בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
כיצד אפשר ללכת בשבת לבית הכנסת, לעשות קידוש, ואחר כך לפתוח את הרדיו - ולשמוע חזנות? החשש מפני קריעתה של התורה משליך על היחס לעשרת הדברות, ומצד שני - אין לזלזל גם מי ששומר רק את עיקריה
|
מתן תורה [ציור: ז´אן ליאון ז´רום]
|
|
|
|
|
|
|
|
עם כל האהבה הגדולה לסבא, אין לי אף לא מילה להגנתו של המעשה. כשאני חושב על כך לעצמי, ברור לי שהכל בגלל המלחמה ההיא. שם התערערו מערכות היחסים בין סבא לבורא. הרוח הרעה שעברה על האנשים השתלטה גם על יסודות האמונה שלו. מצד שני אני יודע כי אלמלא הוא, אלמלא סבא והביקורים בבית הכנסת, לא הייתי אני. בית הכנסת של סבא היה זה שהוביל אותי בסופו של דבר אל בית המדרש | |
|
|
|
|
זוהי חוויה שלא אשכח לעולם. הייתי כבן שש או שבע, ומכיוון שכבר עמדתי על דעתי, התמונה זכורה לי בבהירות כאילו התרחשה זה עתה. סבא שלי, ר' יעקב משה דיקמן ע"ה, לקח אותי לראשונה לבית כנסת. היה זה מניין קטן של שכן בקומה השנייה של בניין בי"ס "בית יעקב" ברח' מיכאל שבחיפה. היה זה מניין של אנשים מבוגרים עם פנים חרושות קמטים, שעומקם העיד יותר מכל על שנות הזעם שעברו באירופה ועל מה שהותירו "שם", ואני הייתי הילד הקטן היחיד שם. בכל שבת, מיד לאחר התפילה, היינו חוצים חזרה את הכביש לכיוון ביתם של סבא וסבתא. שם קידשנו על הכוס, בצענו פרוסת חלה, אכלנו דגים ושאר מיני מטעמים ממטבחה של סבתא, ואחר-כך היה סבא מתיישב בכורסה ושולח ידו אל הטרנזיסטור הקטן ומקשיב לתוכנית החזנות שלה ציפה כל השבוע. כילד להורים שאינם שומרי תורה ומצוות, לא ראיתי בפעולה זו משהו יוצא דופן; יחד הלכנו לתפילה, יחד קידשנו ושרנו מזמורי שבת בנוסח ובניגונים של חסידות ויז'ניץ ויחד גם האזנו לרדיו בשבת. חלפו להם הימים, ואני באופן לא מתוכנן (לפחות מצד המשפחה) מצאתי את דרכי מבית הספר הדתי שאליו נשלחתי ("כדי שאדע מהי יהדות", כך אמרה אמא) לסניף בני עקיבא, ממנו לישיבה התיכונית וממנה לישיבה הגבוהה. היום כשאני נזכר בסבא ובמנהגו מדי שבת, הוא נראה לי כלקוח מתיאטרון אבסורד. רדיו בשבת אחרי התפילה, ועוד - חזנות?! עם כל האהבה הגדולה לסבא, אין לי אף לא מילה להגנתו של המעשה. כשאני חושב על כך לעצמי, ברור לי שהכל בגלל המלחמה ההיא. שם התערערו מערכות היחסים בין סבא לבורא. הרוח הרעה שעברה על האנשים השתלטה גם על יסודות האמונה שלו. מצד שני אני יודע כי אלמלא הוא, אלמלא סבא והביקורים בבית הכנסת, לא הייתי אני. בית הכנסת של סבא היה זה שהוביל אותי בסופו של דבר אל בית המדרש. נזכרתי בסבא שלי היות שהשבת אנו קוראים את עשרת הדברות. שנה אחר שנה מרגש אותי המעמד הזה שבו אנו עומדים ולמעשה מקבלים מחדש את התורה. קולו של בעל הקורא מצטרף לקול ההולך ומהדהד מאז מעמד הר סיני ועד עתה ואומר: "אנכי", "לא יהיה לך" וכו'. לא מדובר בעניין סמנטי בלבד. חשיבותם של עשרת הדברות עמדה לנגד עיניהם של חכמים בכל הדורות והדבר אף גרם להם, בשלב מסוים, לתקן תקנה המחייבת לקרוא את הדברות בכל יום ויום (מסכת תמיד, פרק ה', משנה א'). לשאלה מדוע עשו כן, עונה הרמב"ם: "הטעם שקוראים עשרת הדברים בכל יום מפני שהם יסוד הציווי ותחילתו". לאחר החורבן היה מי שביקש להעביר את התקנה אל בית הכנסת אולם "כבר בטלום מפני תרעומת המינים". התלמוד הירושלמי מבהיר מהו אותו חשש מפני תרעומת המינים: "ומפני מה אין קוראים אותן? מפני טענת המינים, שלא יהיו אומרים: אלו לבדם ניתנו לו למשה בסיני". חכמים ביטלו את התקנה בשל החשש לעיוות התורה ולהעדפתם של עשרת הדברות על פני כל שאר הציוויים. חכמים הבינו, כי יהיה מי שירצה לראות בעשרת הדברים עיקר הגובר על כל השאר. אגב: כיום אנו יודעים, כי חששם של חכמים מהפיכתם של הדברות לעיקר היה נכון ומוצדק, וזאת לאור ממצא ארכיאולוגי מרתק שנמצא במערות קומראן. מתברר, כי אנשי כת קומראן הכניסו אל התפילין שלהם את פסוקי עשרת הדברות. החשש מפני העדפתם של הדברים על פני כל השאר הוביל גם למחלוקת הלכתית הנוגעת לעמידה בעת קריאת עשרת הדברות. הדבר מתבטא באחת מתשובותיו של הרמב"ם שכותב: "אשר הנהיג הרב הנפטר לישב, הוא הראוי, וראיותיו ראיות נכונות לפי דיני אנשי העיון, ואין להוסיף עליהן. וכך היה ראוי לעשות בכל מקום שמנהגם לעמוד, צריך למונעם, בגלל מה שמגיע בזה מן ההפסד באמונה ומה שמדמים שיש בתורה מדרגות... וזה רע עד מאוד. ומן הראוי לסתום כל הפתחים שמביאים לזאת האמונה הרעה... וכבר ביארו, שאין הפרש בין המכחיש התורה כולה או מכחיש פסוק אחד ואומר משה מפי עצמו אמרו. והיה מן המינים מי שהאמין, שאין מן השמים אלא עשרת הדברות וששאר התורה משה מפי עצמו אמרו, ולכן ביטלו קריאתן בכל יום. ואסור בשום פנים לעשות בתורה מקצתה מעולה מקצתה". (תשובות הרמב"ם, סימן רס"ג). חששותיו של הרמב"ם מפני אלו הרואים בחלק אחד מהתורה עיקר, הובילו אחרים לחלוק עליו תוך שהם מציינים את העובדה, כי הרמב"ם עצמו מונה י"ג עיקרי אמונה, וכן ר' יוסף אלבו שצמצמם את עיקרי האמונה לשלושה בלבד. כך או אחרת, ברור כי מה שהנחה את חכמים בכל הדורות היה חשש מצמיחתה של יהדות חלקית, מדולדלת וחסרה, הבוחרת לה חלקים מסוימים מהתורה ממניעים פולקלוריסטיים או תרבותיים. מצד שני, בעוד חכמים פחדו מאפשרות שהתורה תיעשה קרעים, אי-אפשר להתעלם מהתרומה העצומה שתרמה במשך הדורות ההקפדה רק על עיקרי תורה ומצוות. אף על-פי שלא מדובר בתורה שלמה, יש כאן בסיס התפתחותי עמוק השומר על הגחלת ומחבר אל נקודת הזהות הפנימית.
|
|
שר החינוך, הרב שי פירון, הוא מרבני צהר. המאמר מובא באדיבות ארגון צהר
|
|
תאריך:
|
16/01/2014
|
|
|
עודכן:
|
16/01/2014
|
|
הרב שי פירון
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
אסתר משדה יעקב
|
16/01/14 14:32
|
|
2
|
|
יוסף ל
|
20/01/14 14:42
|
|
3
|
|
בניאה
|
22/01/14 08:16
|
|
4
|
|
בניאה
|
22/01/14 08:18
|
|
"ויהי בשלח פרעה את העם, ולא נחם אלוקים דרך ארץ פלשתים כי קרוב הוא, כי אמר אלוקים: פן יינחם העם ראותם מלחמה ושבו מצרימה. ויסב אלוקים את העם דרך ים סוף".
|
|
|
"האוכל כאן איננו כשר", אמר לי רב נודע בחתונה בה השתתפתי. "וכי למה?" שאלתי, "יש להם הרי תעודת כשרות?". "משום", הוא ענה לי, "ששאלתי את המלצרית שמגישה אוכל לשולחננו, כמה היא מרוויחה לשעה, והיא ענתה: 13.5 שקלים בלבד".
|
|
|
פרשת "וארא" מעבירה אותנו ממצב של שעבוד למצב של תחילת ההתערבות האלוהית המכה במצרים את מיטב מכותיה. ראשיתה של הפרשה עדיין נטועה בעומק השפלות של ישראל. עם שלם רובץ תחת משא העבדות. המלכות מכבידה את ידה ומעצימה את המכה. הנוגשים אצים, רצים ומזרזים את העבדים: "כלו מלאכתכם".
|
|
|
החברה היהודית וגם זו הישראלית, היו מאז ומעולם חברות מתמודדות. האתגרים שעמדו ושעומדים בפנינו מעולם לא היו פשוטים כלל ועיקר. אך בסך-הכל, כך או אחרת, רובנו מסכימים שהמצב הכלכלי סביר, וכן גם המצב הביטחוני - כי למדנו לחיות אתו. מצבנו גם השתפר לאין ערוך בהשוואה לעשורים הקודמים.
|
|
|
במרכז פרשת השבוע נמצאות הברכות שאותן מעניק יעקב לבניו לפני מותו. ברכות תופסות מקום מרכזי בעולמה של ההלכה, בין כשמדובר בברכות שאנו מברכים על עניינים שונים (ברכות על אוכל, ברכות על מצוות וכן ברכות בתפילה) וגם ברכות שאנו מברכים זה את זה.
|
|
|
|