|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

ימי החנוכה

אז מי ניצח?

אנו משתמשים במילים יווניות, חיים בדמוקרטיה שמקורה ביוון, עוסקים בפעילות גופנית שגם היוונים טיפחו. אין זה אומר שניצחנו או שהפסדנו; זה אומר שהיהדות יודעת להבדיל בין הכלי לבין התוכן
28/11/2013  |     |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
שיתוף פעולה עם כל הטוב שבעולם הרחב [צילום: פלאש 90]

מצוות החנוכה היא פרסום נס הניצחון על היוונים, אולם המילה "פרסום" בעצמה באה מיוונית. בדומה לה גם: אפוטרופוס, אפיקומן, סנדל, סנהדרין, הדיוט, פיוט, סניגור, פנס, פנקס, סופגניה ועוד מילים רבות נוספות בעברית, כולן מקורן ביוונית.

מן המפורסמות הוא שסגנון האדריכלות החיצונית של מקדש הורדוס (שמי שלא ראה אותו לא ראה בניין יפה מעולם) היה, במידה רבה, בסגנון יווני. רבים מאיתנו מקפידים על פעילות גופנית כחלק מן הבריאות, אולם בפעילות זו מעורבים סממני תרבות יווניים רבים. אז ניצחנו אותם או שהם ניצחו אותנו? ההשלכות לימינו ברורות מאליהן: האם ניתן לנצח תרבות אימפריאליסטית? האם אפשר "לנצח" את התרבות המערבית שבה אנו חיים? והאם בכלל צריך לנצח?

הדוגמאות שלעיל מראות, כי התרבות היהודית אינה דוחה לחלוטין סממנים חומריים הבאים ממקורות זרים. תרבות חומרית, כמו מילים, היא אוסף של כלים שלתוכם ניתן ליצוק תכנים חדשים או מתוקנים. כלים טובים מאפשרים הצלחה בהעברת התוכן. זו הסיבה שבגללה חכמים לא נמנעו מלקרוא לכתב המרובע שבו כותבים את ספר התורה, בשם "כתב אשורי". גם התלמוד נמסר בארמית ולא בלשון הקודש, ולכתחילה התירו לכתוב את התורה ביוונית על-פי הפסוק "יַפְת אלוקים ליֶפת וישכון באהלי שם".


לקחנו שבויים


À la guerre comme à la guerre הוא משפט ידוע שפירושו "במלחמה כמו במלחמה". אנו אכן נלחמנו ביוונים, גירשנו וניצחנו אותם. אך כמו במלחמה, ניצחון מושלם נגזר ממיקסום רווחי המלחמה: לקיחת שבויים ורתימת משאבי האויב לצרכיך. האימוץ של התרבות החומרית היוונית בצורה של מילים, ואפילו ההטמעה של כלים פילוסופיים יווניים, הם חלק מן הניצחון.

בברירה "אלו שבויים לקחת?", הייתה לחז"ל מדיניות. אומנם "חכמה בגויים - תאמין", אך ביחס ליוונים אמרו חז"ל, בסוף מסכת סוטה: "לשון יוונית (כלומר סגנון, דרכי ביטוי) לחוד" - מותרת, "וחכמה יוונית (תכנים) לחוד" - אסורה. הכמיהה המודרנית לשילוב ערכי תורה עם ערכים שמקורם "מן החוץ", היא ביטוי לכך. ישנה אומנם גם הסתכלות אחרת: כזו הרואה בעולם שדה קרב של התורה מול ערכי העולם, אולם תפיסה זו איננה מאפשרת שום התקדמות.

מדי שנה, לקראת חנוכה, ממוחזר מאמר ציני שבו שואל בנו של הכותב "החילוני" לכאורה, מדוע אנו חוגגים את חנוכה אם אנו מתנהגים כמו המתייוונים. בבסיס המאמר ישנו חוסר-הנחת שרבים חשים לאור העובדה שהתרבות היוונית היא נקודת המוצא למוסדות שאנו מרגישים מחוברים אליהם כמו אקדמיה, דמוקרטיה, אמנות או ספורט. האם גם כיום יש אפשרות לדלג על העימות ולאמץ את המודל דלעיל של "קבלת כלים ודחיית תכנים" מול התרבות המערבית, העכשווית?


קרליבך כדוגמה


התשובה קיימת במציאות. ישנם לא מעט מודלים מוצלחים. כך למשל הרב שלמה קרליבך זצ"ל הצליח לשלב בין תורה למוסיקת פולק/פופ אמריקנית. הוא הצליח לגעת בנימים כה עדינים בנפש עד כדי הכנסתו לבתי הכנסת ולבתי המדרש. יחד עם זאת, ישנה תמימות רבה מאחורי המחשבה, כי כלי הוא אמצעי ניטראלי. ישנם כלים היוצרים אינטראקציה שלילית עם תכניהם. חז"ל מספרים לנו (מסכת תענית, דף ז') כי גם יין משובח המאוכסן בכלי כסף מפוארים, סופו להחמיץ.

פתרון אפריורי כנראה שאינו בנמצא. מצב העימות אינו מתאים לנו, ובדורנו - דור שיבת ציון - אנו זקוקים לשיתוף פעולה עם כל הטוב הקיים בעולם הרחב. הכלי הנפשי המאזן הוא התודעה של עמידה "בתוך ההיכל", בתוך עולם היהדות, ולא על המקף שבין "יהדות" ו"המוכנות לראות את העולם". כל עוד נימצא עומדים בעמדת ביקורת בסיסית המעניקה יכולת סינון, בירור ולבסוף הטמעה של כלים, ערכים ותופעות בתרבות העכשווית - נוכל לנצחם בכל המובנים.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא רב הקיבוץ שדה אליהו ומרבני צהר.
תאריך:  28/11/2013   |   עודכן:  28/11/2013
הרב אחיה שלמה אמיתי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אז מי ניצח?
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הורקנוס ואריסטובו
28/11/13 17:43
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
אזור כרמלים המשתרע בין הכרמל והים, הינו חבל ארץ מרהיב ביופיו המשלב אזורים הררים ירוקים, כרמים ומטעים, חופי רחצה יפיפיים, מושבות פסטורליות, גלריות ומוזאונים, אתרי אקסטרים ואתרי נופש ורוגע. במרחק נסיעה קצר ממרכז הארץ תוכלו למצוא שפע של אפשרויות לחופשה מושלמת בין כרמל לים. כיום, שלוש שנים לאחר השריפה הגדולה בכרמל, האזור כולו בתנופה תיירותית. הכרמל שוב מלבלב ואתרי התיירות באזור מחכים לארח אתכם במקום היפה ביותר בארץ.
27/11/2013  |  גילי עבודי  |   הודעות כלליות
חנוכה הוא חג חורפי וביתי. שני אלה הם מרכיבים בעייתיים כשחושבים על ירידה במשקל. בחורף, אנו נמצאים יותר זמן בבית, כיוון שלא מתחשק לצאת לקור ול"רטוב" בחוץ, ומכיוון שכך, נטייתנו לחפש משהו "מעניין" במזווה ובמקרר, אוכלים יותר ומוציאים פחות אנרגיה - הפוך למגמות הרצויות במשוואה.
27/11/2013  |  סיגל פרישמן  |   כתבות
מדי שנה מטפלים צוותי מד"א בפגיעות רבות המתרחשות במהלך חג החנוכה. בארגון מדווחים על עלייה משמעותית במקרי פגיעה במהלך ימי החג, בעיקר בילדים הנפגעים מכוויות שמן רותח, כוויות בעקבות התלקחות נרות החנוכה, שאיפת גופים זרים וחנק כתוצאה מאכילת מטבעות שוקולד וממשחק בסביבונים.
27/11/2013  |  זכי הלר  |   כתבות
חג החנוכה הוא האחרון שבחגים שנוסף בלוח השנה העברי. החג נחקק בסוף ימי בית שני טרם עריכת המשנה. לעומת זאת, חג הפורים נקבע לפני שנחתם התנ"ך ועל כן זכתה מגילת אסתר להיות חלק מהכתובים. על אף שחג החנוכה לא זכה למסכת שלמה כפי שזכה חג הפורים למסכת מגילה, אלא למספר אזכורים במסכת שבת בין הדפים י"ז עד כ"ד, בכל אופן יש בחגים אלו ממצוות שמחת החג.
26/11/2013  |  חניאל פרבר  |   מאמרים
חנוכה הוא חגה של קנאות דתית חשוכה יהודית.
26/11/2013  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים    / 
רשימות נוספות   /   צהר לפרשה  
"הודנוכה" - החג שיחזור עוד עשרות אלפי שנים  /  עופר וולפסון
לקראת חנוכה: אור ושמן בבזאר הקולינרי  /  נטלי נבון
התיאטרון הלאומי מגיע לקניון הזהב בראשל"צ  /  עדי וילדר
לא על השמן לבדו  /  דוד שאול
טיפים בטיחותיים לימי החנוכה  /  ליאור ווינטראוב
חג הסיגְד של יהודי "בֵּיתא ישראל"  /  בלפור חקק
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il