|   15:07:40
דלג
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
חברות הסלולר סיפקו מידע על כל מי שהשתתף באירוע הפתיחה המחודשת של איקאה [צילום: פלאש 90]

המידע שלנו, הכסף שלהם

ערים? אם חשבתם שחברות הסלולר מרוויחות מאיתנו רק את דמי השימוש, שיחות הטלפון והמסרונים, נראה שלא. המידע שלנו הופך לזהב אצל החברות שמוכרות מידע למפרסמים. כך אלכימאי המידע מייצרים זהב מפיסות חיינו, ולא נותנים לנו אף שבב
01/08/2013  |   פזית רבינא   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
רשום ומקוטלג
כל שיחה או מסרון ששלחתם בנייד רשומים ומקוטלגים. המידע הזה הוא תעודת הזהות האמיתית שלכם, אולי אפילו יותר מהמאגר הביומטרי, שהמדינה מנסה כעת לשכנע אותנו להצטרף אליו

התקשרתם לאימא בנייד? שלחתם מסרון רגיש לבת הזוג לרגל יום האהבה? קיבלתם את המסרון השבועי מהבנק, שמזכיר לכם את עומקו של המינוס? או אולי דיברתם בנייד תוך כדי נהיגה ועשיתם תאונה? הכול מתועד. ובמקרה האחרון, יש סיכוי סביר שהפרט הזה אף ישמש נגדכם בבית משפט.

כל שיחה או מסרון ששלחתם היום, אתמול או לפני שש שנים בנייד הפרטי רשומים ומקוטלגים. עד הפרט האחרון. למי התקשרתם, מתי, כמה זמן נמשכה השיחה, ומהיכן ביצעתם אותה. למידע הזה אודותיכם, שנצבר מדי יום, מדי שעה, על-ידי חברת הסלולר שאתם מנויים בה קוראים נתוני תקשורת. שם יבשושי שמסתיר את העובדה שהמידע הזה הוא תעודת הזהות האמיתית שלכם. אולי אפילו יותר מהמאגר הביומטרי, שהמדינה מנסה כעת לשכנע אותנו להצטרף אליו.

נכון, מידע אישי עלינו ועל הרגלי הקניות והבילוי שלנו מגיע גם מכרטיסי אשראי ומועדוני לקוחות שחתמנו עליהם בלי לחשוב פעמיים. אולם אף אמצעי רישום דיגיטלי אינו כה אישי, רציף ומתמשך כמו הטלפון הנייד, סוג של מכשיר מעקב אישי שהצמדנו אל עצמנו מרצוננו, והוא מתעד את פעילותנו ואת מיקומנו לכל אורך היממה. לטוב ולרע.

אם המחשבה על כל המידע האישי הזה, שצבור אי-שם במרתפי חברת הסלולר שבה אתם מנויים גורם לכם להרגיש מעט עירומים, אתם לא ממש טועים. חברות הסלולר טוענות אומנם כי המידע הזה מוגן בסטנדרטים הכי גבוהים שיש, ובמדינת ישראל יש גם חקיקה מתקדמת למדי בתחום ההגנה על הפרטיות, אולם בפועל, לציבור יש מעט מאוד מידע על מאגרי המידע שמחזיקות חברות הסלולר, כיצד הן שומרות עליו ואלו שימושים הן עושות בו.

הסוגיה המטרידה הזו מקבלת עכשיו משנה תוקף עם הכניסה לעידן הביג דטה (Big Data). בהגדרה, ביג דטה הוא מונח שמתאר איסוף מסחרי של מידע, כרייתו וניתוחו ממאגרי מידע מורכבים לצורך הפקת מידע חדש שאפשר לעשות בו שימושים מחקריים, כלכליים ומסחריים בהיקפים חסרי תקדים. הכוונה היא לעוצמה שמאפשרת לנתח נתונים בסדרי גודל שאפילו אין להם שמות מספריים ׀כמויות נתונים שהן גדולות יותר מטריליוני וזיליוני נתונים. עם העוצמה הזו מגיעה גם היכולת לעשות מוניטיזציה ׀לנתח נתונים תוך כדי תנועה, ולעשות מהם כסף.

השימושים מגוונים מאוד. החל מהיכולת לקצר מאוד את זמן המחקר הדרוש לייצור תרופות חדשניות, וכלה בהרצת תוכניות מסוג 'פריזם' בארצות הברית, שאוגרות ומתעדות כל שיחת טלפון של כל אזרח אמריקני, כפי שחשף מדליף-העל אדוארד סנודן. בישראל, אגב, לממשלה אין צורך בתוכנית מעין זו, כיוון שכפי שידוע עוד מ-2007, בזכות עתירתה של 'התנועה לחופש המידע', השב"כ מחובר לחברות הסלולר ולמאגרי הנתונים שלהן און-ליין.

בכל מקרה, בעידן הביג דטה, חברות הסלולר הן שחקן מרכזי, במיוחד במה שקשור למוניטיזציה. פריסת האנטנות שלהן מאפשרת מעקב אחר התנהגות של מאות אלפי מנויים בזמן אמת, תוך כדי תנועה, בכבישים, בקניונים, וברחובות. היכולת הזו, בצירוף מאגרי נתוני התקשורת, שמחזיקות חברות הסלולר, היא סוג של אוצר שרק הולך וגדל מעצם פעולות ההתקשרות האינסופיות של מנויי החברות. וזה גם מה שיאפשר לחברות האלו, אם ישכילו לתרגם את הפוטנציאל הטמון בהן, להפיק מהמאגרים תובנות כלכליות ועסקיות רציפות שיאפשרו להן להמציא את עצמן מחדש לאחר נפילתן הכואבת בעקבות רפורמת כחלון.

ביג דטה, ביג ביזנס

התנעת המחאה החברתית
במבט לאחור, הניתוח של 'טרנדיט' שינה את השיח הציבורי. הוא קבע שלהפגנה הגיעו 280 אלף איש, מה שנתן לגיטימציה גדולה לתנועת המחאה ויצר לחץ אדיר על הממשלה

העברתי סדרת שאלות בתחום לשלוש חברות הסלולר הגדולות בישראל, פלאפון סלקום ואורנג'. ביקשתי לדעת עד כמה נכנסו לעידן הביג דטה, עם אלה חברות וגופים הן עובדות, האם הממשלה היא לקוח פוטנציאלי גדול בתחום. בגדול, לא קיבלתי תשובות. ואם כן, הן היו תשובות מסוג "הסמנכ"ל בדיוק בחו"ל ולא עונה לנו", "אנו בוחרים שלא להגיב" או "הנושא נמצא בבחינה". בקיצור, תשובות מסוג "הכלב אכל לי את שיעורי הבית".

כדי להבין מה עומד מאחורי התגובות המאוד בלתי מספקות הללו מצד חברות הסלולר, צריך לחזור לרגע לקיץ 2011, להפגנת הענק של תנועת המחאה ולוויכוח על השאלה כמה אנשים באמת השתתפו בה. רבע מיליון לפחות, כמו שטענו מארגני המחאה, או הרבה פחות, כמו שטענו המשטרה והממשלה? הוויכוח היה יכול להימשך ללא הכרעה, כפי שהיה נהוג עד אז, אלמלא הגיע הערוץ השני עם דיווח המבוסס על טכנולוגיה חדשנית שמאפשרת לעקוב בזמן אמיתי אחר מספרם האמיתי של המפגינים, לפלח אותו על-פי מאפיינים סוציו-אקונומיים, ואפילו לקבוע מהיכן הגיעו האנשים.

הטכנולוגיה, שפותחה על-ידי החברה הישראלית 'טרנדאיט', מבוססת על ניטור אותות סלולריים ו-GPS המייצגים תנועת אנשים נושאי מכשירים סלולריים במרחב. את המידע על תנועת האנשים מקבלת 'טרנדאיט' מחברות הסלולר בצורת אותות סלולריים. אלו משולבים עם נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לצורך יצירת מודל סטטיסטי מורכב המאפשר לאמוד את כמות המפגינים, מהיכן הגיעו, ולאלה עשירונים הם משתייכים. את הניתוחים שהיא מבצעת מוכרת 'טרנדיט' במודל של שיתוף הכנסות בינה לבין המפעילות הסלולריות.

במבט לאחור, הניתוח של 'טרנדיט' שינה את השיח הציבורי. הוא קבע שלהפגנה הגיעו 280 אלף איש, מה שנתן לגיטימציה גדולה לתנועת המחאה ויצר לחץ אדיר על הממשלה, וגם מיתג באופן סופי ומוחלט את המחאה כמחאת מעמד הביניים כשהראה ששמונים אחוז מהמפגינים שייכים לעשירונים השישי עד התשיעי.

טכנולוגיה זו ממחישה כיצד לנתונים מופשטים כל כך, כמו אותות סלולריים, יש פוטנציאל להפוך לחלק מהשיח הפוליטי ואף לשנותו. זהו רמז לכך שבעתיד הקרוב, חברות הסלולר צפויות להפוך לשחקניות חשובות מאוד במה שמכונה "פוליטיקה חדשה". קשה מאוד לאמוד בשלב זה את השלכותיה של המגמה החדשנית הזו על כללי המשחק הדמוקרטי, אם כי ברור כבר עכשיו שבבחירות הקרובות תהיה למגמה הזו השפעה על השיח הציבורי. החל מתיעוד הפגנות ועצרות וכלה במדידת הפופולריות של מועמדים פוליטיים.

איש ליכוד שעמו שוחחתי על העניין תהה באוזניי "האם לרפורמת כחלון, שנועדה להטיב עם העם, לא הייתה אג'נדה נוספת, סמויה, להחליש את שליטתן הגוברת של חברות הסלולר בכלכלה הישראלית ואחיזתן בפוליטיקאים ובממשלה?". הוא הוסיף: "לא הייתי מוציא זאת מכלל אפשרות".

שוחחתי עם דב גנור, מנכ"ל 'טרנדיט'. היה לו הרבה מה להגיד על האופקים החדשים שפותחת הטכנולוגיה שלו, החל מתכנון מערכות כבישים ורכבות וכלה בניטור תנועה בזמן פיגוע. אולם לפני כל דבר אחר, היה חשוב לו להבהיר שהמודל עליו מבוססת הטכנולוגיה של 'טרנדיט' עושה שימוש באותות סלולריים שעברו תהליך של הפשטה, שמנטרל אותם מסימני זיהוי המאפשרים לשייך אות מסוים לאדם מסוים; וזה כדי שיהיה ברור שהשימוש בטכנולוגיה הזו לא גורר פגיעה בפרטיות.

לתהליך אליו מתייחס גנור קוראים אנונימיזציה. השאלה היא עד כמה התהליך הזה אכן מבטיח את פרטיותם של האנשים. "סיכוי סביר בהחלט", אומר מיכאל בירנהק, מהקליניקה המשפטית באוניברסיטת תל אביב, "לא מעבר לכך. אנשי מחשבים יודעים היטב, וההבנה הזו חלחלה גם למערכת המשפט, שלכל תהליך אנונימיזציה אפשר לעשות דה-אנונימיזציה. אם רוצים מאוד, היכולת לשחזר מידע ולהגיע לאדם ספציפי קיימת. המסקנה היא שמי שאינו רוצה להיות פסיק בתהליכי ניטור אוכלוסיה באירועים מעין אלה, עליו לשקול להשאיר את הנייד בבית".

ההקשרים הפוליטיים הם רק חלק מהתמונה הגדולה. מה שבאמת מעניין את חברות הסלולר הוא ההשלכות העסקיות והשיווקיות שטומן בחובו עידן הביג דטה. שאלתי את דב גנור מה להערכתו גודלו הנוכחי של השוק בישראל. "מה גודל שוק הביג דטה בישראל? קטנטן". מה זה קטנטן, תהיתי. "השוק עדיין בחיתולי חיתוליו", השיב. "אם בארה"ב גודלו של שוק הביג דטה נע בסביבות ה-15 מיליארד דולר, אני מעריך שבישראל הוא אחד חלקי מאה מזה. משהו בסביבות ה-150 מיליון דולר. סכום לא קטן, בהתחשב בכך שזוהי רק ההתחלה.

הרווח כולו שלהן

"חלק גדול מהעבודה", מוסיף גנור, "מתרכז בניסיונות לנטר תנועת אנשים במרכזי קניות ובקניונים באמצעות האותות הסלולריים שלהם, לאפיין אותה ולתרגם אותה למיקסום הפעילות הפרסומית והשיווקית. זה חלק חשוב מאוד של העבודה. אי-אפשר להפריז בערכו של המידע הזה ובמשמעותו. במיוחד אם הוא משולב במידע נוסף, כמו מהיכן מגיעים האנשים ולאיזה חתך סוציו-אקונומי הם משתייכים".

וזה בדיוק מה שקרה לכל 6,000 האנשים שנהרו במרס 2012 לפתיחתו המחודשת של סניף איקאה בנתניה, לאחר השריפה הגדולה. רובם ככולם הגיעו עם הסלולרי בכיס או בארנק. מה שאפשר לחברת 'טרנדיט' לנטרם, לאמוד את מספרם במדויק, וגם לנתח מאין הגיעו ולאיזה חתך חברתי הם שייכים. עבור איקאה, מדובר במידע שהוא זהב טהור. לא פחות. הנתונים לימדו שרוב הנהירה לאיקאה הגיעה מנתניה הסמוכה, ממש כמו שבהפגנת המחאה, הרוב הגיע מתל אביב.

ואם בהפגנת המחאה שמונים אחוז השתייכו לעשירונים השישי עד התשיעי, שהם גם המייצגים המובהקים של בני מעמד הביניים, הרי שיותר משבעים אחוז מהאנשים שבאו לחגוג את פתיחת איקאה משתייכים, ניחשתם נכון, גם כן לעשירונים השישי עד השמיני שמייצג את מעמד הביניים. העשירון התשיעי שנהר למחאה דווקא החליט לדלג על איקאה.

אז כן, למידע הזה, שכולו זורם, באדיבותכם, דרך הנייד שלכם, ומתועד רגע אחר רגע במאגרי הנתונים של חברות הסלולר יש הרבה השלכות. ובפעם הבאה שתבקרו באיקאה, סביר להניח שלא רק שלממצאים האלה יהיה גם תרגום שמכוון לטעמכם ולכיסכם, אלא שבזכות המידע הזה גם חברות הסלולר יהיו קצת יותר עשירות.

בהקשר זה אחת השאלות היותר מעניינות שכדאי לשאול היא אם העובדה שחברות הסלולר מתעשרות בזכות המידע של לקוחותיהם משמעה שעליהן גם לחלוק עמם את רווחיהן. זו שאלה אינטואיטיבית, שהתשובה האינטואיטיבית עליה היא - בוודאי. השאלה היא, כמובן, כיצד מוגדרים הדברים בחוזה שכל אחד ואחד מהלקוחות חתם עליו עם חברת הסלולר שבחר.

התשובה היא שאף אחד לא באמת יודע, משום שאף אחד לא באמת טרח לקרוא את החוזה שעליו חתם במרכז השירות. וגם אם היה קורא, לא בהכרח היה מבין. כך שהתשובות יכולות לנוע במנעד רחב מאוד. בכיר במשרד המשפטים עמו שוחחתי אמר שיש חברת סלולר שבחוזה עמה כל המידע המתקבל מוגדר כשייך לה, אפילו התמונות המצולמות בסלולר. "כל המנעד קיים", אמר, "מההגיוני ביותר ועד החזירי ביותר.

"אם כי ככל שמדובר בחוק להגנת הפרטיות, זכות היסוד של אדם על המידע שלו גוברת. מעבר לכך, ככל שמדובר בשימוש במאגר מידע הרי שיש צורך בהסכמה מודעת לשימוש בו. ואם כך, ייתכן שיש טעם לבדוק את האפשרות לבנות מודל חדש, שבו חברות הסלולר תצטרכנה לחלוק את רווחיהן עם הציבור".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  01/08/2013   |   עודכן:  01/08/2013
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המידע שלנו, הכסף שלהם
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אחד העם
2/08/13 10:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תצלומים שמתפרסמים זה שנים אחדות בעיר הגדולה והעתיקה של ארה"ב - דטרויט - לשעבר בירת מישיגן ומרכז תעשיית הרכב האגדית של אמריקה - מראים מאות בתי ענק נטושים: בתי משרדים מפוארים שהפכו לבתי רפאים, רבי-קומות עזובים, המעידים על עבר של חיים עירוניים תוססים, אתרי תעשיה שהשתייכו לעיר תעשייתית ומשגשגת שתושביה עזבו אותה לאחר איזו קטסטרופה. בתי מגורים, בנייני תעשיה, בנייני משרדים ובנייני ציבור ששימשו את הקהל שוחר התרבות והמוזיקה של דטרויט, נראים כמו עיר לאחר כיבוש של אויב אכזרי שבעטיו ברחו תושבי העיר והשאירו את עירם המשגשגת נטושה וחרבה.
01/08/2013  |  שולמית קיסרי  |   כתבות
גבר צעיר יפה-תואר מגיע למקום שנראה ברגע הראשון כמו מלון. הוא מצלצל בפעמון כדי שפקיד הקבלה יקבלו, מופיע איש לבוש לבן, שתקן, שנותן לו מפתח לחדר. לכאורה – הכל רגיל. רק כשמצטרפים לחלל הכניסה עוד אנשים לבושי לבן, כמו בבתי חולים, וכששוהים נוספים במקום גם הם שונים ומשונים – מתחיל הספק להתגנב אליו והוא שואל: האם אני בבית מלון? או שזה בית חולים? וכשכולם צוחקים, הוא שואל – האם זה בית משוגעים?
31/07/2013  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
אנחנו לא מצפים מאנשי הפרקליטות להיות ש"י עגנון וגם לא יהודית קציר. אנחנו כן מצפים מהם שישתמשו בעברית תקנית, שיקבעו סימני פיסוק במקומות המתאימים, שיימנעו משגיאות כתיב ושינסחו כתבי בי-דין בשפה שתכבד אותם ובעיקר את המדינה שהם מייצגים. אלא שלא תמיד זה יוצא להם.
31/07/2013  |  איתמר לוין  |   כתבות
עונת הנחשים הגיעה ולא חולף יום מבלי שאנו קוראים ושומעים על עוד אדם שהוכש על-ידי נחש. רק לאחרונה נפטר אדם מהכשת נחש בכנרת ונחשים אף נצפים בגני ילדים בערים.
31/07/2013  |  עו"ד אילת שלו  |   כתבות
נושא המחזה מוכר לכולם. את דירת הורי הבעל יואל, (שעברו לבית אבות), המיושנת משנות השלושים, מתאווה אשתו לחדש וממש. נמאס לה מהצינורות המתפוצצים, מהאסלה הסתומה, מהמטבח המכוער, ומחדר הילד (שנהרג בפיגוע) והפך לחדר העבודה של הבעל העיתונאי והתקוע כמו עצם באמצע הסלון - והיא רוצה לחדש. למה? כי גיסתה עשתה גם היא שיפוץ, ונהנית ממנו. ואולי גם כדי לשדרג את זוגיותם ולחדשה.
31/07/2013  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
אינני זקוק למסקנות ועדת החקירה    הבנתי את מה שלא יכולתי להאמין שאכן יכול היה להתרחש    התועמלנים ומנמיכי רוח האומה, מאמינים שתגובה באירן או מלחמה בעזה נועדו לשמר את שלטונו, שרידותו ...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
לצערי, מנהלי המשא-ומתן לפדיון 133 יהודים, הנמצאים כבר מאה ותשעים יום בגיא ההריגה העזתי, אינם משתחררים מיצר הנקמה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il