|   15:07:40
דלג
  אריאל כהנא  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

למה? ככה

השימוש בצו מנהלי מעיד על חולשה של המערכת: אין ראיות אז מפעילים כלי לא-משפטי. המקרה של בעז אלברט התפרסם בגלל השימוש באקדח הטייזר, אבל הוא לא היחיד
30/08/2013  |   אריאל כהנא   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
הורחק מביתו בגלל דעותיו או אופיו. בעז אלברט בכרמו בישוב יצהר [צילום: דוברות יצהר]

הליכים אלמנטריים
הוא לא נחקר במשטרה ולא הוגש נגדו כתב אישום. ההליכים האלמנטריים הללו, שאפילו במדינות החשוכות ביותר טורחים לעשותם ולו למראית עין, לא בוצעו במקרה של אלברט

למחרת תשעה באב דפקו שוטרים על דלת ביתה של משפחת אלברט ביצהר. בידיהם היה צו מטעם אלוף פיקוד המרכז ובו אחת הגזרות האכזריות שאפשר להטיל על אדם בימי חייו: הרחקה מידית של אבי המשפחה, בעז, מאשתו ומילדיו לחצי שנה.

אלברט לא הכה את אשתו וגם לא תקף את ילדיו. ככל הידוע הוא גם לא פגע באדם אחר. ולמצער, מדינת ישראל לא טוענת שביצע ולו אחד המעשים הללו. למעשה מדינת ישראל לא מאשימה את אלברט בדבר. בצו שנמסר לו לא נאמרה מילה אודות הסיבות שהביאו להוצאת הצו. גם לעורכי דינו של אלברט לא נמסר על פעולה בעייתית שעשה. יום בהיר אחד אלברט נזרק מביתו בלי נימוק ובלי סיבה.

הוא לא נחקר במשטרה, לא הוגש נגדו כתב אישום והוא כמובן לא הועמד למשפט. ההליכים האלמנטריים הללו, שאפילו במדינות החשוכות ביותר טורחים לעשותם ולו למראית עין, לא בוצעו במקרה של אלברט. ולא רק במקרה שלו. בעצם הימים האלה ישנם לפחות עשרה אזרחים ישראלים, בעיקר מאזור בנימין והשומרון, שאלוף פיקוד המרכז, בהנחיית שירות הביטחון הכללי, החליט להרחיקם מביתם. בלי דין ובלי דיין, ללא עילה או הוכחה, בלי בחינה של שופט ולמעשה גם בלי אפשרות ערעור מעשית - עוד לא קרה ששופטי בג"ץ קבלו ערעור של אדם הנתון תחת צו מנהלי.

גם בערכאות הערעור הנמוכות יותר, לעורכי הדין של המורחק אין בדל ידיעה במה מואשם הלקוח שלהם, כך שאין להם יכולת להגן עליו. המחלקה היהודית יכולה לכתוב לשופטים כיד הדמיון הטובה עליה. איש לא ידע. איש לא יתווכח. השב"כ הוא החוקר, השופט והתליין.

"מקבלי הצווים איבדו מזמן את האמון במערכת המשפט כי הם ראו שביצוע ההליכים המשפטיים לא תורם דבר", אומר המשפטן ערן שוורץ מעמותת 'חננו'. "הערעור מתבצע כך שקודם כול יש לפנות לאלוף הפיקוד, שכזכור הוא זה שהוציא את הצו. הערכאה הבאה היא בית דין צבאי שראש ההרכב שלו הוא רב-סרן, כלומר נחות משמעותית בדרגה לעומת האלוף. בסוף מגיעים לבג"ץ אבל גם שם אין בעצם אפשרות להתגונן. אז אנשים פשוט התייאשו".

אלברט הודיע מידית לשוטרים שלא יכבד את הצו. "איני מכיר בצו הזה ואיני מוכן להיות אזרח סוג ב'. אם יש למערכת אכיפת החוק טענה נגדי, תתכבד ותעמיד אותי לדין. אם אין ראיות, אני דורש לכבד את זכויותיי ולהישאר אדם חופשי. אותי לימדו שאדם חף מפשע עד שתוכח אשמתו. לא אציית לצו לא מוסרי ולא הוגן", הוא אמר לשוטרים במקום ואומר גם היום. "העבריין הכבד ביותר מקבל את הזכות הבסיסית להיאבק בכלים משפטיים על צדקתו. מדוע נשללת ממני הזכות הזאת?" זו לא הפעם הראשונה שאלברט מקבל צו שכזה. לפני שבע שנים עבר חוויה דומה וגם אז סירב להכיר בצו. מאז זכה לכינוי "סרבן הצווים".

בלי בג"ץ ועם בצלם

תופעת הצווים, שאינה חדשה, מתאפשרת משום שכתושב יצהר אלברט נתפס כאבק-אדם. הוא ושכניו הודרו מזמן ממעמד אזרחים נורמטיביים ושווי זכויות. באווירה השוררת כבר שנים במסדרונות השלטון אין צורך להוכיח בהליך משפטי מקובל את אשמתם של מתנחלים בכלל ומיצהר בפרט. השב"כ וצה"ל יכולים לנפק בקלות צווים כאלה כי איש לא מתקומם. הראיה שאלברט ועמיתיו נתונים כבר שבועות ארוכים תחת הסנקציות הללו ואין פוצה פה ומצפצף. אלמלא תקרית הטייזר עניינו לא היה עולה לכותרות. אבל לא הטייזר – אקדח ההלם החשמלי - הוא הסיפור, אלא הנסיבות שהביאו את שוטרי מג"ב לחטוף אדם מביתו כשהוא לא יודע את הסיבה.

באופן מפתיע מצטרף ארגון 'בצלם' לביקורת החריפה על ההליך הלא הוגן שמופעל נגד אלברט. שרית מיכאלי, הדוברת הוותיקה של 'בצלם', משתמשת באותן מילים של אלברט כדי לתאר העול שנעשה לו ולכל מי שמדינת ישראל מטילה עליו עונשים מנהליים בלי משפט.

"אי-אפשר לחשוד בנו שאיננו מעוניינים בענישת מתנחלים שפגעו בפלשתינים, אבל צווים מנהליים הם כלי פסול. הדרך להתמודד עם מפרי חוק היא ההליך הפלילי שמאפשר לאדם להתגונן ולא באמצעות צו מנהלי שמתבסס על חומר חסוי. יש כאן שרירות שלטונית שהציבור לא מספיק מודע לה. איננו פוסלים באופן גורף את השימוש בצווים מנהליים. לעתים באמת אין מנוס מכך, אבל שימוש בצווים מנהליים שבהם אדם אינו יודע במה הוא מואשם, כנגד מתנחלים או פלשתינים, פוגע בזכויות היסוד שלהם, והוא מותר רק לשם מניעת ביצועם של פשעים ולא ככלי ענישה".

מיכאלי, המוטרדת בעיקר מפגיעות של מתנחלים בפלשתינים, סבורה שיש קשר ישיר בין אי-פענוח אירועי תג מחיר ודומיהם לבין הצווים המנהליים. "יש כאן עצלות של המערכת, ואפשר לראות את זה מתיקי החקירה הרשלניים ומאיכות החקירות הירודה. במקום לפענח פשעים ולהעמיד את הנאשמים לדין, בוחרים בדרך הקלה ששוללת מאנשים את זכויותיהם הבסיסיות ומייצרת מראית עין של אכיפת חוק. הצווים מאפשרים למערכת להראות שהיא עושה את העבודה, בשעה שהיא אינה עושה אותה", דברי מיכאלי.

ערן שוורץ מ'חננו' מוסיף שהשימוש הנוכחי בצווים רחוק מייעודם המקורי כרחוק מזרח ממערב. "הצווים המנהליים נועדו לעצור מה שקרוי פצצות מתקתקות, סכנות מידיות וברורות. כאן אין ספק שזה לא המקרה. כיום משתמשים בהם כדי להרחיק צעירים ממאחזים או להקל על המערכת בעת פינוי. לא לכך הם נועדו וזו בעייתיות נוספת".

אלברט, כך לפחות לפי הבירורים שלי, לא חשוד בפגיעה בערבים. גם לא בחיילים. גם לא באדם אחר. המורחק המסוכן מיצהר הוא אדם מיושב בדעתו שכנראה הייתם שמחים לקבל כשכן. הוא בן 40, אב לשישה. בנו הבכור קיבל לא מזמן צו גיוס לצה"ל. הוא עצמו משרת במילואים במשך שנים. בחלקן אפילו עבר את מכסת ימי ההתנדבות המותרת. על הגבעה בביתו שליד יצהר הוא מארח מדי ערב חיילים לקפה ועוגה. אולי לא תואם את הסטיגמה, אבל זה האיש.

האיש שחשב אחרת

תחתום ותלך
בעז אלברט: "לפני שבע שנים קיבלתי צו הרחקה מהבית בלי נימוק, וסירבתי להכיר בו. הובאתי לפני שופט והוא התחנן שאחתום. 'מה אכפת לך, תחתום ותלך' הוא אמר לי"

מה הוא כן עשה? אלברט לא רוצה שממשלת ארה"ב תבנה ברֵכת מים לפלשתינים בגבעה שמעל ביתו. כדי לעצור את מה שבעיניו מהווה מפגע דיבר עם שכנים וחברים על הסכנה שבדבר. "אני מביע דעות", הוא אומר. בצה"ל לא אהבו את דעותיו. על-פי תושבים ביישוב, מפקד החטיבה אמר לו: "אתה לא יכול לחלוק על אלוף הפיקוד".

הבעת הדעות של אלברט כוללת פרסום מאמרים ב'קול היהודי', הבלוג החדשותי של תושבי גב ההר. באתר זה פירט את עמדתו על שחרור המחבלים שהממשלה אישרה. "מדינת ישראל", כותב אלברט, "המציאה סוג חדש של יחס לאנשים הכלואים אצלה על רצח והרג שביצעו. המחבלים הערבים, על-פי תפישתה העדכנית של המדינה, עוברים עם השנים תהליך של שינוי תדמית. היחס הראשוני אליהם הוא כאל 'חיות אדם', 'מפלצות' ועוד כהנה וכהנה ביטויים שאפשר ללקט מתוך פסקי הדין בעניינם. אך איפה שהוא במהלך הדרך הם יהפכו להיות לגיטימיים, שלא לומר פטריוטים ו'לוחמי חופש'. חלק מהתהליך הזה קשור בשימוש הקבוע במכבסת המילים 'אסירים ביטחוניים' – מין שם קוד שבא לבטא את היחס המורכב אליהם. הם לא רוצחים שפלים, הם 'ביטחוניים'. מין משהו מעורפל כזה, שנותן תחושה של רצינות, קשר ושייכות למנגנוני הביטחון.

"רוצח אמור לשבת בכלא. חייל אויב אמור להשתחרר כשהמציאות המדינית מאפשרת זאת. מי שמגדיר מחבל רוצח כחייל אויב, מכשיר את הרצח שנעשה בעבר. זכותו ואף חובתו של חייל אויב להרוג בקרב את חיילינו. יתרה על כך, ההגדרה הזו מכינה ומכשירה את הרצח הבא (סליחה, את פעולת הלחימה הבאה). ואחר כך עוד כועסים כשהרשות הפלשתינית קוראת על שמם של המחבלים כיכרות", כותב אלברט. לא קל לעיכול אבל לשם כך קיים חופש הביטוי, לא?

אבל דעתו, איך נאמר, כנראה חריפה מכדי שאוזן הרשויות יכולה לסבול ואולי זו בכלל הסיבה שמענישים אותו. על-פי עדותו, אלברט לא עשה דבר מעבר להבעת דעותיו. "אני אדם בן 40. עברתי את הגיל של לעשות שטויות", הוא אומר. אולי מאבקו צודק ואולי לא. אולי הוא דובר אמת ואולי משקר. מה שבטוח, אם פעולותיו לעצירת בניית ברכת המים היו לא חוקיות, תתכבד מערכת אכיפת החוק ותעמידו לדין. אם חטאו היחיד, כטענתו, הוא פרסום מאמרים, הרי שגם מדובר בסתימת פיות, ואם כך - המערכת האמונה של שמירת החוק היא זו שמפרה אותו.

לנוגעים בדבר ברור שהצו המנהלי הוא כלי בעייתי מבחינה מוסרית ומשפטית. בצווים של אלברט ושל אחרים נאסרה השהייה ביהודה ושומרון, למעט יישוב אחד. במקרה של אלברט היישוב הוא שערי תקווה, שבו מתגוררים הורי אשתו. יש פה אומנם התחשבות של המערכת אך לא זה העניין. אמנת ז'נבה הרביעית אוסרת על מפקד צבאי לגרש אדם מהשטח הכבוש. סילוק טוטלי מיו"ש עשוי להביא לפסילת הצו בבג"ץ ממניעים חוקתיים. אז המערכת מבצעת תרגיל עוקף. מסלקת את האדם ממחוזות חייו ומשאירה איזה פסיק כדי שיהיה לה זיז משפטי להיתלות בו.

הניסיון המצטבר מלמד שהשימוש בצווים מנהליים אכן משקף את חולשת המערכת. אין לה חומר ראייתי נגד הפעילים, אז היא מפעילה נגדם כלים א-שיפוטיים. עוד לא קרה שבתום מעצר מנהלי או תקופת הרחקה הועמד הפעיל לדין ונמצא אשם. אם היו ראיות אפשר להיות סמוכים ובטוחים שהחשודים המסוכנים היו עומדים לדין. אבל אין.

בסוף מדובר על קבוצה די קטנה של אנשים, ביצהר ובסביבתה בדרך כלל, שמפיצים השקפות נון-קונפורמיסטיות. הם בעד ארץ ישראל ונגד הערבים, פועלים נגד נישואי צעירות יהודיות לערבים ולא מוכנים לוותר על-אף שעל, פשוטו כמשמעו. הם נודניקים בלתי נסבלים, כלומר אידיאליסטים נעדרי מורא, להט אמונתם אינסופי, ממש כמו זה של הציונים הראשונים. עקשנותם כנראה לא נוחה לשלטונות הנוכחיים. אבל מה לעשות, במדינה חופשית לא מרחיקים אדם מביתו בגלל אמונות או תכונות אופי.

עד כמה קלוש הבסיס הראייתי או המוסרי של המדינה למד אלברט על בשרו לפני שבע שנים. "גם אז קיבלתי צו הרחקה מהבית בלי נימוק ובלי סיבה. כמו היום סירבתי להכיר בו. נעצרתי בידי השוטרים והובאתי לפני שופט והוא התחנן שאחתום על הצו. 'מה אכפת לך, תחתום ותלך', הוא אמר לי. לא הסכמתי. שלחו אותי לכלא. במשך חודשיים, שבוע אחרי שבוע, היו מביאים אותי לפני השופט. הוא מפציר בי לחתום ואני מסרב. אחרי חודשיים הם נשברו וקראו לי לשיחה עם איש השב"כ. התניתי אותה בהשתתפות אדם שלישי שיוכל להעיד על תוכן הפגישה במקרה הצורך. הם הסכימו.

"לפגישה הגיע ראש האגף הלא-ערבי, שבינתיים נאלץ לפרוש. חשבתי שינסה להציג ראיות או הוכחות למשהו, אבל לא. הוא בכלל לא דיבר איתי על עובדות אלא טען שאני מסוכן לחיילי צה"ל. אתה מבין? אני, חייל מילואים פעיל, מסוכן לחיילי צה"ל. הוא שמע. הפגישה הסתיימה. עברו כמה ימים והצו בוטל".

נכון לעכשיו בוטל רק הטייזר. אם לא רק המפכ"ל אלא גם ראש השב"כ יקבל שכל הוא יבטל את הצו הדרקוני נגד אלברט ושכניו. מקומו לא יכירנו במדינת ישראל.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  30/08/2013   |   עודכן:  30/08/2013
אריאל כהנא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
למה? ככה
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דאגנית
30/08/13 18:12
2
They call
30/08/13 19:31
3
צנחן
31/08/13 11:38
4
אותה גברת?
31/08/13 18:51
5
שאר התושבים בגדה?
31/08/13 19:45
6
ע.ג.
1/09/13 00:43
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דרור נגל, 53, היה השבוע אחד משלושת גיבורי עסקת נדל"ן גדולה ומיוחדת במינה: לראשונה בתולדות הענף התאגדו שלוש חברות בנייה פרטיות גדולות לפרויקט משותף בן מיליארד שקל - בניית 420 דירות ווילות (ואולי קצת יותר), מרכז מסחרי בן 1,000 מ"ר, פארק ומבני ציבור, בקריית קריניצי החדשה ברמת גן. החברות הן אזורים, אשדר וצ.מ.ח. המרמן. הכלכלן נגל הוא מנכ"ל אזורים, ונחשף עתה לראשונה לציבור.
30/08/2013  |  אלעזר לוין  |   כתבות
קיים ניסיון ליצור סדר בחיים ולהחזיר כל דבר למקום, מתוך מחשבה מה ניתן לתקן ולשפר. אלה ימים שקיימת מגמה לבדוק מה לא בסדר ולשפץ את הנתונים שיהיו טובים יותר. אנו בתקופה בה העין ביקורתית יותר, עם יכולת לסווג, לאבחן, להבדיל ולראות שגיאות בכל דבר. נדרשים לסדר ופשטות עם צורך להתייעל.
30/08/2013  |  טובה ספרא  |   כתבות
אוצר בלום מן ההיסטוריה של ארץ ישראל, מראשית המאה הקודמת, בן למעלה מ-100 שנים, נמצא בימים אלה מתגולל לו מפח האשפה לחצר-בית בצפון תל אביב. היה זה כשגל גדול של ניירות התעופף מן הפח, וכהרף-עין מילא את החצר הגדולה.
30/08/2013  |  ראובן לייב  |   כתבות
בכמה הזדמנויות שמעתי את עמיתי לעיתון יוסי ביילין חוזר על הטענה, שלפיה האינתיפאדה השנייה פרצה בשל "ביקורו הפרובוקטיבי של אריאל שרון (אז יו"ר האופוזיציה) בהר הבית". הטיעון אופייני לשמאל העמוק, שמאשים בעיקר את ישראל בכישלון הסכמי אוסלו, ובכלל זה מאשים את אהוד ברק בכישלון המו"מ בקמפ דיוויד, כישלון שהוביל לפרוץ מלחמת הטרור בספטמבר 2000 ואילך.
30/08/2013  |  דרור אידר  |   כתבות
התמונות מדברות בעד עצמן. נהר אנושי של פליטים זורם בימים האחרונים מסוריה לעירק. ארבעים אלף איש, רובם המכריע בני המיעוט הכורדי המתגוררים בצפון סוריה, מחפשים מקלט מעבר לגבול באוטונומיה הכורדית שבצפון עירק.
30/08/2013  |  פזית רבינא  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il