|   15:07:40
דלג
  שי פירון  
חבר-כנסת יש עתיד
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

ילדי ישראל ראויים ליותר

דברי שר החינוך במסיבת העיתונאים בה הוכרזה רפורמת "ישראל עולה כיתה" - התוכנית הלאומית ללמידה משמעותית [ז' בשבט תשע"ד, 08.01.2014]
08/01/2014  |   שי פירון   |   נאומים   |   תגובות

למדינת ישראל מערכת חינוך מפוארת, שבבסיסה גננות מורים ומנהלים, שהצעידה חברה צעירה להישגים מרשימים. אולם ילדי ישראל ומדינת ישראל, ראויים ליותר.

חינוך זה הכלי לשינוי המציאות, חינוך הוא המקום בו כולנו מעצבים וצופים פני עתיד.

אני יודע שהורים וילדים שצופים בנו, רואים במערכת החינוך את המפתח לעתיד. חובתנו לעשות הכול כדי שהמערכת תאפשר מתן ביטוי למאוויים ולחלומות של אזרחי המדינה כולה.

מערכת החינוך היא הקטר של מדינת ישראל. מערכת החינוך על כל חלקיה היא מנוע הצמיחה, עמוד השדרה של חברה, והגורם המרכזי להבטחת פריחה תרבותית, וצמיחה כלכלית.

היום אנו יוצאים לדרך חדשה, "ישראל עולה כיתה".

המאה ה - 21 מציבה בפנינו אתגרים שמחייבים שינוי עמוק במבנה, בצורה ובמטרות הלמידה.

1. ה'שליטה' על מקורות הידע הפכה לנחלת ההמונים.
2. למידה המותאמת למאה ה - 21 רואה בפיתוח חשיבה יצירתית, מעמיקה וביקורתית, פיתוח סקרנות, יכולת מיון של הידע וסינתזה שלו, ככלי העבודה המרכזיים של הבוגר.

לצד זה, עלינו להתייחס לדגשים חדשים - ישנים בשדה החינוך:

א. על הלמידה להיות רלוונטית לעולם הלומד
ב. הלומד מבקש חיים של פשר ומשמעות.
ג. בית הספר בכלל וחווית הלמידה בפרט אמורים להשפיע על אורחות חייו של הבוגר ומניעים אותו ללקיחת אחריות, לפעולה אקטיבית ולשינוי החברה.

כל אלה מובילים לשינוי במעמד המורה, התלמיד והדיאלוג שבניהם.

במידה רבה בית הספר במתכונתו הנוכחית לא מכין את התלמיד לעולם החדש. מדוע?

1. הלמידה מתמקדת בעיקר בשינון.
2. היא מתמקדת בסגנון מדידה שבוחן את הידע ולא כישורים ומיומנויות.
3. מבנה הלימודים לא מותיר מקום ראוי לשיח משמעותי בין מורה לתלמיד.
4. לא עוסקים מספיק בחינוך לערכים ובמחויבות קהילתית.

כתוצאה מכך:

א. תפיסת הלמידה הנוכחית מונעת מחלק מהתלמידים לממש את עצמם, להביא לידי ביטוי את ייחודיותם.
ב. תפיסת הלמידה הנוכחית מעכבת את ישראל מלהתקדם בדירוג העולמי ומציבה את תלמידי ישראל במקומות נמוכים.
ג. התוצאות מאכזבות מפני שהן משפיעות גם על רמת והיקף התלמידים המצטיינים!!! פגיעה במצוינות מסכנת את מעמדה וחוסנה של ישראל בעולם תחרותי וגלובלי.
ד. חל שינוי במעמד המורה כגיבור תרבות השותף לעיצוב הזהות בישראל.
ה. מערכת החינוך הנוכחית מגדילה פערים ומנציחה את מעמדם המוחלש של מגזרים וקהילות שלא זכו להגיע לקדמת הבמה.

המסקנה: ישראל עולה כיתה עוברים ללמידה משמעותית.

אנו עולים כיתה מפני שילדי ישראל קוראים לשינוי ולהתאמה.

ישראל עולה כיתה. זה מה שעשו מערכות חינוך מצליחות בעולם.

זה תהליך תרבותי, פדגוגי וארגוני ארוך טווח. שינויים עמוקים לא יכולים להיעשות באבחת חרב, בכוחנות.

אנו נשתדל להבטיח את רציפותה של התוכנית באמצעות עוגנים רבים.

אנחנו לוקחים אחריות. בעיקר מפני שמשנות ה - 70 וועדות מקצועיות וציבוריות רבות הצביעו על הכיוון. החלטנו לאזור אומץ, לצעוד צעד קדימה, מפני שזו השעה. אנחנו מאמינים. מאמינים במנהלים, מאמינים במורים ומאמינים בתלמידים. אנחנו מאמינים במערכת, בבשלות שלה לקדם שינוי. אנחנו יודעים כי צברנו ניסיון בארץ ובעולם. חשוב שתדעו שאנחנו זהירים, בוחנים, לומדים ומתייעצים. אנחנו יודעים לשלב בין חזון למעש תוך תמהיל נכון בין ביטחון לחשש, בין נחישות לזהירות, בין עמדה בהירה לענווה והקשבה.

אני מבקש להציג בתמצית את עקרונות השינוי:

1. אמון, העצמת המורים, המנהלים והקהילות. הרחבה של הניהול העצמי לכלל בתי הספר בישראל.
2. קיום רצף פדגוגי מהגן ועד אקדמיה.
3. שינוי בתרבות המדידה ולביטויה תוך התייחסות למגוון רחב של אינטליגנציות.
4. מדידה שלא משתלטת על הלמידה, מדידה שלא משדרת חוסר אמון. מדידה שמעצימה את בית הספר והמורים.
5. התאמת טכנולוגית החינוך למאה ה -21.
6. חינוך, חינוך, חינוך

נפנה יותר זמן ונאפשר ליווי אישי ושיח מעמיק בין מורה לתלמיד. למידה משמעותית הופכת את המורה למחנך משמעותי המהווה גורם מרכזי בגיבוש ועיצוב הזהות.

בתי הספר יעמיקו את העיסוק בחינוך למידות מתוקנות ובחינוך לערכים.

מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה להתחמק מעיסוק בשאלות של זהות ושורשים. צריך להפסיק לפחד מלדבר על חינוך וערכים. חברה דמוקרטית ופלורליסטית שיש בה כבוד לריבוי דעות מחויבת לשיח ערכי.

7. מצוינות, מצוינות, מצוינות.

למידה משמעותית נועדה לפתח מצוינות. לסייע לכל צעיר לגלות את תחומי החוזק שלו, לאפשר לו למצות את יכולותיו. מטרת התוכנית היא לא להקל כי אם לאתגר את התלמיד. היא מאפשרת לו להתמקד, להצטיין, לגלות תחומי עניין, לפתח סקרנות.

מצוינות היא ערך, מצוינות היא צורך. לצערי פגענו בקדושת המצוינות. מצוינות הפכה לציון, היא נשענת על מדידה אחידה במקום על יזמות, חשיבה פורצת דרך וביטוי אישי של הלומד.

מצוינות היא עוד כלי לחיים של משמעות.

השינוי לא יתרחש בלי שינוי במבנה ובכמות בחינות הבגרות.
בחינות הבגרות הן 'הסמן התרבותי' של הלמידה בישראל. מדינה שיש בה כיום כ - 430 טפסים, מדינה המשקיעה כ - 340 מיליון שקל במימון האופרציה של בחינות הבגרות, מדינה הגורסת בכל שנה טפסים בשווי של כ - 10 מש"ח הופכת את המדידה לאלוהי הלמידה. מדידה חשובה, אבל שהיא בשירות הלמידה. מדידה חשובה כדי לקבל תמונת מצב נכונה של המערכת, תמונה שמסייעת לאיתור מוקדי חולשה ואזורים של חוזקה. אבל גם למדידה יש מידה, ויש להתאים אותה למקום ולזמן.

מלכתחילה חשבתי שיש לצמצם את הבחינות בצורה דראסטית כבר עתה. בחינות הבגרות הפכו במידה רבה "לעגל הזהב" של מערכת החינוך. הן מכוונות את תכני, תורת ואופן הלמידה. הן יוצרות למידה לא מעמיקה, מפתחות תרבות של תקצירים, תרבות של מיקודים, ושאר מושגים שצמחו, כדי לשרת את חזון "אחוז הזכאים". צמצום מספר הבחינות ימקד את הלמידה, יגדיל את המצוינות ויאפשר למידה בית ספרית שיש בה ביטוי נרחב לרב תרבותיות ולמיצוי של כישורים אישיים.

אנו זקוקים לתקופת הערכות כדי להתאים את תכני הלימוד וכדי להכשיר את המורים להערכה חלופית מגוונת ומקיפה.

כיוון שנערכנו למהלך ארוך טווח ומשמעותי בחרתי לפעול בשתי פעימות. הפעימה הראשונה, תסמן את החזון, תתווה דרך, תעורר את השיח, תצמצם את מועדי הבחינות, באופן ניכר את מספר הבחינות לתלמיד, תחייב בעשיה קהילתית לכל אורך התיכון. היא מתחילה עכשיו. היא תורגש בכל מערכת החינוך, בכל שלבי הגיל כבר בשנת הלימודים הקרובה. יחד, מתחילים לשנות כיוון, לחולל תרבות חדשה.

בפעימה השנייה, נמשיך לצמצם את היקף הבחינות תוך ניהול שיח משותף עם כל השותפים במהלך מתוך מהלך של הסכמה, נרחיב את ביטוי ההערכה החלופית, ועוד.

נעודד מצוינות מפני שנביא שינוי בתנאי הקבלה להשכלה הגבוהה. בהסכמה עם וועד ראשי האוניברסיטאות החלטנו שמעתה כל תלמיד יזדקק או לתעודת בגרות או לבחינה פסיכומטרית כדי להתקבל להשכלה הגבוהה. וועדה משותפת תמשיך לדון בפרטים, בהתאמה בין התעודה לפקולטות השונות. בוגרי התוכנית החדשה שישקיעו, שיצטיינו בלימודיהם בתיכון, יוכלו להצטרף להשכלה הגבוהה ללא תחנה נוספת. זה יחייב אותנו להקפיד יותר על רמת הבחינות ואיכותן, על שמירה על טוהר הבחינות וכולנו שמחים על כך, כמהים לכך.

תוכנית "ישראל עולה כיתה - עוברים ללמידה משמעותית" גובשה בעזרת מאות שותפים. זו שותפות רחבה הכוללת את ראשי ההשכלה הגבוהה, מומחי חינוך, מנהלים ומורים. נפגשנו עם מומחים ואנשי שטח, סיירנו בבתי ספר, התעמקנו בדוחות מהארץ והעולם.

שיתוף ומעגלי שיח הם האסטרטגיה של התוכנית. שיח חינוכי מעצים ואמון במנהיגי חינוך, הם ביטוי עמוק לשינוי חברתי כולל עליו אנחנו מדברים.

רק תתבוננו על היושבים כאן: נציגי ההשכלה הגבוהה, השלטון המקומי, ארגוני המורים, מנהלים, נציגים של הרשתות הורים וכמובן התלמידים. זו השפה התרבותית באמצעותה אני מבקש לעלות כיתה.

זהו עוד שלב בתוכנית מקיפה וכוללת לצמיחת החינוך בישראל. יחד, נמשיך להוביל להעמקת איכות החינוך בישראל, לחיזוק החינוך הציבורי ולצמצום פערים ושוויון הזדמנויות לכל תלמיד בישראל.

הורים ותלמידים יקרים,

התוכנית הזו נועדה בשבילכם. היא נועדה להרחיב את הידע שלכם, לעורר בכם השראה ולדרוש מכם לעשות הכל כדי שמדינת ישראל תהפוך לחברת המופת עליה כולנו חולמים.

תודות... לא ניתן להגיע לכך ללא שותפים רבים, היא מכריחה שותפות רבה ביני לבין שר האוצר יאיר לפיד. תודה לכל אנשי משרד החינוך על העבודה וההשקעה הגדולה, יש כאן ממש 9 ירחי לידה. יש כאן תינוק שצריכים לגדל. יש לנו עוד ליללות ללא שינה ומשברים חינוכיים. להודות ליו"ר ועדת החינוך של הכנסת, עמרם מצנע על השותפות, לידידי יוג'ין קנדל.

אני נרגש מפני שרגע זה מקפל לתוכו למעלה מעשרים שנות הוראה, שבע עשרה שנות ניהול בתי ספר ופעילות חינוכית ציבורית ענפה. הגעתי לתפקידי מהכיתה, מחדר המנהל ולפיכך אני מבקש לסיים את דברי בפניה לשותפי לדרך.

אני מבקש לפנות לציבור המחנכים בישראל. אתם ורק אתם המפתח לשינוי. אתם, שעוסקים במסירות רבה לכל אורך השנה במלאכת הקודש, יכולים להוביל את ישראל לדרך החדשה. יש בכם רבים הבקיאים ברזי הלמידה המשמעותית. אחרים, נוהגים באמון ונוטלים אחריות. אבל הגיע העת שהמדינה תעלה כיתה. שהחברה, בכללותה תשלב ישן וחדש. תשוחח חינוך, תנשום ערכים, תחלום מצוינות ותבטיח לכולנו עתיד ראוי.

תאריך:  08/01/2014   |   עודכן:  09/01/2014
שי פירון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ילדי ישראל ראויים ליותר
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ABE66
8/01/14 21:15
2
זאב לבן
9/01/14 02:06
3
מרק בריל
9/01/14 02:27
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שנה חלפה מאז שעזבת אותנו. שנה שבה כל מי שהכיר אותך המשיך בחייו, אך מועקה גדולה ליוותה אותו. חלל עמוק שנפער, געגועים אין קץ, צער גדול שאינו מרפה. תחושת החמצה, אמנון, כי למרות שחיית חיים מלאים ותרומתך למדינת ישראל היא ללא שיעור, יכולת להיות איתנו כאן עוד שנים רבות, ולהמשיך להעניק מחוכמתך, מניסיונך, מהתבונה והשקט שאפיינו אותך כל כך.
19/12/2013  |  משה (בוגי) יעלון  |   נאומים
40 שנה לפטירתו של דוד בן-גוריון, ומצאנו לנכון גם כאן, במכון [מכון ז'בוטינסקי] הנושא את שמו של יריבו הפוליטי הגדול, לציין תאריך זה בערב עיון המוקדש כל כולו לזכרו של מי שראש-בית"ר כינה: "איש התגרות הגדול" - בן-גוריון והרביזיוניזם.
18/12/2013  |  יוסי אחימאיר  |   נאומים
לאשתי יש פרקינסון. בכל בוקר היא מתעוררת. במאמץ אדיר מאכילה את הילדים. עושה הרבה חסד עם השכנים ועם הסביבה. מעודדת אנשים. כל יום בשביל אשתי הוא ניצחון אדיר. ניצחון אדיר של החיים בתנאים כמעט בלתי אפשריים.
11/12/2013  |  משה פייגלין  |   נאומים
דוביק היקר,
24/11/2013  |  שי פירון  |   נאומים
"בפתח הדברים, ברצוני להתייחס לאירועים, אותם חווינו במהלך השבועות האחרונים, שהחמור בהם היה עת פוצץ רכבו של פרקליט מפרקליטות מחוז ת"א.
21/11/2013  |  יוחנן דנינו  |   נאומים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il