ידיעה שהייתה אמורה להתפרסם בעיתונים או באתרים בתחתית הידיעות הזניחות, זכתה למסיבת עיתונאים, לכיסוי מקיר לקיר, שר אוצר זחוח ומרוצה מעצמו ותילי תילים של טפיחה עצמית על השכם מצד משרד האוצר. הורדה מגוחכת של שקל ומשהו על גביע גבינה לבנה ועוד הורדה מגוחכת על מיכל קטנטן של שמנת מתוקה, מוצר זניח, לא חשוב לבריאות או לתזונת האזרחים.
תגידו: גם מסע ארוך מתחיל בצעד קטן. טעות. המסע הארוך התחיל בעליית מחירים, לפני חמישה ימים, עלו מחירי הנסיעה באוטובוסים וברכבות, נושא שלא זכה למסיבת עיתונאים, והוא חלק מעליות שונות במוצרים שאי-אפשר בלעדיהם.
כבר חדלנו לתמוה איך עליות מחירים עוברות כאן בלי צפצוף מצד האזרחים: קהל כנוע המקבל הכל, רק ראשו מתכופף למטה כל פעם עוד קצת יותר. מאידך-גיסא, אפשר להבין משני עניינים אלה - גבינה לבנה ותחבורה, כי אין לממשלה שום מדיניות. אין קשר בין השרים לבין ראש הממשלה ולא בינם לבין עצמם.
האם הממשלה רוצה לעודד נסיעות בתחבורה ציבורית? האם היא מתכוונת לשפר את התחבורה הציבורית לרמה בינלאומית גבוהה בעשור הקרוב או אולי כתוכנית לעוד שלושים שנה? האם הכל קורה בשליפה, בלי תיאום, בלי הסבר? התשובה היא: כן. כל שר עושה מה שנראה לו מתאים כרגע. שר האוצר, מתאים לו להיות קצת פופוליסט. שר התחבורה, המצוי בקדנציה השנייה, שועט לקראת הקדנציה השלישית, ללא קשר לרמת הישגיו. אנחנו חסרי אונים מול הרשלנות וחוסר התכנון.
הגבינה הלבנה
השר לפיד, יחד עם השר
יאיר שמיר (שר החקלאות), הורידו יחד את מחיר אותה גבינה שהפכה לסמל הגאולה לשנת 2014 בנימוק ש"האוצר לא ייתן יד לעושק הציבור הישראלי". זו הייתה נזיפה לתנובה שלוקחת מחירים מוגזמים ומרוויחה לעצמה מעל ומעבר (החברה אכן הורידה עוד כמה גרושים מכמה מוצרים בתחום החלב, בימים אלה).
האם מוצרי חלב הם הרווחיים ביותר במשק הישראלי? האם רק תנובה עושה כסף ענק ממחירים מוגזמים לצרכן הסופי, או כל יבואן ויצרן עושה את זה בשוק הישראלי היוצר יוקר מחיה בלתי סביר? אם השר לפיד חושב שיש חוסר הוגנות במחירים בישראל, אולי יטיל פיקוח על ענפים נוספים? או אולי גבינה זה קל? ועם השאר צריך להעמיק ולפעול והוא לא "בנוי" לזה?
התחבורה הציבורית
המחירים בתחבורה עלו ב-5% וב-6%. הסיבה להעלאה: עליית המדד ועליית המע"מ. אנחנו משלמים יותר, מתוך אותו כיס מצומק, מתוך משכורות שלא משתנות, ושוב מתכווץ לו אותו שכר של אלה שאין להם מכוניות פרטיות כי אין להם תקציב. אז מה? האוצר והתחבורה שוב דופקים את העניים? עד איזו נקודה אפשר להמשיך לסחוט את הלימון הסחוט?
האם ממשלת ישראל לא מבינה שתחבורה ציבורית היא בעלת תפקיד חשוב להבטחת הניידות של אוכלוסיות חלשות? האם אינם יודעים כי בעולם המתקדם, כולם, הכוונה לכל המעמדות, משתמשים בתחבורה ציבורית כי היא הכי נוחה, הכי יעילה ומדויקת והכי זולה לכולם? האם הממשלה הזו לא חושבת שכדאי להוריד את מחירי התחבורה ולהגדיל בכך את מספר הנוסעים המשתמשים? מתי למשל ייקבע שסטודנטים ותלמידים נוסעים במחירים סמליים ברכבות ובאוטובוסים כמו באירופה?
מה לא עולה שנים?
מה לא עולה כבר שנים: 1. שכר חיילי חובה שמקבלים 300 ומשהו שקל לחודש שמספיק לחייל לכמה מנות פלאפל וכמה נסיעות בחופשה, אולי לכרטיס קולנוע. את כל ההפרש בהוצאות של איש צעיר, שצריך בגדים, נסיעות, בילויים, אוכל בחופשות, ספרים, סרטים... את כל השאר, משלמים ההורים. כולל בגדים מחממים ושמיכות לחיילים בחורף.
2. מענק זיקנה שמקבלים החל מגיל 67. חלק מקבלים 1,670 שקל בממוצע ואחרים 2,000. חלק מזקני ישראל אמורים לחיות מתקציב זה, כיוון שלרבים אין פנסיות או ירושות. ורשימת האזרחים השקופים שלא יכולים לשנות כלום, מתארכת ומתארכת מבלי שנראה את השינוי באופק הרחוק.