|   15:07:40
דלג
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

לאן נושב רוחאני

חסן רוחאני, נשיא אירן החדש, היה בעבר היועץ לביטחון לאומי של מדינתו, ועצר את תוכנית החימוש הגרעיני. אבל לא מתוך אהדה למערב, אלא לטובת האינטרסים האירניים ובאמצעות שימוש ב"נשק" הדתי-מוסרי-איסלאמי. זה לא אומר שהוא מתון
19/08/2013  |   פזית רבינא   |   כתבות   |   הגרעין האירני   |   תגובות
רוחאני. הסגנון שלו כולל אינקוויזיציה בדרכי נועם [צילום: AP]

משטר פיקוח אגרסיבי
בעקבות פסגה בטהרן עם שרי החוץ האירופיים, לפני כעשור, התחייבו האירנים לכונן משטר פיקוח אגרסיבי, שהיה עלול לחשוף את תוכנית החימוש הגרעיני שלהם. לשיטתם, עדיף היה לעצור אותה מאשר להסתכן בחשיפתה. הנשיא הנוכחי, רוחאני, היה אז היועץ לביטחון לאומי

אז זהו, החילופין הושלמו. מחמוד אחמדינג'אד סיים את תפקידו, וחסן רוחאני הוא נשיא אירן לחמש השנים הבאות. עם זאת, סימני השאלה סביב הגרעין האירני נותרו בעינם. איך ינהל רוחאני, האיש שהוגדר כ"מתון", את המשא-ומתן עם המערב? האם יהיה זה משא-ומתן עיקש ונכלולי או שהוא מסוגל להביא עמו רוח חדשה?

הדיון בשאלות אלו מתנהל מרגע שרוחאני סומן כמועמד לנשיאות. מסקנות עדיין אין. זאת למרות שמדובר באחת הדמויות המוכרות בפנתיאון האירני. רוחאני כיהן כיועץ לביטחון לאומי במשך 16 שנים ברציפות, בין 1989 ל-2005 - מספיק זמן כדי שכל ארגון ביון וכל ממשלה, מוושינגטון ועד קטר, יאספו עליו כל בדל מידע - אופיו ומזגו, אופן חשיבתו, התנהלותו הפוליטית, יחסיו עם גופי המודיעין, הצבא וקהיליית הגרעין האירני, והחשוב מכל - מה באמת חושב עליו המנהיג העליון, חמינאי.

רוחאני הוא גם איש ספר. בנוסף לעבודת הדוקטורט שלו, הוא הוציא לאור שורה ארוכה של ספרים ומאמרים שבהם הוא עוסק בשאלות של ביטחון לאומי. לכאורה, רוחאני אמור היה להיות בבחינת ספר פתוח. בפועל, האיש עדיין בגדר תעלומה.

תקופה קצרה אך אינטנסיבית בביוגרפיה של רוחאני אמורה הייתה לפתוח צוהר אל האופן שבו צפוי נשיא אירן החדש לנהל את הסוגיה הגרעינית. הכוונה היא לאותם חודשים שבין אוקטובר 2003 לאוגוסט 2005, כשמונה על-ידי חמינאי לראש צוות המשא-ומתן הגרעיני בשיחות בין אירן לבין מדינות ה-EU - בריטניה, צרפת וגרמניה. רוב ניתוחי האופי של רוחאני ודרכי פעולתו מתרכזים בתקופה קצרה זו, אולם עד כה, היחיד שהצליח לזקק ממנה תובנה ייחודית, שמקורה גם בחוויה אישית, הוא מי שהיה שגריר צרפת באירן, פרנסואה ניקולו.

בשנים 2005-2001, בילה ניקולו בטהרן ארבע שנים קשות אך מרתקות. במאמר דעה שפרסם לפני כמה שבועות ב'ניו-יורק טיימס', חשף ניקולו לראשונה מידע על שני מפגשים מעניינים במיוחד שהיו לו באותה תקופה בטהרן, מפגשים שלהערכתו חושפים טפח או יותר מחלקו של רוחאני במהלך לעצירת התוכנית האירנית החשאית להתחמשות גרעינית. זאת להבדיל מהתוכנית להעשרת אורניום שמעולם לא הופסקה.

במערב קיימת מזה שבועות ארוכים ציפייה שעם רוחאני, יגיע השינוי המיוחל. אולם קריאה זהירה במה שחושף ניקולו מראה שזהו הימור מורכב במיוחד.

המילה האחרונה

וכך כותב ניקולו: "בהסתמך על שיחות שניהלתי כשגריר צרפת בטהרן עם בכירים אירנים, אני מעריך שהשחקן הראשי בתהליך עצירת התוכנית האירנית להתחמשות גרעינית ב-2003 היה חסן רוחאני. כמובן, האירנים לא יכלו להודות בפני זר כמוני בעצם קיומה של התוכנית. גם איני יכול לחשוף מי הם אותם בכירים שעמם שוחחתי.

"שתי שיחות הותירו בי רושם עז", ממשיך ניקולו. השיחה הראשונה התרחשה זמן קצר לאחר מינויו של רוחאני לראש צוות המשא-ומתן האירני, באוקטובר 2003. במהלך ביקור של שרי החוץ של בריטניה, צרפת וגרמניה בטהרן, הושג הסכם להשעיית פעולות ההעשרה הגרעינית האירנית.

זמן קצר לאחר אותה פסגה בטהרן, גילה גורם אירני בכיר לניקולו שבעקבות הפסגה הוציא רוחאני חוזר לכל הסוכנויות ומחלקות הגרעין האזרחיות והצבאיות באירן כאחת, ודרש מהן דוח מפורט על פעילותן בעבר ותוכניותיהן לעתיד. הקושי המקורי בו נתקל רוחאני, הסביר אז הבכיר האירני לשגריר הצרפתי, היה להבין מה בעצם מתרחש בתוך מערכת כה סבוכה וחשאית של פרויקטים ותוכניות פיתוח גרעיניות שפזורים ברחבי אירן ושמופעלים על-ידי אוניברסיטאות, מכוני מחקר, משרדים וסוכנויות ממשלתיות וצבאיות.

חודשים ספורים אחר כך, כותב ניקולו, שבתי ופגשתי בכיר אירני אחר, ידיד קרוב של רוחאני. הידיד סיפר כי הצוות של רוחאני נתקל בקשיים גדולים לממש את דרישתו של רוחאני. "יש התנגדות", הסביר הבכיר האירני, "במיוחד בקרב חוקרים ומדעני גרעין המסרבים לנטוש פרויקטים שהשקיעו בהם שנות מחקר ארוכות".

לדברי ניקולו, הוא השיב אז לאירני שהתופעה אינה זרה לו: "מדינה אירופית מסוימת", גילה השגריר לבן-שיחו האירני, "עמדה בפני בעיה דומה. החוקרים באותה מדינה, שהשקיעו שנים בפיתוח לוחמה כימית, התנגדו להפסקת מחקריהם, למרות שממשלתה של אותה מדינה חתמה על האמנה למניעת הפצת נשק כימי. התנגדותם נוטרלה רק לאחר שלחוקרים ניתנו זמן ואמצעים כספיים לתעד את מחקריהם ולהגן על ממצאיהם לעתיד לבוא".

העצה לא נפלה על אוזניים ערלות. זמן לא רב אחר כך, שב ניקולו ונפגש עם אותו בכיר אירני המקורב לרוחאני, וזה בישר לו בשמחה שהמסר הועבר בהצלחה. "זה עבד", אמר לו.

אז כן, מעבר לליטרת התהילה הדיפלומטית בה נוגס מי שהיה בעבר שגריר צרפת באירן, ניקולו עצמו מודה ששום צו של רוחאני לא יכול היה להתממש ללא גיבויו המוחלט של המנהיג העליון, חמינאי. ניקולו מעריך גם שהתנאים להחלטת חמינאי לעצירת תוכנית החימוש הגרעיני בשלו בעיקר משום שבשלהי שנת 2003, האיום המרכזי על אירן, קרי תוכנית הגרעין של סדאם חוסיין, כבר לא היה קיים.

מעבר לכך, בעקבות אותה פסגה בטהרן עם שרי החוץ האירופים, התחייבו האירנים לכונן משטר פיקוח אגרסיבי במיוחד, שעלול היה לחשוף את תוכנית החימוש הגרעיני שלהם. כך שלשיטתם, עדיף היה באותו שלב לעצור אותה מאשר להסתכן בחשיפתה. זה גם היה הנימוק שבו השתמש רוחאני כלפי מבקריו במהלך הקמפיין לנשיאות, כשהיו מי שהוקיעו אותו בטענה שמכר למערב את סודות הגרעין של אירן.

עשור מאוחר יותר, חוזר הצמד חמינאי-רוחאני למרכז הזירה. רוחאני כעת הוא הנשיא. אולם גם בתפקידו החדש, המילה האחרונה שמורה למנהיג העליון חמינאי.

יש עם מי לדבר?

קשת של תוכניות
ברחבי אירן פותחה במהלך השנים קשת רחבה של תוכניות מחקר ותוכניות חימוש גרעיני באופן עצמאי, חלקן ללא אישור והכוונה ממשלתיים

השאלה היא אם באמת ניתן להסיק משהו מאותו פרק בהיסטוריה, או שהנסיבות בהן קיבל אז רוחאני את ההחלטה הדרמטית היו כה ייחודיות, שכל ניסיון להסיק מהן מסקנות לעתיד נידון לכישלון. ככלות הכול, שנת 2003 הייתה שנת פלישת ארצות הברית לעירק. העיתוי שבו קיבלו האירנים את ההחלטה להפסיק את תוכנית החימוש הגרעיני היה מיוחד במינו. בטהרן צפו אז בהשתאות, אולי אף באימה, בעוצמה האמריקנית שנראתה בפעולה על סף ביתם. מנקודת המבט האירנית, לא מן הנמנע היה שהשלב הבא אחרי בגדד יהיה טהרן.

אותם חודשי חסד ספורים, כשאמריקה הייתה עדיין בשיא עוצמתה והאירנים היו תחת הלם המתקפה על עירק, היה הרגע לשאת ולתת עם אירן. יש אף אסכולה שלמה, ובראשה אנשי מחלקת המדינה האמריקנית דאז, פלויד לברט והילארי מאן, הטוענים בלהט שהאירנים היו מוכנים אז לעסקה אזורית כוללת, החל מעצירת תוכנית הגרעין ועד להכרה בישראל. שר החוץ האירני דאז, כמאל חראזי, ניסה לקדם את ההצעה. השגריר השוויצרי בטהרן אף העביר מסמך בעניין זה למחלקת המדינה. אולם המהלך כולו נעצר בחריקת בלמים על סף דלתה של מזכירת המדינה דאז, קונדוליזה רייס. אז כן, ההזדמנות, אם הייתה כזו, הוחמצה ובגדול.

מאידך-גיסא, קשה לחשוב כרגע על אירועים בסדר גודל כמו הפלישה האמריקנית לעירק שיכולים לגרום לשינוי תודעה כה מהיר וחריף באירן. למעט אולי תקיפה צבאית או לחלופין רעידת אדמה בנתנז, אראק, איספהן וקום גם יחד.

בכל זאת, אפשר אולי לחלץ כמה תובנות מן העניין. אחת מהן, מרתקת במיוחד, מופיעה בהתכתבות שניהל באחרונה גארת' פורטר, עיתונאי והיסטוריון חוקר, עם השגריר לשעבר פרנסואה ניקולו. ניקולו מעלה טיעון מפתיע: לדבריו, הממשלה האירנית מעולם לא אישרה באמת תוכנית חימוש גרעינית, ככל הנראה בגלל סכיזופרניה דתית הנובעת מן המדיניות האירנית הרשמית שנשק גרעיני אסור על-פי חוקי האיסלאם, אולם "מוּכנוּת גרעינית" דווקא מותרת.

למה הכוונה? ובכן, "האתגר הראשוני שניצב בפני רוחאני כאשר נטל על עצמו את תיק המשא-ומתן הגרעיני", הסביר ניקולו לפורטר, היה בראש ובראשונה "לקבל תמונה כוללת מה מתרחש בשדה הגרעין האירני". לכאורה, כיועץ לביטחון לאומי במשך שנים כה רבות, לא רק שרוחאני אמור היה לדעת על קיומה של תוכנית חימוש גרעינית, אלא אף ליטול חלק פעיל בתהליך קבלת ההחלטות בה. אולם בדיעבד, כתב השגריר הצרפתי, התברר שלא רק שרוחאני לא ידע על כך, רוב האנשים, ובכללם המנהיג העליון חמינאי עצמו, הופתעו ב-2003 מגודל והיקף הפעילות הגרעינית באירן, ובכלל זה מתוכנית החימוש הגרעיני.

התמונה המפתיעה שמצייר ניקולו היא שברחבי אירן פותחה במהלך השנים קשת רחבה של תוכניות מחקר ותוכניות חימוש גרעיני באופן עצמאי, מבלי לקבל אישור והכוונה ממשלתיים.

על פניו, הטיעון נשמע הזוי. בפועל, זה דווקא אפשרי, בין השאר בגלל החשאיות המאפיינת את החברה האירנית, כפי שהתברר לפורטר, שאימץ את הטיעון של ניקולו במקום לדחות אותו על הסף. פורטר בדק מה אומרת בנושא התקשורת האירנית של אותה תקופה. מה שצף על פני השטח היה סוג של מורכבות שלא ניתן להגדירו אלא כעין סכיזופרניה דתית. המדיניות האירנית הפורמלית שללה ושוללת שימוש בכלי נשק גרעיניים ומתארת אותם כ"בלתי איסלאמיים", אולם רבים בממשל האירני אז והיום מעריכים כי יש יתרון רב ל"יכולת גרעינית" גם מבלי לממשה באמצעות כלי נשק גרעיניים. זה לב העניין.

השאלה הייתה מה משמעותה של אותה "יכולת גרעינית" או "מוכנות גרעינית". האם מוכנות פירושה יכולת לייצר דלק גרעיני או יכולת לייצר את מה שדרוש לפיתוח נשק גרעיני? בהיעדר מדיניות רשמית, החלו מרכזי מחקר, בעיקר כאלה הקשורים לצבא ולמשרד ההגנה, לייצר תוכניות מחקר ופרויקטים של פיתוח נשק גרעיני בלי הרשאה מהמועצה העליונה לביטחון לאומי. המגמה הזו, שהחלה בשנות ה-90, רק הלכה וגברה. ובאשר לרוחאני, בשלב בו הפך לממונה על צוות המשא-ומתן הגרעיני, הוויכוח בשאלת היכולת הגרעינית לא הוכרע עדיין.

לכוד ברשת המורשת

כדי להדגים את המציאות המורכבת הזו, מצטט פורטר מתוך זיכרונותיו של סעיד חוסיין מוסוויאן, דובר צוות המשא-ומתן שבראשו עמד רוחאני. הדובר מוסוויאן כתב כי בינואר 2004 גילה רוחאני, לתדהמתו, שהארגון לאנרגיה אטומית של אירן הזמין, על דעת עצמו, תוכניות לבניית צנטריפוגות מסוג המכונה P2, מבית היוצר של אבי תוכנית הגרעין הפקיסטנית, עבדל-קאדיר חאן, מבלי ליידע על כך את המועצה לביטחון לאומי של אירן. בהמשך, רוחאני אף גילה לדובר מוסוויאן שאנשי הארגון לאנרגיה אטומית של אירן הונו אותו בטענה כי ה"מידע על הצנטריפוגות נמצא באינטרנט, ואנחנו לומדים אותו".

האפיזודה הזו ממחישה לא רק עד כמה מורכבת, קשה ומסוכסכת המציאות האירנית, אלא גם כמה מורכב היה האתגר שהציב לעצמו רוחאני, כשביקש לעצור את תוכנית החימוש הגרעינית. היה ברור לו שכדי למגר את ההתנגדות, עליו להשתמש בכלי רב העוצמה ביותר שעמד לרשותו. הכלי הזה, מתברר, לא היה איומים, סחיטה או הפעלת כוח משום סוג. רק חזרה מושכלת על עמדתו הרשמית של המנהיג העליון חמינאי, שלפיה נשק גרעיני אסור על-פי חוקי האיסלאם.

וזה עבד. לא רק בגלל שבמקביל, חמינאי חיזק את רוחאני בנאום שנשא אז, נאום בו חזר על עמדתו ש"אנו נגד שימוש בנשק להשמדה המונית בכל צורה שהיא"; הטקטיקה שנקט רוחאני הייתה להכריח את מי שעבדו על אותם פרויקטים גרעיניים נסתרים להודות שזוהי "פעולה אסורה על-פי האיסלאם".

פורטר אף מצא הד לאותו מאבק פנימי בראיון של העורך הראשי של העיתון השמרני 'קיהאן', בו רמז למתחים בין צוות המשא-ומתן של רוחאני לבין חוקרי הגרעין האירנים, שהתנגדו לדרישתו של רוחאני לדווח לו על פעילותם.

עד כאן ההתכתבות בין גארת' פורטר לשגריר לשעבר פרנסואה ניקולו. ואם יש תובנות כלשהן באשר לרוחאני, הרי שהן שלוש: ראשית, העובדה שרוחאני, למרות שכיהן במשך שנים כיועץ לביטחון לאומי, מצא את עצמו "Out of the loop" בתחום כה קרדינלי כמו הפעילות הגרעינית.

התובנה השנייה היא שמרגע שהתברר לו העניין, קיבל על עצמו את המשימה, למרות שעל פניה נראתה כבלתי אפשרית, ואף הצליח למלא אותה למרות שנתקל בהתנגדות קשה מצד הגופים החזקים ביותר באירן.

התובנה השלישית והמעניינת ביותר נוגעת לדרך שבחר לאכוף את החלטתו. לא באיומי סרק, גם לא באמצעות הבטחת מחילה, אלא בשימוש בנשק הווידוי וההודאה בטעות דתית, כפי שהוכתבה על-ידי מדיניותו הרשמית של המנהיג העליון. סוג של אינקוויזיציה בדרכי נועם. האם זה הסגנון החדש שמביא חסן רוחאני "המתון" לנשיאות?

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  19/08/2013   |   עודכן:  19/08/2013
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לאן נושב רוחאני
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ראיס-פוטין-טיל400
22/08/13 15:56
2
ראיס-פוטין-טיל400
3/09/13 11:44
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
יליד 1949. אקדמאי ודיפלומט איראני העומד בראש הארגון לאנרגיה אטומית בארצו. בעל תואר ראשון במדעי המדינה ודוקטורט מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT). בין מ-1997 ל-2005 כיהן כנציג האירני בסבא"א. שימש כיועץ המדעי לשר החוץ האיראני ולאחר מכן מונה לראש הארגון לאנרגיה אטומית. בינואר 2011 מונה לשר החוץ, תפקיד אותו מילא עד אוגוסט 2013. באוגוסט 2013 מינה אותו נשיא אירן, חסן רוחאני, בפעם השנייה לראש הארגון לאנרגיה אטומית.
16/08/2013  |  אריאל י. לוין  |   מושגים
מתקפת החיוכים המוקרנת מכיוונו הנשיא הנכנס של אירן חסאן רוחאני כבר נותנת אותותיה ומחלחלת אל התודעה המערבית כמבשרת שינוי ראוי, שיש לתת לו סיכוי, בכל הקשור לנכונותה האפשרית של טהרן לפשרה בנושא תוכנית הגרעין. אל מכלול הציפיות המערביות חוברים גם גורמים פוליטיים ישראלים לצד פרשנים ואנשי ביטחון בכירים לשעבר, המקטרגים על הגישה הסקפטית והביקורתית של ראש ממשלת ישראל שעיקרה "אותה גברת בשינוי אדרת".
10/08/2013  |  רפאל בוכניק  |   מאמרים
ישראל זקוקה לשעון מעורר רב-מימדים, משום שיש לה נטייה לעשות דברים באיחור רב העלול לגבות מחיר בחיי אדם. כך זה בהגנה על העורף, כך זה בטיפול בפשיעה בדרום תל אביב
09/08/2013  |  איתמר לוין  |   מאמרים
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר כי טענת נשיא אירן, חסן רוחאני, כי לחץ בנושא הגרעין לא יסייע למערב - אינה נכונה.
06/08/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
נשיא אירן, חסן רוחאני, הצהיר (יום ג', 6.8.13) כי איומים של המערב לפגיעה במתקני הגרעין של מדינתו לא יועילו במאום.
06/08/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il