|   15:07:40
דלג
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

איסור פרסום חומרי חקירה לפני משפט

הדלפת פרטים מוכמנים מחקירת משטרה לתקשורת, שיש בה משום פגיעה בפרטיותו וצנעת חייו של אדם, מהווה - לכשעצמה - הפרת הוראת חוק יסוד
24/11/2013  |   חיים שטנגר   |   מאמרים   |   פרשת מצגר (ב)   |   תגובות
הרב מצגר בשימוע בביהמ"ש בשבוע שעבר [צילום: פלאש 90]

מחויבות לסקופים לציבור
דומה - בכל הכבוד הראוי - כי נוצרה מעין מחויבות של משטרת ישראל לציבור של הדלפה קבועה, במסגרת כמות ה"סקופים" ולטרת הבשר, השבועית או היומית, שדורש הציבור

לפני עשרה חודשים פרסם משרד המשפטים הודעה לציבור, בדבר הצעת תיקון לחוק העונשין, לפיה ייקבע איסור פלילי בדבר פרסום חומר חקירה שמקורו בחקירת משטרה, וכן תהווה הדלפת חומרי חקירה לעיתונאים עבירה פלילית; הצעת החוק קבעה, כי המפרסם יהיה צפוי לעונש של עד שנת מאסר אחת, כאשר המדליף חומר מחקירת משטרה, דוגמת פרקליטים, שוטרים ושאר עובדי מדינה, יהיו צפויים, במצב דברים זה, לעונש של עד שלוש שנות מאסר בשל הדלפה שכזו.

הצעת החוק, בנוסח שבו פורסמה היא בידי משרד המשפטים, זכתה לביקורת רבה בתקשורת ואף הודבק לה השם: "חוק ההסתרה". כעת, מקדמים היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין ופרקליט המדינה הפורש, עו"ד משה לדור - לפי פרסומים שונים בתקשורת - הצעת חוק מרוככת יותר, לפיה ייאסר פרסום חומרי חקירה גולמיים אולם לא ייאסר פרסום תוכנם.

הצעת החוק המקודמת בידי משרד המשפטים, בנוסחה המרוכך, מכוונת למנוע פרסום שמות עדים, חומרי חקירה ומסמכים רגישים, אפילו שאינם פוגעים בפרטיות הנחקר או בחקירה עצמה. מטרת הצעת החוק הינה למנוע הדלפת פרטים ועניינים הקשורים לחקירה, טרם שהתגבשה החקירה וטרם שהוחלט אם יש מקום להגיש, אם בכלל, כתב-אישום בעניינו של החשוד, שעניינו מצוי - עדיין - בשלבי חקירה.

שיטת ההדלפה

בשנים האחרונות הולכת ומצטמצמת, בכל הכבוד הראוי, חזקת החפות של מי שעניינם מובא לדיון בבתי-משפט ואשר טרם הורשעו, בפסק-דין חלוט, כאשר כוונת הדברים הינה, הן באשר לזכויותיהם של חשודים, המצטמצמות ופוחתות, מדי שנה בשנה, בין בפסיקה של בית משפט העליון ובין בתיקוני חקיקה שונים, והן באשר לזכויותיהם של מי שהוגשו נגדם כתבי-אישום, אשר אף זכות החפות שלהם - הגם שהוגש נגדם כתב-אישום לבית משפט - מצטמצמת ופוחתת, מדי שנה בשנה, בתיקוני חקיקה שונים ובעיקר בפסיקתו של בית משפט העליון, הרואה בראיות שהוגשו נגד נאשמים אלה, במסגרת כתב-האישום, ראיות מנהליות, השוללות - במקרים מסוימים - חזקת החפות, המוקנית בדין הפלילי, הן לחשוד והן למי שהוגש נגדו כתב-אישום וטרם הורשע, אם בכלל, בפסק-דין חלוט.

כבר עמדתי על כך, ברשימה קודמת, כי צו איסור הפרסום נשחק כמעט לחלוטין, וכראיה הבאתי את השתלשלות הדברים בעניינו של הזמר אייל גולן, שעל-אף שהוצא צו איסור פרסום בעניינו, ידע מרבית הציבור בישראל קודם ביטול צו איסור הפרסום, כי מדובר בזמר אייל גולן. הוספתי אף וכתבתי על כך, באותה רשימה וברשימות נוספות, כי גם עיקרון הסוביודיצה, אשר בוטל בתחום המשפט האזרחי ונותר קיים, בתחום המשפט הפלילי, נשחק ונעלם, כמעט לחלוטין. במציאות היומיומית של ריצה אחרי חדשות אמת וחדשות סרק, במטרה להשיג "סקופים" בכל מחיר, משלם עיקרון הסוביודיצה מחיר יקר, שעה שהעיתונות מתעלמת - כמעט כליל - מקיומו, ואין פוצה פה ומצפצף.

בימים אלה, שעה ש"התפוצצה" בעיתונות פרשת השוחד המיוחסת לרב הראשי לשעבר לישראל, יונה מצגר, "זכינו" לראות את ראשה המכוער של שיטת הדלפת חומרי חקירה, על-ידי המשטרה, עושה את דרכה - בבטחה ובאין מפריע - אל דפי העיתונות. דומה - בכל הכבוד הראוי - כי נוצרה מעין מחויבות של משטרת ישראל לציבור של הדלפה קבועה, במסגרת כמות ה"סקופים" ולטרת הבשר, השבועית או היומית, שדורש הציבור. הציבור, שהורגל בחשיפת פרטים רגישים עד אינטימיים, מחקירת משטרה שלא הושלמה עדיין ושלא הוגשו נגד העצורים וגם/או נגד החשודים או מי מהם, בפרשה זו, כל כתבי האישום, דורש את שלו. הדלפה בלתי פוסקת של חומר אינטימי ורגיש מתוך חדרי החקירות.

מי שהאזין למהדורת החדשות בשעות הצהריים, במהלכו של השבוע האחרון, "זכה" לנתח רכילות עסיסי, לפיו אמר הרב הראשי לשעבר לישראל לעוזרו, שהפך לעד מדינה נגדו, כי הוא יהיה ה"שולה זקן" שלו ובתמורה ידאג הוא לכך, כי הוא יקבל דירה עבור שירותיו אלה. גם אם הדברים נכונים וקיימת הקלטה שלהם, הרי אין כל סיבה ואין כל מקום להדליף מידע זה, בעיצומה של חקירה פלילית המתנהלת נגד הרב הראשי לישראל, שעה שאין כל מטרה חוקית העומדת ביסוד הדלפה זו. הרב יונה מצגר אינו מאזין לחדשות, בהיותו במעצר, כך שהדלפה שכזו לא תשבור את רוחו, ואם כוונת הדברים לפגוע בכבודו של עצור, יהא מעמדו אשר יהא, הרי לא לכך נועד שלב המעצר בחקירה פלילית.

למגר את ההדלפות

מן הראוי לחתוך את הקשר הבלתי רצוי - ולעתים הגובל בהפרות חוק ממש - בין העיתונות לבין המשטרה. אומנם, נעים מאוד לקרוא מעל דפי העיתונות או לשמוע בשידור בטלוויזיה, כי רב-פקד מסוים או יחידה מסוימת במשטרה אחראים לגילוי זה או אחר שהודלף לתקשורת. יחד עם זאת, מעבר למסע פרסום עצמי של משטרת ישראל וגם/או מי מחוקריה, כמו-גם ליטוף אגו עצמי, אין הדלפה זו משרתת איש ודומה עלי כי אין היא תורמת, כלל וכלל, לחקירה עצמה. מן הראוי לשנן לחוקרי משטרת ישראל את הוראת סעיף 7(א) לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, לפיה כל אדם זכאי לפרטיות ולצנעת חייו.

צרכי חקירה הם נדבך חשוב מאוד בעבודתם של חוקרי משטרה בכלל, ובעבודתם של חוקרי משטרת ישראל בכלל זה. יחד עם זאת, צרכי החקירה חייבים להיות מאוזנים אל מול אינטרסים אחרים המוכרים בחקיקה ובהלכה הפסוקה, דוגמת זכותו של אדם לכבוד ולשמירה על פרטיותו וצנעת חייו ולמניעת כל פגיעה בה, שלא לצורך. הדלפת פרטים מוכמנים מחקירת משטרה לתקשורת, שיש בה משום פגיעה בפרטיותו וצנעת חייו של אדם, מהווה - לכשעצמה - הפרת הוראת חוק יסוד. נראה, כי אין די בקיומו של חוק יסוד זה, עד כדי כך שהפרקליטות הגיעה למסקנה כי יש צורך לאסור הדלפת חומרי חקירה מתוך החקירה ולהחמיר דווקא עם שוטרים, פרקליטים ועובדי מדינה המדליפים.

חבל, כי יש צורך לטפל בעניין המהותי של הדלפות אסורות של חומרי חקירה מתוך חקירות המשטרה, בדרך של חקיקת חוק מיוחד לצורך כך. יחד עם זאת, משמפרים המשטרה, פרקליטים ועובדי מדינה את הוראות חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, והוראת סעיף 7(א) לחוק זה הופכת לאות מתה, הרי אין מנוס מכך, אלא לחוקק חוק מיוחד, שימנע ויגביל הדלפות שכאלה.

כותב שורות אלה אינו חשוד דווקא על מי שמצדד בממסד, בכל הקשור להגבלות שמטיל הממסד על הפרט וכל הקורא רשימותיו ויודע דעותיו, מבין כי - ככלל - מתנגד הוא לכל הגבלה חוקית שהיא בכל הקשור לפרסומים שונים. כותב שורות אלה דוגל בגישתו של שופט בית המשפט העליון, לואיס דמביץ ברנדייס, לפיה "אור השמש הוא המטהר הטוב ביותר, ואור המנורה הוא השוטר היעיל ביותר". לעתים, אור מסמא יתר על המידה, יכול לגרום לעיוורון. זהו המקרה של החוק שמטרתו למנוע פרסום של חומרי חקירה, כדי למנוע הכשלת חקירה, במחיר התלות סתם, בעיקרון חופש הביטוי.

הכותב הוא השותף-המייסד של חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  24/11/2013   |   עודכן:  24/11/2013
עו"ד חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
איסור פרסום חומרי חקירה לפני משפט
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ירון זכאי 1
26/11/13 12:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשת מצגר (ב)
הסערה של השחיתות הציבורית ששטפה את המדינה בתריסר השנים האחרונות לא פסחה למרבה הצער על החוגים החרדיים שומרי המצוות. תחילה היו אלה אישים פוליטיים, ביניהם שרים וחברי כנסת שסרחו, מעלו בשליחות שולחיהם וביצעו עבירות פליליות שבאמצעותן עשו למען ביתם יותר מאשר למען ארצם. הגל השני כלל רבנים ורועים רוחניים, שחלקם ביצעו עבירות מין בצעירים ובנשים שנמנו על קהל חסידיהם, וחלקם עברו על החוק כאשר ביצעו שורה של עבירות פליליות במצח נחושה, בעיניים פקוחות ובזדון.
22/11/2013  |  אריה אבנרי  |   כתבות
הפלירט שלנו עם סעודיה לא צריך להטעות לגבי מידת הידידות האמיתית שמאחוריו מדוע רבנים מתיידדים עם אוליגרכים וטייקונים? אסור לח"כים להפגין נגד החלטות שיפוטיות בתחום הפלילי פוליטיקאים מחליפים נאמנויות כמו כדורגלנים וגם שניים שבאמת מפגינים ידידות ואהבה: אברהם פריד ויחיאל קדישאי
22/11/2013  |  איתמר לוין  |   מאמרים
ביוני 2013, ערב סיום כהונתו כרב הראשי לישראל, נעצר הרב יונה מצגר בחשד לקבלת שוחד של מאות אלפי שקלים ולהלבנת הון במסגרת תפקידו. באותה עת נשלח מצגר למעצר בית, אך בנובמבר 2013 שבה המשטרה ועצרה אותו והפעם הוא נשלח למעצר של ממש. המשטרה טוענת, כי מצגר קיבל את השוחד בין היתר באמצעות "עמלות" מתרומות שגייס, בעיקר בחו"ל, עבור עמותות שונות. עוד נטען, כי את רוב הכסף הלבין באמצעות רכישת דירות ורישומן על שמות קרובים ומקורבים, וכי בחיפוש בביתו נמצאו מאות אלפי שקלים במזומן מוטמנים בתוך ספרי קודש.
21/11/2013  |  איתמר לוין  |   מושגים
על-פי מה שמתפרסם בתקשורת, הרב הראשי לשעבר, יונה מצגר, עסק בתקופת כהונתו באיסוף תרומות עבור עמותות שונות ונטל לעצמו עמלות עבור עיסוקו זה.
20/11/2013  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
משטרת ישראל הפעילה סוכן והוא הקליט וצילם את הרב יונה מצגר תוך שהוא משבש את החקירה נגדו, מתאם גרסאות ומפליל את עצמו בחשדות המיוחסים לו. מדובר בחומרי חקירה אשר אינם משאירים מקום לספק ביחס למעורבות של מי שהיה עד לא מזמן הרב הראשי לישראל בפרשיית השחיתות.
19/11/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   פרשת מצגר (ב)  /  מי ומי  
מעצרו של הרב מצגר הוארך בשמונה ימים  /  איתמר לוין, עידן יוסף
נהגו של הרב מצגר נשלח למעצר בית  /  איתמר לוין
"הרב מצגר מטיל את האחריות על נהגו"  /  איתמר לוין
בושה וחרפה  /  אריה אבנרי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il