|   15:07:40
דלג
  אורן פרסיקו  
מבקר עיתונות העין השביעית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

בעלי הקול

כשמדובר בהפגנות מחאה, הגודל לא תמיד קובע למי הזכות לבחור טרמינולוגיה? ישראל היום מפרסם קומוניקט
29/12/2013  |   אורן פרסיקו   |   כתבות   |   העין השביעית   |   תגובות
כיכר רבין [צילום: פלאש 90]


כפפות עור שחורות
הפגנה נגד שחרור מחבלים מול בית רה"מ [פלאש 90]

שתי הפגנות התקיימו אתמול. מול בית ראש הממשלה בירושלים הפגינו כמה עשרות בני משפחה של קורבנות טרור, יחד עם תומכיהם, במחאה על השחרור המסתמן של טרוריסטים פלשתינים מבתי-הכלא בישראל. בתל אביב הפגינו כמה אלפי מבקשי מקלט, יחד עם תומכיהם, במחאה על החוק שמחייב את כליאתם למשך שנה בלי הזכות לראות שופט.

מצד אחד, בני "משפחת השכול". אזרחי ישראל, קורבנות הטרור, בעלי משקל סגולי כבד. מנגד, קבוצה של לא-יהודים, חסרי מעמד ונטולי זכויות. דומה כי במדרג "בעלי הקול" של החברה בישראל, אין קצוות מרוחקים יותר.

בכל העיתונים מתפרסם הבוקר דיווח בולט על סוגיית שחרור האסירים הפלשתינים, וזאת לנוכח החלטת שרי הממשלה אמש לאשר שחרור עוד כמה עשרות מהם. ביחס לסוגיית מבקשי המקלט, לעומת זאת, העיתונים מציגים מגוון אפשרויות סיקור שונות.

הזכות להשמיע מחאה בישראל אינה שוויונית. הפער בין הזכאים לנשללים בא לידי ביטוי בולט בישראל היום. תצלום מהפגנת המשפחות השכולות מתפרסם במרכז שער העיתון. תצלום נוסף, די דומה, מתפרסם במרכז הכפולה הפותחת. לפי כיתוב התצלום, כ-30 איש הפגינו אתמול מול מעון ראש הממשלה, תוך שהם נושאים תצלומים של יקיריהם המנוחים.

הפגנת מבקשי המקלט אינה מוזכרת בשער ישראל היום. מדווח עליה באמצעות ידיעת תצלום המתפרסמת בתחתית עמ' 17 של העיתון. היא מכילה פחות מ-100 מלה, מאת יהודה שלזינגר. לפי דיווחו, קרוב ל-5,000 מפגינים השתתפו בהפגנה. מבקשי המקלט מוגדרים בידיעה "מסתננים". ישראל היום ו"מקור ראשון" הם העיתונים האחרונים שמתעקשים להגדירם כך.

כותרת הדיווח, "אפשרו לנו לעבוד", עושה שימוש במלותיהם של המפגינים עצמם – נגדם. במקום להעביר את המסר שחלק מפתרון הבעיות של מבקשי המקלט נעוץ בהענקת הזכות להתפרנס, ההחלטה של ישראל היום לבחור לכותרת דווקא בסיסמה זו, מכל הסיסמאות שהושמעו בהפגנה, מעבירה את המסר כי אין מדובר בכלל בפליטים, אלא במהגרי עבודה. מעבר לכך, ישראל היום הוא העיתון היחיד שאינו מאפשר לאף בדל של רמז לשואת יהודי אירופה להשתרבב אל סיקור הפגנת מבקשי המקלט בתל אביב.

הפגנת מבקשי המקלט בתל אביב [פלאש 90]

בכפולה הפותחת של ידיעות אחרונות מתפרסם תצלום בולט של המפגינים מחוץ לבית ראש הממשלה. הידיעה הראשית, מאת איתמר אייכנר ודני אדינו-אבבה, נחתמת בהתייחסות להפגנה. על מצעד מבקשי המקלט בתל אביב מדווח רק בעמ' 16, אולם בשונה מישראל היום, הדיווח תופס את כל העמוד וממוסגר באהדה.

לפי דני ספקטור ותלם יהב, כ-7,000 איש הפגינו אתמול בתל אביב נגד כליאתם. "כל היהודים היו פעם פליטים", מצוטט אחד השלטים שנישא בהפגנה. שלט אחר עומד במרכז התצלום שבראש העמוד, נושא את המספר 1449509. "רבים מהם נשאו שלטים ועליהם מספרים סידוריים, דוגמת המספרים בהם בחרו בפרקליטות לכנות את המהגרים נגדם הוגש כתב אישום בשבעו שעבר, במקום בשמותיהם", מדווחים כתבי העיתון.

הטרמינולוגיה: "מבקשי המקלט", "מהגרים" ואף "פליט". זה האחרון מקבל הזדמנות להסביר "למה אנחנו מפגינים" בטור קצר המתפרסם בתיבה נפרדת בעמוד. "הישראלים צריכים לשמוע את הצעקה שלנו", הוא אומר, ובהמשך מוסיף: "למדתי היסטוריה, קראתי על השואה, אני מזדהה עם הכאב והאובדן שלכם. אבל לכן דווקא אתם צריכים להבין אותנו יותר מהכל".

מעריב מדפיס על שערו שני תצלומים משתי ההפגנות. בראש השער תצלום גדול של משפחות קורבנות הטרור. בתחתית השער תצלום קטן יותר מהפגנת מבקשי המקלט. בעמודי הפנים של העיתון חלוקת הקשב לשתי ההפגנות דומה לזו של ידיעות אחרונות: תצלום גדול נוסף מההפגנה בירושלים בכפולה הפותחת, עמוד שלם בעומק העיתון המוקדש להפגנה בתל אביב. גם כאן מודפס תצלום של אדם מחזיק שלט ועליו מספר. לידו תצלום נוסף של אדם המחזיק שלט שעליו כתוב: "בשם אבי ז"ל קצטניק מס B6731 פליט ומסתנן (1946) אני מתביישת".

הארץ מציע תמונת תשליל לדגשים של ישראל היום. בראש שער העיתון מודפס תצלום מהפגנת מבקשי המקלט בתל אביב. הכותרת קוראת "כ-5,000 בני-אדם הפגינו בתל אביב נגד כליאת המהגרים". אין זכר בשער להפגנת המשפחות השכולות מול בית ראש הממשלה. תצלום מהפגנה זו משולב בידיעה על שחרור האסירים הצפוי, בראש עמ' 4 של הארץ.

תצלום מהפגנת מבקשי המקלט מודפס בראש עמ' 6 של הארץ. אילן ליאור מדווח על ההפגנה ומציין בין היתר כי בסיומה התאספו המשתתפים בכיכר רבין, תחת האנדרטה לשואה ותקומה. "אחדים מהמפגינים הביעו זעם על כך ששוטרי מג"ב שהיו בהפגנה חבשו על ידיהם כפפות עור שחורות", כותב ליאור. "המשטרה מסרה כי השוטרים לא קיבלו הנחיה לחבוש כפפות".

הזכות המוסרית

יובל גורן חתום על הידיעה במעריב שעוסקת בהפגנה שנערכה אתמול בתל אביב, וכן על הידיעה ב"מקור ראשון" שמוקדשת להפגנה. במעריב כותב גורן על "מבקשי מקלט", ב"מקור ראשון" כותב גורן על "מסתננים". ההבדל קיים לא רק בכותרת לדיווח, אלא גם בגוף הידיעה עצמה.

בהנחה שגורן, שמסקר בלהט את התקוממות מבקשי המקלט בישראל, מקנה חשיבות לבחירת המלים שלו, מתעוררת השאלה: האם לכתב זכות להתעקש על הטרמינולוגיה שתופיע בידיעות המתפרסמות תחת שמו, במיוחד במקרים שבהם עולה ממנה הכרעה בסוגיות השנויות במחלוקת, או שזכות זו שמורה לעורך המכין את הטקסט של הכתב לפרסום?

הנאה לא זולה

"יש הרבה דרכים לחגוג את תחילתה של שנת 2014, אבל אין ספק שאחת המענגות שבהן היא ארוחת גורמה רומנטית במסעדה", כותבת היאלי יעקבי-הנדלסמן בפתח מה שנראה כידיעה עיתונאית המודפסת בעמודי החדשות של ישראל היום. כתבת הצרכנות של העיתון מוסיפה כי "באופן טבעי, מדובר בהנאה לא זולה, שכן מחיר הארוחות מאמיר באותו ערב, ובדרך כלל גם נדרש מחיר מינימום למנה". בהמשך מוזכר פעמיים האתר zap rest, שמספק כמה נתונים על מחירי סעודות ראש השנה, ומובאים דברים מפי מנכ"ל רשת מקס ברנר, שמקדם את אירועי הערב בבתי-העסק שתחת ניהולו.

הידיעה חסרת המשמעות הזו, שנראית כמו כניעה מיותרת ללחצם של אנשי יחסי-ציבור, נכללה בידיעון היומי ששיגר הלילה ישראל היום למנויים (דוגמה לידיעה שלא הצליחה להיכנס לידיעון היומי – זו הקצרצרה, שמוקדשת להפגנת מבקשי המקלט בתל אביב).

שיתופי הפעולה המסחריים בידיעות אחרונות, שגברו מאוד בשנים האחרונות, פוגעים בתדמית העיתון ומעמידים בספק את עצמאות המערכת. עם זאת, לנוכח משבר העיתונות המודפסת והמקרה המיוחד של השוק הישראלי, אפשר לגלות כלפיהם הבנה. עורכי ידיעות אחרונות, הראשי והאחראי, עושים כל שביכולתם כדי לפצות על אובדן ההכנסות, גם אם משמעות הדבר כרסום מתמשך באינטגריטי של העיתון.

כשבישראל היום מתפרסמת ידיעה שנראית כמו קומוניקט או מודעה, קשה למצוא לכך תירוץ. העיתון יוצא לאור על-ידי אדם אמיד, שרק בשנה החולפת גדל הונו ב-15 מיליארד דולר. מנהלי העיתון מזכירים מדי פעם את "התוכנית העסקית" שלו, כאילו מדובר במיזם לכוונת רווח, אולם עד כמה שצופה מהצד יכול להסיק, התוכנית העסקית של ישראל היום היא להוציא כמה כסף שיידרש כדי לקבור את ידיעות אחרונות ולהשתלט על השוק. באופן טבעי, מדובר בהנאה לא זולה, אבל כנראה שהיא מתגמלת.

זו אולי אחת הסיבות העיקריות לתסכול מישראל היום. כלי תקשורת הממומן על-ידי מולטי-מיליארדר, וככל הנראה אינו קיים למטרות רווח, יכול היה לשמש דוגמה ומופת לעיתונות איכותית, המשוחררת מאילוצי תקציב. במקום זאת, אם לא די בהטיה האידיאולוגית והאישית הבוטה שמאפיינת את העיתון, ישראל היום לוקה בכל הרעות החולות של התקשורת המסחרית.

ענייני תקשורת

אריק בנדר מדווח במעריב כי חברי-כנסת שונים יוזמים דיונים בממצאי התחקיר שפירסם בסוף-השבוע קלמן ליבסקינד על אגף הגבייה ברשות השידור. לפי הידיעה, שר התקשורת גלעד ארדן, האחראי גם על יישום חוק רשות השידור, אמר כי הוא שוקל לעגן בחקיקה חובה כללית של הרשות לפעול לגביית חובותיה רק דרך רשות האכיפה והגבייה.

איתמר אייכנר וטובה צימוקי מדווחים בידיעות אחרונות כי השר אורי אורבך מציע להאריך את תקופת הפטור של אזרחים ותיקים מתשלום אגרת רשות השידור. במשרד האוצר מתנגדים. על-פי הדיווח, אם הצעתו של אורבך לא תעבור, מה-1 בינואר ייאלצו כל האזרחים הוותיקים לשלם 50% מהאגרה, כלומר 180 שקל לשנה. לסכום זה צריך להוסיף כמובן ניפוחים, עלויות הוצאה לפועל ועמלות שמנות של עורכי-הדין.

ב"גלובס" דווח בשבוע שעבר על שיתוף פעולה בין ערוץ 10 לרשת הסינית הממלכתית CCTV. הבוקר מדווחת תמר וילרפורט ב"כלכליסט" כי הרשת הסינית חתמה גם על הסכם שיתוף פעולה עם הטלוויזיה החינוכית. במסגרת ההסכם יופקו 100 פרקים לסדרה חדשה ללימודי סינית, שתשודר מטעם הטלוויזיה החינוכית באינטרנט ואולי גם בטלוויזיה. אלדד קובלנץ, מנכ"ל החינוכית, מעריך כי הסינים יממנו באופן חלקי או מלא את הפקת הסדרה, ומוסיף: "הם התלהבו מאוד מתוכניות ילדים שלנו כמו 'החצר של פופיק'".

נתי טוקר מדווח ב"דה-מרקר" כי ועדת הכלכלה של הכנסת תקיים מחר דיון מכריע נוסף בעתיד החדשות המקומיות. לפי דיווחו, בשבוע שעבר התקיימה פגישה סגורה במשרד יחסי-הציבור אידיאה, שעובד עם הוט, בהשתתפות יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ אבישי ברוורמן, מנכ"ל הוט הרצל עוזר, מנכ"ל יס רון איילון ויו"ר ועד העובדים של החדשות המקומיות, חיים הר-זהב.

תאריך:  29/12/2013   |   עודכן:  29/12/2013
אורן פרסיקו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לא בכדי הולך לפניו שמו של המטבח הפרסי בזכות תבשילי הבריאות הייחודיים שבהם הוא ניחן. בתור שכזה לא מצוי, מן הסתם, שום מטבח שישווה לו. בישוליו נעדרים חומרים משמרים ואין בהם זכר למונסודיום-גלוטומט. במקום הרעות החולות האלה של עולם הבישול הקונבנציונלי - מככב במטבח הפרסי רק הטוב שבטוב: מויטמינים לרוב, דרך שפעת-טעמים משכרים, ועד למתכונים של דיאטה טבעית.
29/12/2013  |  ראובן לייב  |   כתבות
התערוכה הענקית שלא נודעה כמותה בעולם לראשונה על המלך הורדוס, עומדת להסגר ב 4.1.14. מוזאון ישראל שריגש קרוב לחצי מיליון צופים בתערוכה, נאלץ לאחר הארכה, לסיים את האירוע הכה מרגש ומסחרר שלו. המוצגים יחזרו בחלקם לאתר הרודיון, ויתרם - יהוו את הבסיס למוזאון שיוקם באתר.
29/12/2013  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
הקהילה היהודית בעירק מנתה במחצית השנייה של המאה ה-20 כ-150 אלף נפש. בבגדד, עיר הבירה, חיו כ-80 אלף יהודים והיוו כרבע מאוכלוסיית העיר. הקהילה ניהלה את עסקי המסחר במדינה. יחזקאל ששון היה שר האוצר הראשון, ולאחר מכן גם שר המסחר של עירק העצמאית; את חיי התרבות והמוזיקה הובילו צאלח ודהוד אל כווייתי - ממלחיניה הבולטים של המדינה. ראשיתה של הקהילה החלה עם הגלות הראשונה לבבל בשנת 597 לפני הספירה, כ-10 שנים לפני חורבן בית ראשון (586 לפנה"ס). בין אלפי הגולים הראשונים היו הנביא יחזקאל ואשתו. קברו של הנביא יחזקאל בעיירה אל צ'פל מדרום לבגדד היה אתר קדוש ליהודי עירק. מהקהילה הגדולה הזו נותרו חמשה יהודים עריריים החיים בבגדד. היהודים נסו על נפשם בעקבות הפרעות - "הפרהוד" - של יוני 1941 שנעשו בהשראה נאצית, וההתנכלויות ליהודים שאירעו עם הקמת מדינת ישראל ולאחר מכן במהלך משטרו האכזרי של סדאם חוסיין. היהודים הותירו את נכסיהם, ספריהם הקדושים ומסמכיהם האישיים בבתיהם ובבתי הכנסת שנעזבו.
29/12/2013  |  צבי גבאי  |   כתבות
מאות פצועים ואפילו הרוגים אחדים ידעה כיכר אדם. אף אחד מהם לא העלה אותה לכותרות כמו רמי רביד, השוטר שסכין ננעצה בגבו. הם נפגעו בתאונות דרכים, הוא נדקר בפיגוע חבלני. השוואה מטרידה שמלמדת משהו על סדרי העדיפויות של חיינו. גם ביום שלישי, כפי שקורה פעמיים בשבוע בערך, אירעה בכיכר תאונת דרכים. רביד הוקפץ לטפל בה.
28/12/2013  |  אריאל כהנא  |   כתבות
צ'ק-פוינט צ'ארלי. אין כמעט תייר שפקד את ברלין בשנים האחרונות ולא ביקר במוזאון החומה. שם, במקום שבו עבר קו הגבול בין מזרח גרמניה למערבה, הותנע לפני שנתיים המהלך לשחרור מיכאיל חודורקובסקי. באותו מקום גם הסתיים השבוע, במסיבת עיתונאים רועשת, התהליך החשאי שהביא לשחרור האסיר הפוליטי המפורסם ביותר בעולם.
28/12/2013  |  פזית רבינא  |   כתבות
"איסור הפרסום ילך וייעלם"  /  אורן פרסיקו
טראפיק  /  אורן פרסיקו
פרס ניחומים  /  אורן פרסיקו
"שיחקו להם על האנטישמיות"  /  אורן פרסיקו
בסקאלה הכלכלית  /  אורן פרסיקו
"מה לצבא במעברות?"  /  רפי מן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il