|   15:07:40
דלג
  מנחם רהט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

אכזר וגאון המלך שרון

מורשת שרון: גם 'אריק מלך ישראל', גם 'אכזר מכל, המלך'
15/01/2014  |   מנחם רהט   |   כתבות   |   אריאל שרון 2014-1928   |   תגובות
הצלחות לצד חרפות. אריאל שרון [צילום: פלאש 90]

מיליארדי מילים ומליצות נבובות, נשפכו לתיאור דמותו רבת המהפכים, הניגודים והסתירות, של אריאל שרון. אבל אם נזקק לתוך קליפת אגוז את סיפורו, ניתן לסכם את 'מורשת שרון' במילותיהם של ז'בוטינסקי שטבע את הצירוף 'גאון ונדיב ואכזר'; ושל המחזאי נסים אלוני: 'אכזר מכל - המלך'.

אין ספק ש'אריק מלך ישראל' היה גאון. בלעדי גאונותו הצבאית והביצועית, שבאה לידי ביטוי מאז קרבות 1948, ספק אם המדינה הייתה מגיעה לאן שהגיעה. טביעת אצבעותיו ניכרת בכל אתר ואתר. אלא שלמרבה הצער נלוו לא פעם לגאונותו הנדיבה (כולל גאונות יחצ"נית, מתוך ראייה היסטורית), גם מהלכים אכזריים, לא אנושיים ואנטי מוסריים, בלתי נתפסים בזוועתיותם.

הישגיו הגדולים לא יימנו מרוב: גאוניות טקטית בשדות הקרב; מחיקת המונח 'בלתי אפשרי' מן הלקסיקון; הקמת יחידה 101 שביצעה עם הצנחנים פעולות תגמול אמיצות בעומק שטח האויב תחת העיקרון: 'לא חוזרים עד שמבצעים', מהלך שהרים את המורל הירוד עד עפר בצה"ל ובעם כולו; תרומתו הכבירה לניצחון המזהיר של ששת הימים, בהבקעת המערך המצרי בסיני; הצלת עם ישראל מחורבן בית שלישי במלחמת יוה"כ; שני המבצעים הגדולים המוצלחים למיגור הטרור - בעזה (בתחילת שנות ה-70) ו'חומת מגן' ביו"ש (אחר הפיגוע במלון פארק 2002), שמפירותיו אנו נהנים עד היום; בולדוזריות שהקימה כמאה יישובים חדשים בכל רחבי הארץ והסדירה פתרונות דיור סבירים לעלייה הגדולה מבריה"מ; הירתמות לגיור עולים שיהדותם הוטלה בספק; התנגדותו העיקשת (בניגוד לראשי ממשלה אחרים) אפילו לחשוב על מסירת הגולן לסורים וסירובו לראות בערפאת בן-שיח; מחוברותו החושנית לאדמת הארץ; היכולת להידבר עם כל אדם בגובה העיניים ואפילו בנימוס רב.

אבל לצידם היו התנהגויות נבזיות. למשל, התעמרותו בהיותו בן 19 במסגרת ה'סזון הקטן' בלוחמי אצ"ל ולח"י, בגידתו בציבור שהצביע למען 'דין נצרים כדין תל אביב' והזמנת דוח ששון הנודע לשמצה כדי לקעקע את מעמד ההתנחלויות שהוא עצמו בנה, בעיטתו בתוצאות משאל מתפקדי הליכוד, הקמת מפלגת הכלנתריסטים קדימה המסואבת רק כדי לרסק את הימין, ועוד.

הטעה בזדון

לא לפי כללי המשחק
לא ששרון לא כיבד את החוק ואת המשמעת הצבאית. חס וחלילה. הוא מאוד כיבד את כללי המשחק בצבא ובאזרחות, אבל חשב שהם מיועדים לאחרים, לא לו עצמו

לא תמיד התיישר האיש עם שלטון החוק, עם כללי המשחק הדמוקרטיים. כבר 'הזקן' בן-גוריון הבחין בחוסר יכולתו להיצמד אל האמת. שבעה רמטכ"לים מאמצע שנות ה-50 עד תחילת שנות ה-80, הסתייגו ממנו: משה דיין, חיים לסקוב, צבי צור (שניהם הקפיאו קידומו בטענה שאינו מוכן להקשיב לפקודות), חיים בר-לב, דוד אלעזר, מוטה גור ורפול (רק הרמטכ"ל יצחק רבין אינו ברשימה זו, בזכות חבירת שרון אליו במלחמתו נגד דיין).

לא ששרון לא כיבד את החוק ואת המשמעת הצבאית. חס וחלילה. הוא מאוד כיבד את כללי המשחק בצבא ובאזרחות, אבל חשב שהם מיועדים לאחרים, לא לו עצמו. ואם נודה על האמת, לפעמים זה הצליח לו. כשאלוף שרון דרש מהרמטכ"ל ערב מלחמת ששת הימים "לנעול בחדר סגור" את מליאת הממשלה והמליץ לרמטכ"ל ללכת לרדיו ולהכריז על גיוס מילואים, זה הצליח: הממשלה התעשתה, ושרון יצא לנהל את קרב השמדת השריון המצרי בסיני. וזה הצליח לו גם במלחמת יום הכיפורים, כשהחליט בניגוד לפקודות, לחצות את התעלה, ולהפוך את הניצחון המצרי לכניעה מצרית. שרון עצמו זכה אז, ובצדק, לתהילת עולם, כמי שהציל את עם ישראל מחורבן בית שלישי.

גם בחייו האזרחיים היו מקרים של התעלמות מן החוק, וגם כאן זה עבד לפעמים לטובה. כך היה כשקרא למתנחלים לתפוס ולאייש כל גבעה, וכך היה כשיזם מהלכים מהירים להסדרת דיור מהיר לעולים. הזלזול בחוק התבטא לעיתים אפילו בזוטות. למשל כשיזם את קבורת רעייתו לילי ז"ל בתוך שמורת טבע, בניגוד לחוק, וכשהזמין קבר לעצמו בשמורה.

רמיסת החוק
אבי בטלהיים [צילום: מן הטלוויזיה]

הדורסנות והכוחנות, התעלמות מעקרונות הדמוקרטיה ורמיסת שלטון החוק, הגיעו לשיאם פעמיים.

פעם אחת הוא ציפצף על יסוד בסיסי בדמוקרטיה, המחייב כפיפות מוחלטת של הצבא לדרג האזרחי, היינו הממשלה. זה היה במלחמת שלום הגליל (1982), שהתפתחה ביוזמתו למלחמת לבנון הראשונה, והייתה עקובה מדם: 670 קרבנות בלחימה, ועוד 546 חללים עד הנסיגה לקו הסגול בשנת 2000. באותם ימים הוכיח שרון שיש אמת בכל כל המגרעות שתלו בו: סרבן מרות סדרתי, מפקד שמתקשה להתיישר עם כל האמת, קצין בכיר המסכן את עצם קיומם של הדמוקרטיה ושלטון החוק, בשל התנהלות כוחנית חצופה, ובניגוד מוחלט להנחיות הממשלה.

הדברים נחשפו לראשונה בתחקיר מקיף וחודרני, שערכו בכירי מעריב אברהם תירוש ואבי בטלהיים, לפני 31 שנה. ממצאים לא יאומנו אלה, ראו אור במוסף מיוחד של 48 עמודים, שצורף למעריב ביוני 1983, במלאת שנה למלחמה, ומהם עלה כי שר הביטחון שרון, הטעה בזדון את הממשלה וראשה מנחם בגין, וכפה עליהם מלחמה שלא רצו בה.

תירוש ובטלהיים: "נוצר מצב פרדוקסלי: הממשלה עסקה בדיון ובאישור מהלכים טקטיים כאשר בעצם אין לה כלים והכשרה לשקול לגביהם, והיא ניזונה מהמידע שמציגים מבקשי האישור. מהלכים גדולים, שדרשו החלטות מדיניות עקרוניות, לא הובאו לאישורה: כיבוש מזרח ביירות, תפיסת כביש ביירות-דמשק, הכניסה לדרום מערב ביירות ועוד. בגלל חוסר ההבנה הצבאית של השרים, להוציא תא"ל (בדימוס) מרדכי ציפורי, ובשל היתרון שיש תמיד במצבים כאלה לגורם הצבאי על פני הגורם האזרחי, הצליחו מנהלי המלחמה (שר הביטחון שרון והרמטכ"ל רפול) להעביר, לעיתים בדרכים מחוכמות, החלטות שונות בממשלה, וכשהשרים התעוררו כבר היה מאוחר מדי. במקרים אחרים בוצעו מהלכים בשטח לפני אישורם בדיעבד בממשלה וזו הועמדה בפני עובדה מוגמרת, גם אם תמיד היה הסבר ותירוץ למהלך כזה (הגנה על החיילים, שיפור עמדות וכד'). מלחמת של"ג הייתה מלחמה שמאושרת ע"י הדרג המדיני פרוסות-פרוסות, לעיתים בדיעבד, ותמיד תוך פקפוקים וחשדות מצד שרים, כלפי שר הביטחון והרמטכ"ל. זו הייתה בעיקר מלחמה שבסופו של דבר הגיעה למה שלא התכוונו אליה רוב אלה שהרימו יד בעד היציאה אליה".

זוהי כמובן רק תמצית הדברים, שכולם מגובים בעדויות בלעדיות שגבו מחברי הדוח מפי שרי הממשלה, ובציטוטים בלעדיים מתוך פרוטוקולים חסויים של ישיבות הממשלה. החוברת שחוללה בשעתה סערה ציבורית אדירה, תהווה עוד שנים מקור חשוב לחקר מלחמת לבנון הראשונה, בשל הצלחתה לרדת לפרטי פרטים ברזולוציה דקה מן הדקה. כותביה, תירוש ובטלהיים ועורכם יעקב ארז, זכו ובצדק בפרס סוקולוב.

הנה מעט פנינים מתוכה: "השר ברמן לשרון: איזה כיבוש תבקש לאשר מחרתיים, כדי להגן על מה שתכבוש מחר לפי האישור מהיום?"; "שרון הזהיר את השרים: אם לא נוציא את המחבלים מהבקעה, יאמרו שלנהריה דאגנו אך לקריית שמונה לא"; "השרים גילו לפתע שצה"ל נמצא בשולי נמל התעופה של ביירות וליד ארמון בעבדה בלי שאישרו זאת"; "שרון אמר בממשלה: אסור להתקרב לביירות, וציפורי קפץ: הרי אנו יושבים בתוך ביירות"; "השר לוי: מוכרחים להזעיק את שרון ולברר מה קורה. השר ארליך: ניסיתי, אי-אפשר למצוא אותו ואת רפול. לוי: זה בלתי נסבל. כל הקווים נותקו לפתע?"; "בשתי ישיבות דחתה הממשלה הצעה לכיבוש שכונת חי א-סלם, ואעפ"כ היא נכבשה"; "שרון גייס מילואים ללא ידיעתו ואישורו של ראש הממשלה. בגין נזף בו, והוא התנצל שטעה"; "בגין ללוי: אני יודע על כל המהלכים - לפעמים לפני הביצוע ולפעמים אחריו", ועוד.

בדרכים מתוחכמות עלה בידי תירוש להשיג פרוטוקולים חסויים של דיוני הממשלה. הנה קטע קצר: "דוד לוי: החלטת הממשלה הופרה. הפעולות בשטח נעשות בלי אישור הממשלה ובניגוד להחלטותיה. סמכות הממשלה מעורערת. זה דבר חמור. השר בורג: אני שומע שאנו נמצאים בכל מיני מקומות, בניגוד חמור להחלטות הממשלה ויש לשים לכך קץ. שרון: אי-אפשר לנהל מלחמה על-פי דיווחים של קרובי משפחה (כנראה התכוון לבנו אברום). בורג לשרון: אתה ממילא תדליף כל מה שנאמר פה. שרון לבורג: אתה מדליף ראשי. כל אחד יודע. ראש הממשלה לשרון: איזה מין סגנון הוא זה? לא ייתכן ששר לא יוכל לדבר בלי שיפריעו לו. אני מתנצל בפני ד"ר בורג בשם הממשלה כולה"...

לפני ואחרי

בהמשך דורש בגין שלא תהיה פעילות צבאית כלשהי, גם לא מן האוויר, ללא ידיעתו ואישורו. השר שמחה ארליך: "גם לא מן הים". בגין: "גם לא ארטילריה". "שרון: איני יכול לקבל סיכום כזה. אני מבקש הצבעה. בגין: סלח לי, הממשלה היא המפקד העליון של הצבא ואתה אינך אחראי לו יותר מאיזשהו שר אחר. שר הביטחון הוא נציג הממשלה בצבא ולא נציג הצבא בממשלה. שרון מנסה למלמל אך בגין מפסיקו: אני מבקש שלא תפריע לי. אינך יכול להכריח אותי לשמוע אותך. שיהיה ברור מי מנהל כאן את העניינים. אל תכריח אותי לומר דבר שכולנו נצטער עליו".

שרון חזר וציפצף על הדמוקרטיה בגדול, בשחצנות בלתי נסלחת, גם ב-2005, עם זריקתם של 10,000 מתיישבים מבתיהם ונחלאותיהם בגוש קטיף ובשומרון. שרון בעט במנדט שעליו נבחר לראשות הממשלה (כשיריביו באותן בחירות הציעו שישראל תוותר על נצרים שבמבואות עזה ועוד שני יישובים בגוש קטיף, לעג להם שרון והודיע לעם כי "דין נצרים כדין תל אביב"), וגם היפנה עורף לתוצאות משאל חברי הליכוד, שהצביעו נגד ההינתקות. הוא פעל לאישור פורמליסטי של ההינתקות באמצעות פיטורי שרים וקניית תמיכת החרדים בכספי אתנן של 290 מיליון שקל; בז לזכויות האזרח הבסיסיות ולכללי הצדק הטבעי; ואחרי ככלות הכל גם לא השיג שום תועלת מדינית או צבאית. והכל, רק כדי לחלץ עצמו מתא הכלא שהמתין לו, אילו לא חסמו מאתרגיו את המלצת פרקליטת המדינה עדנה ארבל על העמדתו לדין באשמת נטילת שוחד.

גאון ונדיב ואכזר מכל, המלך שרון.

תאריך:  15/01/2014   |   עודכן:  15/01/2014
מנחם רהט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אכזר וגאון המלך שרון
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יהושע כ.
15/01/14 13:03
2
צפוני111
15/01/14 16:06
 
מי שאין לו הרבה
15/01/14 16:14
3
ד"ר רון בריימן
15/01/14 18:57
4
שאול א.
15/01/14 22:29
5
אלישמע
16/01/14 18:16
 
שאת האתרוג שלכם
16/01/14 21:16
6
Visnu
17/01/14 06:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  אריאל שרון 2014-1928
"היה ברור לנו שאנחנו אבודים וטועים וככה אי-אפשר להמשיך. בחוסר ברירה, החלטנו לחזור ולנסוע למפקדת האוגדה של אריק שרון... גם ידענו שבאותן שעות ממש אוגדת השריון שלו נעה לאזור התעלה. אריק היה חביב ומסביר פנים והוא הבטיח לנו שיתוף פעולה מלא ועזרה. מהר מאוד הפכנו לחלק מהמפקדה שלו, נשאבים אל תוך האווירה.
15/01/2014  |  צבי גיל  |   מאמרים
על פניו זה נראה כמו עוד תרגיל מפותל של גנרל ערמומי ופוליטיקאי מתוחכם שדאג תמיד לאופן שבו ייזכר בהיסטוריה: רגע לפני שנטמן באדמה הוא מצליח לעצב את הדרך שבה תיחקק דמותו בזיכרון הציבורי. אבל אריק שרון, שנמצא בשמונה השנים האחרונות ב"רמת הכרה מינימלית", כלשון הרופאים, לא היה יכול הפעם ליטול את היוזמה לידיו. גם "צוות החווה", שסייע לו לנווט במרחב הציבורי בשנותיו כראש הממשלה, לא מילא כאן תפקיד מרכזי.
15/01/2014  |  רפי מן  |   כתבות
יום לאחר שגופתו של אריאל שרון נטמנה באדמה, ניתן לאתר בכל העיתונים, ולא רק בהארץ, גם מופעי ביקורת על האיש ומעשיו.
14/01/2014  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
בישראל כמו בישראל, עדר התקשורת אשר הפך את שרון לאתרוג ואימץ אותו אל חיקו כאשר זה המיר את דתו ועשה מהלך אנטי-ציוני ואנטי-דמוקרטי, הוא המחליט מי יזכה לסיקור נרחב ומי יועלם מעיני הציבור, בבחינת: ככה ייעשה לאיש אשר מולך התקשורת חפץ ביקרו
14/01/2014  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
שוב חוותה ישראל ציקלון אדיר המתלווה לאחרונה ללכתם לעולמם של אישי ציבור וסלבריטאים - כל מי שהצליחו מפני שהצליחו בגדול, או מפני שנכשלו בגדול למלא את עמודי החדשות שידורי המבזקים, או טורי הרכילות באינפורמציה ששמם שורבב אליה. למעשה, כבר לא חשוב לתקשורת הירודה שלנו אם מדובר בהישגים, בכשלונות או במחלוקת לשם שמיים. מה שחשוב הוא שאפשר לרקוד על זרי הדפנה או על הדם - אופי הסיקור ואיכותו ירודים תמיד ובכל מקרים וכבר כינתי זאת בעבר "אורגיה של מוות", וזה רק הולך ומקצין, הולך ומחריף. הפעם היה זה אריק שרון.
14/01/2014  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   אריאל שרון 2014-1928  /  מי ומי  
גנץ: "מפקדי צה"ל ימשיכו בדמותך"  /  עידן יוסף
מיכאל בן-ארי יורה לכל הכיוונים  /  מחלקה ראשונה
קק"ל תנציח את שרון בנחל שקמה  /  הדר פרבר
בין שמים לארץ  /  אליהו קאופמן
בצל כיפת הברזל  /  יוסי אחימאיר
קואליציית סטרוק, "תורת חיים", חמאס  /  ד"ר צ'לו רוזנברג
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il