בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
העיר דטרויט במדינת מישיגן בצפון-מזרח ארה"ב על גבול קנדה, הודיעה החודש על פשיטת רגל בשל חובות בסך 18.5 מיליארד דולר. זהו מקרה חריג בו עיר גדולה בעולם העכשווי מודיעה על פשיטת רגל - הצהרה שמכריזה קבל עם ועולם על כישלונה והידרדרותה של אחת הערים העמלניות, העתיקות והחשובות בארה"ב
|
אבטלה נרחבת בארה"ב, וגם בדטרויט [צילום: AP]
|
|
|
|
|
תצלומים שמתפרסמים זה שנים אחדות בעיר הגדולה והעתיקה של ארה"ב - דטרויט - לשעבר בירת מישיגן ומרכז תעשיית הרכב האגדית של אמריקה - מראים מאות בתי ענק נטושים: בתי משרדים מפוארים שהפכו לבתי רפאים, רבי-קומות עזובים, המעידים על עבר של חיים עירוניים תוססים, אתרי תעשיה שהשתייכו לעיר תעשייתית ומשגשגת שתושביה עזבו אותה לאחר איזו קטסטרופה. בתי מגורים, בנייני תעשיה, בנייני משרדים ובנייני ציבור ששימשו את הקהל שוחר התרבות והמוזיקה של דטרויט, נראים כמו עיר לאחר כיבוש של אויב אכזרי שבעטיו ברחו תושבי העיר והשאירו את עירם המשגשגת נטושה וחרבה.
|
|
|
[צילום: אימג'בנק/מראות אימג']
|
|
בתמונה: הנרי פורד במכוניתו הראשונה, ה-Quadricycle, מ-1896
|
▪ ▪ ▪ |
דטרויט נוסדה בשנת 1701 על-ידי חוקר ומגלה ארצות צרפתי בשם קאדילק, שקרא לעיר על תושביה הצרפתים בשם Ville d'Etroit - שפירושו עיר המצר. עם השנים התחלף השם הצרפתי לדטרויט. העיר גדלה ושימשה במחצית הראשונה של המאה ה-19 בירת מישיגן. פורד, ג'נרל מוטורס וקרייזלר אוהבי ההיסטוריה של תעשיית הרכב, תעשיה שהתחילה בארה"ב בתחילת המאה ה-20, יודעים כי חברות הענק ההיסטוריות, שהפכו את אמריקה למה שהייתה במאה ה-20, נוסדו בדטרויט. חברות אגדיות כמו קרייזלר, פורד, ג'נרל מוטורס על שלל החברות המאוגדות שלה (בין השאר מותג קאדילק הנערץ) יוסדו בדטרויט, שהפכה לעיר תעשייתית יחידה מסוגה בעולם, מרכזת את מפעלי פסי ייצור המכוניות וייצור החלקים שלהן. אלפי פועלים הועסקו במפעלי החברות הנ"ל במהלך המאה ה-20. הנרי פורד, יליד מישיגן, הקים את התעשיה הראשונה של מכוניות בייצור של סרט נע - זאת בניגוד למכוניות הראשונות בעולם, שיוצרו בעבודת יד והיו יקרות במיוחד. מכוניות מודל טי האגדיות - מעין קופסה שחורה ואלגנטית נוחה ובעלת מנוע מצוין - נסעו במאות אלפים בכבישים החדשים של אמריקה. מחיר מכונית הגיע לסך של 300 דולר ליחידה, מה שאיפשר לכל בעל ממון, כמו לכל פועל, לקנות את מודל טי של פורד. הנרי פורד, מהנדס תאורה במקצועו, ממציא פטנטים לרכב, איש חזון, הפך לאחת הדמויות המשפיעות ביותר באמריקה, עשיר בעל דעה ומפורסם בכל העולם. מודל טי הראשונה עזבה את המפעל בדטרויט בתאריך 27 בספטמבר 1908 (במחיר 900 דולר לפני שירד המחיר במרוצת השנים ל-300 דולר) והמכונית האחרונה יוצרה במפעל בשנת 1927. תרבות ומוזיקה דטרויט התפתחה כעיר תרבות בעלת סגנון מוזיקה שחורה שנולד בעיר. התושבים בעלי הממון יכלו לממן הקמת מוזיאון לאמנות עם מיטב העבודות של ציירים גדולים כמו ואן גוך, מונה ופיקאסו. האוסף נחשב לאחד הטובים באמריקה. מספר התושבים בדטרויט הגיע למיליון ארבע-מאות תושב, כאשר היחס בין לבנים לשחורים היה שמונים אחוז לבנים מול שלושים אחוז שחורים. כיום מספרם של התושבים ירד ל-700 אלף, רובם שחורים. מחצית התושבים בעיר הגדולה עזבו את העיר כדי לחפש עבודה וחיים במקום אחר. התושבים שנשארו הם במצב כלכלי כה ירוד, בשל מחסור במקומות עבודה ועם ים של מובטלים - שאינם משלמים מיסים עירוניים, ומכאן, בין השאר, החובות של העירייה המבקשת להכריז על פשיטת רגל. העיר התרבותית והפעילה הפכה ריקה, עם עזובת הבניינים כפי שתואר בראשית כתבה זו. דנים אפילו במכירת אוסף המוזיאון שיצירותיו האמנותיות מוערכות בכמיליארד דולר, בתקווה שלא יגיע המצב לשפל הזה.
|
ומה עם תעשיית המכוניות של דטרויט?
|
|
תעשיית המכוניות ידעה משברים לא פעם, בעיקר בשנות ה-90, כאשר תעשיית המכוניות היפנית כבשה את העולם והפכה את הייצור האמריקני בתחום ל"דירוג ב'". בתריסר השנים האחרונות, בעוד התעשיה האמריקנית בתחום נאבקת על מקומה בעולם, התפזרו מפעלי החברות הגדולות ( כמו פורד לדוגמה) על פני כדור הארץ לסין, להודו, לטורקיה, לרומניה, לברזיל ולעוד אינסוף ארצות. העולם הגלובאלי מפזר את מפעליו בכל מקום בו אפשר להוזיל את הייצור. בדטרויט הסתיימו ימי התעשיה הענקית המרוכזת במדינה אחת או בעיר אחת. סיפור דטרויט הוא אחד הסיפורים העצובים המתרחשים היום בעולמנו הגלובאלי, עולם המצוי במשבר כלכלי גדוש מובטלים, עם פערים גדולים בין עשירים לעניים. דטרויט היא סמל חי ומהבהב לעובדה כי לא לעולם חוסן. לא בדטרויט ולא במקום אחר. האיזון העדין המשמר את החיים בערים, בעיירות ובכפרים על פני הגלובוס מותנה במצב כלכלי, במזג אוויר, במשטרים, בהחלטות פוליטיות וכלכליות, ובעוד מכלול של תהליכים שככל הנראה אין לאדם שליטה עליהם. ואם יש לו שליטה, הרי שהיא לטווח זמן לא ידוע, בוודאי שלא לנצח.
|
|
תאריך:
|
01/08/2013
|
|
|
עודכן:
|
01/08/2013
|
|
שולמית קיסרי
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
ראיס-פוטין-טיל400
|
1/08/13 15:00
|
|
2
|
|
יוסי התותח
|
3/08/13 00:04
|
|
גבר צעיר יפה-תואר מגיע למקום שנראה ברגע הראשון כמו מלון. הוא מצלצל בפעמון כדי שפקיד הקבלה יקבלו, מופיע איש לבוש לבן, שתקן, שנותן לו מפתח לחדר. לכאורה – הכל רגיל. רק כשמצטרפים לחלל הכניסה עוד אנשים לבושי לבן, כמו בבתי חולים, וכששוהים נוספים במקום גם הם שונים ומשונים – מתחיל הספק להתגנב אליו והוא שואל: האם אני בבית מלון? או שזה בית חולים? וכשכולם צוחקים, הוא שואל – האם זה בית משוגעים?
|
|
|
אנחנו לא מצפים מאנשי הפרקליטות להיות ש"י עגנון וגם לא יהודית קציר. אנחנו כן מצפים מהם שישתמשו בעברית תקנית, שיקבעו סימני פיסוק במקומות המתאימים, שיימנעו משגיאות כתיב ושינסחו כתבי בי-דין בשפה שתכבד אותם ובעיקר את המדינה שהם מייצגים. אלא שלא תמיד זה יוצא להם.
|
|
|
עונת הנחשים הגיעה ולא חולף יום מבלי שאנו קוראים ושומעים על עוד אדם שהוכש על-ידי נחש. רק לאחרונה נפטר אדם מהכשת נחש בכנרת ונחשים אף נצפים בגני ילדים בערים.
|
|
|
נושא המחזה מוכר לכולם. את דירת הורי הבעל יואל, (שעברו לבית אבות), המיושנת משנות השלושים, מתאווה אשתו לחדש וממש. נמאס לה מהצינורות המתפוצצים, מהאסלה הסתומה, מהמטבח המכוער, ומחדר הילד (שנהרג בפיגוע) והפך לחדר העבודה של הבעל העיתונאי והתקוע כמו עצם באמצע הסלון - והיא רוצה לחדש. למה? כי גיסתה עשתה גם היא שיפוץ, ונהנית ממנו. ואולי גם כדי לשדרג את זוגיותם ולחדשה.
|
|
|
זה התחיל בסתימה קטנה בנוחיות, הסתיים בפירוק המשפחה ובמקביל נגע בכל הבעיות הכואבות המעסיקות משפחות בארץ. אישה, בעל, בית מחזהו של שמואל הספרי ובבימויו העולה בבית ליסין, אוחז ביד מרגשת בכל הפינות הכואבות, בשנינות, בצחוק ודמע ועם מבט חודר לתוך הרבדים הנוקשים האופפים אותנו.
|
|
|
|