|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

מש' המשפטים ימשיך במאבקו בגזענות ובאפליה

נאומה של המנכ"ל הנכנסת של משרד המשפטים, עו"ד אמי פלמור, בטקס חילופי מנכ"לי המשרד [כ"ז בשבט תשע"ד, 28.01.2014]
29/01/2014  |     |   נאומים   |   תגובות
עו"ד אמי פלמור. חובת משרד המשפטים לשמש כמתווך זכויות, כמנגיש צדק וכגשר [צילום: פלאש 90]

אני אמורה לפתוח על-פי כללי הטקס ב: גבירתי שרת המשפטים, אדוני היועץ המשפטי לממשלה וכולי... אך ברשותך, גבירתי, אבקש לחרוג מן הכללים. אך אינני מתחייבת כי תהיה זו הפעם האחרונה שאבקש לשנות ממנהגים ישנים.

אימא ואבא יקרים ואהובים שלי, גבירתי שרת המשפטים, אדוני היועץ המשפטי לממשלה, אדוני מנכ"ל משרד המשפטים היוצא, אדוני פרקליט המדינה;

אורחינו הנכבדים - נציב שירות המדינה מר משה דיין, שר המשפטים לשעבר פרופ' פרידמן, מנכ"ל משרד המשפטים לשעבר מר אהרון אברמוביץ; משפחת רוטקופף.

עמיתי וחברי מתוך משרד המשפטים - מנהלי היחידות חברי לפורום מנכ"ל; המשנים ליועץ המשפטי לממשלה, פרקליטי מחוז והמשנים לפרקליט המדינה, והיקרות לליבי עובדות מחלקת חנינות, וכלל עובדי משרד המשפטים, ואחרונים חביבים, חברים המלווים אותי מזה שנים, מתוך המשרד ומחוצה לו, אחי ומשפחתו וילדי, נמרוד ויובל, שאחרי 22 שנים של השתתפות שלי באינספור טקסים וחגיגות שלהם התבקשו והצליחו להתפנות מעיסוקיהם החשובים בשירות המדינה והחברה ולכבדני בנוכחותם...

בימים אלה מוביל משרד המשפטים ביוזמתה של השרה ציפי לבני קמפיין נגד גזענות ואפליה; אני מניחה ומקווה כי רובכם נחשפתם אליו. עבור משרד המשפטים אין המדובר רק בקמפיין, אלא מדובר במחויבות יומיומית להגנה על זכויות האדם וקידום השוויון. משרד המשפטים עמד, עומד וימשיך לעמוד בחוד החנית של המאבק בגזענות, באפליית מיעוטים, בהדרתם וקיפוחם של השונים.

אני רואה את עצמי מחויבת לנצל את ההזדמנות שניתנה לי לנהל את אחד המשרדים המשפיעים והגדולים בשירות הציבורי, משרד ובו 4,000 עובדים, ועוד היד נטויה, להגברת שילובם של בני כל העדות והדתות, עולים חדשים, אנשים בעלי מוגבלויות (כפי שהוגדר בחוק, אך גם מעבר לכך) - ובנוסף אחתור לשלב גם אוכלוסיות נוספות המתקשות להיכנס למעגל העבודה ושלשילובן ערך חברתי-כלכלי ראשון במעלה: חרדים אשר בשנים האחרונות פנו לרכוש השכלה כללית, הורים יחידנים, ולהבדיל - גם בעלי עבר פלילי ואסירים משוחררים שאין להם סיכוי לשיקום אמיתי בלי עבודה, ולטעמי על השירות הציבורי לקחת על עצמו ולהוביל גם משימה זו, במלוא הזהירות הנדרשת ובמשרות המתאימות.

להזכירכם, משרד המשפטים, המזוהה בראש ובראשונה עם פרקליטות המדינה והייעוץ המשפטי לממשלה המהווים כשליש מכוח האדם שלו, הינו משרד המורכב מיחידות ענק הנותנות שירותים מגוונים וחיוניים לכלל האוכלוסייה, והוא עושה זאת בכל קצוות הארץ (לא רק מתוך המטה הכללי של המשרד) - על קצה המזלג אזכיר סיוע משפטי אזרחי למעוטי יכולת, פיקוח על כספם של חסויים, רישום והסדר זכויות במקרקעין, רישום פטנטים וסימני מסחר, ניהול הליכי פשיטת רגל ופירוק חברות אשר לתוצאותיהם, כפי שלמדנו בשנים האחרונות, השלכות כלכליות מרחיקות לכת הנוגעות בסופו של יום בחסכונות הפנסיה של האזרח הקטן.

לפני שבועיים נתקלתי באמירה של אייזיק ניוטון שאמר: men build too many walls and not enough bridges - בני האדם בונים יותר מדי חומות ומעט מדי גשרים. משפט זה מגלם את חזוני ביחס למשרד המשפטים, משרד שמחד-גיסא, גאוותו והאתוס המקצועי שלו על היותו שומר סף בנושאים רבים - אך מאידך-גיסא, משרד שחובתו לשמש כמתווך זכויות, כמנגיש צדק, כגשר, וזאת נוכח האוכלוסיות המגוונות הנזקקות לשירותיו, המתקשות לא פעם במימוש זכויותיהן, והנושאים המורכבים עליהם הוא מופקד, ובהם הוא המומחה המתבקש להשיב תשובות ולפתור בעיות. לתפיסתי עלינו להיות חלק מהפתרון, ולא חלק מהבעיה. המפתח בידינו לפשט תהליכים, ולצמצם ביורוקרטיה. המפתח בידינו בבואנו להפעיל שיקול דעת לעשות זאת בלב פתוח, בנפש חפצה וביצירתיות.

אני לוקחת על עצמי היום בענווה אך בנחישות את המשימה החשובה להוביל באמצעות המטה הניהולי של המשרד את בניית אותם גשרים המובילים לקבלת שירותיהן המקצועיים של מגוון היחידות והאגפים של משרדנו; אני מחויבת לצקת תוכן של ממש במושג "משרת ציבור". חברי עובדי משרד המשפטים כולם - המילה "שירות" תישמע שוב ושוב על ידי. אנו נשרת את הציבור מי בהגנה על בטחונו מפני פשיעה חמורה, מי בהגנה על זכויותיו של החשוד, מי בקידום חקיקה ובמי במתן יעוץ לממשלה, מי בקידום חופש המידע והשקיפות של המנגנון הממשלתי, ומי בהגנה על הפרטיות.

הנכס המרכזי לקידומו של חזון זה הינו ההון האנושי יוצא הדופן של משרד המשפטים; אני מאמינה כי ככל שיימצא ייצוג לכלל פניה של החברה אותה אנו משרתים בקרב עובדי המשרד, יהיה בדבר זה לכשעצמו כדי להוות את אבני היסוד לאותו גשר אותו אני מבקשת לבנות. אך אינני מסתפקת בכך.

מהפכה של ממש בתפיסת טיפוחו של ההון האנושי נזרעה בכהונתה הקודמת של שרת המשפטים, עת שימש כמנכ"ל המשרד מר אהרון אברמוביץ, המכבד אותנו היום בנוכחותו על-פי הזמנתי האישית. אהרון הוביל לשינוי יסודי של מסלולי הקידום במשרד כאשר מחד דאג לביצור מעמדם ותנאי עבודתם של מומחי הידע ביחידות, ולצידם חיפש לטפח את בעלי הכישורים הניהוליים, על-מנת שניתן יהיה לעסוק לא רק במה שראוי לעשות מבחינה מקצועית בכל יחידה, אלא גם באיך: בשינוי שפה ותפיסה אל עבר מושגים כמו: יעילות, בקרה, מדדים, תפוקה - ומעל לכל "איכות השירות". מאז ועד היום קרוב ל-350 מנהלים ובעלי פוטנציאל ניהולי נבחרו בקפידה ועברו הכשרה בקורס ניהול שנתי שפותח ומנוהל על-ידי המשרד בסיוע נציבות שירות המדינה. קורס בו משתתפים יחדיו עובדי מנהל ומשפטנים, מנהלים מיחידות המטה ועתודה ניהולית מכלל המחוזות.

אם היינו באצטדיון רוק הייתי שואגת כעת לקהל: מי שעבר קורס ניהול - שירים את ידו! והייתם רואה עשרות ידיים מורמות. מיד לאחר מכן הייתי שואגת - מי שרוצה להתקבל לקורס הניהול - שירים את ידו, וככל הנראה היינו מקיפים כמעט את כלל עובדי המשרד, שכן הקורס הפך לתנאי שכמעט ובלעדיו אין קידום לתפקידים בכירים, לתו איכות... זוהי דרך שהמשיכו לפסוע בה המנכ"לים שבאו אחרי אהרון, ובכוונתי להמשיך ולהעצים מגמה זו.

אני זכיתי להיות בין הראשונות במשרד זה שזכו לטיפוח הפוטנציאל הניהולי שבה, פוטנציאל שאתה ראית בי; אני מודה לך מקרב לב על ההזדמנות שנתת לי ללמוד ולהתנסות במגוון משימות ניהוליות חוצות ארגון, וחוצות משרדים ממשלתיים, שהעניקו לי קודם כל שנים של עניין והתפתחות מקצועית. אנו נוטים לחפש קידום במובן של עלייה כלפי מעלה, אולם בכוונתי לעודד התנסויות רוחב המאפשרות למידה והרחבת אופקים מקצועיים, תוך היכרות של יחידות נוספות על יחידת האם של כל עובד. ללא צל של ספק התנסויות אלה שלי הן שהפכו אותי לימים לראויה בעיני שרת המשפטים לתפקיד הרם של המנהלת הכללית של המשרד. גבירתי שרת המשפטים, האמון שנתת בי, הוא קודם כל אמון שנתת ביכולתו של המשרד להצמיח מנהיגות מקרבו. אני מודה לך בשמי, ובשמם של עובדים רבים וטובים שהביעו בשבועות האחרונים את שמחתם על מה שהבחירה בי מסמלת עבורם, ומאותתת לגבי עתידם.

בהזדמנות זו שלוחה גם תודתי ליועץ המשפטי לממשלה ולפרקליט המדינה על תמיכתם ברכת הדרך שנתנו לי ועצותיהם הטובות.

התקבלתי למשרד המשפטים לפני 18 שנים; אחרי שנים ספורות כליטיגטורית בתחום הנזיקין, ביקשתי להצטרף לשירות הציבורי וקיבלה אותי הגברת נאווה בן אור, כיום שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, שניהלה באותה עת ביד רמה את המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה. נאווה אחראית לחינוכי ועיצוב דמותי כעובדת ציבור - היא הקנתה לי את הגאווה להיות משרתת ציבור ואת המחויבות הנלווית: ערכים של יושר, הגינות, ושמירה על שלטון החוק - אך לא פחות חשוב מכך, אנושיות, גם כלפי הנקלה שבעבריינים. בנאומו של פרקליט המדינה עת נכנס לפני חודש לתפקידו הדהד משפט אחד עליו חזר, ואני מבקשת לצטטו היום: כך חונכנו, ובדרך הזאת נמשיך ללכת. גם אני מבקשת לומר לכם - כך חונכתי, כך אמשיך ללכת. מקצוע עריכת הדין הוא מקצוע של חניכה, ואני רואה את עצמי ואת כל אחד מהמנהלים במשרד כמי שמחויב למחנכיו הטובים, ולחינוכם וחניכתם של עובדיו לערכים אלה.

לצד התודה לנאווה, אני מבקשת להודות גם למנכ"לית הראשונה של משרד המשפטים, והאישה הראשונה שמונתה למשרה הרמה של מנכ"ל משרד ממשלתי, הגב' נילי ארד, כיום נשיאת בית הדין הארצי לעבודה בדימוס, אשר נתנה בי אמון ומינתה אותי למנהלת מחלקת החנינות לפני 14 שנים והעניקה לי בכך את אחד התפקידים המרתקים במשרד זה. אגב, אחד הדברים האופייניים למשרד המשפטים הוא שכל אחד כאן משוכנע שהתפקיד שלו הוא המרתק מכל התפקידים...

רבות דובר על הדגש שנתנה השרה להיותי אישה בבחירתה בי. אבקש להגיד בעניין זה דבר-מה אישי - אכן, אני אישה. זכיתי לגדול בבית שבו נדרשתי לכל מה שנדרש מאחי הבכור - לרכוש השכלה ולהרחיב אופקים, להיות אדם עובד ויצרני, ולתרום תמיד לחברה בה אני חיה.

מצד אבי אני צאצאיתו הישירה של רבי יעקב פולק בעל החילוקים, אשר פעל במאה ה-16, ונודע בשל שיטת הלימוד אותה המציא אך לא פחות מכך נודע בשל פסק הלכה חתרני ופמיניסטי עוד טרם בא לעולם מושג זה, שקבע כי לאישה יש זכות מיאון לשידוך, ואפשר לילדה בת 12 לסרב לשידוך שנכפה עליה כמקובל באותם ימים, על-ידי הוריה.

מצד אמי אני נכדתה של רבקה גלסברג ז"ל, ילידת 1906, אשר עזבה את בית הוריה בגיל 18 על-מנת ללמוד רוקחות, ועבדה כתף אל כתף עם סבי בבית המרקחת שברחוב שנקין פינת מלצ'ט בתל אביב עד גיל 77. את המורשת הזו אני נושאת בגאווה, ומנחילה גם לבתי ולבני. אף על-פי כן לא ניתן להתעלם מסוגיות הנוגעות לשוויון ההזדמנויות לנשים בעבודה, גם בשנת 2014.

גיא, הגיעה העת להיפרד ממך. עלי להודות לך על דברים רבים - ובראש ובראשונה על שדרה ניהולית מפוארת שאתה מותיר מאחוריך; רבים יודעים על חלקך בבחירת פרקליט המדינה, אך פחות מכך על העובדה כי רבים מבין מנהלי היחידות נבחרו על ידך. גיא השכיל במלאכת מחשבת של אינטליגנציה רגשית למשוך למשרדנו אנשים נפלאים שבאו כמומחים מן החוץ לתקופה קצובה בשירות הציבורי, ולצד זה לאתר מנהלים מצטיינים מתוך השירות ולקדמם לתפקידי הניהול הבכירים ביותר, ולשמרם במשרדנו. גיא שזוהה בתחילת דרכו כ"פרידמניסט" כבר שנים מזוהה ומזדהה עם המשרד שהוא חש כיום כבשר מבשרו. וכך גם אנו חשים היום - והזרעים שאתה זרעת יצמחו וילבלבו הרבה אחריך, ומי שלא ראה את הפרידה הנרגשת מגיא של מנהיגי ודייני העדה הדרוזית בה זכיתי להשתתף אתמול לא ראה מימיו הערכה ואהבה על פועלו של מנהל שפעל בנחישות לקידום מטרות ראויות שעל סדר יומו של המשרד.

לבסוף אבקש להיפרד מתפקידי הקודם - בהרמת כוסית של ראש השנה עוד עמדתי בירכתי האולם ואני זוכרת כי לא קל כאשר הנאומים מתארכים ובכל זאת ברשותכם: מחלקת חנינות הינה מחלקה הפועלת רוב הזמן מאחורי הקלעים - רוב הזמן אין איש יודע על מעשיה והידיעה על פעילותה מתגלה בדרך כלל כאשר פורצת שערורייה הכרוכה במתן חנינה, פוליטית בדרך כלל, הזוכה לביקורת ציבורית; לחלופין, כאשר אנו עוסקים במשימה המורכבת של שחרור אסירים ביטחוניים בהתאם להחלטות ממשלה אגב משאים ומתנים לשחרור שבויים או מחוות מדיניות.

אני מודה בהזדמנות זו לחברי בשירות בתי הסוהר, בפרקליטות הצבאית, בשב"כ ובמחלקת שבויים ונעדרים של צה"ל על שנים ארוכות וסיזיפיות של שיתוף פעולה דיסקרטי ויעיל, במשימות שהוטלו עלינו חדשים לבקרים, בהתראות קצרות, בדרך כלל בלילות או בזמן שתכננו חופשות משפחתיות. תודה מיוחדת לגונדר עפרה קלינגר - שגם העלייה עד לדרגת אלופה לא גרמה לה לנטוש את הצוות שלנו והיא שותפה בלעדיה אין מזה 11 שנים.

ובחזרה למחלקת חנינות: אלפי הבקשות המוגשות נוגעות ברובן לאזרחים אלמונים; וארשה לעצמי להוסיף - שגורלם ועתידם אינו זוכה להתעניינות ציבורית. נהוג לחשוב כי חנינה קשורה לשחרור מעונש מאסר אך במדינת ישראל כמיליון איש שלחובתם רישום פלילי המונע מהם לא רק קבלה למקצועות יוקרתיים כגון ראיית חשבון או משפטים, אלא הוא בעל השלכות מרחיקות לכת גם על תחומי עיסוק צנועים בהרבה כנהיגה במונית, או מיילדות, או על היכולת לשמש כמשפחת אומנה לקרוב משפחה שהתייתם. סמכות נשיא המדינה למחוק רישום פלילי בהמלצת שר המשפטים הינה סמכות מוכרת פחות, אך בעלת יכולת לשנות את חייו של אדם לטובה. הטיפול בבקשות דורש יכולת לשלב בין ראייה משפטית לתחומים כגון קרימינולוגיה ועבודה סוציאלית, אך מעל לכל הוא דורש שיקול דעת ואנושיות.

מלי, חני ומורן, ובעבר רחל, חנה ושושי - העובדות המנהליות המסורות שניהלו במהלך השנים עשרות אלפי שיחות סבלניות (בדרך כלל) עם עבריינים פעילים או בדימוס ובני משפחותיהם אני מודה לכן על שירותכן המסור והמעולה ונכונותכן להירתם לכל משימה. אני מודה לשרון ולוטן ולסטודנטים מסורים ומחויבים לאורך השנים שסייעו לנו בנושא האסירים הביטחוניים ובכלל. גלית, נטע, רחל ודגנית הממלאת כעת את מקומי, עורכות הדין של המחלקה, אני סמוכה ובטוחה כי תמשיכו לפעול ברוח בית הלל, ותזכרו תמיד לראות את כל תמונת עולמו של האדם שבתוך התיק הסגול. אני אוהבת אתכן ומעריכה את עבודתכן, סבלנותכן ללקוחותינו ומסירותכן למצוא את המקרים הראויים למעשה של חסד.

כאשר נפרד ממני השר טומי לפיד ז"ל הוא כתב לי כי מחלקת חנינות הינה "מבצר קטן של צדק ושל אנושיות..." שאני רשאית להתגאות בו. אני נושאת תפילה כי כאשר אסיים את התפקיד אותו אני מתחילה כעת, ותקוותי למלאו שנים הרבה, יהיה מי שיאמר כי משרד המשפטים הינו מבצר גדול של צדק ואנושיות שגשרים רבים ונוחים מובילים אל שעריו, וכי מדינת ישראל רשאית להתגאות בו.

פתחתי את דברי בפנייה להורי - ובהם אסיים: אלמלא החינוך, התמיכה, המורשת - לא הייתי כאן היום. לכל עובדי המשרד מעטפת תומכת של בני משפחה, וכאשר תמחאו כפיים בסוף דברי, כמקובל מטעמי נימוס, אבקש להקדיש את המחיאות לאלפי המשפחות המאפשרות לנו לבצע את תפקידנו, ובמיוחד למשפחתי האהובה שלי.

תאריך:  29/01/2014   |   עודכן:  29/01/2014
עו"ד אמי פלמור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מש' המשפטים ימשיך במאבקו בגזענות ובאפליה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תודה רבה. תודה, אדוני יושב-ראש הכנסת, ראש הממשלה, יושב-ראש האופוזיציה, שופט בית המשפט העליון, גבירותי ורבותי, שלום, ותודה רבה על ההזמנה לבקר בארץ הנהדרת הזאת, במיוחד ההזדמנות לדבר בכנסת, בהחלט כבוד גדול, ואני מודה לכם גם על הכבוד של הענקת מפתח הכנסת, עכשיו אני יכול לבוא ולצאת מתי שאני רוצה.
22/01/2014  |  סטיבן הרפר  |   נאומים
אדוני ראש ממשלת קנדה, אנחנו שמחים לארח אותך בבית הדמוקרטיה הישראלית, משכן הכנסת שבירושלים המאחדת, בירת ישראל.
חברי הכנסת, מכובדי כולם.
עמרי וגלעד,
13/01/2014  |  בנימין נתניהו  |   נאומים
ברצוני לדבר היום על שני נושאים, מתוך מגוון כמעט אינסופי של נושאים הקשורים לענישה: החמרת הענישה בעבירות אלימות, והבניית ענישה.
10/01/2014  |  שי ניצן  |   נאומים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il