|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
מפתחי אוטוטו. מזניקים את התחבורה הציבורית בישראל [צילום: ירון ציון]
תוך כדי תנועה

"אנחנו ננהל את התחבורה הציבורית, ולא להפך"

מערכת חדשנית שתלמד את הרגלי הנוסעים והנהגים בישראל תציע חלופות יעילות לתכנון מחודש של התחבורה הציבורית באופן שיחסוך מכם פקקים מיותרים ויאפשר לכם להגיע מהר אל היעד
03/03/2014  |   עידן יוסף   |   כתבות   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
יצאו מהקופסה [צילום: ירון ציון]

הפיצ'רים של ototo
תצוגת נסיעה חכמה - מאפשרת דרך שונה וטובה יותר לראות את פרטי הנסיעה, כגון: מסלול הנסיעה, זמן הגעה משוער (ETA), אפשרויות החלפת אמצעי תחבורה, תחנות, עצירות וזמן המתנה.
מערכת ניווט משופרת - מתעדכנת בזמן אמיתי, מבלי הצורך לרענן. בכל רגע המשתמש יודע את מקומו המדויק במסלול ומחוצה לו על גבי המפה המתקדמת של Ototo.
קהילת ה"ריידרס" (Riders) - שיתוף מידע בחוויות הנסיעה בפייסבוק, הצעת מסלול משופר, דיווח חי על אירועים.
מד חיסכון בדלק - מראה למשתמש כמה דלק הוא חסך באמצעות השימוש באפליקציה.
שעון מעורר חכם - התרעה למשתמש על סיום קטע דרך (המתנה, החלפה, ירידה בתחנה). כשהשעון החכם פועל, המשתמש יכול לחסוך בסוללה על-ידי סגירת האפליקציה ועדיין לקבל התראות.
ממשק - השימוש באפליקציה נהיר, קל לתפעול ונוח לשימוש. השפה העיצובית חדשנית, פשוטה וידידותית לכל משתמש.

זה ייתכן, זה אפשרי
פרנקלין רוזוולט אמר כי המגבלות היחידות בבניית המחר הן הספקות של היום. מה שעלול לתקוע מקלות בגלגלים, תרתי משמע, במיזם המהפכני של אוטוטו, הוא קיבעון מחשבתי מצד קובעי המדיניות. אדם, קל וחומר ששלטון, אינו יכול לשים כספו על קרן הצבי ולהמר על מערכת מתקדמת שלא נוסתה מעולם. לא כן כאשר למערכת יש אבא ואימא - גב מקצועי של אנשים בעלי ניסיון ארוך בתחבורה הציבורית - פרופ' אבישי צדר - מומחה בעל שם עולמי בתחום התחבורה, פרופ' אלי פורת - מומחה אלגוריתמיקה בינלאומי ופרופ' יונתן אומן - מומחה לתחבורה ציבורית לפי קריאה.
ההיתלות באילנות גבוהים אלה, יש בה כדי למלא אחר שלוש מצוואותיו הרוחניות של ג'ורג' ברנרד שו. הראשונה שבהן: "בני אדם הגיוניים מסתגלים לסביבתם. בני אדם חסרי הגיון מנסים לסגל את סביבתם אליהם, ולפיכך כל קידמה היא תוצאת מאמציהם של בני אדם חסרי הגיון"; השנייה: "האנשים המצליחים בעולם הזה הם מי שקמים ומחפשים את הנסיבות הרצויות להם, ואם הם אינם מוצאים אותן, הם יוצרים אותן", והשלישית: "יש אנשים שרואים דברים כמו שהם ושואלים מדוע? אני רואה דברים שמעולם לא היו ושואל, מדוע לא?".
קצת אמונה לא תזיק. אחרי שנים של דשדוש במקום הגיע הזמן להתקדם ולתת לתחבורה הציבורית בישראל לפרוץ קדימה, ולהסיר כל חסם שימנע את המהלך החדשני והמבטיח. אחרי הכל, מה שעשתה הווייז לתחבורה הפרטית יהיה "קטן" על מה שתעשה אוטוטו לכלל התחבורה בישראל.

תארו לעצמכם את התסריט הבא: כדי להגיע למקום עבודתכם אתם מזינים בסמארטפון את היעד, ובתוך כמה דקות מגיע אוטובוס שמסיע אתכם מתחנת האוטובוס הסמוכה לביתכם עד מקום העבודה במסלול ישיר וכמעט ללא עצירות. נשמע לכם מדע בדיוני? לא עוד.

אחרי שנוסתה בשבועיים האחרונים בהצלחה בכ-80 מדינות בעולם נוחתת היום בישראל מערכת מתקדמת וראשונה מסוגה לתכנון תחבורה ציבורית על-פי ביקוש.

נפרדים מ-NetBus

המערכת, הנקראת "אוטוטו" (Ototo), היא גלגול מתקדם של אפליקציית "נטבס" (NetBus) הישראלית. במקביל לתכנון המסלול הקיים כדי להגיע מתחנת המוצא לתחנת היעד, תזהה המערכת חללים בשירות שאם היו מנוצלים היו חוסכים מהמשתמשים שימוש ברכב פרטי או במונית או לחלופין מונעים מהמשתמש הליכה ממושכת או נסיעה מיותרת באוטובוס עד תחנת האוטובוס הנמצאת הרחק ממנו.

"אוטוטו" היא מערכת מאובטחת ה"לומדת" תוך כדי תנועה את פרופיל המשתמש, תוך שמירה מלאה על פרטיות המשתמש, ומציעה לו אמצעי נסיעה בהתאם להרגליו. כך למשל, נוסע המעדיף להגיע ליעד באמצעות החלפת כמה קווים יקבל הכוונה בהתאם, לנוסע המעוניין לישון או ללמוד באוטובוס יוצע אוטובוס שקט, ולנוסע שאינו מעוניין לעמוד בנסיעה עשויה המערכת להציע להמתין לקו הבא אחריו, המרווח יותר.

רשת גמישה

החידוש במערכת הוא שמלבד רשת קווים בסיסית, תהיה רשת קווים נוספת שתהיה מתוכננת לפי ביקוש של משתמשי התחבורה הציבורית. היא תאפשר לאוטובוסים לנוע במסלולים משתנים ולדלג על תחנות בדרך כדי להגיע מהר ככל הניתן אל היעד, ומיד אחר כך להתחיל נסיעה נוספת.

המידע על אזורי הביקוש וההיצע יועבר לידי מקבלי ההחלטות - משרד התחבורה ומפעילי התחבורה הציבורית השונים בישראל.

חיסכון למפעילים

הרוח החיה מאחורי המיזם הוא פרופ' אבישי (אבי) צדר, שהיה המדען הראשי במשרד התחבורה בשנים 1997-1994. אחרי ארבע שנים כנהג אוטובוס, הקדיש 30 שנה מחייו ללימוד ענף התחבורה הציבורית. בין היתר הקים מרכז למחקר תחבורה ראשון בניו-זילנד בו לימד שש שנים על האופן בו יש לנהל ולתפעל את הענף. פרופ' צדר מבטיח כי שימוש במערכת יקטין את הפקקים, יחסוך בדלק, יצמצם את איבוד הזמן, יקטין את זיהום האוויר ואת התאונות.

בחזונו, צופה צדר כי השילוביות בין אפליקציית המפעילים לאפליקציית המשתמשים ייצור מצב בו שירות מדויק ואמין הניתן במטרו (רכבות תחתיות) בוושינגטון, בהונג קונג, בטוקיו, בפריז ובערים נוספות יהיה דומה לשירות הניתן מעל פני הקרקע. "אין סיבה", אומר צדר, "שבישראל לא יהיה כמו במדינות אלה - שאנשים חשובים ומחויטים ישאירו את הרכב הפרטי בבית ויעלו בלי בושה לתחבורה ציבורית טובה. זה לא דבר הזוי, והוא אפשרי באמצעות טכנולוגיה, אלגוריתמיקה ואופטימיזציה. נגרום למשתמש לרצות להשתמש, ונביא בחיסכון בעלות למפעיל. הנהג יקבל יותר מידע, יוכל לשנות מהירות בהתאם, לדלג על תחנות, לבצע חיתוכים במסלול. והרגולטור? הוא יסכים לכך כאשר ייווכח שזה פועל לטובת הציבור. אנחנו רוצים מערכת תחבורה ציבורית שתנצח את הרכב הפרטי ושהמשתמש יעלה אליה כי היא תהיה טובה יותר".

"הרבה יותר מאפליקציה"

שניר מכלוף, יזם ומנכ"ל אוטוטו, לא אוהב שלמערכת שלו קוראים אפליקציה, ובצדק. "זה הרבה יותר מזה", הוא מסביר ואומר כי כאשר הודיעו המפתחים למשתמשי נטבס בפייסבוק "ב-3.3 תגלו מה חסר בתחבורה הציבורית בישראל ובעולם", קיבל מאחד הטוקבקיסטים את התגובית הבאה: "יש מיליון ואחת בעיות בתחבורה הציבורית. לא בטוח שתשנו משהו". התגובה הזו צרמה לי - הוא אומר - חשוב לי לשנות את נקודת המבט של הטוקבקיסטים, אבל חשוב גם לדעת שאפשר לשנות.

המטרה של אוטוטו - מלבד להנגיש את המידע באופן שיאפשר לדעת מתי האוטובוס הבא, מתי הילד יגיע מהלימודים או מהצבא וכיו"ב - היא לגרום ליותר ויותר אנשים לעבור להשתמש בתחבורה הציבורית.

קדמו לכך שנתיים של עבודה מאומצת, הגדלת צוות החברה מ-8 ל-21 ואינספור נסיעות בתחבורה הציבורית. רשת התחבורה הציבורית הקיימת אינה תלויית דרישה וביקוש, והמערכת החדשה מציעה למעשה תכנון מחדש שלה. "אנחנו ננהל את התחבורה הציבורית, ולא התחבורה הציבורית תנהל אותנו" - מצהיר מכלוף.

הצלחת המערכת תלויה במסה קריטית של משתמשים, וכדי לקדם את המערכת תיפתח קהילת משתמשים שבדומה ל-WAZE תוכל להפיץ את הבשורה הלאה.

דוד וטין, יזם ומנהל השיווק של אוטוטו, מגלה טפח ומכסה טפחיים. הוא אינו מוכן עדיין לגלות מה הממשק שיחבר בין המערכות השונות, ולשאלת News1 באשר לתכנון מסלול תוך כדי נסיעה הוא משיב שמדובר בנושא מורכב שייפתר בשלב הבא של ההרצה.

ניהול נכון של עצרת החרדים

לדעת המפתחים, תוהו ובוהו כפי שהתרחש השבוע בעצרת החרדים בירושלים, בכל הקשור לתחבורה הציבורית, יכול היה להימנע או לכל הפחות להיות קטן הרבה יותר, אם היה שימוש באפליקציה. נכון להיום יכולים חרדים המשתמשים ב"טלפונים הכשרים" של רמי לוי להוריד את האפליקציה ובעתיד יתירו את העניין גם חברות אחרות המספקות טלפונים לחרדים - האוכלוסייה שעושה את השימוש הגדול ביותר (יחסית) בשירותי התחבורה הציבורית. אוכלוסיות שאינן עושות שימוש בטלפונים חכמים, כגון קשישים, ישתמשו בקווים המרכזיים, ויוכלו להיעזר בשילוט הדיגיטלי באוטובוסים ובתחנות.

כ-1.5 מיליון דולר הושקעו בשנה האחרונה על-ידי משקיעים מארה"ב, מצרפת ומישראל בפיתוח "אוטוטו". הורדת אוטוטו היא חינמית וללא פרסומות, והמודל העסקי שלה יהיה כזה המתבסס על תשלום באמצעות הטלפון החכם. בשלב הראשון ניתן יהיה להוריד אותה רק במכשירי האייפון, באופן שיחליף את "נטבס" הוותיקה. בעוד כשלושה-ארבעה חודשים צפויה הפצתה גם באמצעות האנדרואיד. כיום משתמשים באפליקציית "נטבס" כחצי מיליון משתמשים.

להורדת היישומון ototo לאייפון
תאריך:  03/03/2014   |   עודכן:  04/03/2014
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"אנחנו ננהל את התחבורה הציבורית, ולא להפך"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
מהלך ראשון מסוגו בישראל יגביר את בטיחות הנוסעים בתחבורה הציבורית. חברת נתיב אקספרס התקינה מערכות לניטור לחץ אוויר (TPMS) בצמיגי האוטובוסים. המערכת מתריעה בזמן אמת על ירידה בלחץ האוויר בגלגלים ועל נקרים בהתהוות.
02/03/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
משטרת ישראל תסגור צירים בדרך לירושלים לקראת עצרת החרדים (יום א', 2.3.14). בין היתר ייסגר לתנועה כביש מס' 1 מה שצפוי לגרום פקקים בכביש 443 וצירים בעיר ירושלים מה שיגרום פקקים בבירה.
01/03/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
את מי מבין המתגייסים במלחמת העולם השנייה "שכחו" הבריטים להנציח מה לא יכול להגיד רב בגולה חוויה חיובית במטוס ושלילית במלון אטרקציות בפאבים - אז והיום העיר פורטסמות' חיה בעיקר בעבר גם בריטניה מתקשה להתמודד עם מזג אוויר חריג
28/02/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
תושב ירושלים, אלכסנדר טנצר, ביקש לבקר את אמו הקשישה המאושפזת בבית חולים הרצוג בעיר. ב-27 ביוני 2013 הוא הגיע לתחנה המרכזית לירושלים, והמתין לקו 54. הקו איחר להגיע לתחנה, וטנצר התקשר למודיעין אגד, שם נמסר לו מידע מוטעה לפיו האוטובוס אמור להגיע במועד ושאין מידע על תקלה כלשהי. כעבור 14 דקות המתנה אמר טנצר נואש ונסע במונית. שלוש דקות אחר כך הגיע האוטובוס לתחנה.
27/02/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
משרד התחבורה הורה לחברות התחבורה הציבורית הפועלות בירושלים, שלא לכבד יותר כרטיסי נייר לצורך נסיעות המשך של עד 90 דקות מתחילת מועד הנסיעה. בדומה לנהוג בגוש-דן כבר משנת 2011, תתאפשר נסיעת המשך רק באמצעות כרטיס הרב-קו.
26/02/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il