בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
המצה מסמלת את הענווה ולכן רק היא יכולה לעלות לקורבן - כפי שאנו קוראים בפרשת השבוע. הענווה היא גם מרכיב חיוני בשמחת אמת, כולל בפורים אותו נחגוג במוצאי שבת
|
ענווה תחילה [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
|
לא רק בפסח אנו מוזהרים מאכילת חמץ. בפרשת השבוע אנו למדים, כי גם בקורבנות נאמר: "כל המנחה אשר תקריבו לה' לא תיעשה חמץ". מלבד בקורבן תודה ובחג שבועות, כל הקורבנות אסורים בחמץ אלא מצה. מהו עניינה של המצה? מה היא באה ללמד אותנו על החיים? המצה נקראת בפי חכמים "לחם עוני", כשהכוונה כפולה: א. "לחם של עניים". ב. "לחם של ענווה". החמץ מסמל את היצרים שבאדם. העיסה תופחת על-ידי תסיסת השאור. התסיסה יוצרת את הלחם התפוח והנפוח. כך גם היצרים גורמים לאדם לתסוס, ולפעמים תסיסה זו מתפיחה את גאוותו ומנפחת את כרסו. המצה מסמלת את העיסה ביסוד שלה ללא תפיחה ותסיסה - מצב שבו דבר נשאר כפי שהוא באמת ללא ניפוח יתר. הסכנה הגדולה לאדם היא ההתנפחות יתר על המידה. יש מצב שבו עושר גשמי מביא לגאווה המסנוורת את האדם ומשכיחה ממנו מי הוא באמת, מה עיקר ומה טפל. מי שנשאב לעולם התסיסה יותר מדי עלול לשכוח את המשמעות האמיתית לחייו. כל תפקיד הקורבנות הוא לשים את האדם במקומו. ההכרה ביחס שבינו לבין בוראו מזכירה לאדם מי הוא ומה מקומו בעולם. אנו נחגוג את פורים במוצאי שבת. קשר הדוק יש בין מידת הענווה לפורים. הקשר הוא: השמחה. כך כותב הריי"ץ מלובביץ': "ההרגשה העצמית [התמקדות האדם בעצמו] היא סיבה לעצבות. לבד זאת שטבע האדם מתולדתו ש'מי שיש לו מנה רוצה מאתים' ומשום זה אין אדם מת וחצי תאוותו בידו, הנה המורגש [המרגיש את עצמו] חושב שמגיע לו הרבה. לכן גם השמחה בטוב שיש לו, לא זו בלבד שאינה שמחה שלמה, אלא עוד גורמת עצבות משום העדר הסתפקות... אמנם, הענו הוא תמיד בשמחה ושמחתו היא שלמה, דמצד שאינו מחשיב את עצמו לבעל מעלה, ולא מגיע לו כלום, אם כן כשיש לו מה שיש לו, הנה הכל הוא בדרך מתנה, ועל כן הוא שמח מאוד בזה... וזהו 'יספו ענווים בה' שמחה' - הענווה היא כלי וסיבה לשמחה". חידוש גדול: אין שמחה באמת ללא ענווה. גאוותן לא יכול לשמוח באמת. התמקדות האדם בעצמו מביאה לעיסוק בדברים החסרים, במה שאין לו ובמה יש לאחרים יותר ממנו. השאלה מאיזו נקודת מבט אדם בוחן את "חלקו". ענווה היא קודם כל נקודת מוצא שלא מגיע לי כלום. כל מה שניתן לי הוא חסד. אני נושם, אני הולך, זה חסד. יש לי פרנסה, זה חסד גדול. רק אז האדם יכול לשמוח באמת.
|
|
המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
|
|
|
הכותב הוא איש חינוך ואמונה, רב בארגון רבני צהר.
|
|
תאריך:
|
13/03/2014
|
|
|
עודכן:
|
13/03/2014
|
|
הרב זאב קרוב
|
|
את/ה ערב נסיעת עסקים חשובה, עובר/ת על כל רשימת הדברים שצריך לקחת, בסך-הכל יש הרגשה של ביטחון לדעת איפה כל דבר מונח, אבל אז העיניים שלך נעצרות על השורה עליה כתוב: "מתנה למארח". את/ה כבר יודע/ת שזה לא רק "משהו קטן בשביל תשומת לב"... לפעמים, מתנה מותאמת ו"קולעת" עשויה לפתוח את לב המארח ומשם הדרך להצלחת מטרת הנסיעה הופכת להיות קצרה למדי, ולהפך, לפעמים, מתנה לא מותאמת עשויה לבשר את כשלונה של הנסיעה...
|
|
|
פרשת השבוע שלנו היא הזדמנות מצויינת לעסוק באחת הנקודות הרגישות בתחום המוסר והעסקים: שאלת הזכייה במכרזים. בפרשת השבוע נבחרו המבַצעים שיקימו את המשכן: "ראה קראתי בשם בצלאל בן אורי בן חור למטה יהודה. ואמלא אתו רוח אלקים, בחוכמה ובתבונה ובדעת ובכל מלאכה. לחשוב מחשבות לעשות בזהב ובכסף ובנחשת. ובחרושת אבן למלאת ובחרושת עץ לעשות בכל מלאכה. ואני הנה נתתי איתו את אהליאב בן אחיסמך למטה דן, ובלב כל חכם לב נתתי חוכמה, ועשו את כל אשר צויתיך".
|
|
|
ארבע פרשיות הקדישה התורה לעשייה המורכבת והמיוחדת של המשכן. שתי פרשיות מוקדשות לציווי ושתי פרשיות מוקדשות לעשייה.
|
|
|
מבנה המשכן המשורטט בפרשת השבוע - פרשת תרומה - הוא למעשה שרטוט מהותה של תורת ישראל. ניתן היה לצפות, כי במוקד המשכן יעמוד מזבח, שעליו עובדים את ריבונו של עולם תוך הבאת התשוקה לקב"ה באמצעות קורבנות המבטאים רגשי לב. לו היו הדברים כך, הרי שמזבח העולה לא היה עומד בחצר החיצונה של המשכן, אלא במקום הרבה יותר פנימי ומרכזי.
|
|
|
"רוחניות" היא מרכיב חשוב בתרבות בת-זמננו. כך למשל הפכה הודו לחלק בלתי נפרד מהרזומה של הצעיר והצעירה הישראלים. יש משהו משובב נפש בחיפוש אחר רוחניות אצל צעירים ישראלים, שבמקום להיכנס הישר אל חיקה החמים והנוח של הבורגנות, הם הולכים דווקא הכי רחוק שאפשר. זה לא מובן מאליו. במיוחד לא אחרי שנות שירות ארוכות בצה"ל.
|
|
|
|
|
|
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה האדם חושב, והאלוקים צוחק
|
|
|
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
|
|
|
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו" מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|