אדם דורס שתי צעירות העומדות על אי-תנועה ואחת מהן, ילדה-פרח, נפצעת בצורה קשה מפגיעת ראש, השנייה קצת קל יותר, והדורס יוצא בעונש "אכזרי" של 1,000 שקל קנס + כמה תוספות שוליות, ללא מאסר בפועל, ללא שלילת רישיון לכל החיים - עם (אולי) שתי נערות צעירות על מצפונו.
כבר כתבתי על כך בעבר, אפילו הופעתי בוועדה ציבורית משפטית שהוקמה לבדיקת הענישה בעבירות תעבורה, שם טענתי כנגד הזילות והקלות שבעונשים המוטלים על עבירות תעבורה הקשורות לתאונות דרכים, פגיעה בנפש, פציעות קטלניות - אך דבר בינתיים לא השתנה.
העונשים שמטילים בתי המשפט - גם במקרים החמורים של תאונות קטלניות, הם על סף הגיחוך והכעס. העונשים במקרים רבים נעים בין עבודות שירות לעונשים של עד שנה מאסר ושלילת רישיון לתקופה קצרה וקצובה.
לדעתי, יש לשנות את המדיניות בצורה מהפכנית - לאמור: במקרים של גרימת מוות כתוצאה משכרות, סמים, וכל
רשלנות אחרת, כגון: עייפות, דיבור בטלפון, שליחת SMS או כל פעולה אחרת, לרבות מהירות מופרזת - האשמה צריכה להיות הריגה, ולא של נהיגה ברשלנות ולא עסקות טיעון מקלות.
העונש: מאסרים בפועל + שלילת רישיון לכל החיים.
עסקות טיעון - אפשר במסגרות המדיניות החדשה והענישה המחמירה בלבד.
רישיון נהיגה - כמו רישיון לנשק התוצאות לפעמים זהות - נטילת חיי אדם, לפעמים ברשלנות רבתי, לפעמים כתוצאה ממשחקים אסורים, וגם בשל שכרות, סמים, קטטות וחוסר אחריות במעשים.
הוכחת אשמת שכרות ו/או סמים - נסיעה בשכרות ו/או סמים למיניהם, מחמירים את ההתנהגות, מצביעים על חוסר שליטה, חוסר אחריות וחוסר יכולת להחליט במקרים של חירום, לרבות אפשרות תגובה, שנפגעת עקב המצב. שכרות וסמים ניתן להוכיח על-ידי בדיקת דם במידה שהבדיקה נעשית צמוד מאוד למקרה.
אם הפוגע בורח ומסתתר - ומופיע כעבור שלושה-ארבעה-חמישה ימים, ברור שהיכולת לבדיקה עניינית נעלמת ושרידי החומרים נעלמים. עם זאת - עצם הפגיעה, הבריחה, הפקרת הפצועים/נפגעים, היא עבירה חמורה כשלעצמה, והבריחה מצביעה על התנהגות שיש לה מה להסתיר בקשר לאירוע - ויש לכך תוצאות.
תאונות פגע וברח כמכת החברה במידה שבית משפט או הפרקליטות או התביעה המשטרתית, מסכימים לעסקות טיעון, באירועים של פגע וברח - המסר לנהגים הוא: אם יש לכם מה להסתיר, תברחו, תסתתרו ותופיעו אחרי שתהיו נקיים.
על בית המשפט והפרקליטות לבטל נוהג זה, שפוגע קשות במערכת המשפט, במערכת הענישה וההרתעה וגם בחברה, ובמיוחד בנפגעיה.
תזכורת: שני יהודים אזרחי צרפת ברחו לפריס אחרי תאונת פגע וברח והנושא עדיין בטיפול שלטונות צרפת.
הפתרון: כפי שרמזתי לעיל, שינוי החוק, עונשי מינימום, הנחיות ברורות לתביעה, לגבי ניסוח כתבי אישום ובמיוחד נושא עסקות טיעון.
עסקות טיעון - באישור פרקליט מחוז בלבד אין מנוס מלהשתמש בעסקות טיעון, במקרים שאין ברירה, ויש מקרים כאלה, מבחינה משפטית. עסקת טיעון מסוג זה - של פגע וברח בתחום תעבורתי - יכולה לאשר רק פרקליטת מחוז, מנימוקים שיירשמו ומהסבר מפורט למשפחה הנפגעת. זאת צריכה להיות הנחיית היועץ המשפטי לממשלה או פרקליט המדינה.
להערכתי, העברת מסר תקיף לנהגים על-ידי עונשי מינימום, שלילת רישיון נהיגה לכל החיים או לתקופה ארוכה בהתאם לנסיבות כמובן - יכולה להיות הרתעה ממשית לקטל המתמשך בדרכים.