|   15:07:40
דלג
  מיה ברון  
מזכ"ל שוויון עכשיו
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

מיהו חרדי?

ה״חרדים״, בניגוד למה שרבים חושבים, לא ״הקצינו״ כשם שהם גם לא ״מתפתחים לאט-לאט״; הם פשוט משמרים את תרבותם המקורית המותג ״חרדים״ משמש בעיקר לצורך הפחדת החילונים על-ידי התקשורת ויצירת דמוניזציה כלפי מאות אלפי שומרי המסורת היהודית הישנה על שורשי המתח ביחסי חילונים וחרדים
07/11/2013  |   מיה ברון   |   מאמרים   |   תגובות
ה"חרדי" - תרבות היהודי הישן [צילום: פלאש 90]

"מפקפק ביהודי שבי?"
כיום ישנם יהודים רבים שפחות מזדהים עם ההגדרה של היהדות כ״דת״ ובכל זאת הם רואים עצמם כבעלי זהות יהודית וחשים מחוברים אליה בכל נימי נפשם. אוי לו למי שיעז לפקפק בתחושתם הברורה הזו ובצדק רב. מבחינתם הם מחוברים ליהדות קודם כל דרך ההיסטוריה המשותפת הרחוקה והקרובה

בתקופה הפוסט-מודרנית נהוג לא לעשות עניין גדול מנושא הזהות האישית, הלאומית וכדומה. סוג של ליברליות יתר מתוך תפיסה שבין כך אנו דוגלים בשוויון מלא בין בני האדם ובמקסימום חופש תרבותי לכל אדם באשר הוא, אז לשם מה להדגיש את ההבדלים ואת השוני ועוד להגדיר זאת כ״זהות״ קשיחה כביכול. בפרט כאשר אנו מוסיפים לכך חששות פרנואידיים ידועים ״שזה יכול להוביל ללאומנות ומשם הדרך קצרה לגזענות ולאלימות...״.

כך נוח לנו לא לעסוק בנושא הזהות כמעט ולהתמקד יותר בפרקטיקה של החיים, כסף, קריירה וכדומה. בארצות הברית לדוגמה, תפיסת הזהות בכלל והזהות היהודית בפרט, הופכת להיות פחות רלוונטית לקבוצה הולכת וגדלה של יהודים ליברלים צעירים. הם לפעמים יוותרו בקלות רבה מדי על עצם הגדרתם כיהודים. או במקרה הטוב הם קודם יגדירו עצמם כ״אמריקנים״ ורק אחר כך כ״יהודים״. זה לא נובע דווקא מתוך זלזול בזהות היהודית, אלא מתוך תפיסת עולם ליברלית הומניסטית שאנו חיים בעולם גלובלי בו אין חשיבות כמעט לזהויות תרבותיות שונות, והמקצינים אף יתהדרו בתפיסת חשיבה המאשימה את כל התרבויות הנבדלות כגורמי האלימות בעולם, תוך התעלמות עקרונית מהאלימות הרבה שבאה לעולם באמצעות ההתנשאות הזאת ועל-ידי אנשים שרצו ״לחנך את העולם״ כדוגמת הקומוניסטים ברוסיה או קבוצות ״ליברליות״ שונות במקומות אחרים.

השאלה המתבקשת, היא: למה זה חשוב? מה תועיל לי ה״זהות״? למעשה, כל אדם כמעט, מחובר באופן טבעי ל״זהות״ מסוימת. בין אם זו זהות חברתית, תרבותית, או אפילו סתם ליברלית. רוב האנשים חיים כחברה ולא כפרטים והם צריכים סיוע הדדי, בין אם זה לצורך גיבוש תפיסת עולם אידיאולוגית או חברתית ובין בחיי המעשה והכלכלה. לכן כולנו מחוברים בצורה כזו או אחרת ל״זהות״ כלשהי. כאשר אנחנו קשורים בקבוצה אנו יוצרים סולידריות חברתית החיונית לקיומנו כחברה אנושית.

בעצם, זהות היא מעין ״הגדרה עצמית״ ולכן בדרך כלל נהוג לומר שזכותו של כל אדם להגדיר את עצמו ואת זהותו ורצוי שאחרים לא יתערבו בכך. אך הפולמוס מתחיל כאשר מדובר בהגדרת זהות שיש בה כדי להתחזות או להטעות אנשים. נניח שיבוא אדם ויאמר שמבחינת ההגדרה העצמית שלו הוא רואה את עצמו כ״שוטר״ ובהתאם לכך הוא רוצה להיכנס למקומות מאובטחים שרק שוטרים מורשים להיכנס אליהם, ברור ששלטון החוק ימנע זאת ממנו והוא אף יואשם בהתחזות. לכן ההגדרה העצמית היא בדרך כלל נכונה, אך לא תמיד. היא לא תקפה במקרה שנעשה שימוש במותג בעל זכויות יוצרים או שהוא מוכר לכל כבעל מאפיינים מסוימים, שבמקרה כזה שימוש במותג לצורך אחר ייחשב בעיני הציבור כגניבת דעת וכרמאות.

הזהות היהודית היא ייחודית ושונה מהגדרות סטנדרטיות של זהות, מאחר שהיא בדרך כלל כוללת בתוכה גם מאפיין של לאום, גם הזדהות עם תרבות והיסטוריה משותפת, ובעבר זה כלל באופן טבעי גם הגדרת היהדות כמעין ״דת״. כיום ישנם יהודים רבים שפחות מזדהים עם ההגדרה של היהדות כ״דת״ ובכל זאת הם רואים עצמם כבעלי זהות יהודית וחשים מחוברים אליה בכל נימי נפשם. אוי לו למי שיעז לפקפק בתחושתם הברורה הזו ובצדק רב. מבחינתם הם מחוברים ליהדות קודם כל דרך ההיסטוריה המשותפת הרחוקה והקרובה. נושא השואה למשל, מעורר בהם תחושות הזדהות עמוקות. גם בפן הרגשי. חלק קטן אומנם כבר סולד מהעיסוק ה״אובססיבי״ בשואה, מתוך רצון להפסיק את תחושת ה״קורבן״ אך עדיין מחובר בכל נימי נשמתו להגדרה העצמית כ״יהודי״. ייתכן שאם מישהו ישאל אותם בטעות ובחוסר מחשבה תחילה, במה אתה יהודי? הם ייפגעו עד עמקי נשמתם ובצדק.

התשובה הספונטנית שלהם תהיה: ״אני יהודי יען כי אני יהודי. משום שאני מרגיש יהודי. אני לא חושב שאני צריך לספק למישהו הסבר כלשהו על תחושותיי הפנימיות החזקות״. כמובן שישנם הסברי עומק שונים להגדרה של הזהות היהודית בראייה החילונית שלא אכנס אליהם כעת.

עד כאן זו מעין הקדמה, כדי לנסות לנתח ולהבין מה בעצם עבר על עמנו ב-150 שנה האחרונות. לפחות מבחינה פסיכולוגית. כמובן שאי-אפשר להיכנס כעת לכל הפרטים והניואנסים והבדלי הגישות בין כל הקבוצות השונות בעם. בגדול, לאחר תקופת ההשכלה שהושפעה רבות מהשאיפה להתקבל כשווים בין האומות, הורגש הצורך אצל רבים למצוא ״פתרון״ לבעיה היהודית ולהתמודדותה בקרב העמים השונים ש״שכחו״ להתייחס אל היהודים כאל בני אדם. פתרונות מהסוג של ״התבוללות״ המונית ו״השתלבות״ לא ממש הוכיחו את עצמם ואף היכו בעוצמה רבה כבומרנג ביהודים בגרמניה של ימי טרום השואה. התברר שהשנאה ליהודים שכבר התבוללו ו״השתלבו״ בחברה הגרמנית הנאורה, הייתה גדולה אף יותר ודווקא משום כך.

רוח המרד והשאיפה ל"מודרני"

חרדים לא-אנטי-ציוניים
יהודים שומרי מצוות (״חרדים״) עלו לארץ לאורך כל ההיסטוריה ולמעשה בעת החדשה הם היו הראשונים שעלו לארץ ישראל, בזמן שהתנאים בארץ היו ממש בלתי אפשריים, ללא כבישים וללא מקורות מים מסודרים בירושלים. כמו עליית תלמידי הגר״א מווילנא לפני 200 שנה וכדומה. זאת אומרת ש״החרדים״ ברובם לא היו ״אנטי ציוניים״. אבל הם שאפו לשמר את תרבותם ולא השלימו עם ניסיונות הכפייה של החינוך מחדש לתרבות ״היהודי החדש״

בינתיים עלה הרעיון של הלאומיות הישראלית והחיבור לאדמה ולחבל ארץ כפתרון. זו הייתה רוח התקופה בה התגבשו בקרב עמים זהויות לאומיות שדרשו הכרה מדינית ולאומית. בהתחלה דובר על אוגנדה, בהמשך הלכו על הסטארט-אפ של ״ציון״ ורכבו על גלי האהדה והכיסופים שהיו לכל יהודי בכל פזורות תבל במשך אלפי שנים, שהתפלל לפחות שש פעמים ביום על השיבה לציון ולארץ ישראל. עד כאן הכל טוב ויפה.

אך למען האמת ההיסטורית, צריך לומר, שהיו כאן גם כוונות נוספות. בקרב חלק מן המנהיגים של התנועה הציונית הרשמית הייתה מטרה ברורה ומוצהרת ״למחוק עולם ישן״ שכונה בכינויי גנאי מעליבים כמו ״גלותי״ ו״חשוך״, ועוד. לניצולי שואה היו שקראו ״סבונים״ והעלילו עלילות דם כמו השקר הנורא של ״הלכו כצאן לטבח״ ועוד כהנה וכהנה. היה מי שאמר בעת דיון קריטי על השקעת מאמצים להציל יהודים מאירופה, ״טוב לנו פרה חולבת בארץ ממיליון יהודים גלותיים״ ובכך מנע הצלת היהודים מטעמי שנאת תרבות. והיו גם מעשים רבים ונפשעים שלא אפרט אותם כעת. אין המטרה בהעלאת הדברים לבוא חשבון, אלא לנסות לנתח מה קרה כאן. כיצד נוצרה איבה שכזאת. האם ״היהודי הישן״ באירופה עשה כל כך רע ל״יהודי החדש״ עד כדי אובדן מוחלט של הסולידריות? עד כדי אלימות והסתה נוראה? ולמי ששכח, המדובר היה עוד לפני הקמת מדינת ישראל. עוד לפני הסכם הסטטוס קוו של בן-גוריון. לא היו סיבות מספקות לשנאה זו. תירוצים היו גם היו. כשרוצים לשנוא, תמיד ימצאו התירוצים. פעם זה כי היהודים עשירים ומשתלטים על המשרות ועל הממלכה ופעם זה כי הם עניים ו״פרזיטים״ ומפיצי מחלות וכי הם ״לא משתלבים״.

ניתן להסביר תופעה זו של השנאה התהומית בכך שזו הייתה למעשה תנועת מרד. מרד בהורים. מרד בשייכות ל״משהו הישן״, לעבר, להיסטוריה. הייתה שאיפה לחלק מהאנשים למחוק מהעולם את התרבות של ההורים ולייצר במקומה משהו עכשווי ״מודרני, לאומני״ עם אידיאולוגיה שונה. כמובן שזה נבע מתוך תפיסת עולם שלמה אידיאולוגית שהיו בה לרוב האנשים כוונות טובות בלבד. רצו להקים כאן חברת מופת. שאפו לשלמות מוסרית. לסולידריות ולחיי שיתוף מלאים ושלמים. אך התלוותה אליה גם רוח מרד. משהו שקצת מזכיר מרד של גילאי 16 (טיפש-עשרה) שזו מעין ריאקציה ורצון להגדיר עצמך בניגודיות הכי חזקה שאפשר כנגד ההורים. כך זה היה באופן חלקי גם מרד של צעירים שרצו משהו אחר. חלק נסחפו אחר רוח התקופה, אחרים הגיעו לתובנות עמוקות של קידום ערך השוויון והשיתופיות. אבל למרות כל זאת, כולם כמעט ראו את עצמם ואת זהותם כ״יהודים״. גם המרד נבע מתוך ה״יהודיות״. הן כריאקציה והן כאידיאות שנבעו מתוך תפיסת התנ״ך כמקור תרבות, חיבור למוסר היהודי של ערכי צדק חברתי וסולידריות, וכמובן חיבור להיסטוריה היהודית.

לעומתם, ״החרדים״ של אותה תקופה, היו מחוברים לארץ ישראל מתוך תפיסה אמונית והיסטורית, וחלקם אף עלה לארץ אך לא כל מי שעלה עשה זאת ממניע ״ציוני״ במובן של ״התנועה הציונית המסוימת״ אלא כשאיפה יהודית רבת-שנים להגיע אל הארץ הזאת. לא כדי למגר מתוכה את הערבים ובוודאי שלא כדי ״להילחם בתנועה הציונית״ אלא פשוט כדי לחיות בה. יהודים שומרי מצוות (״חרדים״) עלו לארץ לאורך כל ההיסטוריה ולמעשה בעת החדשה הם היו הראשונים שעלו לארץ ישראל, בזמן שהתנאים בארץ היו ממש בלתי אפשריים, ללא כבישים וללא מקורות מים מסודרים בירושלים. כמו עליית תלמידי הגר״א מווילנא לפני 200 שנה וכדומה. זאת אומרת ש״החרדים״ ברובם לא היו ״אנטי ציוניים״. אבל הם שאפו לשמר את תרבותם ולא השלימו עם ניסיונות הכפייה של החינוך מחדש לתרבות ״היהודי החדש״.

בתקופת קום המדינה ובשנים שלאחריה הייתה מלחמת תרבות קשה בישראל שכללה אלימות, גזענות ושנאה. עברו שנים וגדל דור חדש. דור שמכיר את הסיסמאות הפופוליסטיות של הגזענות והשנאה בעיקר דרך התקשורת שפועלת ממניעים שונים פוליטיים ואחרים, אך לא עברו את תהליך הריאקציה נגד ״היהודי הישן״ והאובססיה למחוק את תרבותו. זהו דור ליברלי, המאמין ב׳חייה ותן לחיות׳, שאין לו כל שאיפה ״לחנך מחדש״ אף אחד. אך מצד שני, הקשר הישיר והאמיץ לזהותו היהודית קצת התרופף בקרב חלקים שונים מהצעירים בני דורנו. אך למרות זאת, עדיין החיבור אל הזהות היהודית הוא טבעי והחיבור הוא מתוך רגש זהות עמוק ואמיתי. חיבור אל ההיסטוריה היהודית המשותפת וההכרה בסולידריות המיוחדת והנדירה של עמנו.

החרדיות כתפיסת עולם מגובשת

תרבות חרדית הגדרתית
חרדיות היא למעשה תפיסת עולם מגובשת עם גבולות מאוד ברורים. חרדיות זה לא הלבוש. ישנם חרדים רבים שכלל לא לבושים בלבוש ייחודי. כל ילד חרדי יודע לבד מה הם גבולות הגיזרה של ההגדרה ״חרדי״ ומי כבר חצה את הקווים. זו הגדרת תרבות מאוד מסוימת

למעשה, בשלב כלשהו של ההיסטוריה החרדים הפסיקו לקרוא לעצמם יהודים נטו והוגדרו כ״יהודים חרדים״. כינוי זה נוצר כדי להגן על הזהות של התרבות ההיסטורית העתיקה. לשמר את המסורת היהודית במדויק ללא שינויים וסילופים והוספות. אך כיום החרדים כמעט ששכחו שהם מכונים כך כי מלחמת התרבות הזאת כבר כמעט לא קיימת בצד החרדי. למעשה אין היום באמת מושג שנקרא ״חרדים״ כי כבר אין כמעט דבר שמאחד בין הקבוצות הרבות שביחד הן נקראות בפי התקשורת ״חרדים״. זה גם בלט במיוחד בבחירות האחרונות לרשויות המקומיות. אך כשהתקשורת תוקפת אותם כקולקטיב, או פוליטיקאים ציניים שמנסים לצבור הון פוליטי באמצעות הפחדת החילונים מ״הגוש המאיים״ של ה"יהודים המסוכנים לציבור", הם מתכנסים בצל הכינוי המאחד לעת צרה.

אם כן, בעצם כיום המותג ״חרדים״ משמש בעיקר לצורך הפחדת החילונים על-ידי התקשורת ויצירת דמוניזציה כלפי מאות אלפי שומרי המסורת היהודית הישנה, ולא כצורך להגדרה עצמית של החרדים כסוג של ״לאום״. זה לא שהחרדים מתביישים בכינוי זה, אלא שמבחינה מעשית הוא כבר לא נצרך כמעט.

השאלה המרכזית היא מהי ההגדרה ״חרדי״? מיהו חרדי? אומנם ניתן להגדיר זאת טכנית, שחרדי הוא ״כל מי שנולד לחרדים״. רק שזה מוטעה, כי חוזרים בשאלה לא רואים עצמם כחרדים. לעומתם חוזרים בתשובה כן מגדירים עצמם כחרדים.

חרדיות היא למעשה תפיסת עולם מגובשת עם קווי יסוד וגבולות מאוד ברורים. חרדיות זה לא הלבוש. ישנם חרדים רבים שכלל לא לבושים בלבוש ייחודי. כל ילד חרדי יודע לבד מה הם גבולות הגיזרה של ההגדרה ״חרדי״ ומי כבר חצה את הקווים. זו הגדרת תרבות מאוד מסוימת. תרבות היהודי הישן. הן זה שהגיע מאירופה והן זה שהגיע מהמזרח, ממרוקו, מתימן, מעירק וכדומה. היהודי של פעם. עם ההגדרות ההלכתיות של שמירת המצוות ולימוד התורה בדיוק כמו פעם, כמו לפני אלפי שנים.

כאשר נפגשים יהודים ממזרח וממערב לאחר נתק של אלפיים שנות גלות ומגלים שהספרים שבידיהם והתורה שבעל-פה וההלכה זהים, הם מתחברים. הם שייכים לאותו קולקטיב. ה״חרדים״, בניגוד למה שרבים חושבים, לא ״הקצינו״ כשם שהם גם לא ״מתפתחים לאט-לאט״. הם פשוט משמרים את תרבותם המקורית. ויש לכך גבולות גיזרה ברורים. (גם אם יש כת כזו או אחרת של כמה אנשים שפועלת ברוח קיצונית, זה לא אמור להיות שונה מכת שהתפתחה בחברה החילונית דוגמת כת השטן שלא ניתן להגדיר את רוב החילונים על פיה.) אז החרדים לא יגדירו עצמם רק כ״יהודים״ כדי לא לפגוע ביהודים הרבים שלא שומרים מסורת וחשים בכל ליבם ״יהודים״, שלא יחשבו לרגע שמישהו רוצה להוציא אותם מהכלל ולפקפק חלילה בזהותם היהודית. לכך נוצר לצורך השעה המותג ״חרדים״ כמאפיין את שמירת המסורת העתיקה ככתבה וכלשונה ללא שינויים ותוספות.

בעתיד, ההערכה היא שייווצר אתוס משותף של הגדרה עצמית זהותית כוללת לחילונים ולחרדים. זהות משותפת שאין בה צורך של ביטול הזהות האישית כ״חילוני״ או כ״חרדי״, אלא בנוסף. כזהות שמבוססת על ערכים משותפים כמו צדק חברתי, עזרה לחלש וכדומה, מתוך תפיסה יהודית, הומנית.

תאריך:  07/11/2013   |   עודכן:  07/11/2013
מיה ברון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מיהו חרדי?
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פליס
8/11/13 09:01
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מעידתו של ה"רב הראשי" האשכנזי - הרב דוד לאו, בפרשת "זוגלובק" איננה מקרית. זה כבר ה"רב האשכנזי הראשי" השלישי ברציפות שנבחר לתפקידו על תקן "רב הסלבריטיס" ושאינו מצוי ובקי בענייני ה"שולחן ערוך" וההלכה בראשם נושאי "אבן העזר" ו"יורה דעה", שהם אמורים להיות בסיסי הכהונה ה"רבנית הראשית" בישראל".
07/11/2013  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים
בתחילת המאה ה-20 הגה רבי מאיר שפירא, ראש ישיבת חכמי לובלין, מפעל מהפכני שאותו כינה "הדף היומי". לרבי מאיר שפירא היה חלום לייסד לימוד אחיד ובסיסי של תלמוד, שאותו ילמדו יחד, מדי יום, כל יהודי העולם.
07/11/2013  |  הרב חגי גרוס  |   מאמרים
"ההחלטה להגיש את כתב האישום נגד אביגדור ליברמן בפרשת השגריר התקבלה ע"י היועץ המשפטי לממשלה, לאחר שאימץ את עמדת צוות נרחב של פרקליטים ובראשם פרקליט המדינה, שהיו תמימי דעים כי קיימת תשתית ראייתית מספקת להוכחת העובדות המפורטות בכתב האישום. התביעה סברה שעובדות אלה, המבוססות על הראיות שנאספו בחקירה, מגלות עבירה פלילית" - לשון הודעת דובר משרד המשפטים (יום ד', 6.11.13) בעקבות זיכויו של ליברמן.
07/11/2013  |  איתמר לוין  |   מאמרים
אין ספק כי בפרשת ליברמן מעורבות גם נטיות גזעניות, וגם הסתה שמקורה בעיתונות השמאלנית. ליברמן מצטייר עקב מבטאו ועקב תווי פניו ובעיקר עקב דעותיו, כדוב רוסי דורסני, בפועל מדובר באיש עם בלוטת שכל יתרה, איש מבריק וגאון פוליטי, אשר ניווט את המצוקה המשפטית אליה נקלע באורח מעורר כבוד, ויוצא ממנה חדש דנדש. איווט ניווט, וכנראה עוד ינווט.
06/11/2013  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
בועת האינטרנט שהתפוצצה בשנת 2000 מעיבה על השווקים הפיננסיים עד היום. אז, לפני 13 שנים, מדד הנסדא"ק נסק למחיר שיא של מעל 5,000 נקודות. הבסיס הרעוע לעליות השערים החדות היה כי האינטרנט הולך לשנות את העולם. כל חברת אינטרנט הייתה מתומחרת ברמות מחירים תלושות מהמציאות והמומחים הסבירו כי לאור ההמצאה החדשה (האינטרנט) השווי מוצדק ועוד יש הרבה בשר לעליות שערים.
06/11/2013  |  גיא חזן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il