|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

באמת הגיע הזמן ללמידה משמעותית <br>

העבודה האמיתית מתחילה אחרי השיעור זהו תהליך ה"למידה המשמעותית" היחיד, ובלעדיו תלמידים לעולם לא יקנו דעת. ללא התהליך המייגע והמתמשך הזה, יישארו הילדים בורים וחסרי יכולת של ניסוח וניתוח, גם אם כל הידע שבעולם נגיש להם בהקלקה על העכבר
23/02/2014  |     |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
לקרוא את החומר [צילום: פלאש 90]

בטלה מעיקרה
כותרת צד: כל רפורמה שתתמקד רק בתהליך ההוראה החוויתית בכיתה, אך תפסח על הקניית הרגלים של קריאה, הבעה, תיחקור ותרגול של התלמידים עצמם, היא רפורמה בטלה מעיקרה ומיותרת

הרפורמה המדוברת האחרונה של משרד החינוך עוסקת במעבר ללמידה משמעותית, מבוססת חוויה ושיתוף התלמיד בבניית הידע. מעניין הוא ששיטת הלימוד הקיימת (במשתמע, הפחות משמעותית) הניבה למדינת ישראל (וקודם לכן, לעם היהודי לתולדותיו) רבנים, אנשי מדע ורוח ושופטים המהווים מופת במחקר וברוח, ופרסי נובל בכמות בלתי מידתית לחלקו של העם היהודי באוכלוסיית העולם. זאת, עידנים לפני שלכיתות ול"חיידרים" הוכנסו לוחות חכמים, מצגות אינטראקטיביות ואינטרנט אלחוטי.

הייתכן, אם כך, שהבעיה במערכת החינוך הישראלית אינה נעוצה בשיטת ההוראה דווקא אלא בעניין אחר? בהחלט כן! כי הרי בעוד שההוראה (שמבוצעת באחריות המורה) היא החלק הסביל של תהליך קליטת-הידע, הלמידה (שנעשית על-ידי התלמיד) היא החלק הפעיל. וחלק זה – דורש מאמץ. תפקידו של המורה להעביר את השיעור בכיתה, למקד את התלמידים בסוגיות החשובות, להבהיר את הנדרש מהם לשם הבעת הידע ויישומו ולעורר את סקרנות תלמידיו לבחון את החומר מזוויות שונות ופורצות דרך. אך גם תפקידו של המורה המוצלח ביותר מסתיים בהוראה. אחריה מגיע השלב המשמעותי האמיתי בתהליך הלמידה – הלימוד. מכאן והלאה, על התלמיד לשבת (קודם בעצמו ואחר כך, אם יבחר, גם בחברותא) ולקרוא את החומר, לשנן (בדיוק, לשנן!), לתרגל, לנסח נושאים מסוימים במילותיו הוא, לוודא שהוא אכן מבין את החומר על רבדיו, להציק למורה בשאלות אם לא הבין וללמוד מן המשוב על טעויותיו במבחן ובמטלות הביצוע.

שטיפת מוח

כי העבודה האמיתית מתחילה אחרי השיעור. זהו תהליך ה"למידה המשמעותית" היחיד, ובלעדיו תלמידים לעולם לא יקנו דעת. ללא התהליך המייגע והמתמשך הזה, יישארו הילדים בורים וחסרי יכולת של ניסוח וניתוח, גם אם כל הידע שבעולם נגיש להם בהקלקה על העכבר.

למרבה הצער, תלמידים רבים הפסיקו מזמן לקיים את תהליך הלימוד: להקשיב ולסכם את השיעור הנלמד בכיתה ולהכין שיעורי בית. מקרוב נתקלתי בתופעות של חוסר משמעת עצמית וזלזול בעצם הרעיון של רכישת השכלה ובמסגרת חינוכית. עד כדי כך שיש תלמידים שמתעצלים אפילו להעתיק עבודות, משום שמוחם נשטף בתפיסה ש"הלמידה מיותרת, כי כל המידע נמצא ממילא באינטרנט". מסיבה זו, העדיפה תלמידת תיכון שלא לפתור מבחן בגרות, ובמקום זאת לנצל את המעמד ומחברת המבחן כדי להתלונן על המורים שלה ועל מערכת החינוך כולה. וכי מה הקשר בין היות המורים מעניינים יותר או פחות (לראייתה) ובין חובתה וזכותה לפתוח ספר ולהתחיל לקרוא? ומה הקשר בין שיטת הלימוד לכך שאותה תלמידה החליטה לא ללמוד כלל ולהכין את עצמה למבחן? הרי גישה לחומר יש אפילו מהאייפון, וללמוד בחברותא אפשר גם בפייסבוק או בסקייפ. אז מה הבעיה, אם כך, להגיע מוכנים למבחן הבגרות?

נראה, לאור זאת, כי הבעיה האמיתית כיום בהישגי התלמידים מצויה בחוסר נכונותם למלא את חלקם בתהליך הלמידה. ולראיה, תלמידים "חרשנים" מגיעים להישגים מצוינים גם ללא רפורמה של "לימוד חוויתי". מכאן, כל רפורמה שתתמקד רק בתהליך ההוראה החוויתית בכיתה – עניין חשוב שלעצמו – אך תפסח על הקניית הרגלים של קריאה, הבעה, תיחקור ותרגול של התלמידים עצמם, היא רפורמה בטלה מעיקרה ומיותרת.

חשוב לציין שכל רפורמה מושכלת היא הזדמנות לעידכון, שיפור וקידום, ולפיכך – מבורכת. החינוך הממלכתי בהחלט דורש שינוי של האווירה הלימודית, טכנולוגיות הוראה וחלוקת קשב לכל תלמיד. אך במקביל אסור להזניח את הבסיס: פיתוח משמעת עצמית, דרישות גבוהות מכל תלמיד והתעקשות לחזור ללמידה משמעותית, במובנה הקלאסי. "המורה הוא זה שפותח את הדלת, ואילו ההחלטה אם להיכנס היא אך ורק של התלמיד".

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא מוסמך האוניברסיטה העברית בהיסטוריה כללית, בעל תעודת הוראה ומרצה למדע המדינה ומשטר מדינת ישראל במכינה קדם-אקדמית.
תאריך:  23/02/2014   |   עודכן:  23/02/2014
דורון בקל איילון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
באמת הגיע הזמן ללמידה משמעותית
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
למידה משמעותית
23/02/14 12:23
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אחד הדברים הבולטים בשהייה במנזרים במזרח הוא העישוב. בכל הזדמנות נותנים לך לעשב.
23/02/2014  |  יהודית גליק  |   מאמרים
פרשנים ופוליטיקאים ישראלים נבוכים שוב ושוב מדיפלומטים אמריקניים המראים, לדעתם, חוסר הבנה של המזרח התיכון. כאשר שר החוץ של ארצות-הברית מגיע בפעם ה-12 לישראל ולרשות הטרור והרצח כדי לייצר הסכם כלשהו, מוצאים עצמם הישראלים אובדי עצות נוכח הנחישות האמריקנית להתעלם מן המציאות ולייצר מציאות חליפית שהיא דמיונית לחלוטין וחסרת כל היגיון מקומי. אלא שג'ון קרי אינו הראשון המוכיח כי הוא רואה את המזה"ת דרך משקפיים ורודים וקורה נטועה לו בין עיניו. הנה דבריה של שרת החוץ של ממשל שהיה לכאורה ידידותי לישראל, עד כדי כך שהכיר דה-פקטו בכך שהקו הירוק אינו תקף עוד (מכתב בוש) - הפרופ' ליחסים בינלאומיים קונדוליזה רייס (2004):
23/02/2014  |  יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
הפוליטיקאי הישראלי הוא זן נדיר שאינני בטוח שאפילו במדינות מושחתות משלנו (אם קיימות) נמצא בתהליך אבולוציוני בלתי מתכלה שרק מכלה סביבתו - כמו זה השוכן בינינו.
22/02/2014  |  נסים גבאי  |   מאמרים
שיחות השלום שהתנהלו עד כה בסודיות ובאפלה, נחשפו בימים אלה באמצעות הדלפות ממשרדו של ג'ון קרי לתומס פרידמן ב"ניו-יורק טיימס". רוב המעורבים ב"תעשיית השלום" מפיצים תחזיות וורודות של תקוות למציאות שתיווצר אם וכאשר אבו מאזן ונתניהו יחתמו על הסכם כל שהוא.
22/02/2014  |  מתי דוד  |   מאמרים
ארץ ישראל כולה שייכת ליהודים. לפחות בעשרה מקומות בקוראן נאמר שהארץ הוענקה לבני ישראל. הציטוט הראשון בספר: "הורשנו לעם שחשב עצמו חלש את הארץ אשר בירכנו אותה, את מזרחה ואת מערבה, ויבוא כתומו דברו הטוב של ריבונך על בני ישראל, זאת עקב האריכם רוחם" (קוראן 137:7).
22/02/2014  |  משה חסדאי  |   מאמרים
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
שלום קר ומנוכר עדיף על מלחמה חמה  /  מנשה שאול
אובססיביות אנטישמית של השמאל  /  מנפרד גרסטנפלד
אזל מלאי הבתולות  /  מנשה שאול
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il