|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

תקדים במשפט הולילנד?

רוזן נגד המאכערים <br>

בתוך כמה דקות הפך השופט דוד רוזן את משפט הולילנד לכזה היכול לקבוע תקדים חשוב ולתרום בצורה משמעותית לנקיון החיים הציבוריים – וזאת מעבר למשמעות העצומה של המשפט בפני עצמו
25/10/2013  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   משפט הולילנד   |   תגובות
רוזן. חשב בקול [צילום: פלאש 90]

גם בלי עובד הציבור
צריך לשים לב: הסעיף הזה מוציא מהתמונה את עובד הציבור. הוא אינו אומר שעובד הציבור מקבל תמורה כלשהי. מה שיש בו, זה מצב בו ראובן נותן לשמעון כסף כדי שישפיע על לוי. יכול להיות ששמעון כלל אינו מדבר עם לוי או אינו נותן לו מתת כלשהי. זה ממש לא משנה: שמעון נחשב כמי שקיבל שוחד, וממילא ראובן נחשב כמי שנתן שוחד

קביעה עקרונית
קביעה עקרונית ראשונה מסוגה, לפיה הפעלת מאכער שווה לתשלום שוחד (אפילו אם במקרה הספציפי הזה אין הרשעה), יכולה לשנות את פני השירות הציבורי. לא עוד פקידים לשעבר המסתובבים במסדרונות מקומות עבודתם הקודמים, מקדמים אינטרסים של מי שיכולים לשלם להם ודוחקים לקצה התור את יתר האזרחים. לא עוד יחסי חברות המופעלים לטובת מי שמוכן לשלם, על חשבון מי שאין לו חברים טובים כאלו

את העובדה שפרוצדורות משפטיות אינן תופסות אצל השופט דוד רוזן את המקום הראשון (וגם לא השני וגם לא השלישי), למדו די מהר כל המעורבים במשפט הולילנד. הוא לא רק מתנהל כך; הוא גם אמר זאת בפירוש. אך באחד הדיונים האחרונים במשפט חשף רוזן עוד צד בתפיסתו השיפוטית: הוא ממש לא מפחד לקבוע תקדים רב-משמעות.

היה זה ביום העדות השני של דני דנקנר (יום ה', 24.10.13), המואשם בכך שנתן למאיר רבין 1.1 מיליון שקל כדי שישחד את מנכ"ל המינהל דאז, יעקב אפרתי. קו ההגנה של דנקנר הוא, שרבין היה אחד ממאכערים רבים שהעסיקה חברת תעשיות מלח בתחילת שנות ה-2000, בניסיון לקדם את ההסכם עם המינהל על הפשרת קרקעותיה בעתלית לבנייה. באותה צורה, אמר, העסיקה החברה את אריה דרעי, מיכה גולדמן, אבי דרכסלר ואחרים.

דנקנר תיאר מה ציפה מן המאכערים לעשות: להשיג מידע פנים על המתרחש במינהל, לדעת למי צריך לפנות כדי לקדם עניינים, לייעץ כיצד לנסח מכתבים, להסדיר פגישות עם אישים פוליטיים בכירים ועוד. הכל, הדגיש, רק בצורה חוקית לגמרי, וכמובן בלי תשלום של אף אגורת שוחד.


דעה אישית ברורה


לצד נסיונו להבין מדוע קיבל רבין סכום עצום שכזה (ועושה רושם שהוא לא ממש קנה את ההסברים של דנקנר), פיתח רוזן לפתע בקול קו מחשבה שונה לגמרי. האם לא הגיע הזמן לקבוע שהפעלת מאכער היא שוחד? הרי ברור שמאכער פועל על קשרים. הרי ברור שהוא יוצר מערכת של קח ותן – אתה תעזור לי ואני אעזור לך. הרי ברור שמטרתו היא להשיג יתרונות לבעל הממון ששכר אותו, יתרונות שאדם מן השורה אינו יכול להשיג. האם חברה מתוקנת יכולה להשלים עם מצב כזה? נכון, המשיך רוזן לחשוב בקול, המחוקק לא קבע שזו עבירה וגם בית המשפט העליון לא קבע כך; אבל אולי צריך לקום מישהו ולתת מכה בפטיש?

רוזן לא עשה שום ניסיון להסתיר את דעתו האישית: הפעלת מאכער שווה לתשלום שוחד. שוחד אינו צריך להיות בכסף או בשווה כסף; הוא יכול להיות אפילו בהבטחה מעורפלת כלשהי לעתיד. אז אם המאכער קורץ לפקיד, הפקיד מבין שכדאי לו לעזור למאכער ונוטה לו חסד – זה בהחלט יכול להיות שוחד. תנו לי מבנה משפטי כזה, אמר לתביעה כמעט בצורה מפורשת, ואני בהחלט עשוי לזרום איתכם.

התביעה הופתעה. התגובה האינסטינקטיבית שלה הייתה, שלדעתה ניתן להרשיע את דנקנר בתשלום שוחד קלאסי ושאין היא מבקשת מרוזן ליצור תקדימים. אבל אחרי הפסקת הצהריים, הבינו בפרקליטות שרוזן סולל להם דרך חדשה והודיעו: אנחנו מאמצים את הקו שלך, במקביל לקו שלנו – ובעצם החוק הולך עוד יותר רחוק.


יש בסיס חוקי


עו"ד אביבה חפץ-נוימן אמרה, שהיא מבקשת מרוזן להסתמך גם על סעיף 295(ג) לחוק העונשין: "המקבל כסף, שווה כסף, שירות או טובת הנאה אחרת על-מנת שיניע, בעצמו או על-ידי אחר, עובד הציבור כאמור בסעיף 290(ב) או עובד ציבור זר כאמור בסעיף 291א(ג) למשוא פנים או להפליה – דינו כאילו היה לוקח שוחד".

מה עושה מאכער? – משכנע עובד ציבור להפלות לטובה את לקוחו או לשאת לו פנים. לעניין העבירה (להבדיל אולי מחומרת העונש), זה לא משנה האם המטרה היא לקבל מהר יותר רשיון נהיגה, לקבל יותר זכויות בנייה או להשיג חתימה על הסכם פיתוח ענקי. "משוא פנים או הפליה" – זו בדיוק התוצאה לה מקווה מי שמפעיל מאכער. ולכן, אומרת הפרקליטות, לא צריך לחפש תקדימים או להתחכם; הסעיף הזה קיים במפורש בחוק.

צריך לשים לב: הסעיף הזה מוציא מהתמונה את עובד הציבור. הוא אינו אומר שעובד הציבור מקבל תמורה כלשהי. מה שיש בו, זה מצב בו ראובן נותן לשמעון כסף כדי שישפיע על לוי. יכול להיות ששמעון כלל אינו מדבר עם לוי או אינו נותן לו מתת כלשהי. זה ממש לא משנה: שמעון נחשב כמי שקיבל שוחד, וממילא ראובן נחשב כמי שנתן שוחד.

יש היגיון רב מאחורי הסעיף הזה, וניתן לשאול אותו מהמשפט המינהלי: "תקינות המעשה המינהלי". חזקה על רשות מינהלית שהיא פועלת בצורה תקינה. מכאן אפשר לגזור חזקת-משנה, לפיה מי שמנסה להביא רשות מינהלית לפעול בצורה שאינה תקינה – מן הסתם רוצה לעשות זאת באמצעי פסול; שהרי אמצעים כשרים מביאים את הרשות לפעול כדין. וביתר פירוט: מי שרוצה להניע עובד ציבור לפעול תוך הפליה או משוא פנים – שזה ודאי אינו תקין – חזקה עליו שהוא רוצה לעשות זאת באמצעים פסולים.

המסקנה המתבקשת היא בדיוק מה שאומר החוק: אם ראובן מבקש משמעון להשפיע על עובד הציבור לוי לפעול שלא כדין, הוא יוצא מתוך הנחה שיהיה צורך לעשות זאת תמורת שוחד. אם מוכח שראובן נתן לשמעון כסף או שווה כסף, קמה חזקה לפיה כוונתו הייתה ששמעון יפעל שלא כדין. לכן, לא משנה מה שמעון עשה בפועל ולכן ייתכן מצב בו לוי לא יואשם בדבר.


לפי סעיף 184


ברמה המעשית, הפרקליטות מבקשת להרשיע את דנקנר בהתאם לסעיף 184 לחוק סדר הדין הפלילי, המאפשר להרשיע נאשם בעבירה שהתגלתה תוך כדי המשפט, בתנאי שניתנה לו הזדמנות נאותה להתגונן. הסניגור, עו"ד נבות תל-צור, התנגד מיד בטענה שדנקנר לא קיבל הזדמנות כזו. רוזן לא הכריע ולא הגיב.

עם זאת, כאשר בהמשך הדיון ביקשה הפרקליטות להשתמש בסעיף 184 במקרה נוסף, אמר רוזן במקום: תרדו מזה. לכן, שתיקתו במקרה הראשון מלמדת שהוא מוכן לכל הפחות לשקול זאת ברצינות. פרשת ההגנה טרם הסתיימה, ואין ספק שרוזן יתיר לעורכי דינו של דנקנר להביא כל עד שיוכל לסייע להם להתגונן בפני האשמה זו.

אבל גם אם רוזן יחליט בסופו של יום שלא להרשיע את דנקנר לפי התזה החילופית (או בכלל לא להרשיע אותו), הוא עדיין יכול לתרום תרומה רבת-חשיבות לנקיון המינהל. קביעה עקרונית ראשונה מסוגה, לפיה הפעלת מאכער שווה לתשלום שוחד (אפילו אם במקרה הספציפי הזה אין הרשעה), יכולה לשנות את פני השירות הציבורי. לא עוד פקידים לשעבר המסתובבים במסדרונות מקומות עבודתם הקודמים, מקדמים אינטרסים של מי שיכולים לשלם להם ודוחקים לקצה התור את יתר האזרחים. לא עוד יחסי חברות המופעלים לטובת מי שמוכן לשלם, על חשבון מי שאין לו חברים טובים כאלו.

נכון, קביעה כזו של רוזן תעמוד מן הסתם למבחן בבית המשפט העליון – אך זוהי בדיוק הדרך לקבוע את התקדים המחייב: פסק דין בבית המשפט המחוזי המקבל גושפנקא של בית המשפט העליון. הכלי החוקי קיים, הבעיה ידועה ומוכרת, השלכותיה ברורות והרסניות. מה שצריך עכשיו, זה לחבר את הכל יחדיו ולקבוע: לא עוד מאכערים.


ת"פ 10291-01-12, מדינת ישראל נ' צ'רני ואח' / פרוטוקול, 24.10.13
פרוטוקול משפט הולילנד, 24.10.13. סיום עדותו של דני דנקנר: העסקתו של מאיר רבין בידי תעשיות מלח והתשלומים שנעשו לו

תאריך:  25/10/2013   |   עודכן:  25/10/2013
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים אירועים / מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביבה חפץ-נוימן / Aviva Hefetz-Noyman   אביגדור קלנר / Avigdor Kalner   אברהם פיינר / Avraham Fainer   אהוד אולמרט / Ehud Olmert   אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky   אורי שטרית / Uri Shitrit   אורן אדרת / Oren Aderet   אורנה אנג'ל / Orna Angel   אילן סובל / Ilan Sobal   אירית באומהורן   איתן מעוז /  Maoz Eitan"   אלי זהר /  Zohar Eli"   אלי שמחיוף   אלימלך קורצווייל   אמנון יצחקניא   אמנון ספרן   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   אתי בן-דור   גיורא אדרת /  Aderet Giora"   גיל פרידמן   דב גלעד כהן / Dov Gilad  Choen   דוד רוזן / David Rozen   דני דנקנר   הדס ליס / Hadas Lis   הלל צ'רני   הלל צ'רני   טל שפירא   טליה דאר   יהושע פולק   יובל גבעון   יוני תדמור / Yonni Tadmor   יוסי אולמרט   יורם ראב"ד /  "   יעקב אפרתי   יפעת מנור-נהרי   ירון גולומב   ירון ליפשס   ליאת ארזי   ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey   מאיר רבין   מאכערים   מיכה גולדמן   משה  ישראל   משה שמיר   נבות תל-צור /  Tel-Zur Navot"   עודד  גזית / Oded gazit   עודד  קם   עופר ברטל / Ofer Bartal   עמוס ון-אמדן   קנת מן /  Prof. Kenneth Mann"   קרן קורן-בנדלק   רוני בלקין   רועי בלכר   רותי  ליטבק   שולה זקן / Shula Zaken   שי פינס /  Shai Pines"   שלומית הראל-שוורץ   שלמה בן-עמרה   שמואל קליין   שמואל דכנר   שמעון גלאון   שמעון קליין 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רוזן נגד המאכערים
תגובות  [ 24 ] מוצגות   [ 24 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סוזאן
25/10/13 16:09
 
עידןסובול
25/10/13 19:41
 
עיתון הארץ ???
27/10/13 08:16
2
מאיר גרניט
25/10/13 16:11
3
לכלא! חבל"ז
25/10/13 16:25
 
בבון ודאי קוף
27/10/13 05:58
4
קידי
25/10/13 16:38
5
ישר
25/10/13 16:57
6
שליח עבירה
25/10/13 17:16
7
עטרה שגב קלימי
25/10/13 17:32
 
יוסי מ
25/10/13 19:00
 
עטרה שגב קלימי
26/10/13 19:04
 
יוסי מ
26/10/13 23:18
8
נו באמת ?
25/10/13 19:10
9
עבודתו כנדרש?
25/10/13 20:14
10
לפרנס ולהתפרנס
25/10/13 22:04
11
דידה
26/10/13 18:40
12
חרמון
26/10/13 19:07
 
משפטן מהדרום
30/10/13 11:43
13
בבון זה קוף
27/10/13 05:34
14
בבון זה קוף
27/10/13 06:24
15
בבון זה קוף
27/10/13 06:32
16
בבון זה קוף
27/10/13 07:25
17
בבון זה קוף
27/10/13 09:20
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט הולילנד
ניתן לסכם כי בשלב זה של "משפט הולילנד" רוב הציבור כבר השתכנע שלשכתו של אהוד אולמרט, בין בהיותו ראש עירייה ובין כשר או כראש ממשלה, הייתה לשכה מושחתת. כעת נותר לראות אם גם בית המשפט השתכנע בכך. אין להתפלא על כך שיחצניו של אולמרט נעלמו מהעין בעת האחרונה. סביר שאם יזוכה הלקוח שלהם הם יופיעו שוב בקדמת הבמה וישמיצו את פרקליטות המדינה בכל דרך אפשרית.
24/10/2013  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
דני דנקנר אומר כי חתם על הפרוטוקולים של דירקטוריון תעשיות מלח תוך הסתמכות על אנשי המקצוע שהכינו אותם. בכך הסביר דנקנר (יום ה', 24.10.13) את התסבוכת סביב פרוטוקול הישיבה מסוף 2002, בו לטענתו אושר התשלום ללוביסטים ולמאכערים - אך סעיף זה נכנס לפרוטוקול רק מאוחר יותר.
24/10/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
דני דנקנר אומר, כי לא זכר בחקירתו במשטרה כמה שילם למאיר רבין, ולכן טען שרבין קיבל רק 500,000 שקל משום שלא הביא את התוצאות המקוות. בפועל, קיבל רבין את מלוא המסגרת שסוכמה עימו - 1.1 מיליון שקל. "אם הייתי עושה את זה לבד, הייתי מצליח הרבה יותר", הוסיף (יום ה', 24.10.13) בהתייחסו למידת הצלחתו של רבין בהפשרת קרקעות חברת תעשיות מלח.
24/10/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
דני דנקנר חוזר ואומר, כי בחקירותיו במשטרה לא הזכיר מול אלו גורמים פעל מאיר רבין בנושא קרקעות המלח, לא זכר אותם. בכך התייחס דנקנר (יום ה', 24.10.13) לדבריה של התובעת במשפט הולילנד, עו"ד אביבה חפץ-נוימן, לפיהם רק בעדותו בבית המשפט העלה שמות בנוסף לזה של מנכ"ל המינהל, יעקב אפרתי.
24/10/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
במכתב ששלח ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, מבקש (יום ד', 23.10.13) אריה אבנרי, יו"ר תנועת אומ"ץ, את הדברים שמסרה שולה זקן במהלך עדותה במשפט הולילנד, לפיהם איל ההון היהודי אמריקני דניאל אברהמס סייע לה כספית למימון הגנתה המשפטית.
23/10/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משפט הולילנד  /  מי ומי  
רוזן לדנקנר: תמורת מה שילמת לרבין?  /  איתמר לוין
דנקנר: רבין היה מאכער למידע פנים  /  איתמר לוין
רוזן: אמרת שביקשת שוחד עבור אולמרט  /  איתמר לוין
שולה ושמוליק  /  איתמר לוין
שאלת החצי מיליון  /  איתמר לוין
אלו שלא יודעים  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il