|   15:07:40
דלג
  מנחם רהט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

על כפל לשון וצביעות

שיא האבסורד: בעוד שהציבור החרדי מתרחק מן החיבור הבלתי הגיוני, מזדהים ח"כים חרדים עם הערבים אמנות כפל הלשון
07/08/2013  |   מנחם רהט   |   מאמרים   |   ממשלה 33   |   תגובות
אחמד טיבי בכנסת בעת אישור חוק המשילות [צילום: פלאש 90]

הגדיל לחבק
מדהים היה להיווכח, שדווקא ח"כים חרדיים, שטופי זעם קדוש כנגד הקואליציה, מחבקים בחום את עמיתיהם הערבים. הגדיל לחבק ח"כ ישראל אייכלר, שברוב חרונו אימץ מעל בימת הכנסת את שפתם: "נחנו מעכום בנידלאקום מן עג'אל אל דימוקראטייה"

עידן יוסף
נאומי השתיקה של סיעות האופוזיציה

   עידן יוסף
"העלאת אחוז החסימה תפגע בעקרונות יסוד"

"הדבר הראשון לא נכון, הדבר השני לא יהיה"
עידן יוסף
במהלך לא מתוכנן, קם ראש הממשלה ועלה לדוכן הכנסת כדי להגיב לדבריו של ח"כ ג'מאל זחאלקה, שאמר לח"כ יוגב: "הייתי כאן לפניך, ואהיה כאן אחריך"
לרשימה המלאה

הטקטיקה הדמגוגית שעניינה אחד בפה ואחד בלב, לא הומצאה בידי צוררינו הפלשתינים. אבל הם שיכללו אותה לדרגת אמנות כפל הלשון. בערבית הם מסיתים לטרור ולמוות ולחיסול היישות היהודית בארץ ישראל, ובאנגלית הם מדברים שלום.

להבדיל אלף אלפי הבדלות בין הטהור לבין הטמא, מסתבר שגם העסקונה החרדית אימצה את אומנות הדיבור הכפול. בישיבת הנעילה של מושב הקיץ של הכנסת, שעסקה בין היתר בחוק להעלאת אחוז החסימה מ-2% ל-4%, ניהלו הערבים ונדטה נגדו, והביעו מחאתם ב'נאומי שתיקה' מול המליאה. למרבה ההפתעה הצטרפו אליהם ח"כים חרדים, שהבהירו כי שתיקתם נועדה להזדהות עם עמדת הערבים בנושא זה. מצד שני, לא פעם מקוננת התקשורת החרדית, ובצדק, על ההשוואה הלא אמיתית, לא הוגנת ולא נכונה, של החרדים לערבים. אז איך זה מסתדר? התשובה למרבה הצער היא, משחק כפול.

נכון, אין מופרך מהשוואה בזויה זו. שום דמיון, אף לא אפס קצהו. שום יהודי, לא חרדי, לא דתי ולא חילוני, לא ידמה לערבים. למעט חבורת מטורפי מחריבי קרתא, ידידיו של צורר היהודים אחמדינג'אד, חובבי הפלשתינים המייחלים עימם לשלטון פלשתיני על מרחבי פלשתינה-א"י, ומתפללים כמו מיליוני אהובי נפשם הערבים בסביבה, להשמדת מדינת ישראל.

ובאמת, איך אפשר להשוות כשהתהום עמוקה מיני ים, בין אחינו בני ישראל, עצמנו ובשרנו, לערבים בני דת האיסלאם, הכופרים אפילו בזכויות מינימליסטיות של עם ישראל בארץ ישראל? איך ניתן לדמות מילתא למילתא: יהודים נאמנים, אומנם על-פי דרכם, לתורת ישראל ולעם ישראל, וברובם המכריע גם לארץ ישראל (פרט לסוטים מנטורי חרטא), לערבים שרובם (אך לא כולם, ויש ביניהם שנאמנותם למדינה אינה מוטלת בספק) עוינים עד עמקי נפשם את היהודים, והוכיחו זאת עוד לפני קום המדינה, כשקמו לרצוח באכזריות נוראה את שכניהם היהודים, ועודדו את היטלר ימ"ש במלאכת ההשמדה, וגם כיום מגדירים את היהודים "בני קופים וחזירים", ומחנכים מגיל אפס לטרור-עד-מוות, עד כי ברור שאילו חלילה הייתה היכולת בידם, היו משליכים את כל יהודי הארץ הזו, ללא הבדלי אמונות ודעות, אל מימי הים התיכון.

נכון אומנם שיש בציבור כאלה שמשווים. למשל מפני שאלה גם אלה שוללים את השירות בצבא היהודי. אבל גם כך, אין להשוואה המופרכת הזו כל הצדקה. אין, לא הייתה ולא תהיה.

הזעם הקדוש

לכן מדהים היה להיווכח, שדווקא ח"כים חרדיים, שטופי זעם קדוש כנגד הקואליציה, מחבקים בחום את עמיתיהם הערבים. הגדיל לחבק ח"כ ישראל אייכלר, שברוב חרונו אימץ מעל בימת הכנסת את שפתם: "נחנו מעכום בנידלאקום מן עג'אל אל דימוקראטייה". בתמורה הודה לו ח"כ אחמד טיבי, לשעבר יועצו הבכיר של הראיס, באידיש: "מיר, די אראבער, באדאנק'ן אייך, אויף די תמיכה אייגן דמוקרטיה".

הצגה נואלת זו התרחשה בישיבת המליאה שהחליטה ברוב של 63 ח"כים על הכפלת אחוז החסימה. מוחמד בראכה עמד 3 דקות על הדוכן ושתק, כדי למחות נגד החוק, שנועד לדעתו לחסל את המפלגות הערביות הקטנות. חבריו חנין זועבי (במשט המרמרה היא דווקא לא סתמה את הפה לרגע), ג'מאל זחלקה (בעל האמירה הכוזבת, הקנטרנית: "היינו פה לפניכם ונהיה אחריכם"), אחמד טיבי, מסעוד גנאים, חנא סוויד, עפו אגבריה, וכן ח"כי השמאל זהבה גלאון, ניצן הורוביץ, מיכל רוזין, תמר זנדברג, ומירב מיכאלי – הצטרפו למנזר השתקנים למשך 3 דקות.

עד כאן, טוב ויפה. בינינו, למה רק שלוש דקות? יפה שתיקה לחכמים – קל וחומר למי שאינם. אבל מה שקרה אחרי זה, היה יכול להיות מצחיק, אלמלא היה מעציב. ח"כ משה גפני: "מי שמכיר אותי, יודע כמה קשה לי לשתוק, אבל אעשה זאת כהזדהות עם הסיעות הערביות", ועמד ושתק. ח"כ אורי מקלב עלה אחריו ושתק גם הוא. הגדיל לעשות ח"כ אייכלר, שהזדהה עם הישמעאלים: "זו ממשלה אנטי יהודית ואנטי דמוקרטית. יש 1.1 מיליון אזרחים ערבים ששותקים, יש הדרת ערבים והדרת חרדים" – ושתק גם הוא. הנה אנחנו, הח"כים החרדים, לוחמים לא רק נגד הדרת חרדים, אלא גם נגד הדרת ערבים. אחינו אתם, ואנו פטרוניכם הנאמנים. כולנו בחדא-מחתא. ממש משעשע...

קונוטציה שלילית

השאלה היא, איך כל זה מסתדר עם המאמץ המוצדק של דוברי הציבור החרדי לנתק ניסיונות להשוואה בין יהודים חרדים נאמנים, לערבים עוכרי ישראל, שצצים מדי פעם בתקשורת ובציבוריות? האם הכסף שניטל (וזה באמת מכאיב ואף מעליב) ו'גזירת הגיוס' שמי יודע מתי בכלל תופעל, הם שבילבלו אתכם? באמת אין לכם גבולות? קווים אדומים? משהו?

ואיך כל זה מסתדר עם הטור שפירסם עיתונאי חרדי בעל שם-העט פ. חובב, מבכירי 'יתד נאמן', בדיוק בנושא זה, במאמץ לנתק את הקשר הגורדי שנוטים לפעמים לעשות בין חרדים לערבים?
"חרדים וערבים", הוא כתב ב-10 באפריל, "הפך למטבע לשון מקובלת ונפוצה שכמעט הכל משתמשים בה בטבעיות, בלי שים לב לקונוטציה השלילית הטמונה בה. כמעט אי-אפשר לשמוע היום מישהו מקבוצת אישי הציבור המתייחסים אל הציבור החרדי... שאינו מתייחס בו-זמנית גם לערבים, כאילו אך טבעי הוא לכלול אותם בחדא מחתא כצמד חמד... הם מחפשים פתרונות תעסוקתיים לחרדים ולערבים, מגבשים מתווה לשוויון בנטל אצל החרדים והערבים, קוראים לשילוב החרדים והערבים באקדמיה... ואפילו כשהם מדברים דמוגרפיה, הם כורכים יחדיו את נתוני הדמוגרפיה המדאיגים של המיעוט החרדי והמיעוט הערבי".

וממשיך הכותב: "צמד המלים חרדים וערבים אינו ראוי להיכלל ביחד. הדברים פשוטים ומובנים, עד שנשאלת השאלה למה לא מבינים את זה? למה משתמשים בשפה שעלולה לעורר בנו את התחושה כי אינטרס זדוני לפגוע בנו? למה לא מבינים שאם מילים יכולות להרוג, כפי שטענו בזמנו, על אחת כמה וכמה שהן יכולות להשפיל ולבזות?"

שאלה טובה בהחלט, מר חובב, אך למה לא להפנותה תחילה לחבריך גפני, אייכלר ושות'? אין שום תיאום ביניכם?

דמוקרטיה במיטבה

אין זו הפעם הראשונה שהעסקונה החרדית מלהטטת באמנות כפל הלשון. אם כבר הזדהות עם הפלשתינים, אז עד הסוף (רח"ל). כך למשל אירע השבוע באחת מוועדות הכנסת. קצין בכיר מאוד טען בוועדה, כי ראשי ישיבות חותמים במזיד על אישורים כוזבים, המאשרים כי בטלנים ושבאבניקים, לומדים בישיבות, וזאת על-מנת למנוע גיוסם. בתגובה התקוממו מספר ח"כים חרדים. אריאל אטיאס: "מי שלא לומד תורה שיילך לצבא. אני לא מגן על חרדים שלא הולכים לצבא, אלא רק על מי שלומד".

תגידו, זה לא במקרה אותו אטיאס שבמקום אחר הזהיר את המתגייסים הפוטנציאליים, ש"מי שמתגייס פוגע קשות בסיכוייו למצוא שידוך טוב!"?

אז לאיזה אטיאס להאמין? לאטיאס הראשון שטוען שמי שלא לומד שיילך לצבא, או לאטיאס השני שמזהיר שמי שהולך לצבא מפקיע את סיכוייו לשידוך הולם?

אבל אטיאס לא לבד. ח"כ משה גפני נתקף זעם קדוש כלפי מפלגת 'יש עתיד' ומנהיגה יאיר לפיד, מפני שהטיל סנקציות פרלמנטריות על ח"כ עדי קול, שלא הצביעה עם הקואליציה בעניין חוק המשילות והעלאת אחוז החסימה. גפני רץ לרדיו ומחה, כולו מזועזע: "איזו מין מפלגה דמוקרטית היא 'יש עתיד'?", וחזר והשמיע זאת גם בכנסת.

תזכירו לי מתי התנהלה ב'יהדות התורה', מפלגתו של גפני, פעילות דמוקרטית כלשהי. מפלגה כיתתית, אשכנזית, שסגורה בפני מי שאינו מאנ"ש, ומתנהלת ללא בחירות פנימיות וללא שקיפות בהליכי הרכבת הרשימה לכנסת, תלמד את עם ישראל מהי דמוקרטיה? דמוקרטיה היא ההגדרה הכי רחוקה ממפלגת 'יהדות התורה', עם כל הכבוד.

כך הגיב יו"ר 'יש עתיד' שר האוצר יאיר לפיד, לביקורתו של גפני: "אלוקים ישמור! ח"כ גפני בא כידוע ממפלגה, שבה אתה לא יכול להיות חבר אם אתה: מזרחי, אתיופי, רוסי, חייל, הומו, חילוני, כיפה סרוגה, אישה. בעצם אתה לא יכול להיות חבר במפלגתו, אלא אם כן אתה לבוש, מתנהג, מדבר, זז, נושם וחושב בדיוק כמוהו. הוא ילמד אותנו מהי דמוקרטיה?"

לא מוכרחים לאהוב את לפיד כדי להודות שהפעם הוא צודק.

תאריך:  07/08/2013   |   עודכן:  07/08/2013
מנחם רהט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי גבאי / Avi  Gabay   אבי דיכטר / Avi Dicter   אורי מקלב / Uri Maklev   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach   אחמד טיבי / Ahmad  Tibi   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   אריאל אטיאס   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   זהבה גלאון   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יאיר שמיר / Yair  Shamir   יובל שטייניץ / Yuval  Steinitz   יעל גרמן / Yael  German   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כ"ץ / Yisrael  Katz   לימור לבנת / Limor  Livnat   מאיר כהן / Meir  Cohen   מחמוד אחמדינג'אד   מיקי לוי / Mickey  Levy   מסעוד גנאים   משה גפני / Moshe Gafni   ניצן הורוביץ / Nitzan Horovitz   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סופה (סופיה) לנדבר / Sofa  Landver   סילבן שלום / Silvan  Shalom   עוזי לנדאו / Uzi  Landau   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   פניה (פאינה) קירשנבאום   צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi   תמר זנדברג / Tamar Zandberg 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
על כפל לשון וצביעות
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מזעזע
7/08/13 16:39
2
שולם
13/08/13 09:43
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשלה 33
האם להאמין לממשלה בהצהרותיה שיהיה משאל עם לפני החלטה על נסיגות משטחים? האם חוק מבטיח משהו?, כי הרי חוק אפשר לחוקק ואפשר באותה מידה גם לבטל.
07/08/2013  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
הממשלה החליטה לאשר עקרונית את טיוטת חוק הרבנות הראשית בנוגע לתקופת הכהונה של מועצת הרבנות הראשית, ולהסמיך את ועדת השרים לענייני חקיקה לאשר, על דעת הממשלה, את הנוסח הסופי של הצעת החוק שתוגש לכנסת. ועדת הכנסת התבקשה להקדים את הדיון בהצעת החוק.
04/08/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
הממשלה אמורה לאשר (יום א', 4.8.13) רשימה של 720 ישובים, שיוכרו כ"בעלי עדיפות לאומית". אולם הרשימה עצמה אינה מחייבת או מבטיחה דבר: משרדי הממשלה יוכלו לתת בעתיד הטבות בנושאים שונים, אך לא במיסים.
02/08/2013  |  אלעזר לוין  |   חדשות
אני מתחרט על היותי אזרח במדינה הזאת. אני מתחרט על כל הנפת דגל המדינה, אני מתחרט על כל מסיבה וטקס שהשתתפתי בהם לכבוד המדינה. אני הכי מתחרט על השירות הקרבי שעשיתי למען המדינה ומזמין את ראש הממשלה לקחת ממני את "אות שלום הגליל" וסיכת הצלף שברשותי.
29/07/2013  |  עמוס דאי  |   מאמרים
מלך ארם - בן הדד, היה אחד מהמלכים האכזריים בתקופת בית ראשון. הוא יזם מלחמות שנגמרו בשפך דמים רב. כשהעריך שהוא ינצח את ישראל, יצא למלחמה כשהסיבה הרשמית היא שמלך ישראל לא נותן לו לקחת מה שהוא רוצה מבתיהם של תושבי ישראל. אבל אז העניין הסתבך, "ויכו בני ישראל את ארם... ובן הדד נס ויבא אל העיר חדר בחדר". בן הדד נצור בתוך חדר כאשר הצבא הישראלי סוגר עליו. יוסף בן מתיתיהו מתאר זאת: "והתחבא בתא מתחת לאדמה".
29/07/2013  |  ד"ר יאיר ויסמן  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ממשלה 33  /  מי ומי  
הממשלה אישרה: 104 מחבלים ישוחררו  /  עידן יוסף
הממשלה אישרה טיוטת חוק יסוד משאל העם  /  איציק וולף
המס על משפרי דיור ועקרות בית בוטל  /  עופר וולפסון
כן, אדוני השר  /  איתמר לוין
איציק שמולי, זה בשבילך  /  נרי אבנרי
באה לקלל ויצאה מברכת  /  ד"ר רון בריימן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il