תארו לעצמכם את התסריט הבא: כדי להגיע למקום עבודתכם אתם מזינים בסמארטפון את היעד, ובתוך כמה דקות מגיע אוטובוס שמסיע אתכם מתחנת האוטובוס הסמוכה לביתכם עד מקום העבודה במסלול ישיר וכמעט ללא עצירות. נשמע לכם מדע בדיוני? לא עוד.
אחרי שנוסתה בשבועיים האחרונים בהצלחה בכ-80 מדינות בעולם נוחתת היום בישראל מערכת מתקדמת וראשונה מסוגה לתכנון תחבורה ציבורית על-פי ביקוש.
נפרדים מ-NetBus
המערכת, הנקראת "אוטוטו" (Ototo), היא גלגול מתקדם של אפליקציית "נטבס" (NetBus) הישראלית. במקביל לתכנון המסלול הקיים כדי להגיע מתחנת המוצא לתחנת היעד, תזהה המערכת חללים בשירות שאם היו מנוצלים היו חוסכים מהמשתמשים שימוש ברכב פרטי או במונית או לחלופין מונעים מהמשתמש הליכה ממושכת או נסיעה מיותרת באוטובוס עד תחנת האוטובוס הנמצאת הרחק ממנו.
"אוטוטו" היא מערכת מאובטחת ה"לומדת" תוך כדי תנועה את פרופיל המשתמש, תוך שמירה מלאה על פרטיות המשתמש, ומציעה לו אמצעי נסיעה בהתאם להרגליו. כך למשל, נוסע המעדיף להגיע ליעד באמצעות החלפת כמה קווים יקבל הכוונה בהתאם, לנוסע המעוניין לישון או ללמוד באוטובוס יוצע אוטובוס שקט, ולנוסע שאינו מעוניין לעמוד בנסיעה עשויה המערכת להציע להמתין לקו הבא אחריו, המרווח יותר.
רשת גמישה
החידוש במערכת הוא שמלבד רשת קווים בסיסית, תהיה רשת קווים נוספת שתהיה מתוכננת לפי ביקוש של משתמשי התחבורה הציבורית. היא תאפשר לאוטובוסים לנוע במסלולים משתנים ולדלג על תחנות בדרך כדי להגיע מהר ככל הניתן אל היעד, ומיד אחר כך להתחיל נסיעה נוספת.
המידע על אזורי הביקוש וההיצע יועבר לידי מקבלי ההחלטות -
משרד התחבורה ומפעילי התחבורה הציבורית השונים בישראל.
חיסכון למפעילים
הרוח החיה מאחורי המיזם הוא פרופ' אבישי (אבי) צדר, שהיה המדען הראשי במשרד התחבורה בשנים 1997-1994. אחרי ארבע שנים כנהג אוטובוס, הקדיש 30 שנה מחייו ללימוד ענף התחבורה הציבורית. בין היתר הקים מרכז למחקר תחבורה ראשון בניו-זילנד בו לימד שש שנים על האופן בו יש לנהל ולתפעל את הענף. פרופ' צדר מבטיח כי שימוש במערכת יקטין את הפקקים, יחסוך בדלק, יצמצם את איבוד הזמן, יקטין את זיהום האוויר ואת התאונות.
בחזונו, צופה צדר כי השילוביות בין אפליקציית המפעילים לאפליקציית המשתמשים ייצור מצב בו שירות מדויק ואמין הניתן במטרו (רכבות תחתיות) בוושינגטון, בהונג קונג, בטוקיו, בפריז ובערים נוספות יהיה דומה לשירות הניתן מעל פני הקרקע. "אין סיבה", אומר צדר, "שבישראל לא יהיה כמו במדינות אלה - שאנשים חשובים ומחויטים ישאירו את הרכב הפרטי בבית ויעלו בלי בושה לתחבורה ציבורית טובה. זה לא דבר הזוי, והוא אפשרי באמצעות טכנולוגיה, אלגוריתמיקה ואופטימיזציה. נגרום למשתמש לרצות להשתמש, ונביא בחיסכון בעלות למפעיל. הנהג יקבל יותר מידע, יוכל לשנות מהירות בהתאם, לדלג על תחנות, לבצע חיתוכים במסלול. והרגולטור? הוא יסכים לכך כאשר ייווכח שזה פועל לטובת הציבור. אנחנו רוצים מערכת תחבורה ציבורית שתנצח את הרכב הפרטי ושהמשתמש יעלה אליה כי היא תהיה טובה יותר".
"הרבה יותר מאפליקציה"
שניר מכלוף, יזם ומנכ"ל אוטוטו, לא אוהב שלמערכת שלו קוראים אפליקציה, ובצדק. "זה הרבה יותר מזה", הוא מסביר ואומר כי כאשר הודיעו המפתחים למשתמשי נטבס בפייסבוק "ב-3.3 תגלו מה חסר בתחבורה הציבורית בישראל ובעולם", קיבל מאחד הטוקבקיסטים את התגובית הבאה: "יש מיליון ואחת בעיות בתחבורה הציבורית. לא בטוח שתשנו משהו". התגובה הזו צרמה לי - הוא אומר - חשוב לי לשנות את נקודת המבט של הטוקבקיסטים, אבל חשוב גם לדעת שאפשר לשנות.
המטרה של אוטוטו - מלבד להנגיש את המידע באופן שיאפשר לדעת מתי האוטובוס הבא, מתי הילד יגיע מהלימודים או מהצבא וכיו"ב - היא לגרום ליותר ויותר אנשים לעבור להשתמש בתחבורה הציבורית.
קדמו לכך שנתיים של עבודה מאומצת, הגדלת צוות החברה מ-8 ל-21 ואינספור נסיעות בתחבורה הציבורית. רשת התחבורה הציבורית הקיימת אינה תלויית דרישה וביקוש, והמערכת החדשה מציעה למעשה תכנון מחדש שלה. "אנחנו ננהל את התחבורה הציבורית, ולא התחבורה הציבורית תנהל אותנו" - מצהיר מכלוף.
הצלחת המערכת תלויה במסה קריטית של משתמשים, וכדי לקדם את המערכת תיפתח קהילת משתמשים שבדומה ל-WAZE תוכל להפיץ את הבשורה הלאה.
דוד וטין, יזם ומנהל השיווק של אוטוטו, מגלה טפח ומכסה טפחיים. הוא אינו מוכן עדיין לגלות מה הממשק שיחבר בין המערכות השונות, ולשאלת News1 באשר לתכנון מסלול תוך כדי נסיעה הוא משיב שמדובר בנושא מורכב שייפתר בשלב הבא של ההרצה.