|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

קרבות הגירושין: עזבו את הילדים בצד

ידועה לשמצה ועם זאת נפוצה בגירושין התופעה של שימוש נקלה בתלונות שווא על אלימות וניצול אכזריים של ילדים בידי אחד ההורים ראוי לזכור את המובן מאליו: גם לילדים עומדת הזכות לקבל חיבוק של אבא ולחוות עימו הורות מלאה
07/04/2014  |   ארתור בלאייר   |   מאמרים   |   תגובות
משתמשים בילדים בהליכי גירושין [צילום: פלאש 90]

לפעמים קשה לזכור שפעם פרחה האהבה. גירושין הם הליך קשה: התא המשפחתי התמוטט ועימו נמוגו תקוות רבות שאותן מחליפים בדידות, חרדה מפני העתיד לבוא, עלבון וכעס על בן-הזוג. מאבק הגירושין עלול לייצר בין האוהבים לשעבר עוינות רבה שהופכת לשנאה, ויצר הנקמה והרצון לנצח במאבק בכל מחיר, יכולים לשבש את הדעת כליל. אלא שלעיתים במאבק ובקושי שבגירושין, מעורבים ילדים משותפים, והם על כוחם מצויים בתווך בין הוריהם המתקוטטים.

ידועה לשמצה ועם זאת נפוצה בגירושין, התופעה של שימוש נקלה בתלונות שווא על אלימות וניצול אכזריים של ילדים בידי אחד ההורים. כך, ההורה פונה למשטרה ומגיש תלונה כוזבת כי הילדים נפגעו על-ידי ההורה השני, ולאחר-מכן עותר על יסוד התלונה לבית המשפט ומבקש צו הרחקה של ההורה השני מהילדים וביטול של הסדרי הראייה איתם.

הסטטיסטיקה המצערת מלמדת, כי כך נעשה בדרך-כלל על-ידי האישה דווקא, ככלי לנקמה גרידא, כהפעלת לחץ על ההורה השני ובמטרה לייצר יתרונות בלתי הוגנים בהליך הגירושין. לעיתים, אגב, לא מדובר בהתנהלות מחושבת ופרגמטית, אלא בנקמנות לשמה: לאחר הקרע הכואב בין בני-הזוג, האישה מבקשת לנכס לעצמה באופן בלעדי את הילדים, תוך התעלמות אכזרית מהזכות ההורית הטבעית של האב ומזכות הילדים לקשר משמעותי ומעמיק עם שני ההורים. בתוך-כך, לקושי האינהרנטי שמלווה את הליך הגירושין, לעיתים מתווספת החוויה הקשה של האב בהתמודדות עם עלילות חמורות במיוחד, שגוזרת עליו כאב, לחץ נפשי, בושה והוצאות כספיות כבירות לשם טיהור שמו והזכות לשוב להיות עם ילדיו. כל זאת מתאפשר ונעשה בפשטות יחסית ובלא מאמץ ניכר מצד ההורה השני.

מלבד הזכות לחיים, האם מסורה לאדם זכות בסיסית ומובנת מאליה יותר מזכות ההורה לחבק את ילדיו, לגדלם, לחנכם ולהרעיף עליהם אהבה? זכות האב אינה ניתנת לביטול שרירותי, אינה תלויה ברצון האם ועובדת פירוק הקשר הזוגי אינה יכולה לקפח את הזכות.

למרבה הפלא, בעבר דברים אלמנטריים אלה לא נתפסו כמובנים מאליהם בבתי המשפט, אך בעת האחרונה חלו תמורות בפסיקה. כך, לדוגמה, דבריו של השופט שקד מבית המשפט לענייני משפחה ברמת גן: "הגישה לפיה הורה ייאלץ להמציא 'תעודת יושר' בכדי לזכות בלינת ילדיו אצלו, מן הראוי שתיעקר מהשיח ההורי. כל ילד, באשר הוא ילד, זכאי ללון ולשהות עם שני הוריו ולהיות חלק מחוויה מעשירה זו".

ראוי לזכור את המובן מאליו: גם לילדים עומדת הזכות לקבל חיבוק של אבא ולחוות עימו הורות מלאה. אין חולק כיום בקרב אנשי מקצוע ובבתי המשפט שקיום הסדרי ראייה נרחבים, קבועים ומסודרים בין אב לילדיו, בנסיבות "רגילות" ככל האפשר במסגרת משמורת ואחריות הורית משותפת עם האם, היא מגמה שמשרתת קודם כל את הילדים עצמם ומקדמת את טובתם. כך נקבע לא אחת בפסקי דין של בתי המשפט לענייני משפחה: "כפי שהודגש בשורה ארוכה של פסקי דין אשר ניתנו לאחרונה, מגמת הפסיקה כיום הינה להעניק משקל רב יותר לפתרון שיאפשר שמירת הורותם של שני ההורים, תוך בחינה חיובית של האפשרות לקביעת משמורת משותפת, ובלבד שיוכח, כי הסדר כאמור ישרת את טובת הילד.

מגמה חדשה זו של בתי המשפט לענייני משפחה ברורה, צודקת וברוכה. שימוש בילדים ככלי ניגוח במסגרת מאבק בין גרושים נתפס היום בבתי המשפט, ובצדק, כאמצעי נפסד ופסול ושראוי לסכל את השימוש בו.

אך למרות התמורות שמסתמנות בפסיקה, התופעה עדיין קיימת, בין השאר בגלל הקלות שבהגשת תלונות כוזבות בנסיבות משפחתיות ובגלל אי-נשיאה באחריות למעשה. הגשת תלונה על אלימות ופגיעה בילדים, גוררת באופן אוטומטי הרחקתו של הגבר והשעיית ראייתו את הילדים. לא קשה להבין זאת: המשטרה ובתי המשפט מעדיפים שלא לקחת סיכון ולהשאיר ילדים רכים חשופים לסכנה, גם בהיעדר בסיס מוצק לחשדות. לכן הפרקטיקה מלמדת שקודם כל מרחיקים את הגבר, ורק לאחר-מכן בודקים. מכאן הקלות שבהאשמת שווא.

עניין נוסף המקל על הגשת תלונות כוזבות הוא הקושי הלא מבוטל שבהגנה מפניהן. בירור התלונה עוסק במעשים שלכאורה נעשו בחדרי חדרים, ולרשויות אכיפת החוק אמצעים מוגבלים יחסית שמאפשרים לפעול במהירות וביעילות ולרדת לשורשם של דברים ולגלות את האמת. לכן לעיתים המשטרה פשוט תעדיף בכל מקרה לא לקחת סיכון. אך חמור הוא שגם אם בסופו של דבר התלונה הוכחה ככוזבת ושההאשמות הועלו ממניע נקמני, על-פי רוב האישה לא תישא באחריות על כך.

לעניין זה חלה הנחייה ישנה של פרקליטות המדינה שלא להעמיד לדין נשים המגישות תלונת שווא, מתוך חשש להרתיע נשים מהגשת תלונות במקרי פגיעה אמיתיים. דעתם של בתי המשפט, כאמור, אינה נוחה מהפרקטיקה הקיימת והם מביעים מורת רוח והסתייגות חריפה ממנה. כך דברי בית המשפט לענייני משפחה בראשון לציון:

"האם ביקשה לעשות שימוש לרעה בחוק למניעת אלימות במשפחה כמסלול עוקף להחלטות שניתנו בעניין הסדרי הראייה, לצורך השגת יתרונות בלתי הוגנים בעניינים שאינם קשורים כלל ועיקר לחוק, למטרה לשמה נחקק ולאינטרסים עליהם הוא בא להגן... לצורך כך בדתה האם מליבה תלונת שווא או הקצינה דברים של מה בכך ששמעה מבנה בן ה-3.5, כאשר כל מטרתה הינה הפרדת האב מילדיו ופגיעה באיכות מפגשיו עם הילדים, על-ידי הכנסתם למרכז קשר ולפיקוח. דומה כי קשה לאם לקבל את האושר והשמחה שחווים הילדים עם האב, ואין היא מרפה מכל ניסיון לשבש היחסים שנרקמו ולפגוע בהם במזיד. התופעה של הגשת בקשות סרק במסגרת החוק, אשר הלכה והתרחבה במרוצת השנים שחלפו מאז הוחק החוק, הינה בגדר רעה-חולה, שפגיעתה קשה, לא רק באדם שכלפיו מופנית הבקשה, אלא גם בקורבנות אמת של אלימות במשפחה הזקוקים לקבלת סעד משפטי מידי, ועלולים להיתקל חלילה ביחס ספקני כלפי בקשותיהם".

לכאורה, מצופה היה שבתי המשפט יענישו את מי שעובר על החוק ונוקט טקטיקה פסולה של עלילת שווא, אך שונה היא המציאות. גם לאחר שנחשפת האמת, בתי המשפט אינם ממהרים לפסוק הוצאות משפט בסכומים ניכרים לטובת האב, ולבטח לא בשיעורים ריאליים. לדוגמה, במקרה האחרון שציטטנו לעיל על-אף לשונה החריפה של ההחלטה, בית המשפט פסק לאב הוצאות בסך 5,000 שקלים בלבד, וסכומים גבוהים מכך נפסקים לעיתים נדירות.

הכלים העומדים לאב הנפגע מתלונת שווא - דלים. נראה שהדרך היחידה שנותרת פתוחה היא תביעה נזיקית נגד מגישי תלונות השווא, לרבות בעילה של לשון הרע והפרת חובה חקוקה. לדעתנו, שכיחותה המטרידה של התופעה, חומרתה והשלכותיה הקשות מחייבות לבטל את הנחיית הפרקליטות המונעת פתיחת הליכים פליליים.

היוצרות התהפכו, ומי שנזקק כיום להגנה הם האבות. הנחייתה הגורפת של הפרקליטות, שהגיונה אומנם בצדה, נתונה לניצול לרעה ולעיתים היא מעניקה לבני אדם הפועלים ממניעים נקמניים חסינות מפני נשיאה באחריות על מעשיהם החמורים.

בהתאם לקבוע היום בחוק, פתיחת הליך כוזב ונקמני אינה נגישׂה (רדיפת אדם באמצעות ייזום הליך פלילי או פשיטת רגל), והוראת סעיף 60 לפקודת הנזיקין אינה מאפשרת להגיש תביעה כספית בעילה זו ("לא תוגש תובענה נגד אדם על נגישה רק משום שמסר ידיעות לרשות מוסמכת שפתחה בהליכים"). לדעתנו, ראוי לתקן את הגדרת הסעיף כך שתאפשר לנפגע להיפרע בגין נזקיו על-ידי תביעה נזיקית.

תאריך:  07/04/2014   |   עודכן:  07/04/2014
עו"ד ארתור בלאייר, עו"ד יצחק פרנלדס
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קרבות הגירושין: עזבו את הילדים בצד
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ורד
7/04/14 11:27
 
ע_הראל
8/04/14 01:18
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הפרסומים על מגעים המתנהלים בחודשים האחרונים בין בעלי תנובה לתאגיד המזון הסיני ברייט פוד על מכירת השליטה בחברה וידיעות על מגעים למכירת כלל ביטוח לקבוצת משקיעים סינים, הציתו בישראל ויכוח ציבורי סוער על החדירה הסינית לארץ. החשש מהעברת השליטה בחברות ישראליות, הפועלות בתחומי הטכנולוגיה, המחצבים והתשתיות, לחברות ומשקיעים מסין מבוסס על נימוקים מגוונים, ביניהם בולטים שני טיעונים עיקריים. האחת מתייחסת לעמדותיה, ניסיונה ויעדיה המדיניים-אסטרטגיים של סין במזרח התיכון, ועל-פיה סין מחזיקה בעמדה פרו-מוסלמית ומגוננת על המשטרים העוינים ביותר לישראל – אירן וסוריה. השנייה - התאגידים הסיניים, אינם אלא ארגונים כלכליים המונעים על-ידי שיקולי רווח והפסד ולכן אין להטיל עליהם מגבלות מיוחדות.
07/04/2014  |  יורם עברון  |   מאמרים
מי שמופיע לפני ביה"ד הרבני, בין כצד למשפט, או כעורך דין, חייב להופיע בלבוש דתי- שהוא כיסוי ראש ולבוש צנוע. וכך נקבע בתקנות הדיון בבתי הדין הרבניים- "אין להופיע לפני בית-הדין אלא בלבוש צנוע והולם, כולל כיסוי-ראש. עורכי-דין וטוענים רבניים יופיעו גם במקטורן או בלבוש עליון, אלא אם כן הסכים בית-הדין להופעה שונה".
07/04/2014  |  יוסף פנדריך  |   מאמרים
באוקטובר שנת 2000 פתחו הפלשתינים בגל טרור אותו כינו בשפתם "אינתיפאדאת אל-אקצה". השר יעלון ששימש אז כסגן הרמט"כל פנה לאמצעי התקשורת בבקשה שלא לאמץ מושג זה החוטא לאמת אך זו כולה התעלמה מבקשתו וכך עד היום מכונים פרעות אוקטובר 2000 בפינו בשם זה.
07/04/2014  |  יעקב עמר  |   מאמרים
לעתים חייבים לדבר בשפה בוטה כי אין סיכוי שבדרך אחרת ניתן יהיה להעביר את המסר. כך עשה שוקי טאוסיג בסקירה קצר של יחסי העיתונות - אהוד אולמרט ובדגש על חומת המגן שבנה ידיעות אחרונות סביבו. טאוסיג מצטט את סימה קדמון אחת המגינות העקביות והמסורות ביותר של אולמרט:
07/04/2014  |  משה גולדבלט  |   מאמרים
אסופת מאמרים מרתקת של הסופר והעיתונאי אברהם שמואל שטיין. מאמריו של שטיין קובצו יחד והם עדות לנפש חוקר שבחן את האומה היהודית בטלטלה שעברה עליה במאות האחרונות: המתח בין גלות לגאולה, התנועות השונות שסחפו אחריהן יהודים – הבונד, הקומוניזם, הציונות – וכמובן נמצא הדים לנושא השואה, לנושא הפזורה היהודית, העיתונות העברית - ומה לא. האסופה הזו היא אש התמיד, נר זיכרון ליוצר ולחוקר רב פעלים.
07/04/2014  |  הרצל חקק  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il