|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

הפיוס הפלשתיני: בין מלאכת פלסתר לשינוי

ניתוח הסכם הפיוס הפלשתיני מחייב התבוננות אל מה שאין בו, לא פחות מהניסיון להבין את מה שיש בו. למרות דלות סעיפיו של ההסכם, המתייחס לשני נושאים בלבד, ולמרות חשיבותם הרבה של הנושאים הנעדרים מן ההסכם, שעלולים כנראה להפוך לרועץ בכל הנוגע לסיכויי יישומו, חשוב להתייחס למשמעויות הנובעות מעצם תקפותו לעת הזו. מן הראוי שממשלת ישראל לא תתנגד לעיקרון הפיוס, אלא תעמיד מולו גישה אחרת להנעת התהליך המדיני
13/05/2014  |   קובי מיכאל   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
המו"מ עם הפלשתינים [צילום: AP]

הסכם הפיוס הפנים פלשתיני בין פתח לחמאס דומה במהותו להסכמים קודמים בין שני הארגונים (מכה 2007, קהיר 2011 והצהרת דוחא 2012) והוא כולל הקמת ממשלת הסכמה לאומית של טכנוקרטים בראשותו של הנשיא עבאס ועריכת בחירות לפרלמנט ולנשיאות הרשות הפלשתינית. בהבנות שגובשו הוחלט על דחיית הדיון בסוגיה הביטחונית הכוללת את עתיד הזרוע הצבאית של החמאס ויכולותיה.

הנושא יטופל במסגרת וועדה ביטחונית שתוקם רק לאחר הקמת ממשלת האחדות. המשמעות, היא המשך המצב הקיים, קרי, ניהול נפרד של הגדה המערבית ועזה. ההסכם אינו מציין תאריכים מחייבים להשלמת ההתייעצויות להקמת ממשלת האחדות, ואין בו תאריך ברור לעריכת הבחירות גם לאחר השלמת הרכבת הממשלה.

ניתוח הסכם הפיוס הפלשתיני מחייב התבוננות אל מה שאין בו, לא פחות מהניסיון להבין את מה שיש בו. למרות דלות סעיפיו של ההסכם, המתייחס לשני נושאים בלבד, ולמרות חשיבותם הרבה של הנושאים הנעדרים מן ההסכם, שעלולים כנראה להפוך לרועץ בכל הנוגע לסיכויי יישומו, חשוב להתייחס למשמעויות הנובעות מעצם תקפותו לעת הזו.

אל ההסכם הגיעו הצדדים כתוצאה מחולשה פנימית, כל צד בשל התערערות מתמשכת של בסיס הלגיטימציה והתמיכה הציבורית בו. במובן זה, מדיניות הפנים של שני הגורמים הפלשתינים הכתיבה את המהלך. החמאס נתון במצב של שפל בשל העימות מול השלטון המצרי הנוכחי, לאחר הדחת פטרונו - האחים המוסלמים - מהשלטון.

בנוסף, אובדן התמיכה הציבורית בחמאס נובע מהמשבר הכלכלי המתמשך ברצועת עזה, בשל סגירת המנהרות והמצור הקשה המוטל על הרצועה מצד מצרים. גם עבאס מבין, כי הוא איבד את תמיכת הציבור הפלשתיני, לאור היעדר תוחלת בדרכו המדינית, ובעיית הלגיטימציה של עבאס היא בראש ובראשונה בקרב קהל הבית שלו - ובעיקר צעירי פתח, שמאסו בו ובהנהגה שסביבו. בד-בבד עבאס מונע מהתחושה, שהוא עלול להותיר מורשת של פיצול המחנה הפלשתיני.

אם אומנם מניע ההסכם הוא פנימי ונועד להרחבת בסיס הלגיטימציה של עבאס, אזי נדרש לברר על איזו לגיטימציה בדיוק מדובר ומה ההשלכות למדיניות החוץ. האם אכן מדובר בלגיטימציה המעצימה את מרחב התמרון המדיני שלו מול ישראל? האם כזו המעניקה לו גמישות לפשרות משמעותיות מבחינתו? הניסיון לתלות את מאמציו של עבאס ולהציגם כמאמץ או חוסר ברירה לצורך הרחבת בסיס הלגיטימציה מבית, פירושו תמיכה, גם אם לא מדעת, בעידוד ההסתה וטיפוח אתוס המאבק וההתנגדות. שיח השנאה בציבור הפלשתיני גורם להצרה ולצמצום של מרחב התמרון המדיני של עבאס, אבן ריחיים על צווארו, פרגמטי ככל שיהיה.

נדמה ששני גורמי הכוח בצד הפלשתיני מבינים את פוטנציאל ההתרסקות של ההסכמות, בגין הפערים העצומים ביניהם והסתירה הרעיונית העמוקה שבין האידיאולוגיה הדתית, הכלל איסלאמית של חמאס לבין האידיאולוגיה הלאומית של פתח. ההסכם לא משנה את מהותה של החמאס כארגון טרור ואין בו כדי להפוך את הרשות הפלשתינית, את אש"פ או את עבאס למי שמייצגים בסמכות וברשות גם את הפלשתינים ברצועת עזה. שלב הביניים הנוכחי - עד לביצוע ההסכם - הוא התקופה הקשה ביותר מבחינת חמאס, אשר מעניק לעבאס לגיטימציה מחודשת. מנגד, פתח ועבאס גוררים רגליים ומשהים את הקמת הממשלה תוך ניסיון למשוך ככל האפשר את חמאס במצב הביניים הנוכחי.

ממשלת הטכנוקרטים מהווה מנגנון שנועד לאפשר לשני הצדדים לדור לכאורה בכפיפה אחת, מבלי שמי מהצדדים יצטרך לוותר על האידיאולוגיה המכוננת שלו. המנגנון המוצע עלול להתברר כבעייתי ומסוכן מעצם פוטנציאל הלבנוניזציה הטמון בו. חמאס, כדוגמת חיזבאללה בלבנון, יוכל להיות חלק ממנגנון מדינתי ושותף לממשלה, תוך שמירה על יכולותיו הצבאיות (ומנהיגי חמאס בעזה כבר הדגישו זאת!) ועל חופש הפעולה הצבאי באופן המשרת את האינטרסים האסטרטגיים החשובים לו. חשוב להדגיש, כי כל הסכמה בינלאומית לשעטנז כזה, תוך הישענות על משאלות לב בדבר הסיכוי להתמתנות של חמאס ביום שאחרי, טומנת בחובה את זרעי הפורענות למציאות בלתי נסבלת עבור ישראל. ניסיון לייחד את המקרה הפלשתיני על פני האחרים במרחב, הוא סוג של משאלת לב והתעלמות מהעומק האידיאולוגי הדתי שבתפישת העולם של חמאס.

אם וכאשר תתרקם מציאות של הסכם הפיוס, עלולה ישראל למצוא עצמה בפני בעיה מורכבת למול רצועת עזה. כיצד בדיוק תפעל ישראל מול עבאס, שמכוח ההסכם הופך לאחראי גם ברצועת עזה, במקרה של ירי רקטי מהרצועה? האם תיאלץ למתן תגובותיה אל מול טענות הקהילה הבינלאומית שתגובה חריפה מדי עלולה לפגוע ברשות הפלשתינית ובאחדותה השברירית? כיצד תוכל ישראל לנהל עם עבאס משא-ומתן מדיני לצד דין ודברים בנוגע לטרור ולהתבססות תשתיות טרור ברצועת עזה ויתכן אף בגדה המערבית? יתרה מזאת, כיצד מתירים את הכשל הלוגי הקיים בשותפותו של ארגון טרור, המתנגד להסכמי אוסלו, בממשלה של ישות, שהוקמה מכוח אותם הסכמים?

עבאס מתכוון, כנראה, להציג ממשלת טכנוקרטים שתקבל את שלושת תנאי הקוורטט - נטישת הטרור והאלימות, הכרה בהסכמים קודמים והכרה בישראל, בנוסף להסכמה להמשך המשא-ומתן המדיני עם ישראל בתנאיו. זאת, מבלי לאתגר את חמאס. בדרך זו, מצפה עבאס להעשיר את ארגז הכלים שלו כמייצג כלל העם הפלשתיני, דבר המעניק משקל ותוקף נוסף לפנייתו לזירה הבינלאומית להשגת הכרה רחבה במדינה פלשתינית ולהצבת אתגר לישראל.

למרות שסביר להניח שהפיוס לא יחזיק מעמד, מכיוון שחמאס לא יוותר על שלטונו ברצועה ולא יפרק את כוחו הצבאי וחזונו של עבאס - 'רשות אחת ונשק אחד' - לא ימומש, צריכה ישראל להיות חד-משמעית בתביעתה שעל חמאס לקבל את תנאי הקוורטט. כל התפתלות מתוחכמת או העלמת עין טומנת בחובה את זרעי הפורענות ותוביל לשחיקה בהגדרת הקהילה הבינלאומית את חמאס כארגון טרור. דבר שעלול להעמיד את ישראל במציאות בה היא מואשמת בטרפוד מהלך ההתפייסות הפלשתיני, גם במצב שתיאלץ לפעול בעזה בעקבות טרור רקטי.

גישה אחרת להנעת התהליך המדיני

במידה ואכן תכונן ממשלת הסכמה של טכנוקרטים, אחת האופציות שעומדות בפני ישראל, היא מעבר משיח של התנגדות לפיוס לניסיון להניע מחדש את התהליך המדיני, אך עם שינוי מהותי במתכונת התהליך. הכוונה לעבור מדיון בסוגיות הקבע, בהן הפערים לא ניתנים לגישור בעתיד הקרוב, לבנייה הדרגתית של מציאות של שתי מדינות, תוך סיוע לפלשתינים בבניית ישות מדינית אחראית, יציבה ומתפקדת. במקרה כזה יכולה ישראל לתבוע אחריות של הרשות הפלשתינית ובעיקר של עבאס לרצועת עזה ולהציע להפוך את הרצועה לנדבך הראשון בתהליך מדורג של בניית המדינה הפלשתינית.

אם הממשלה בהנהגת עבאס תפעל בהגיון מדינתי, תוכיח מסוגלות ורצון לבניית הבסיס הראוי לישות מתפקדת, אז על ישראל להציב דרישה שהממשלה תתמקד בשלב ראשון בשיקומה של רצועת עזה ובפיתוחה, ובתוך כך שליטה של הרשות במעברים לרצועה. אם תפגין הממשלה הפלשתינית את הרצון והיכולת, ובד בבד תפעל בנחישות למיגור תשתיות הטרור והתשתיות הצבאיות הלא מדינתיות ברצועת עזה, יכונן השלב השני - בהירתמות הקהילה הבינלאומית, ישראל והעולם הערבי - לסייע בתהליכי הבנייה ובכללם נמל ימי (עם סידורי הביטחון המתחייבים). בשלב השלישי, לאחר התקדמות מוכחת, יופנו מאמצי הפיתוח לגדה המערבית, בשטחי C, לצורך בניית והקמת תשתיות כלכליות ואף הקמתם של מרחבים עירוניים חדשים, בהם תשוקם אוכלוסיית הפליטים ממחנות פליטים בגדה המערבית שהתנאים בהם קשים במיוחד.

לסיכום, ככל שהתרחיש נראה דמיוני, מן הראוי שממשלת ישראל לא תתנגד לעיקרון הפיוס, אלא תעמיד מולו גישה אחרת להנעת התהליך המדיני תוך התניה, כי חמאס יקבל את שלושת תנאי הקוורטט וכי ממשלת הרשות תהייה בעלת המונופול על הכוח ועל הטריטוריה הנתונה לשליטתה.

מבט על, גיליון 548, 12 במאי 2014
תאריך:  13/05/2014   |   עודכן:  13/05/2014
קובי מיכאל , אודי דקל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפיוס הפלשתיני: בין מלאכת פלסתר לשינוי
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דר קלאודיה קול
13/05/14 12:29
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
אילו היה עמוס עוז מסתפק בהגדרת אנשי "תג מחיר" כמפלצת, היו רבים מזדהים איתו, כולל רוב אנשי הימין. מדובר באמת במעשים מפלצתיים הגורמים נזק למדינה בכלל, אבל הנזק העיקרי נגרם לתדמית ההתיישבות והמתיישבים ביהודה ושומרון, ולכן אין תימה שיש בימין רבים המאמינים שלא ייתכן שפעולות אלה מבוצעות מימין, ושאולי מדובר בפרובוקציה קונספירטיבית משמאל. ייתכן שאפשר גם לכנות מעשים מפלצתיים אלה כטרור, מאחר שהגדרת טרור איננה מסתכמת רק בפגיעה פיזית באזרחים תמימים, אלא גם בהטלת פחד ואימה עליהם, אך מוטב להותיר הכרעה בעניין זה לרשויות המשפט והחקיקה.
12/05/2014  |  זאב בן-יוסף  |   מאמרים
הותר (יום א', 11.5.14) לפרסם, כי שירות הביטחון הכללי בסיוע שירות בתי הסוהר כוונה לבצע פיגוע חטיפה ומיקוח של חיילים הנעים באזור חוארה, אריאל וצומת יצהר, בהכוונה של אסירים ביטחוניים הכלואים בישראל, במטרה להביא לשחרורם. הפיגוע, שהיה בשלבי תכנון, אמור היה לצאת אל הפועל באפריל 2014.
11/05/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת השרים לחקיקה אישרה (יום א', 11.5.14) את הצעת החוק שנועדה לסנדל את האפשרות שנשיא המדינה יחון מחבלים רוצחים. ההצעה עברה לאחר שראש הממשלה הורה לשרי הליכוד לתמוך בהצעת החוק.
11/05/2014  |  איציק וולף  |   חדשות
כותרת המאמר היא תעתיק של כותרת מעיתון אחר המעמידה את המציאות מול פני ישראל. ניתן לנחש בקלות רבה שתוכן המאמר אינו אוהד כלפי ארה"ב ומצדיק את ישראל. היות שהכותר הוא ישראלי, מובנת עמדתו הביקורתית. אלא שההכרזה הרשמית על מלחמה בין ישראל לבין ארה"ב והטחת ביקורת קשה כלפי הממשל האמריקני הנוכחי אינן פותרות את הבעיה המהותית. החוכמה היא להתמודד עם המציאות ולא לייפותה או לעוותה. מותר למצוא אשמים ואפילו לגזור עליהם עונשים כבדים. הבעיה היא שארה"ב היא מדינה ידידותית מאוד לישראל אליבא דראש הממשלה וכל הרים הבכירים, אולי אפילו היחידה. אז מצאנו את האשמים. מה עושים מעתה והילך?
11/05/2014  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
בניגוד למעצבי מדיניות ודעת קהל בישראל המושפעים מהמלל של מחמוד עבאס, למדינות ערב עמדה מוצקה לגבי מחמוד עבאס המבוססת על מעשיו. לכן, ב-2014 אינן מעניקות לו סיוע כספי ראוי, במקביל למיליארדי דולרים שמעניקה סעודיה למצרים. גם בשנות ה-80' העניקה סעודיה מיליארד דולרים לשנה למורדים המוסלמים באפגניסטן ורק מאה מיליון לאש"פ. הסיוע לאש"פ הופסק ב-1990 עקב השתתפות ערפאת ועבאס בפלישת סדאם חוסיין לכווית. מדינות ערב אף נמנעו מסיוע מהותי לפלשתינים במלחמת לבנון, באינתיפאדה הראשונה והשנייה ובקרבות בעזה.
11/05/2014  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
אחדות במשפחה [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90]
חנינא פרבר
הרשע נמצא סמוך לחכם, כדי שהחכם יתקנו' אולם לתיקונו דרושים כוחות גדולים    התם וזה שאינו יודע לשאול אין בכוחם להחזיר את הרשע למוטב    משימה חשובה זו מוטלת על הבן החכם שהוא הגבוה מכולם...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
גם אני נמניתי על השואלים מדוע פרשת "מצורע", פרשה לא נעימה, על כל נגעיה הקשים מופיעה ערב חג הפסח חג החרות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il