|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

תמונת מצב: פיגועי התאבדות ב-2013 בעולם

בשנת 2013 נאלצו אזרחי 18 מדינות ברחבי העולם לספוג את התוצאות הקטלניות של טרור המתאבדים בשנה זו בוצעו כ-291 פיגועי התאבדות, אשר גרמו למותם של כ-3,100 בני אדם מאז ראשיתם בשנות השמונים הגיע חלקם של ארגונים אלו ליותר מ-85 אחוזים מכלל פיגועי ההתאבדות ברחבי העולם ובשנת 2013 – לכמעט 95% מהם
15/01/2014  |     |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
טרור יציב [צילום: AP]

   רשימות קודמות
  מזימות במדרון אחורי

מאז החלו פיגועי ההתאבדות בעידן המודרני - בראשית שנות השמונים של המאה ה-20, בידי ארגון חיזבאללה הלבנוני ועד תחילת המילניום הנוכחי, בוצעו כ-200 פיגועי התאבדות ברחבי העולם. קפיצת מדרגה דרמתית בהיקף טרור המתאבדים העולמי החלה מראשית שנות האלפיים; מאז החלו ועד עתה בוצעו בסך הכול כ-3500 פיגועי התאבדות. ההד לו זכתה מתקפת ה-11 בספטמבר 2001 הביאה לגידול ניכר בחלקם של ארגוני טרור המזוהים עם אל-קאעדה והג'האד העולמי בתכנון והוצאה לפועל של פיגועי התאבדות. מאז ראשיתם בשנות השמונים הגיע חלקם של ארגונים אלו ליותר מ-85 אחוזים מכלל פיגועי ההתאבדות ברחבי העולם ובשנת 2013 - לכמעט 95% מהם. על-אף היחס הנמוך של פיגועי ההתאבדות לעומת דפוסי הפעולה האחרים בהם משתמשים ארגוני טרור, הם זוכים לתהודה ציבורית גבוהה בשל היותם קטלניים יותר ובעלי השפעה מוראלית רבה.

בשנת 2013 נאלצו אזרחי 18 מדינות ברחבי העולם לספוג את התוצאות הקטלניות של טרור המתאבדים. בשנה זו בוצעו כ-291 פיגועי התאבדות, אשר גרמו למותם של כ-3,100 בני אדם. נתון זה מצביע על עלייה של כ-25% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (230).

ניתן להצביע על כמה מאפיינים בולטים: גידול משמעותי במספר הפיגועים במדינות המזרח התיכון ובראשן - עירק; מספר גבוה של פיגועי התאבדות באפגניסטן ובפקיסטן, אשר סובלות מזה כעשור מרמת פיגועים גבוהה; המשך פיגועי התאבדות במרכז אפריקה; מגמת ירידה במעורבות נשים בטרור המתאבדים. בנוסף, בחינת פיגועי ההתאבדות בזירות השונות מעידה, כי בניגוד לטענה השגורה, לפיה פיגועי התאבדות מתבצעים לרוב במדינות כבושות, ובעיקר כנגד הכוח הכובש, רק 32% מהפיגועים בוצעו במדינות אשר על אדמתן קיימת נוכחות של צבא זר. מרבית הפיגועים בוצעו נגד מקומיים כחלק ממערכה פנים מדינתית, בייחוד במדינות בהן מידת הלגיטימיות למשטר נמוכה.

חוסר היציבות הפוליטי במזרח התיכון, בשל אירועי האביב הערבי, הביא לגידול משמעותי בפיגועי ההתאבדות כפי שיתואר להלן.

בשנת 2013 בוצעו במזרח התיכון 148 פיגועי התאבדות, המהווים כ-50% מכלל הפיגועים בעולם. המגמה הבולטת ביותר באזור זה השנה, היא הגידול בכמות הפיגועים שנרשמה בעירק. אלה מהווים שליש מכלל פיגועי ההתאבדות בעולם, ועומדים על 98 פיגועים, עלייה של 280% לעומת השנה הקודמת (35). עירק, שהחלה לסבול מפיגועי התאבדות רק לאחר כניסת הכוחות המערביים לתחומה בשנת 2003, ספגה עד כה כ-1,500 פיגועים, מרביתם כתוצאה ממתחים דתיים ואתניים. קרוב למחצית מפיגועי ההתאבדות במדינה כוונו כנגד אוכלוסייה אזרחית (45%), בעיקר במסעדות, שווקים ומסגדים, וכן פגיעה במתכנסים בלוויות ובאוהלי אבלים, ואילו השאר כוונו נגד כוחות הביטחון והמשטרה (48%). ניתן להבחין, כי חלק ניכר מהתקפות המתאבדים, שכוונו נגד האוכלוסייה האזרחית בוצעו באזורים בהם האוכלוסייה שיעית היא הדומיננטית, ואילו הפיגועים שבוצעו נגד המטרות הצבאיות והממשלתיות אירעו בעיקר באזורים בהן האוכלוסייה הדומיננטית היא זו הסונית.

700 פיגועי התאבדות

מלבד מתיחות דתית ואתנית, ניתן להצביע על גורמים נוספים להסלמה במספר הפיגועים בעירק: החלל המודיעיני והמבצעי שהותירו אחריהם הכוחות האמריקנים החליש את יכולות המודיעין והסיכול של כוחות הביטחון; נוכחות מוגברת של גורמי ג'האד עולמי באזור לאור מלחמת האזרחים בסוריה הגדילה את מאגר המתנדבים לביצוע פיגועי התאבדות בעירק; התנהלות מושחתת של הממשל, הנתון בידי הרוב השיעי, ואפלייתם הבוטה של בני המיעוט הסוני קוממו רבים מהם נגדו, ובשל כך נמנעו מלסייע לכוחות הביטחון העירקיים לפעול כנגד ארגוני הטרור הסונים. יודגש, כי מאחורי מרבית פיגועי ההתאבדות עומד ארגון המדינה האיסלאמית בעירק (ISI) שהכריז השנה על הרחבת מסגרת פעילותו מעירק גם לעבר סוריה ובהתאם שינה את שמו ל"מדינה האיסלאמית בעירק ובאל שאם" ISIS Islamic State in Iraq and al-Sham)). הלחימה הפנימית בעירק נקשרה באופן בולט עם מלחמת האזרחים בסוריה. ב-2013 בוצעו בסוריה כ-27 פיגועי התאבדות,1 בהם נהרגו כ-400 אנשים. כמו בעירק השכנה, גם מלחמת האזרחים במדינה זו מאופיינת במתיחות עדתית אתנית, ובמוקדה השסע הסוני-שיעי והמאבק בין כוחות חילוניים-לאומיים לכוחות איסלאמיסטיים-זרים. להחרפת העימות תרמה התייצבותם של אירן וחיזבאללה הלבנוני לצדו של משטר אסד. האחראים המרכזיים לטרור המתאבדים שבוצע השנה בסוריה הם ג'בהת אל-נוצרה, וה-ISIS המקורבים לאל-קאעדה. בשלהי 2013 גלש טרור המתאבדים גם ללבנון. מדינה זו שבה החל טרור המתאבדים המודרני ובמשך שנים נהנתה מהעדרו, ספגה במהלך 2013 שלושה פיגועי התאבדות, הבולט שבהם בוצע בשגרירות האירנית. על-פי הודעת מבצעיהם, פיגועים אלה נועדו להרתיע את חיזבאללה, ששלח מאות מפעיליו, באישור פטרוניתו אירן, להילחם בסוריה לצד אסד.

בדומה לסוריה ולבנון, הביא חוסר היציבות השלטונית המתמשכת במצרים להתגברות פעילות הטרור במדינה, בעיקר לאחר הדחת הנשיא מחמד מורסי מהשלטון בידי הצבא. הדבר הוביל להתגברות פעילות ארגוני הטרור במצרים, במיוחד בחצי האי סיני (שם בוצעו ארבעה פיגועי התאבדות מתוך שישה). בתימן, הסובלת גם היא מחוסר יציבות שלטונית מתמשכת, בוצעו השנה 10 פיגועי התאבדות, ירידה של למעלה ממחצית לעומת אשתקד. בלוב ובתוניסיה, בהן שוררת אי יציבות שלטונית חמורה, בוצע פיגוע התאבדות בודד.

בצד ההסלמה במזרח התיכון, המשיכו אפגניסטן ופקיסטן להימנות, גם ב-2013, על המדינות הסובלות ביותר בעולם מפיגועי התאבדות. בשנה זו בוצעו באפגניסטן 65 פיגועים ובפקיסטן - 35, בדומה לשנה הקודמת. בהקשר זה יוזכר, כי מאז תחילת שנות האלפיים בוצעו באפגניסטן כ-700 פיגועי התאבדות, ובפקיסטן כ-450. האלימות בשתי המדינות מושפעת בין השאר, מהנסיגה הצפויה של כוחות המערב מאפגניסטן ב-2014. באפגניסטן שינה הטאליבאן את מוקד יעדי התקיפה שלו מיעדים אזרחיים ליעדים צבאיים ומשטרתיים מקומיים (32% מהפיגועים), ובגורמי ממשל אשר נחשבים בעיניו למשתפי פעולה (27%). הארגון גם המשיך לתקוף את הכוחות הזרים במדינה (35%). ארגוני הטרור בפקיסטן אינם בוחלים בפגיעה באוכלוסייה אזרחית (31%), לצד פגיעה במטרות ביטחונית (34%) וממשלתיות (25%).

רמת טרור המתאבדים באפריקה שמרה על יציבות יחסית לשנה הקודמת כאשר במהלך 2013 בוצעו במדינות היבשת 34 פיגועים, אחד יותר מ-2012. ארגון הטרור הבולט בסומליה הינו אל-שבאב, שפועל תדיר כנגד בכירי ממשל וכוחות צבא זרים השוהים במדינה, וביצע 14 פיגועי התאבדות. במאלי, אשר אליה נכנסו במהלך השנה האחרונה כוחות צרפתיים כדי לסייע לצבאות האיחוד האפריקני במטרה לבלום את השתלטות גורמי הג'האד העולמי על המדינה, בוצעו השנה 15 פיגועי התאבדות, ברובם על-ידי הארגון MOJWA (Movement for Oneness and Jihad in West Africa). בניגריה, בה דומיננטי הארגון בוקו חראם, בוצעו 3 פיגועים, ירידה משמעותית ממספר פיגועי ההתאבדות שבוצעו במדינה זו אשתקד (21).

לסיכום, ניתן לומר, כי הגידול במספר פיגועי ההתאבדות בעולם ב-2013 נבע מחוסר היציבות במדינות המזרח התיכון ובעיקר מההסלמה במלחמות האזרחים בעירק ובסוריה, כאשר האחרון הפך מעימות מקומי לעימות אזורי. לאור חוסר היציבות הפוליטית הגובר במדינות המזרח התיכון, נראה, כי טרור המתאבדים צפוי להימשך, ואף להסלים משום היותו אמצעי יעיל העומד לרשות הצדדים הניצים. עבור ישראל יש בהסלמה זו ובמיוחד הגברת טרור המתאבדים משום קריאת אזהרה להגברת הערנות הביטחונית, מחשש, כי חלק מהגורמים המעורבים בסכסוכים המתנהלים לאורך גבולותיה, ינסה לייצאו לשטחה. הדבר אף עלול לעודד גורמי אופוזיציה פלשתינים לנסות ולהפעיל מחדש את דפוס הפעולה הקטלני הזה נגד אזרחי וחיילי ישראל.

ישנם דיווחים בתקשורת על מספרים גבוהים יותר של מתאבדים בכלל ובסוריה בפרט אך ללא תאור מפורט של מיקומם ושל היקף הנפגעים. שעל כן הכללנו בדוח זה רק פיגועים שניתן היה לאמת את פרטיהם.

ברצוננו להודות לאריאל לוין, מתמחה בתוכנית למחקר טרור ולוחמה בעצימות נמוכה, השותף לאיסוף הנתונים על טרור המתאבדים העולמי, על תרומתו לפרסום נייר זה.
יותם רוזנר הוא מתמחה בתוכנית מחקר הטרור והמלחמה בעצימות נמוכה, עינב יוגב היא מנהלת פרויקטים ועוזרת מחקר במכון, יורם שוייצר הוא ראש התוכנית למחקר טרור והמלחמה בעצימות נמוכה במכון.

תאריך:  15/01/2014   |   עודכן:  15/01/2014
יותם רוזנר, עינב יוגב, יורם שווייצר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תמונת מצב: פיגועי התאבדות ב-2013 בעולם
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אבא
15/01/14 14:20
2
אהוד פרלסמן
16/01/14 12:01
3
שוגרדדי
16/01/14 13:22
 
חגא
17/01/14 12:33
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חג ט"ו בשבט מתקרב, סלסילות הפירות היבשים נמצאות כבר בהכנה וכולם מכינים את החיך למתיקות האולטימטיבית. כדי שנהנה כפליים, גם מהטעם וגם מההשפעה החיובית של הפירות היבשים על גופנו, להלן הסבר על איכויות הפירות היבשים וכיצד מסייע כל פרי למערכות הגוף.
15/01/2014  |  ד"ר יוסף דיין  |   כתבות
כמעט מדי יום צצה, אומנם, בארץ שלנו מסעדה חדשה, אלא שמספרן של אותן מסעדות השורדות מעל לעשור הוא, מן הסתם, בטל בשישים. במציאות הישראלית נחשבת, לכן, שרידות ארוכה שכזו, ללא צל של ספק, להצלחה קולינרית שאין לזלזל בה.
15/01/2014  |  ראובן לייב  |   כתבות
על פניו זה נראה כמו עוד תרגיל מפותל של גנרל ערמומי ופוליטיקאי מתוחכם שדאג תמיד לאופן שבו ייזכר בהיסטוריה: רגע לפני שנטמן באדמה הוא מצליח לעצב את הדרך שבה תיחקק דמותו בזיכרון הציבורי. אבל אריק שרון, שנמצא בשמונה השנים האחרונות ב"רמת הכרה מינימלית", כלשון הרופאים, לא היה יכול הפעם ליטול את היוזמה לידיו. גם "צוות החווה", שסייע לו לנווט במרחב הציבורי בשנותיו כראש הממשלה, לא מילא כאן תפקיד מרכזי.
15/01/2014  |  רפי מן  |   כתבות
יום לאחר שגופתו של אריאל שרון נטמנה באדמה, ניתן לאתר בכל העיתונים, ולא רק בהארץ, גם מופעי ביקורת על האיש ומעשיו.
14/01/2014  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
תל אביבים רבים זוכרים את העידן היווני בישראל שהפך את האוכל היווני והמוזיקה היוונית לזרקור תרבותי בשנות השישים של המאה הקודמת. בתל אביב נפתחו אז, במקביל, שתי מסעדות שהיו שנים רבות המסעדות בהא הידיעה, של בלייני העיר: "אקרופוליס" ו"אולימפיה". זה היה עולם של מטעמי חצילים, מאפי גבינות, בשרים על האש וקינוח בשם בווריה (שלא היה קרוב אפילו לאוכל יווני).
14/01/2014  |  שולמית קיסרי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il