לסכסוך הישראלי-פלשתיני באמצעות משא-ומתן ישיר בין הצדדים, ללא תנאים מוקדמים", נאמר בהצהרה שראש הממשלה הגדיר כטעות והתנער ממנה. האחריות על התקלה הוטלה, כאמור, על עמידרור, ראש המל"ל.

נכון או לא נכון, זה כבר לא חשוב. אצל נתניהו, מרגע שדבק בך הכתם, כבר לא תוכל להסיר אותו. ככה זה עובד אצלו. הוא מביא יועץ חדש, מתלהב ממנו, מקשיב לו ומעמיס עליו שפע מטלות ותחומי אחריות. בחלוף הזמן, הקשר מחמיץ. על אחת כמה וכמה אם מתרחשת תקלה. הוא אומנם לא יפטר את היועץ, ואולי לא יאמר מילה רעה, אבל ייבש אותו, לא יזמן אותו לדיון, לא ישעה להמלצותיו, וודאי לא יטפח אותו כפי שעשה בתחילת הדרך.

ועם זאת, הפיחות במעמד לא חייב להוביל לעזיבה. מי שמספיק רוצה ומכיר את נפש הבוס, יודע שאפשר להישאר בתפקיד כל עוד העבודה מתנהלת כסדרה. ההמחשה הטובה ביותר לכך הייתה אחרי פרשת ר' ונתן אשל. נתניהו נזף בשלושת יועציו הבכירים, יוחנן לוקר, צביקה האוזר ויועז הנדל, שהתלוננו מאחורי גבו אצל היועץ המשפטי לממשלה.

בהדלפה מתוזמנת היטב, "אמר להם שאיבד את האמון בהם". הנדל התייחס לדברים כמו שהם, והתפטר. המזכיר הצבאי, יוחנן לוקר, ומזכיר הממשלה, צבי האוזר, שמעו ולא התרשמו. הם המשיכו בתפקידם עד סוף הקדנציה. נתניהו המשיך לקבל מהם שירות צמוד בלי להניד עפעף.

זה המצב גם עם עמידרור, והוא יכול להישאר עוד חודשים רבים. נתניהו מתקשה מאוד באיוש תפקידים. בגלל הקושי הזה, במקרים רבים הוא מבקש מהבכירים סביבו להמשיך עוד ועוד, אפילו, כמו במקרה דגן ודיסקין, אם הם עוינים אותו אישית.

נדרשה לו בכל פעם מחדש חצי שנה כדי לאתר מנכ"ל למשרדו, למצוא מזכיר ממשלה חדש או להחליף את נגיד בנק ישראל. כזכור, גם משרת היועץ המדיני פנויה מזה שלושה חודשים, ואין מחליף.

יחסינו נשארו טובים

האינטימיות כבר לא שם
עמידרור ממשיך לעבוד בקצב מטורף על הנושאים הכי רגישים בעולם, עד השעות הקטנות של הלילה. איראן, מצרים, סוריה, גלעד שליט, פלשתינים, ארצות הברית – הכול עבר ועדיין עובר תחת ידיו. ובכל זאת, האינטימיות, הקרבה, ההשפעה – הן כבר לא שם. עמידרור עצמו חש זאת במשך הזמן

לשכת ראש הממשלה טענה ביום ראשון האחרון כי היחסים בין עמידרור לנתניהו "טובים מאוד, כפי שהיו". אני יודע שהמשפטים הבאים יישמעו כסותרים, אבל באופן כללי זה אכן המצב. מי שראה לאחרונה את השניים יחדיו לא יכול היה לזהות סימני קרע. עמידרור, כמו נתניהו, אגב, ממשיך לעבוד בקצב מטורף על הנושאים הכי רגישים בעולם, עד השעות הקטנות של הלילה. אירן, מצרים, סוריה, גלעד שליט, פלשתינים, ארצות הברית – הכול עבר ועדיין עובר תחת ידיו. ובכל זאת, האינטימיות, הקרבה, ההשפעה – הן כבר לא שם. עמידרור עצמו חש זאת במשך הזמן.

נתניהו אומנם הגן עליו ואמר שהפרסום כאילו פעל בניגוד עניינים בנושא הגז עושה לעמידרור עוול (ב'הארץ' דווח כי עמידרור חתום על הסכם לפיו לא יעסוק בנושא הגז הטבעי כיוון שטרם מינויו היה יועץ של חברת הקידוח 'נובל אנרג'י' (Nobel Energy). כיוון שכראש מל"ל בחן את סוגיית אבטחת אסדות הקידוח, בודק זאת כעת היועץ המשפטי לממשלה). "אני הטלתי עליו לבחון את סוגיית המים הטריטוריאליים", לקח נתניהו אחריות. הוא הוסיף שגם הכינוי "שמאלן" חוטא לאיש. ולמרות זאת, שני הצדדים הגיעו לסוף דרכם המשותפת.

העזיבה הצפויה אינה טרגדיה, וגם התיאורים אודות גל נטישות בלשכה תלושים מן המציאות. אם משווים את אורך הקדנציה שלו לזו של קודמיו – עוזי דיין, גיורא איילנד או אפרים הלוי – מתברר שמדובר בלא מעט זמן. וחשוב יותר, בתקופת עמידרור הפך המטה לביטחון לאומי לחלק בלתי נפרד מתהליך קבלת ההחלטות.

כעת זה נראה כמו היסטוריה רחוקה, אבל נעלמה המציאות שבה הצבא מכתיב החלטות, ולדרג המדיני אין כלים לבחון אותן. החזון שנכתב בדם חללי מלחמת יום הכיפורים אודות החיוניות שבקיום מועצה לביטחון לאומי הוגשם בתקופת עמידרור.

כמו היועץ הקודם, פרופ' עוזי ארד, הוא ביצע, למעשה, שני תפקידים: של ראש המטה לביטחון לאומי ושל היועץ המדיני לראש הממשלה. הכובע הכפול הזה, בתוספת המערכת המקצועית שהייתה כפופה לו במל"ל, העניקו לעמידרור השפעה עצומה על התנהלותו המדינית והביטחונית של נתניהו. בתנאים האלה, עמידרור אומנם אמור לעזוב עד ראש השנה, אבל לא תהיה זו הפתעה אם יישאר עד פסח. זה ביבי.

ועוד דבר: אפשר לומר שעמידרור ניבא את הרקע לסיום תפקידו כבר לפני זמן רב. חודשים ספורים אחרי שנכנס לתפקידו, סיפר בהרצאה על המתח המובנה עם הדרג הפוליטי. "אחד הדברים שנהיה לי ברור אחרי מעט מאוד זמן", אמר, "זה שלרוב הספרים על קבלת החלטות אין קשר למציאות, כי בסוף מקבלי ההחלטות הם בני אדם. יש להם רצונות. יש להם מגבלות. יש להם אינטרסים. ובסוף הם צריכים להעביר את זה – במפלגה, בקואליציה, בעם. צריך להעביר את זה.

"ואנחנו, הדרג המקצועי, בכלל לא חושבים במונחים כאלה, אבל במדינה דמוקרטית, שבה כדי לקבל החלטות צריך להיבחר, ואכפת להם מה חושבים עליהם, אז בכל אחת מהרמות הדברים הופכים להיות הרבה יותר מסובכים".

שנתיים לאחר התיאור הכן הזה, ההתנגשות בין האינטרסים הפוליטיים להמלצות המקצועיות עשתה את שלה.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  30/06/2013   |   עודכן:  30/06/2013
אריאל כהנא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יעקוב יעזוב
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אפליה דתית
30/06/13 11:30
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"יעקובי וליידנטל" נחשב לאחד מהמחזות המשובחים ביותר של חנוך לוין. יונתן אסתרקין ביים הפקה רבת עוצמה ומרגשת בתיאטרון הספרייה ברמת גן ובזכות השחקנים המוכשרים, חווה הקהל ביצירת מופת תיאטרלית.
29/06/2013  |  חיים נוי  |   כתבות
שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, איתן אורנשטיין, קבע לוחות זמנים קצרים יחסית לבעלי הדין במשפט אי.די.בי. פיתוח. אורנשטיין אף הורה להנהלת אי.די.בי. לסיים את הליכי מכירת כלל ביטוח ולהודיע על כך עד 22 באוגוסט 2013.
28/06/2013  |  יואב יצחק  |   כתבות
יש משהו מעורר כבוד בנוכחות השקטה והתקיפה של אייאן חירסי עלי, שעה שהיא מפציעה מאחורי הקהל ועולה להרצות. הביוגרפיה המסובכת של חירסי עלי מתחילה במשפחה מוסלמית בסומליה. בגיל 5 עברה מילת נשים ועד שנות בחרותה הייתה מוסלמית אדוקה. בראשית שנות ה-20 לחייה, כשנודע לה שמשפחתה מתכוונת לחתן אותה עם גבר זר מקנדה שלא רצתה, ברחה וביקשה מקלט בהולנד. היא למדה באוניברסיטת ליידן והחלה לפרסם מאמרי ביקורת מושחזים על האיסלאם ועל מצב האישה המוסלמית ובנושאים נוספים.
28/06/2013  |  דרור אידר  |   כתבות
לפנינו כמה ימים של איבוד שליטה די פתאומי, שמלווה בניסיון אישי, של כל אחד, להתגבר ולחזור ולשלוט על התהליכים בחייו. תתעורר תחושה של כאוס, חלקה יהיה גם קשור למאבקים פוליטיים שעלולים לצאת משליטה. אלה גם ימים שמומלץ להיזהר בהם מאלרגיה למאכלים מסוימים או לזיהום, כשאוכלים במקום לא היגייני או נחשפים לחומרים זרים.
28/06/2013  |  טובה ספרא  |   כתבות
האירוע הראשון שנחשף השבוע היה קשור בחשד שהרב יונה מצגר נטל לכיסו מאות אלפי שקלים מכספי תרומות שהגיעו לעמותות שהיו מחוברות אליו והשתמש בכספים לצרכי רכישת נדל"ן ועל-ידי כך עבר עבירות חמורות של מרמה, הפרת אמונים והלבנת הון.
28/06/2013  |  אריה אבנרי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il