|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

סוגיית מפתח במשפט הולילנד

שאלת החצי מיליון

גורלו של אהוד אולמרט במשפט הולילנד תלוי במידה רבה בהכרעתו של השופט דוד רוזן בדבר מהותם של 500,000 השקלים שנתן שמואל דכנר ליוסי אולמרט בשנת 2002 לפניכם מפת הטיעונים לזיכוי ולהרשעה בפרשה זו
21/10/2013  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   משפט הולילנד   |   תגובות
שוחד או "שלח לחמך"? [צילום: פלאש 90]

גורלו של אהוד אולמרט במשפט הולילנד תלוי במידה רבה בשאלה מה עמד מאחורי 500,000 השקלים שנתן שמואל דכנר לאחיו, יוסי אולמרט, בשנת 2002. האם הדבר נעשה בידיעתו של אולמרט או מאחורי גבו? האם מדובר היה בשוחד לראש עיריית ירושלים דאז, או בעזרה שמטרתה לגבות תמורה בעתיד? אחרי שנשמעו העדים העיקריים בנושא זה - דכנר, האחים אולמרט ושולה זקן - News1 משרטט את מפת הטיעונים לזכות ולחובה. חשוב לציין, כי אין באורך הטיעונים כדי להביע דעה על מידת תקפותם.

הטיעונים לזיכוי
משקל העדות יהיה קרוב לאפס [פלאש 90]


1.
יוסי אולמרט הכחיש בצורה עקבית כל מעורבות של אהוד במתן הכספים ואמר שהוא הסתיר מאהוד – כמו מכל בני משפחתו – את עומק המשבר הכלכלי אליו נקלע. אהוד מצידו אומר: אם אתם מאמינים ליוסי שהוא קיבל את הכסף – תאמינו לעדות שלו במלואה ולכך שלא היה לי בכך כל חלק.

2.
ירמי אולמרט, אשר ניהל את חשבון הבנק המשותף של ארבעת האחים, העיד שגם הוא לא ידע דבר על הסתבכותו של יוסי עד שנת 2004. יש בכך כדי לחזק את טענתו של אהוד באותה נקודה.

3.
דכנר לא נחקר בחקירה נגדית בידי סניגוריו של אולמרט על מתן הכסף ליוסי. השופט דוד רוזן כבר רמז בצורה ברורה, כי משקלה של עדותו בפרטים עליהם לא נחקר בנגדית יהיה קרוב לאפס.

4.
אברהם נתן, לשעבר נציב שירות המדינה שעבד אצל דכנר, היה מיודד עם יוסי. קיימת אפשרות שהוא אשר שמע מיוסי על מצוקתו והוא אשר סיפר עליה לדכנר. נתן לא שלל בעדותו אפשרות זו.

5.
אולמרט אומר, שהיה יכול לסדר ליוסי הכנסות משורה של גורמים אקדמיים וארגונים בחו"ל, ולא היה כל צורך שיבקש שוחד כדי לסייע לו. הוא לא עשה זאת, הדגיש, פשוט משום שיוסי הסתיר את מצבו.

6.
כאשר בא אביגדור קלנר לאולמרט בסוף שנת 2008 וסיפר לו על כתב הסחיטה של דכנר, הגיב אולמרט מיידית: לא קיבלתי ממנו אף פרוטה ואני לא רוצה לשמוע אף מילה. זוהי תגובה ספונטנית שיש בה סימני אמת.

7.
באפריל 2004 נפגשו יוסי ואהוד אולמרט בבית חיל האוויר בהרצליה. לדברי שניהם, זו הייתה הפעם הראשונה בה סיפר יוסי לאהוד על עומק צרותיו. אולמרט נתן לו צ'ק בסך 10,000 שקל והודיע לו שאינו רוצה לשמוע יותר על הנושא. זו אינה התגובה הטבעית של מי שכבר סידר לאחיו חצי מיליון שקל.

8.
בעדותה בבית המשפט הכחישה שולה זקן בצורה מוחלטת את טענתו של דכנר, לפיה סיפר לה שדיווח לאולמרט על הסיוע ליוסי, והיא הגיבה ברוגז ואמרה "שיטפל קודם בחוב שלו". סניגורו של אולמרט, עו"ד רועי בלכר, אף ציין, כי זקן שללה אפשרות זו כאשר נשאלה עליה במשטרה בצורה ספציפית.

הטיעונים להרשעה
"יכול להיות שהייתה שיחה" [פלאש 90]


1.
500,000 שקל הם סכום עצום ל"שלח לחמך על פני המים"; דכנר היה יכול להשיג את אותה מטרה ב-50,000 או ב-100,000.

2.
דכנר מעולם לא ניסה "לדוג" את אותו הלחם ששלח על פני המים. גם כאשר מצבו הכלכלי הלך והידרדר עד כדי איומים על חייו מצד אנשי העולם התחתון, הוא לא פנה אולמרט ולא ביקש סיוע כלשהו - אפילו לא בנוסח "עזרתי לאחיך בעת צרה, תעזור לי בעת צרה". ההסבר ההגיוני היחיד לכך הוא, שאת התמורה קיבל בזמן אמת ולפיכך היה זה שוחד.

3.
לא הוכח קשר כלשהו בין דכנר ליוסי, פרט לתרומה קטנה בבחירות לראשות עיריית רעננה ב-1998. לעומת זאת, היה קשר שוטף בינו לבין אהוד אולמרט.

4.
בחקירתה במשטרה נשאלה זקן על אותה שיחה עם דכנר והשיבה: יכול להיות. כאשר זקן רצתה להכחיש טענות בחקירותיה, היא עשתה זאת במפורש, ולכן יש לראות בדבריה משום חיזוק משמעותי לגרסתו של דכנר.

5.
הטענה בדבר הסדרת הכנסות ליוסי אינה רצינית. כל גורם אליו היה פונה אולמרט, היה נזקק לזמן כדי להסדיר ליוסי עבודה או להזמין אותו להרצאות, והכספים היו צריכים להיות מדווחים לרשויות המס. הסכומים שיכול היה יוסי לקבל בעבודות כאלו לא היו גבוהים ולא היו מתקבלים בבת אחת. הוא היה זקוק למאות אלפים בו במקום - בדיוק מה שקיבל מדכנר ושלא ניתן היה לקבל ממקורות מסודרים.

6.
אולמרט לא יכול היה לבקש סיוע עבור יוסי מארגונים ומאישים מוכרים, משום שהיה נאלץ להסביר להם מה אירע. במקרה כזה, הייתה נוצרת רתיעה טבעית מלהעסיק אדם שהעולם התחתון נושף בעורפו, ואולמרט היה מסתכן בכך שהסיפור ייחשף ויביך אותו (כפי שאכן אירע באוגוסט 2004). בקשה למתן סיוע ליוסי בדמות הלוואה הייתה נתקלת בבעיות, משום שהמלווה לא היה רוצה שייוודע לגורמי השוק האפור שהוא מסייע ליוסי, דבר העלול להביא לכך שאותם גורמים יפנו גם אליו.

7.
בחקירתו בידי המשטרה וה-FBI בשנת 2010, זכר יוסי היטב מיד בתחילת החקירה שקיבל מדכנר 5,000 שקל כאשר התמודד על ראשות עיריית רעננה בשנת 1998. רק לאחר שעות ארוכות ולאחר שהחוקרים הבהירו לו שהם יודעים את כל הסיפור, "נזכר" יוסי שקיבל מדכנר 500,000 שקל בשנת 2002. הדבר מעיד על רצונו של יוסי להרחיק את עצמו ממתת בעייתית.

8.
תגובתו הקרה של אהוד אולמרט בבית חיל האוויר ניתנת להסבר ככעס על כך שהסכום הגדול שסידר ליוסי בשנת 2002 נבלע בבור ללא תחתית של חובותיו.

9.
משה טלנסקי הזרים ליוסי 30,000 דולר לכיסוי יתרת החובה שלו בבנק מזרחי. למרות שאולמרט מכחיש כל קשר להזרמה זו, ניתן לראות בה משום שיטה בה מקורבים אמידים של אולמרט מתגייסים לסייע לאחיו.

מה יהיה?
השכל הישר יכריע [פלאש 90]

הקשר הנטען של אולמרט לכספים שנתן דכנר ליוסי הוא נסיבתי. במקרה כזה, על התביעה להוכיח שההסבר שלה הוא ההגיוני היחיד. אולמרט מצידו זקוק רק לספק סביר. אם מדובר היה במשפט אזרחי, סביר להניח שגרסתה של המדינה היא שהייתה מתקבלת, כי צריך רק סבירות של 51%. אלא שכאן מדובר במשפט פלילי והסבירות צריכה להיות של 90% ומעלה.

השופט דוד רוזן כבר העיר במהלך המשפט, כי ההכרעה בנושא זה תהיה מבוססת בסופו של דבר על שכל ישר. מה יאמר לו שכלו הישר וכיצד יתרגם זאת ללשונו של משפט פלילי - זה מה שיכריע.

תאריך:  21/10/2013   |   עודכן:  21/10/2013
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים אירועים / מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביבה חפץ-נוימן / Aviva Hefetz-Noyman   אביגדור קלנר / Avigdor Kalner   אברהם פיינר / Avraham Fainer   אהוד אולמרט / Ehud Olmert   אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky   אורי שטרית / Uri Shitrit   אורן אדרת / Oren Aderet   אורנה אנג'ל / Orna Angel   אילן סובל / Ilan Sobal   אירית באומהורן   איתן מעוז /  Maoz Eitan"   אלי זהר /  Zohar Eli"   אלי שמחיוף   אלימלך קורצווייל   אמנון יצחקניא   אמנון ספרן   אתי בן-דור   גיורא אדרת /  Aderet Giora"   גיל פרידמן   דב גלעד כהן / Dov Gilad  Choen   דוד רוזן / David Rozen   דני דנקנר   הדס ליס / Hadas Lis   הלל צ'רני   הלל צ'רני   טל שפירא   טליה דאר   יהושע פולק   יובל גבעון   יוני תדמור / Yonni Tadmor   יוסי אולמרט   יורם ראב"ד /  "   יעקב אפרתי   יפעת מנור-נהרי   ירון גולומב   ירון ליפשס   ליאת ארזי   ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey   מאיר רבין   משה טלנסקי   משה  ישראל   משה שמיר   עודד  גזית / Oded gazit   עודד  קם   עופר ברטל / Ofer Bartal   עמוס ון-אמדן   קנת מן /  Prof. Kenneth Mann"   קרן קורן-בנדלק   רוני בלקין   רועי בלכר   רותי  ליטבק   שולה זקן / Shula Zaken   שי פינס /  Shai Pines"   שלומית הראל-שוורץ   שלמה בן-עמרה   שמואל קליין   שמואל דכנר   שמעון גלאון   שמעון קליין 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שאלת החצי מיליון
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בן יוסף
21/10/13 07:51
2
בעודו מתנהל?
21/10/13 08:20
 
יוסי מ
21/10/13 08:54
 
תגובות אבל
21/10/13 10:05
3
דין וחשבון
21/10/13 08:29
4
יוסי מ
21/10/13 09:18
 
מסנגר על המושחת
21/10/13 10:00
 
יוסי .ע
21/10/13 10:34
5
הגוי..
21/10/13 10:35
6
עידןסובול
21/10/13 11:59
7
אהוד פרלסמן
21/10/13 12:47
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט הולילנד
"בשנים 2007 ו-2008 את כבר לא בפסגת העולם ולכן שמואל דכנר לא מעוניין בקשר איתך. הוא אינטרסנט". כך אומרת (יום א', 20.10.13) התובעת במשפט הולילנד, עו"ד אתי בן-דור, לשולה זקן. האחרונה סירבה להגיב, אך בלחצו של השופט דוד רוזן אמרה: "ב-2007 הוא ישנו". היא הוסיפה, כי אחרי שדכנר הזמין אותה לדירה בשנת 2007 והתנהג בצורה בלתי הולמת - ניתקה את הקשר איתו.
20/10/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
שולה זקן אמרה במשטרה, כי ייתכן ששמואל דכנר התקשר אליה, דיווח שהוא שכר את אורי שטרית והיא העבירה את השיחה לאהוד אולמרט כדי שיעדכן גם אותו. בעדותה אמרה זקן (יום א', 20.10.13), כי רק הגיבה למבנה שבנתה החוקרת.
20/10/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
שמואל דכנר הוזמן בידי שולה זקן בשנת 2001 לארוחת ערב מצומצמת עם ג'ורג' פטאקי, רודולף ג'וליאני ומייקל בלומברג. זקן אומרת (יום א', 20.10.13), כי אינה יודעת האם ההזמנה נעשתה בהוראתו של אהוד אולמרט, אם כי ציינה שהזמינה על דעת עצמה את אחיה, יורם קארשי, ואישים נוספים. אולמרט אמר ל-News1, כי מדובר באירוע בו השתתפו 4,000 איש ועליו סיפר בעדותו.
20/10/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
לכמה מראשי הממשלה האחרונים שלנו יש נטייה מוזרה או כישרון מיוחד - אני לא רוצה להחליט איזה מהם: לא לדעת כל מיני עניינים כספיים רחבי היקף הנוגעים להם, אך מתבררים בדיעבד כמביכים. אהוד אולמרט במיוחד הפך את חוסר הידיעה לאמנות ולקו הגנה.
18/10/2013  |  איתמר לוין  |   מאמרים
הלוליינות הראשונה בקרקס המשפטי בכיכובם של ראש הממשלה לשעבר המגה-מושחת אהוד אולמרט, ומנהלת לשכתו לשעבר העבריינית הסדרתית שולה זקן, שעומדים למשפט פלילי בימים אלה באשמת קבלת שוחד בפרשת הולילנד, קשורה להגנה המשפטית שמקבלת זקן.
18/10/2013  |  אריה אבנרי  |   כתבות
רשימות נוספות   /   משפט הולילנד  /  מי ומי  
זקן: לא ידעתי מה עושה דכנר בהולילנד  /  איתמר לוין
את מחזקת את טענת השוחד נגד אולמרט  /  איתמר לוין
"דכנר ידע שאני לא יכולה להועיל לו"  /  איתמר לוין
רוזן וזקן  /  איתמר לוין
רגע האמת של שולה זקן  /  עו"ד יוסי דר
שבוע אולמרט  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il