|   15:07:40
דלג
  אריאל כהנא  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

משחרר הצהרות ומחבלים

שחרור מחבלים הוא לכאורה הרע במיעוטו מבחינת נתניהו, הרי הוא לא הסכים לגבולות 67' ולא להקפאה. מה הוא באמת מתכנן? רק הוא וקרי יודעים
28/07/2013  |   אריאל כהנא   |   כתבות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
לשחרור המחבלים תהיה תמורה כפולה - גם דיבורים וגם שיחות [צילום: פלאש 90]

אין לגיטימציה מוסרית
דב קלמנוביץ': "אם באמת היה פורץ שלום מלא והיינו מגיעים לסוף הסכסוך, אולי הייתה לכך איזושהי לגיטימציה מוסרית. אבל מה יש כאן, ישיבה בחדר?"

המקהלה פעלה בתזמון מושלם. ראש הממשלה המתין עד צאת השבת כדי להגיב להודעת מזכיר המדינה ג'ון קרי על חידוש השיחות בין ישראל לפלשתינים. דקות אחר כך דקלמו שריו את אותם תכנים בדיוק. השבת אפשרה לכולם לשנן היטב את דף המסרים. שטייניץ, ארדן, יעלון וכץ חזרו כמעט מילה במילה: "אין תנאים מוקדמים, אין גבולות 67', אין הקפאה; יש שיחות ישירות כפי שרצינו". ומה עוד יש? שחרור של 82 מחבלים.

מה קרה לו לאיש שרצה ללמד את המערב כיצד לנצח, שהטיף לא להיכנע לדרישות טרוריסטים, שהקריירה הפוליטית שלו בכלל נולדה בגלל עמדותיו הנִציות בנושא הפלשתיני? הקריסה האידיאולוגית של נתניהו אינה חדשה. תפנית העומק בעמדותיו המדיניות ונכונותו האמיתית, לא רק הדקלרטיבית, להקים מדינה פלשתינית כמעט על השטח כולו, תוארו בעמודים אלה כבר לפני ארבע שנים ויותר. ובכל זאת, שילוחם לחופשי של עשרות רוצחים נתעבים, עם ידיים סמוקות מדם יהודים, אלה שאפילו יצחק רבין סירב לשחרר בשיא תהליך אוסלו, ועוד כשמהצד השני לא מתקבלת שום תמורה מוחשית - התקדים הבלתי ייאמן הזה מאותת על שבירת רף מוסרי חדש. מילא שליט, טננבוים או חטופי הר דב. שם לפחות קיבלנו אנשים. חיים או מתים. גם אז הבעייתיות המוסרית הייתה קשה אבל היו למטבע שני צדדים.

במקרה דנן, אין דילמה מוסרית. שרי הממשלה, בכלל זה אנשיו הקרובים ביותר של נתניהו, מודים שמדובר במהלך "קשה מבחינה מוסרית", כדברי השר יובל שטייניץ. למרות זאת, כמעט כולם מיישרים קו. גם שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, שתמך בשתי ידיים במהלך. גם יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, שלא אמר דבר על שחרור המחבלים. בנט, בספינים תמוהים, דרש מנתניהו משאל עם, אחרי שהלה כבר התחייב לו. אחר כך, כשנתניהו כבר הבהיר שלא תהיה הקפאה, התנה את תמיכתו בתקציב בהעדר הקפאה. מה שנקרא למכור את אותה סחורה פעמיים.

מבנט היה מצופה לדבר בקול גדול וצלול נגד הפשע המוסרי של שחרור מחבלים ללא תמורה. אבל יו"ר הבית היהודי, כמו גם הקולות המתיימרים להיות מוסריים בחברה הישראלית, מילאו פיהם מים. רוצחים משתחררים והשיירה עוברת.

דב קלמנוביץ', יו"ר עמותת 'זוכרים' ומי שנשרף בכל חלקי גופו בראשית האינתיפאדה הראשונה, לא יכול לשתוק. "זו לא בעיה פרטית של נפגעי הטרור. זה עניין מוסרי שצריך לעמוד בראש מעייניה של החברה כולה", הוא אומר. "יש כאן סכר שנפרץ, ואני בהחלט יכול להלין על שכחת הציבור. במקרים הקודמים היה מדובר על גלעד שליט כחייל חי שקיווינו שיחזור, או במקרה של גולדווסר ורגב, שלפחות קיווינו שיחזרו חיים. שם אולי היה נימוק מוסרי לשחרר רוצחים כדי לקבל בחזרה חיילים שלנו. אבל מה יש פה? שחרור רוצחים תמורת שיחות עם אדם שגם כיום מתנהלות תחתיו פעולות טרור. זה לא נתפש.

"אם באמת היה פורץ שלום מלא והיינו מגיעים לסוף הסכסוך וכל אחד היה חי תחת גפנו ותאנתו, אולי הייתה לכך איזושהי לגיטימציה מוסרית. אבל מה יש כאן, ישיבה בחדר? הקהו את חושינו כאילו זה צריך להיות חלק ממשא-ומתן, ולא היא. נשברה כאן חומה מוסרית. ראש ממשלה זה לא רק פוליטיקה, הוא בראש ובראשונה הנהגה מוסרית. הוא זה שמוביל אומה שלמה לניצחון או לאבדון. נחצה קו עבה שבין המוסר לפוליטיקה, ואני שואל את עצמי מדוע אין עוד קולות, למה רק אנו, נפגעי הטרור, שהגורל הכה בנו, זועקים?"

לא בקלות יוצא קלמנוביץ' נגד נתניהו. מעבר לקשר האישי הקיים ביניהם, הוא גם עומד בראש ארגון 'זוכרים', המפיק את אחד האירועים המרכזיים מדי שנה ביום הזיכרון לחללי צה"ל. בימים אלה הוא בוחן את האפשרות להוביל את רשימת הבית היהודי בבחירות למועצת עיריית ירושלים. בלי קשר לכל אלה, על שחרור המחבלים הוא לא יכול לשתוק. "מי שיש לו בעיה מוסרית, תהיה לו בעיה מנהיגותית. פוליטיקה היא פלטפורמה מעשית למימוש ערכים ולא להפך", הוא טוען.

הקלפים קרובים לחזה

אז מה עבר על נתניהו? "בכל הנוגע לבעיה העקרונית של שחרור מחבלים הוא כבר מזמן נשבר", אומר אחד ממקורביו. "עם הנושא הזה הוא אומנם פרץ לזירה הפוליטית כשהתנגד לעסקת ג'יבריל, אבל היום הוא במקום אחר". את מחיר השבירה הזאת, כפי שבאה לידי ביטוי מעשי מאוד בעסקת שליט, שילם נתניהו בצומת הנוכחי. "בעצם, קרי אמר לו משהו בנוסח 'לחמאס נתת כך וכך מאות מחבלים תמורת חייל אחד. בכך הראית שאתה מוכן לכופף את העיקרון של אי שחרור אסירים. מה אתה אומר לעבאס, שרק אם יחטוף חייל ויוריד את ישראל על הברכיים, יקבל את אנשיו? אתה מעודד שלום או טרור?! אדרבה, תראה לו ולציבור הפלשתיני שהם מקבלים את האנשים שלהם בלי צורך לחטוף חייל. כך אתה מחזק את פת"ח ומחליש את חמאס. זה גם יוכיח שאתה רציני בדיבורים על כוונה לחתום אתו על הסכם'".

נתניהו, שהפקיר את עקרונותיו במערכה הראשונה, נאלץ לאכול את פירות הבאושים בזו האחרונה. לו היה דבק בעיקרון שהוא עצמו הגה, שאין לשחרר מחבלים בלי קשר למעשיהם או לתמורה, לא יכולים היו קרי או הפלשתינים לבוא אליו בטענות. משנפרצה החומה האידיאולוגית, נשמטו החסמים שיעצרו את השיטפון.

ל'אין תשובה' בנושא שחרור הרוצחים הצטרף שיקול הרע במיעוטו. "קרי הציג לנתניהו בשם הפלשתינים שלוש דרישות. הקפאה הצהרתית ומעשית, ביסוס המשא-ומתן על קווי 67' ושחרור מחבלים", מסביר המקורב. "להתחייב לקווי 67' נתניהו לא מוכן, זו עמדה עקרונית. להקפאה השלכות אסטרטגיות קשות בגלל המסרים הנלווים לה. יש בהקפאה משום הודאה של ישראל שאין לה זכויות על השטח ובכוונתה לוותר על כולו. בנוסף, מהקפאה קשה מאוד להשתחרר ונתניהו כבר חווה זאת על בשרו בפעם הקודמת. כלומר, מבחינתו לשתי הדרישות האלה היו השלכות אסטרטגיות קשות מאוד. שחרור המחבלים אומנם בעייתי מוסרית, אבל אין לו משמעויות מהסוג הזה. מכיוון שהוא מאמין שמשא-ומתן חיוני לישראל, בחר ברע במיעוטו", מנסה אחד ממקורבי נתניהו להיכנס לראש של הראש.

אלא שאותו מקורב לא בדיוק יודע. גם השרים שמתבטאים פומבית אינם יודעים. את התמונה המלאה מכיר אך ורק ראש הממשלה. ציפי לבני אומנם מעורבות עמוקות. גם בוגי יעלון ליווה מקרוב את קבלת ההחלטות ולמרבה התדהמה תומך. אבל בסוף רק ראש הממשלה יודע את תוכן שיחותיו הרבות עם ג'ון קרי. לשרים אין ברירה אלא להישען על הבטחותיו. כששטייניץ ובנט מבטיחים "אין הקפאה, תהיה בנייה ובכלל זה מכרזים חדשים", הם מצטטים דברים שאמר להם נתניהו. אין להם מושג ואין להם דרך לשלוט על מימוש ההבטחה הזאת. ובעצם גם לנתניהו אין מושג, אבל מה אכפת לו להבטיח, ועוד בלי מיקרופונים והקלטות.

סוף ידוע

לשחרור 82 הרוצחים, לחגיגות השחרור המתוקשרות, לתנועות ה-V ולתמונות הניצחון שיחזרו בארבע מנות לאורך תקופת השיחות, יהיו שתי תמורות קצרות תפוגה. בתשעת החודשים שבהם יתנהלו השיחות - אם יתנהלו - הפלשתינים ידברו איתנו. אכן הישג כפול. גם שיחות וגם דיבורים. שניים במחיר אחד. נתניהו אומנם אמר פעמים רבות שהוא לא מוכן לשלם מחיר רק כדי שהפלשתינים ידברו איתנו. נו, אז אמר. נוסף על הרווח המרשים הזה, הפלשתינים גם התחייבו שלא לקדם באו"ם מהלכים חד-צדדיים להכרה במדינתם או נגד ישראל. ברגע שיתפוצצו השיחות, ומוסכם על הכול שזה העתיד המצפה להן, יהיו אבו-מאזן ואנשיו חופשיים לשוב להתקיף את ישראל בבית המשפט הבינלאומי בהאג ובשלל מוסדות בינלאומיים אחרים.

את המחבלים ששוחררו עבאס כמובן לא יחזיר לכלא, אבל ישראל, וזה אולי החלק הבעייתי ביותר, כלל לא מכינה את עצמה למתקפה המדינית של הפלשתינים שתגיע גם תגיע. כל מי שעיניו בראשו יודע שהפלשתינים שואפים לבנאם את הסכסוך. הם הרי לא רוצים להגיע להסכם ובוודאי שלא יסכימו לקחת מנתניהו פחות ממה שהציע להם אולמרט. לכן פיצוץ והתנגשות מדינית חזיתית הם רק שאלה של זמן. ישראל, שהתגאתה בשבוע האחרון במערכה שהובילה באירופה להגדרת חיזבאללה כארגון טרור, צריכה הייתה מזמן לתכנן ולהוציא לפעול מהלכי רוחב לשיפור מעמדה בהקשר הפלשתיני. נתניהו לא מתכוון להוביל מהלך כזה.

תקנות החרם האירופיות שפורסמו בשבוע קודם, רגע לפני שקרי הכריז על חידוש השיחות, היו הקש ששבר את נתניהו. הוא רואה את הטבעת המדינית מתהדקת סביב ישראל, אך במקום להשיב למלחמה שערה, הוא מעדיף להמשיך להיגרר בקוראלס אוסלו. התוצאה ידועה: השיחות יתפוצצו. העולם, ובראשו אירופה, ינקה את הפלשתינים ויבוא בטענות לישראל. נתניהו, כפי שעשה בהקפאה הראשונה, ייתלה בשחרור המחבלים כהוכחה הניצחת לכך שגילה רצינות וניסה. זה לא יעזור לו. האירופים יוסיפו לראות את ישראל כצד החזק והפושע שגוזל מהפלשתינים האומללים את אדמתם החוקית. שאלה של זמן עד שיבשלו את הסנקציה הבאה. כל עוד לא יקום כאן מנהיג שיאזור מספיק אומץ כדי להסיר את החישוקים, נמשיך לספוג מכה אחר מכה.
בתשעת החודשים שבהם יתנהלו השיחות - אם יתנהלו - הפלשתינים ידברו איתנו. הישג כפול, גם שיחות וגם דיבורים. בהמשך השיחות יתפוצצו

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  28/07/2013   |   עודכן:  28/07/2013
אריאל כהנא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
משחרר הצהרות ומחבלים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ראשוני
28/07/13 11:11
2
אדוארד
28/07/13 14:59
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
יושב-ראש הבית היהודי נפתלי בנט הנחה (מוצ"ש, 27.7.13) את שרי המפלגה להצביע בממשלה נגד שחרורם של 103 המחבלים הכלואים בישראל. מלבד בנט, השרים שיצביעו נגד הם אורי אריאל ואורי אורבך. גם השר ישראל כ"ץ מהליכוד הודיע שיצביע נגד.
27/07/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
ישראל הסכימה לשחרר 103 אסירים פלשתינים, ולא 82 כפי שתוכנן תחילה. במחבלים המשוחררים יהיו גם 24 ערבים אזרחי ישראל. ההחלטה התקבלה לאחר שהפלשתינים איימו שלא לבוא למפגש הפתיחה של השיחות ביום שלישי בוושינגטון. גורם מדיני אמר כי הוחלט שלא להעניק לפלשתינים אמתלה להתחמק מן השיחות.
27/07/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יהיה מוכן לוותר על 86 אחוזים מהגדה המערבית תמורת הסכם שלום עם הפלשתינים. כך טוען (יום ו', 26.7.13) סגן שר החוץ של ישראל.
26/07/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
ישראל נמנית עם המדינות שאין בהם משאלי עם, בניגוד לשווייץ בעלת הקנטונים בה רווח משאל עם, עד שלעתים דומה שהם יעשו זאת גם לגבי הגודל של החורים בגבינת אמנטאל (הגבינה השוויצרית).
26/07/2013  |  צבי גיל  |   מאמרים
בתקופה הקרובה אין כוכבים במזלות אוויר, לכן ייתכן שהמילים לא קולחות בקלילות, ואם תרצו לבטא את רגשותיכם תתקשו לזרום בטבעיות. מצד אחד תתעורר התלהבות שתביא איתה הסקת מסקנות טרם עת לצד מעשיות המודעת למגבלות שיש בחיים. אולי מצבים שיכולים גם להביא לתוצאות מביכות. במהלך היום, יום שישי, 26.7 תרגישו את הקונפליקט בין האידיאל הרומנטי ובין המציאות העניינית. גם בתחום הפיננסי שימו לב שלא נכנסתם לאשליות. הימנעו היום ממפגש ("דייט") רומנטי חדש, או להתחייב למשהו שכבר קיים בחייכם, בעיקר אם יש לכם ספקות. מחר יהיה קל יותר לשפוט מערכות יחסים או לקבל החלטה רצינית שתשרת אתכם בעתיד.
26/07/2013  |  טובה ספרא  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il