|   15:07:40
דלג
  שולמית קיסרי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
"הדיבוק" בתיאטרון גשר [צילום: דניאל קמינסקי]

מתים עם החיים

בגרסה המחודשת של "הדיבוק" בתיאטרון גשר יש לא מעט הומור ולעג גלוי ונסתר, למאמיני הקבלה ולמנשקי המזוזות הביצוע - מרתק, אגדי, מבריק ואף ציני
17/02/2014  |   שולמית קיסרי   |   כתבות   |   תגובות
[צילום: דניאל קמינסקי]

[צילום: דניאל קמינסקי]

מעולם לא ראיתי את "הדיבוק" בעבר, כמו כל צרכן תרבות, קראתי ושמעתי על המחזה, תוכנו, משמעויותיו, הצלחותיו בתיאטרון הבימה במשך 40 שנה, הווריאציות השונות שלו: מחזה שהוצג בשפות שונות, בארצות שונות, שהפך לסרטים בכמה גרסאות ושפות, בוצע כבלט, נכתב כפרודיה, נערך עליו משפט, נכתבו מסות, מאמרים ומה לא, כל זאת לאורך 90 שנה מאז עלה לראשונה.

מחזה שהפך לאגדה

"הדיבוק" הפך כבר לאגדה, דמותה של חנה רובינא (שחקנית הבימה שאף היא הפכה למיתוס בתחום המשחק והתפקיד), לאה ב"הדיבוק", תיזכר לנצח בשל תפקיד זה. לאה היא צעירה יפה, שהתייתמה בילדותה וגודלה על-ידי אביה (סנדר), בתולה, כאובה וארוכת צמות שחורות - מוכרת לישראלים בערך כמו המונה ליזה. זהו מחזה שנולד להיות מבוים על-ידי יבגני אריה בתיאטרון גשר, הבמאי שיודע להפוך תיאטרון לאגדה.

אכן, הביצוע של "הדיבוק" ב"גשר" לפחות במערכה הראשונה הוא מרתק, אגדי, מבריק ואף ציני. במערכה השנייה יש רגעים שכדאי לוותר עליהם, אך גם כאן החגיגה התיאטרלית מתרחשת, על כל המשמעויות של "מחלת" הדיבוק, של המנהגים והאמונות של היהודים בקהילות הקטנות במזרח אירופה.

גרסה מחודשת ב"גשר"

עבור ההצגה ב"גשר" עובד המחזה מחדש לפי הסיפור הישן על-ידי רועי חן, מתרגם ומחזאי. הגרסה המחודשת יש בה לא מעט הומור ולעג גלוי ונסתר, למאמיני הקבלה, מנשקי מזוזות הממששים זקנים. יהודי העיירות בפולין חיים באווירת פחדים, שדים ורוחות, אמונות שאין לזוז מהן, תוך שהם סובלים מכל מדווי הנפש שבהם זכה בן האנוש: קנאה, תאוות בצע, עליבות, אהבה, געגועים, צער וכולי.

"הדיבוק" מתאפיין לפי המחזה של ש. אנסקי בבלבול ועירוב נצחי בין עולם החיים ועולם המתים. המתים מאוד דומיננטיים בעולם של חנן, חנה, לאה, סנדר והדמויות המרכזיות. גם בגרסה הנוכחית עולם המתים מעורב בחיים ושזור בכל האירועים. הקטעים של בית הקברות בעיירה וחבורת המתים הם קטעים מאוד חזקים ומטלטלים בתוך ההצגה.

חנן ולאה

לאה וחנן (סשה דמידוב ואפרת בן צור) היו זוג צעירים מאוהבים שאביה של הכלה דוחה את נישואיהם מסיבות שונות, עד שהחתן האוהב נפטר לפתע. האב מנסה להשיא את בתו לחתן אחר, לא מוכר, אך דמותו של האהוב המת נכנסת בגוף האישה לאה. היא נתקפת בהתקפי אפילפסיה, טירוף וכעס, יגון וניתוק מהמציאות. היא מחוברת בנפשה לחנן ואין מה לדבר על חתן אחר.

רומיאו ויוליה בגרסה יהודית? אולי עוד וריאציה על אהבה בלתי ממומשת: טריסטן ואיזולדה, פאריס והלנה היפה, אורפיאו ואאורידיקה, והרשימה עוד ארוכה.

למחזה שנכתב מחדש על-ידי רועי חן יש רגעים טובים, בעיקר בהומור ה"עכשווי" ובציניות המתייחסת לעולם הקבלה והאמונה העיוורת, בסיטרא אחרא (שטן, עין הרע), שדים ורוחות, ותערובת של חיים ומתים ה"חיים" בערבובייה. קבוצת המתים הצבעוניים המסתובבים להם בעולם החיים, מוצלחת מאוד בבימוי ובמשחק בגרסה החדשה. המתים הם אלה שמוסיפים את העומק והתהייה, את הפילוסופיה והמסתורין שלא נגמר בעלילת "הדיבוק".

בקבוצת השחקנים הראשית, בולט חנן האומלל והמיוסר, סשה דמידוב הנצחי, יפה התואר והמעודן. לאה, גיבורה קלאסית שאל גופה נכנס הדיבוק של האהוב המת, אפרת בן צור, מאופקת יחסית ואפשר לדמיין את הפאתוס והטרגיות של הביצוע בשנותיו הראשונות של "הדיבוק" בעולם הבמה בעבר.

כאמור, המערכה הראשונה זוכה ברוב ההתרגשות, ההפתעות של הבימוי והתפאורה ופיתולי העלילה ומנהגי התושבים מסביב לאירועים. הבמה מתחלקת לבמה ולבמה נוספת הנמצאת בתוך קפסולת זכוכית ענקית-מסתובבת, בה ומסביבה נפגשים האב ובתו, האהובה החיה והאהוב המת, הסבתא ומגרש הדיבוקים, היהודים המתפללים המפחדים מכוחות עליונים, האימא המתה שהפכה את לאה ליתומה בילדותה, והכנר היהודי משובב הנפש בעל הנגינות העצובות.

כל אלה סובבים והולכים מסביב לאהבה בין המת והחיה, התשוקה והגעגוע שאין לו פתרון, הכאב והתקווה האבודה. "הדיבוק", אחרי הכל, הוא מחזה שובר-לב עם הרבה צחוקים וחידות אינסופיות.

מבצע התפאורה המצוינת הוא סמיון פסטוך.

[צילום: דניאל קמינסקי]
תאריך:  17/02/2014   |   עודכן:  17/02/2014
שולמית קיסרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מתים עם החיים
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורא מזדמן
17/02/14 15:49
2
תודה
18/02/14 00:01
3
יהודית אשר
19/02/14 15:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במיתולוגיה העיתונאית הישראלית מתרוצץ כבר עשרות שנים סיפור על עיתונאי שהוזמן לשיחת אוף דה-רקורד עם אחד משרי הממשלה. בשיחה שמע מפי השר דיווח מפורט על דיון בשאלה רגישה שהתנהל בממשלה, וגם את דעתו של המיניסטר על כמה ממשתתפי הדיון. כשיצא מלשכת השר היה העיתונאי עמוס במידע, אבל ידע כי על-פי הכללים נאסר עליו לפרסם זאת.
17/02/2014  |  רפי מן  |   כתבות
מהו זיהוי פלילי? כיצד נבנה התחום והתמקצע עם הזמן? היכן נעשה בו שימוש? סיפורים מעניינים מהשטח
17/02/2014  |  אלכס פלג  |   כתבות
הסיפור על בני העיירה הנידחת ידוובנה, שביזמת עצמם, ושלא בהוראת הכובשים הנאצים, כינסו בקיץ 1941 את כל 1600 יהודי הכפר לאסם שנידב נגר הכפר, ושרפו בו את כולם, לא נראה על הבמה. הוא רק ברקע, וכמו בכל טרגדיה קלאסית, נשמר הכלל שלא להראות רצח על הבמה. הכל רק מסופר על-ידי 10 החברים שעלילותיהם מגיל 6 ועד למותם נחשפות לעינינו.
17/02/2014  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
כמות מוצרי המזון שמציעים לנו הסופרמרקטים וחנויות, עולה בצורה משמעותית מדי שנה. המוצרים החדשים, האריזות השונות והפרסומות האגרסיביות, עשויים לבלבל אותנו. אחד הכלים המאפשרים לנו לדעת מה מכיל כל מוצר ומהו הרכבו התזונתי, הוא תווית המזון.
17/02/2014  |  חלי ממן  |   כתבות
טיפים להורים: כיצד לעזור ולתמוך בילד להגשים את המשאלה שלו?
17/02/2014  |  ליאת שדה  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il