|   15:07:40
דלג
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

גם זימבבואה רוצה הפיכה

כמו מדינות אחרות ביבשת, גם בארץ היהלומים והדם רוצים להדיח את השלטון הרודני. באבא ג'וקווא, דמות עלומה בפייסבוק, מצטרפת לגל המדליפים העולמי, ומוסרת לעם מידע על זדונותיו של הנשיא רוברט מוגבה. אך האם ייתכן שחברת היי-טק ישראלית מסייעת לרודן?
08/08/2013  |   פזית רבינא   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
אישה נושאת תינוק על-רקע מודעות בחירות בהרארה [צילום: AP]
מוגאבה. ימשיך לשלוט אחרי 33 שנים? [צילום: AP]

הינדוס התוצאות
מי שאמור, לפי התקשורת בזימבבואה, להנדס את תוצאות הבחירות, זו חברה ישראלית בשם 'ניקוב', שמקום מושבה בהרצליה. על-פי אתר האינטרנט שלה, החברה היא מעין משרד פנים נייד שמספק שירותי תוכנה ומחשוב לרישום אוכלוסין, ומאפשר הנפקת תעודות לידה ופטירה, תעודות זהות חכמות ודרכונים

על הבאבא ג'וקווא שמעתם? נשיא זימבבואה, רוברט מוגאבה, היה מעדיף שגם לא תשמעו. בשבוע שעבר, חמש שנים אחרי הבחירות של 2008 שהביאו את זימבבואה לשפיכות דמים וקריסה כלכלית, שבו בני זימבבואה להצביע. ההצבעה החלה ביום רביעי, אולם התוצאות אמורות להתפרסם רק בחמישה באוגוסט. השאלה הגדולה היא אם מה שהיה הוא שיהיה. האם אחרי 33 שנות שלטון, ימשיך מוגאבה, המתקרב לשנתו התשעים, לשלוט במדינה או שהפעם יגיע שינוי. התשובה המפתיעה היא שהשינוי כבר הגיע. זימבבואה, ועמה אפריקה כולה, כבר לא תהיה מה שהייתה, בגלל תופעה ושמה הבאבא ג'וקווא.

מי זה הבאבא ג'וקווא? השם נשמע כמו בדיחת פולקלור, ואכן איש אינו יודע מי הוא הבאבא ג'וקווא או איך הוא נראה. על פניו נראה כי מדובר במשחק עתיר סיכונים של חפרפרת מלב-לבו של שלטון הרודנות של הנשיא רוברט מוגאבה, חפרפרת ששינתה את כללי המשחק באמצעות סדרת חשיפות פוליטיות נגד המשטר באמצעי הכי פומבי והכי מושך אש שרק יכול להיות - הפייסבוק.

בשבועות האחרונים בער דף הפייסבוק של הבאבא ג'וקווא מדיווחים על שחיתויות בצמרת משטרו של מוגאבה, ואזהרות מפני מזימות לרצוח אנשי אופוזיציה ולזייף את תוצאות הבחירות. מה שנתן לבאבא ג'וקווא ממד של אמינות, בידל אותו מכלי תקשורת אופוזיציוניים אחרים והפך אותו לתופעה שאי-אפשר להתעלם ממנה, הייתה העובדה שחשיפותיו לוו בפרסום מספרי הטלפון האישיים של שרים - דבר לא פשוט במדינה כמו זימבבואה. ויותר מזה, חשיפת זהותם של סוכני חרש של המשטר על-ידי העלאת תמונותיהם לעמוד הפייסבוק שלו - מה שהעיד יותר מכל כי מדובר באדם אמיץ או אולי בקבוצה של אנשים בעלי אומץ, קור רוח ויכולות טכניות ומודיעיניות גבוהות. אולי אפילו מתוך ארגוני המודיעין של המשטר.

למשל בחודש יוני הזהיר הבאבא ג'וקווא מפני מזימה לרצוח שר לשעבר בממשלת מוגאבה, שמתח ביקורת על ניהולה המושחת של תעשיית מכרות היהלומים בזימבבואה. זמן קצר אחר כך נהרג אותו שר בתאונת דרכים. זו הייתה התאונה התשיעית מסוגה בחמש השנים האחרונות בהן נהרגו או נפצעו קשה בכירי אופוזיציה ואנשים שמתחו ביקורת על המשטר. "אמרתי לכם שיהיו שקי גופות גם השנה", כתב הבאבא ג'וקווא בדף הפייסבוק שלו. "המלחמה החלה".

בשבוע שעבר שב הבאבא ג'וקווא והפתיע בהודעה למעריציו: בדעתו לפרסם בעמוד הפייסבוק שלו את תוצאות האמת של הבחירות שעתיים לפני שהמשטר בהארארה הבירה יכריז על תוצאות בחירות שיהונדסו לטובתו, כפי שנעשה בבחירות הקודמות ב-2002 ו-2008. את הודעתו חתם בביטוי "אסיג'יקי", שפירושו בשפה המקומית - לא נכנע.

פרס למאתרי המדליף
מוגאבה מצביע בבחירות [צילום: AP]

סכום עתק
מוגאבה הציע פרס בסך 300 אלף דולר על ראשו של המדליף. במדינה שבה 150 דולר נחשבים למשכורת יפה המאפשרת חיים ברווחה, 300 אלף דולר הם סכום עתק

איך הוא יכול, שאלתי עיתונאי בהארארה זמן קצר לאחר שהבאבא ג'וקווא פרסם את ההודעה. הוא לא הגזים? "ובכן", השיב העיתונאי, "אני לא ממש בטוח לגבי הפרטים הטכניים, אבל לא נראה לי שהוא הגזים. מדובר בחיבור פשוט ומתבקש בין הסלולר לפייסבוק. נכון להיום, רמת החשיפה של הטלפונים הסלולריים בזימבבואה מגיעה ל-85 אחוזים. רובם ככולם מחוברים לאינטרנט. ההנחה היא שכל מצביע שיצא מן הקלפי ישגר את הצבעתו לאתר של הבאבא ג'וקווא באמצעות הסלולרי שלו".

ממש כמו בהצבעות לתוכניות ריאליטי?

"בדיוק", השיב העיתונאי מהארארה. "רק שבמקום לשגר עשרה מסרונים, ייחסם מספרו של המצביע לאחר הצבעה אחת, וכך יישמר העיקרון הדמוקרטי של קול אחד למצביע אחד. היופי בשיטה הזו", הוסיף, "הוא שגם המתנגדים לבאבא ג'וקווא צפויים כנראה להשתתף בהצבעה הסלולרית כדי לא להפקיר את הזירה לאופוזיציה.

"הדרך היחידה לנטרל את ההצבעה האלטרנטיבית של הבאבא ג'וקווא", הסביר העיתונאי, "היא לחסום את האתר שלו או להפיל את רשתות הטלפון והאינטרנט. אולם אז יש סיכוי גבוה שההצבעה בקלפיות תוכתם ולא תזכה בגושפנקה הבינלאומית שמשטרו של מוגאבה כל כך זקוק לה".

הבאבא ג'וקווא מעלה את השימוש במדיה חברתית לרמה חדשה. לא עוד קריאה להתארגנות להפגנות וניהול דיונים פומביים, אלא ייסוד מערך של הצבעה אלטרנטיבית. מימוש עיקרון כיכר העיר בהתגלמותו. זהו מסר לכל דיקטטור באשר הוא.

אילו זה היה תלוי במוגאבה, הבאבא גו'קווא לא היה מגיע לרגע הזה. הבעיה היא שלא פשוט להילחם בפייסבוק, במיוחד כשכל מה שיש לך ביד הוא אייקון מצויר. רוב הסיכויים שמאחורי הבאבא ג'וקווא עומד מערך תמיכה הפועל מחוץ לגבולות זימבבוואה. אולי מבריטניה. גם הכיוון ברור. הבאבא ג'וקווא מצטרף למועדון הבינלאומי של ויקיליקס, הפועל נגד חשאיות באשר היא, ואף נתן לארגון ראיון בלעדי.

כך הפך הבאבא ג'וקווא מתופעה מקומית לאייקון בינלאומי, והוא ניצב בפנתיאון המחאה של מדליפי העל, לצדם של ברדלי מננינג, ג'וליאן אסאנג' ואדוארד סנודן. תופעת הבאבא ג'וקווא, אם כן, צפויה לגדול ולהתרחב למדינות נוספות. המסר מחלחל לשכנותיה של זימבבואה, ומשם לאפריקה כולה.

מוגאבה, ששולט בזימבבואה כבר 33 שנים, הבין היטב את פוטנציאל ההרס של הבאבא ג'וקווא. לכן, הוא הציע פרס בסך 300 אלף דולר על ראשו של המדליף. במדינה שבה 150 דולר נחשבים למשכורת יפה המאפשרת חיים ברווחה, 300 אלף דולר הם סכום עתק. אולם גם הפיתוי הזה לא עזר. איש לא הצליח לעלות על עקבותיו של הבאבא ג'וקווא. בצר לו, כך על-פי דיווחים בעיתוני זימבבואה, פנה מוגאבה לבני בריתו ולשותפיו לעסקים במפלגה הקומוניסטית הסינית, וביקש שיספקו לו ציוד טכנולוגי שיאפשר לו ללכוד את החפרפרת. אך ללא הועיל. נכון לעכשיו, הבאבא ג'וקווא ממשיך לבעוט מבפנים.

פטנט ישראלי לשלטון
משרדי ניקוב פרויקטים בינלאומיים [סטריט ויוויו]

ממשלת צללים
זימבבואה היא במידה מסוימת כמו אירן. בכל החברות הממשלתיות יש לצבא ולמודיעין אנשים משלהם. בפועל יש בה ממשלה נוספת - ממשלת צללים של גופי ביטחון ששולטים במדינה

והיכן הזווית הישראלית בפרשה הזו, אתם שואלים? ובכן, יש כזו. ראש האופוזיציה, מורגן צוונגראי, יריבו העיקש של הנשיא מוגאבה, טוען כבר שבועות ארוכים כי למוגאבה בן ה-89 יש תוכנית לזיוף הבחירות שתבטיח למפלגתו את השלטון גם לחמש השנים הבאות. הבסיס לזיוף הבחירות, כך על-פי ראש האופוזיציה, הוא פנקס הבוחרים שכולל, בין השאר, מיליון בוחרים שכבר אינם בין החיים, כמו גם 116 אלף איש שחצו את גיל 100 – הישג נאה לכל הדעות במדינה שבשנים האחרונות לא היו בה שירותי בריאות סדירים.

צוונגראי אף הגיש תלונה רשמית בעניין לוועדת הבחירות המרכזית. מי שאמור, כך על-פי צוונגראי וכלי התקשורת בזימבבואה, להנדס את תוצאות הבחירות, זו חברה ישראלית בשם ' אנ.אי.פי ניקוב – פרויקטים בינלאומיים', שפועלת בזימבבואה מזה עשור.

לחברה, שמקום מושבה בהרצליה, יש סניפים באפריקה ובאירופה. זו חברה פרטית בבעלות עמנואל ענתבי, יוצא יחידת עילית צה"לית. על-פי אתר האינטרנט שלה, החברה היא מעין סוג של משרד פנים נייד שמספק שירותי תוכנה ומחשוב לרישום אוכלוסין, ומאפשר הנפקת תעודות לידה ופטירה, תעודות זהות חכמות ודרכונים, כולל דרכונים אלקטרוניים. החברה גם מקימה תחנות הנפקת תעודות באמצעות ניידוֹת ציוד המתנייעות לאזורים כפריים מרוחקים. בין שלל שירותיה, 'ניקוב' מציעה גם שירותים לבחירות נשיאותיות, פרלמנטריות ומקומיות.

שמה של 'ניקוב' עלה לכותרות עוד בסיבוב הבחירות הקודם בזימבבואה. בעקבות השמועות נאלצה אז שגרירות ישראל בפרטוריה להגיב באופן חריג על החשדות שהועלו בתקשורת שלפיהן 'ניקוב' היא פרונט של המוסד. למותר לציין שלא הייתה בכך שום תועלת. חמש שנים אחרי, ההנחה הרווחת בתקשורת בזימבבואה לא השתנתה. להפך, היא רק קיבלה חיזוק נוסף. גם העוינות כלפי ישראל גברה. כך, למשל, אחד הנושאים שהבאבא ג'וקווא חוזר עליהם הוא הדרישה מאנשי חברת 'ניקוב' שיסתלקו מזימבאבווה.

לפני כעשרה ימים, קיבלו הפרסומים ממד נוסף לאחר שהעיתון 'מייל און סאנדיי' הבריטי פרסם כתבת תחקיר שבמרכזה מסמך שהוכן לכאורה על-ידי ה-CIO, שירות הביון המרכזי הכפוף ישירות לנשיא מוגאבה. מהמסמך עולה כי לחברת 'ניקוב' שולמו 13 מיליון דולר עבור ייעוץ בחירות. תפקידה של החברה, כך על-פי התחקיר, היה להשתמש במרשם התושבים ובפנקס הבוחרים במשולב, כך שיתאפשר למוגאבה להנדס ניצחון בבחירות.

בחברת 'ניקוב' דוחים על הסף את כל הטענות. החברה העבירה תגובה רשמית: "חברת ‪ ניקוב פרויקטים בינלאומיים היא חברת תוכנה מקצועית, בעלת ותק של 45 שנות פעילות. החברה מספקת שירותי מחשוב למגוון לקוחות ברחבי העולם. החברה פועלת במקצועיות ובשקיפות, ומפנה לקבלת רקע על החברה באתר האינטרנט שלה. יש מי שנסים לגרור את החברה להיות חלק ממערכת הבחירות, ואנו לא ניגרר לשם. כל ניסיונות ההשמצה הינם מופרכים, שקריים וחסרי כל אחיזה במציאות".

בזימבבואה כמו באירן
ראש האופוזיציה, מורגן צוונגראי [צילום: AP]

שכירי חרב ישראלים
בשבועות האחרונים בער דף הפייסבוק של הבאבא ג'וקווא מדיווחים על שחיתויות בצמרת משטרו של מוגאבה ואזהרות מפני מזימות לרצוח אנשי אופוזיציה ולזייף את תוצאות הבחירות. חשיפותיו לוו בפרסום מספרי הטלפון האישיים של שרים, זהותם של סוכני חרש של המשטר וכתובתם של שכירי חרב ישראלים הקשורים לחברת 'ניקוב'

בשיחה עם משרד החברה בהארארה ביום שלישי נמסר כי הם פועלים כרגיל וכי בכירי החברה כבר נמצאים בהארארה או בדרכם לזימבבואה, לרגל הבחירות. "הכול שקט", אמרו, "מזג האוויר טוב".

אבל אז התפרסם באתר הפייסבוק של הבאבא ג'וקווא פוסט שהראה עד כמה המצב בזימבבואה מורכב. לבאבא ג'וקווא, התברר, יש מידע חם לא רק על מוגאבה ואנשיו, אלא גם על אנשי החברה הישראלית 'ניקוב', שלשיטתו עוזרת למוגאבה לגנוב את הבחירות. וכך כתב הבאבא ג'וקווא לתומכיו: "אתמול נתתי לכם את מספרי הטלפון של אנשי ניקוב הרשעים". עד כאן אין רבותא. מספרי החברה מופיעים באתר האינטרנט של החברה. מה שמעניין הוא המשך הפוסט: "אולם נודע לנו", כתב הבאבא ג'וקווא, "כי שני שכירי חרב ישראלים הקשורים לחברה מתחבאים בכתובת...", ובהמשך הבאבא ג'וקווא נתן את פרטיה המדויקים.

שורת המחץ בפוסט חושפת כי הבאבא ג'וקווא מנהל לא רק אתר פייסבוק עם למעלה ממיליון כניסות, אלא גם רשת פעילים: "אני קורא לפעילי 'אנשי תא וואפנדוקי' ו-GNB לנקוט בפעולה, ולא להיכשל". למה הוא התכוון? אפשר רק לנחש.

"כן", אמר לי העיתונאי בהרארה כששאלתי אותו על הפוסט המאיים של הבאבא ג'וקווא, "הבחירות האלו הן הימור ענקי. זו לא רק השאלה אם מוגאבה ייבחר או לא. מוגאבה הוא רק הסמל. מאחורי הסמל מסתתר מאבק שליטה לחיים ולמוות על המיליארדים של תעשיית היהלומים של זימבבואה. זה לב העניין".
תסביר, אמרתי.
"ובכן", אמר העיתונאי, "זימבבואה היא במידה מסוימת כמו אירן. בכל החברות והגופים הממשלתיים, יש לצבא ולשירותי הביטחון והמודיעין אנשים או חברות משלהם. כך שאם בפרונט יש ממשלה שבראשה עומד מוגאבה, וכולם יודעים מי חבר בה, הרי שבפועל יש בזימבבואה ממשלה נוספת – ממשלת צללים שמורכבת מגופי הביטחון השונים ששולטים במדינה.

"לגופים אלה יש אינטרסים רבים. הם צריכים לממן את עצמם, את אנשיהם ואת מערכות הנשק שלהם. הדרך לממן את כל אלה עוברת בשליטה בתעשיית המכרות והיהלומים, בעיקר כל מה שקשור למכרות מאראנג ולתגליות הענק בשנים האחרונות. שר האוצר, טנדי ביטי, אמר בינואר השנה כי לאחר תשלום המשכורות, נותרו בקופת המדינה 217 דולר. אז להיכן הולך הכסף ממכרות היהלומים? הנחת העבודה היא שהכנסות בסדרי גודל של מיליונים רבים מוברחים מן המדינה, ומגיעים לכיסיהם של מוגאבה ובני בריתו, במקום שייכנסו לקופת האוצר. ארגון Partnership for Africa Canada, הפועל לצדק חברתי, העריך כי בשנים האחרונות הוברחו מהמדינה יהלומים בשווי שני מיליארד דולר לפחות.

"כך שמדובר פה במשחק שההימורים בו הם על סכומים גדולים מאוד. ובמשחק הזה, לחיי אדם אין ערך רב. גם לבאבא ג'וקווא, למרות הפופולריות שלו, יש אינטרסים. לא ברור של מי. וגם אם יהיו שינויים אלקטורליים על פני השטח, כאלו שכולנו מייחלים להם, בכל זאת יהיה צורך בכוחות חזקים מאוד כדי לטפל בכל מערך הצללים שניצב מאחוריהם. ומה שיבוא בעקבות זה, רק אלוהים יודע".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  08/08/2013   |   עודכן:  08/08/2013
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גם זימבבואה רוצה הפיכה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ראיס-פוטין-טיל400
8/08/13 14:24
2
Walter
18/11/14 19:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
סרט הדרמה המיתולוגי משנת 2001 על אודות השפית מרתה קליין ממסעדת הגורמה הגרמנית "לידו", הפך אותו, בין לילה, ללהיט לא רק קולנועי, אלא גם למודל-חיקוי קולינרי. מן הסתם, לא במקרה, נפתחה סמוך לאותה עת מסעדת "מרתה" התל אביבית שבבית ציוני אמריקה (רחוב אבן גבירול 26).
07/08/2013  |  ראובן לייב  |   כתבות
מזה זמן מקדמת המדינה את הקמת המאגר הביומטרי של אזרחי מדינת ישראל. כפי הנראה, כוונת המדינה במאגר זה, לצמצם את תופעת גניבת הזהויות וצמצום הפשע. כפי ששמענו בשנים האחרונות, אנשים השתמשו בתעודות זהות מזויפות, פתחו חשבונות בנק, נכנסו לחובות, מכרו נכסים שאינם שלהם בזהות מזויפת וסיבכו את בעלי הזהות האמיתיים.
07/08/2013  |  דניאל ברודנר  |   כתבות
אדלינה איננה רק משוררת, היא אמנית בנפשה ובשיריה, במלוא היקפה של המילה. שיריה הם שרטוטים, ציורים, פיסול ומוזיקה. רישומיה עדינים אמנם, אבל עם עמדה חזקה וברורה. השיר "רִשּׁוּם" (עמ' 91 בספר "עצי האקץ") - "צִיּוּרִים שֶׁל פִּסּוֹת מַחֲשָׁבָה / פִּסּוֹת רַעָיוֹן צוֹמֵחַ עָנָף / רָשַׁמְתִּי רִשּׁוּם בְּפֶחָם".
07/08/2013  |  אברהם גלברשטט  |   כתבות
שבוע טוב...
07/08/2013  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
חודש אחרי שמלאו ליו"ר הכנסת לשעבר, עו"ד יצחק ברמן, 100 שנה, הוא נפטר בשיבה טובה-פלוס ונקבר בצדק בחלקת גדולי האומה בירושלים.
06/08/2013  |  אריה אבנרי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il