|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

שישה בשישי / גזר דין הולילנד

בלי אולמרט

הביקורת על סגנונו של רוזן אינה מוצדקת הלל צ'רני קיבל מחמאות וגם ענישה קלה מהצפוי שמואל דכנר יוצא מגזר הדין רע מאוד העונשים לא חרגו מהמתחמים בצורה שתביא להתערבות ממשית בהם שימו לב למה שאומר רוזן על המערכות המושחתות וגם היה לו כשל לוגי לאורך גזר הדין
16/05/2014  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   משפט הולילנד   |   תגובות
מרגיש בחילה צילום: פלאש 90]

עוד משהו קטן
כאשר אני שומע שופטים בדימוס המדברים על פסק הדין, גזר הדין וסיכויי הערעור, אני מתרגז. ברור מתוך דבריהם שהם לא טרחו לקרוא את פסק הדין במלואו (חלקם ציינו בפירוש שקראו רק את התמצית). גם לשבת בעמדה של שופט בדימוס ולתקוף שופט מכהן, וגם לעשות את זה בלי להכיר את כל העובדות – זו התנהגות שמתאימה אולי ובדוחק לכתבי-חצר, אך בוודאי לא למי שישבו על כס המשפט.


ת"פ 10291-01-12, מדינת ישראל נ' צ'רני ואח' / גזר דין
גזר דין במשפט הולילנד בענייניהם של הלל צ'רני, אביגדור קלנר, מאיר רבין, אורי שטרית, אהוד אולמרט, אלי שמחיוף ודני דנקנר

דוד רוזן
מחמאות באותו גילוי לב [צילום: פלאש 90]

מאלפת העובדה ששעות אחדות אחרי מתן גזר הדין, החלו להישמע התקפות על הסגנון בו השתמש השופט דוד רוזן. דומה, שכאשר לא מצליחים לתקוף את התוכן – הולכים נגד הסגנון. כאילו שזה מה שחשוב.

נכון, רוזן היה חריף ואפילו בוטה. הוא תיאר את עבירת השוחד ככזו שמרקיבה ומנוונת את השירות הציבורי מתחתיתו ועד ראש. "נותן השוחד הוא איש מושחת ומשחית. מקבלי השוחד מעוררים יחס של תיעוב. הנוטל שוחד הינו בבחינת בוגד, איש מעל הבוגד באמון שניתן בו" – וזה רק בעמוד השני של גזר הדין. ובהמשך: "אלה פעלו וביצעו העבירות בהן הורשעו מתוך חמדנות, על-מנת לא לומר חזירות".

מי שתקפו את רוזן – ונניח שאין להם פוזיציה, ואני לא בטוח שזה המצב – פשוט לא מכירים אותו. כבוגר של למעלה מ-1,000 שעות הולילנד באולמו של רוזן, אני יכול לומר שזהו האיש: הוא אומר בדיוק את מה שהוא חושב. כך היה במהלך הדיונים, כך היה בפסק הדין וכך גם בגזר הדין. אם רוזן אומר ששוחד מעורר תיעוב, זה מה שהוא חש; אז למה שלא יגיד את זה? אם קבלת שוחד נראית לו כחזירות, למה שישתוק?

חוץ מזה, רוזן חלק מחמאות רבות לנאשמים באותו גילוי לב. הוא לא עשה את זה בשביל להחמיר בעונשם בשל רום מעלתם, אלא משום שזוהי האמת ומשום שזהו שיקול רלוונטי לענישה. הוא העלה על נס את מידותיו של הלל צ'רני (ועל זה נדבר בנפרד), שיבח את הישגיו של אהוד אולמרט, הזכיר את עברו הצבאי המפואר של אביגדור קלנר ועוד. כך שהדיבור הישיר פעל לשני הכיוונים.

שמואל דכנר
"רק בשיטותיו הנלוזות" [פלאש 90]

מי שיוצא רע מאוד מגזר הדין הוא שמואל דכנר. למעט אמירה מיד בהתחלה, לפיה "במהלך המשפט הוכח כי דבריו של עד המדינה מבוססים לא מעט", תראו מה אומר עליו רוזן: "הנאשם 1 [צ'רני] לא היה סוטה מאורחות חייו לולא פגש בעד המדינה", אשר הסביר לו "כי רק בשיטותיו הנלוזות ניתן לפעול מול מוסדות הציבור המסואבים מיסודם". כנ"ל לגבי קלנר: הוא "הובל על-ידי עד המדינה".

רוזן מוסיף: "כלל הסניגורים הדגישו לאורך כל טיעוניהם את היות עד המדינה גורם מושחת ומשחית. הפרקליטים המלומדים ציינו, במידה רבה של צדק, כי עד המדינה היה בבחינת מחולל הפשיעה בתיק. עד המדינה הצהיר בבית המשפט על עצמו, ולא פעם אחת, כי סגולותיו רבות, אבל מומחיותו הבולטת יותר הינה לשחד עובדי ציבור". לאמר: מי שחושב לערער בנימוק שרוזן הלך שולל אחרי דכנר, מתבקש לראות מה הוא חושב על עד זה.

הלל צ'רני
"צנוע ונדיב מאין כמותו" [פלאש 90]

לאורך המשפט הייתה תחושה, שרוזן מאוכזב מאוד מהלל צ'רני. יזם הולילנד הוא אדם כובש, לבבי, רגוע, אינטליגנטי. כאשר צ'רני עלה על דוכן העדים והתקשה להסביר מסמכים מפלילים, ניתן היה לראות בבירור שרוזן מצפה לשמוע איזשהו הסבר. גם הניסיון של רוזן, ממש ברגע האחרון, להביא את צ'רני לסוג של הודאה, היה – עם כל הבעייתיות שבו – ביטוי לאותו רצון שלו שלא למצות את הדין עימו.

האכזבה הזאת באה לידי ביטוי בגזר הדין, כאשר רוזן אומר על צ'רני את הדברים החמים ביותר מבין כל הנאשמים (וכאמור, הוא לא חסך מהם תשבחות): "הנאשם 1 ומשפחתו תרמו ממיטב כספם למען מטרות ציבוריות שונות. לאורך השנים משפחת הנאשם תרמה עשרות מיליוני שקלים לגופים ומוסדות רבים בישראל.

"לא דבק בנאשם רבב לאורך כל ימי חייו, אדרבה ואדרבה. הנאשם 1 הינו בן למשפחה ציונית נכבדת ומכובדת ביותר... המשפחה השקיעה כספים וביקשה לבנות בירושלים, לאו-דווקא משיקולים כלכליים אלא יותר משיקולי אהבת המולדת ואזרחיה. הנאשם נגלה במהלך המשפט כבן-אדם צנוע ונדיב מאין כמותו. הנאשם 1 לא ביקש מעולם חברת שועי ארץ, רחק מנהנתנות ולאורך חייו התמיד לעשות לטובת החברה והעם. הנאשם 1 חירף נפשו במערכות ישראל, ובמקביל ביקש להשפיע מטובו על סביבתו בחייו האזרחיים".

ואולי בכל זאת צ'רני יצא נשכר יחסית מהדעה החיובית של רוזן עליו. המדינה ביקשה להטיל עליו לפחות תשע שנות מאסר, הסניגור גיורא אדרת דיבר על לכל היותר 3.5 שנים, ורוזן אכן קבע שזה יהיה עונשו. הדבר יקשה על צ'רני לערער על חומרת העונש, כאשר בהחלט ייתכן שהמדינה תערער על קולת העונש.

המערכות
הריקבון כבר כאן

ייתכן שמה שעורר את הסלידה הקשה ביותר מצידו של רוזן היה העובדה, שנותני השוחד ומקבליו פעלו במערכות שכבר היו רקובות. זה לא הוכח במישרין במשפט, אך איש לא טען שדכנר המציא את היכולת להזיז דברים בעיריית ירושלים ובמינהל מקרקעי ישראל באמצעות שוחד. שימו לב מה אומר רוזן:

  • "מערכות ציבור רקובות ומשחיתות יש בהן למוטט מסגרות מוסדות ציבור ושלטון ולכרסם בבסיס ההתנהלות של חברה נאורה, תקינה ודמוקרטית... נאשם 1 [צ'רני] הינו דוגמה חיה בתיק זה למי שנפגע והושחת על-ידי אותן מערכות... נאשם 1 פגש, בנסיבות שהוכחו בבית המשפט, במערכות המסואבות, נלכד בהן והסתבך בביצוע עבירות שוחד נקלות וחמורות". ובהמשך, שוב בנוגע לצ'רני: דכנר הסביר לו ש"לא יוכל להקים את פרויקט הולילנד, שכן מולו מערכת ציבורית מושחתת מראש ועד תחתית".

זוהי הסיבה לכך שרוזן אומר בתחילת פסק הדין, שיש להחמיר עם נאשמים כמו אולמרט ושטרית, "כדי לשרש את אותו נגע ממאיר שפשה, שכן הסכנה הטמונה באותו נגע אינה סכנה תיאורטית, כי אם סכנה קרובה ומוחשית". הן הסגנון החריף והן העונשים הכבדים נובעים במידה רבה מנקודת המוצא הזאת: הריקבון כבר כאן, והוא גם העמיק שורש וגם שלח ענפים. פעולת ריסוס לא מספיקה; צריך עקירה מוחלטת.

המתחמים
הלכה מנחה בעליון [צילום: פלאש 90]

הקטע המשפטי המעשי החשוב ביותר הוא קביעת מתחמי הענישה, משום שזהו המקום המרכזי בו עשוי בית המשפט העליון להתערב. היו מי שטענו, כי רוזן העלה את רף הענישה בעבירת השוחד. יכול להיות שזה נכון, אבל הוא עשה זאת בצורה מדודה ולא בקפיצה גבוהה מדי, כך שלא נראה שזו בפני עצמה תהיה עילה להקלה בעונשים.

בנוגע לנותני שוחד, ציטט רוזן גזרי דין בהם הוטלו עונשים שנעו בין שנת מאסר אחת לארבע שנות מאסר. המקרים הללו הגיעו לכל היותר ל-1.5 מיליון שקל; צ'רני הורשע במתן 2.5 מיליון שקל, אביגדור קלנר ב-1.5 מיליון שקל, ודני דנקנר – ב-1.3 מיליון שקל. השלושה הורשעו גם בעבירות של הלבנת הון, המכפילות את חומרת הענישה. לכן, כאשר רוזן גזר עליהם 3.5-3 שנות מאסר, הוא בהחלט בתוך הענישה המקובלת. יש אפילו מי שיטענו שאם כבר, אז רוזן הקל עם נותני השוחד, כאשר זוכרים שכולם הורשעו גם בהלבנת הון.

ומה לגבי מקבלי השוחד? רוזן הזכיר שהוא עצמו הטיל על דודו ואנונו שש שנות מאסר, ציין כמובן את פסק דינו של שלמה בניזרי בעליון (ארבע שנות מאסר, כאשר ערכאת הערעור לא ממצה את הדין) וציטט פסקי דין שנעו בין 18 חודשים לשש שנים. ושוב: הסכומים ברוב המקרים היו קטנים יותר, ובית המשפט העליון קבע במשפט בניזרי שיש להחמיר בענישה. ייתכן שכאן העונשים של רוזן ייראו חמורים, אולי חמורים מדי: 7-3.5 שנות מאסר. מצד שני, הוא שמר על יחס של 2:1 בין המקבלים והנותנים, כפי שהיה החוק בזמן ביצוע העבירות. לכן, גם אם יש כאן החמרה, נראה כאמור שהיא לא במידה שתגרום לעליון להתערב, אם בכלל, בצורה משמעותית.

ועוד נקודה: העונשים הכספיים שהטיל רוזן אומנם מצטרפים ליותר מ-10 מיליון שקל, אך זה היה העונש שביקשה התביעה רק לצ'רני. בהתחשב בעובדה שמדובר בעבירות בעלות מניע כספי מובהק, עשויה המדינה לערער ולטעון שעונשים כאלו אינם מתריעים ואינם הולמים כאשר הרווחים שביקשו להפיק העבריינים - ובמיוחד היזמים - היו גדולים פי כמה וכמה.

סטייה מהשורה
לא רצה לשמוע על תכנון ובנייה

כשל לוגי אחד בולט לאורך גזר הדין. רוזן אומר שוב ושוב, שלא הוכח שהמשחדים גרמו למשוחדים לסטות מן השורה לטובתם. אבל למה זה לא הוכח? – כי רוזן קבע שהוא לא רוצה לשמוע ראיות בנושאי תכנון ובנייה. לדבריו, במהלך המשפט, העיקר הוא האם נבחרי/פקידי ציבור קיבלו כסף. קיבלו ולא עזרו – הם יורשעו; לא קיבלו וכן עזרו – הם יזוכו.

גישה זו חסכה הרבה מאוד זמן, אבל קשה לקבל את העובדה שרוזן עצמו הקל בענישה משום שמנע מן התביעה להציג ראיות על השלכותיו של השוחד. אם המדינה תרצה לערער על קולת העונשים, במיוחד של צ'רני וקלנר, היא תוכל להעלות את הטענה הזאת.


תאריך:  16/05/2014   |   עודכן:  16/05/2014
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים אירועים / מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביבה חפץ-נוימן / Aviva Hefetz-Noyman   אביגדור קלנר / Avigdor Kalner   אברהם פיינר / Avraham Fainer   אהוד אולמרט / Ehud Olmert   אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky   אורי שטרית / Uri Shitrit   אורן אדרת / Oren Aderet   אורנה אנג'ל / Orna Angel   אילן סובל / Ilan Sobal   אירית באומהורן   איתן מעוז /  Maoz Eitan"   אלי זהר /  Zohar Eli"   אלי שמחיוף   אלימלך קורצווייל   אמנון יצחקניא   אמנון ספרן   אתי בן-דור   גיורא אדרת /  Aderet Giora"   גיל פרידמן   דב גלעד כהן / Dov Gilad  Choen   דוד רוזן / David Rozen   דוד ואנונו   דני דנקנר   הדס ליס / Hadas Lis   הלבנת הון   הלל צ'רני   הלל צ'רני   טל שפירא   טליה דאר   יהושע פולק   יובל גבעון   יוני תדמור / Yonni Tadmor   יוסי אולמרט   יורם ראב"ד /  "   יעקב אפרתי   יפעת מנור-נהרי   ירון גולומב   ירון ליפשס   ליאת ארזי   ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey   מאיר רבין   משה  ישראל   משה שמיר   עודד  גזית / Oded gazit   עודד  קם   עופר ברטל / Ofer Bartal   עמוס ון-אמדן   קנת מן /  Prof. Kenneth Mann"   קרן קורן-בנדלק   רוני בלקין   רועי בלכר   רותי  ליטבק   שולה זקן / Shula Zaken   שי פינס /  Shai Pines"   שלומית הראל-שוורץ   שלמה בניזרי   שלמה בן-עמרה   שמואל קליין   שמואל דכנר   שמעון גלאון   שמעון קליין 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בלי אולמרט
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
משפטן
16/05/14 09:49
2
ולהאשים את השופט
16/05/14 11:07
3
פחח
16/05/14 11:21
4
יוסף מגבעתיים
16/05/14 11:34
5
דודי30
16/05/14 11:40
6
בזיונות שכאלה
16/05/14 14:49
7
עיניה
17/05/14 20:08
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט הולילנד
סיכום היום הדרמטי במשפט הולילנד: שולה זקן החלה לחשוף בפומבי את שאמרה עד כה רק בחדרי החקירות בנוגע למעשיו של אהוד אולמרט. השופט דוד רוזן ניצל זאת כדי לעגן את הכרעת דינו, ובדרך גם אישש את הטענה שלנו בדבר שיבושו של משפט ראשונטורס-טלנסקי
15/05/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, דוד רוזן, אישר (יום ה', 15.5.14) את הסדר הטיעון עם שולה זקן במשפט הולילנד. הוא גזר על זקן 11 חודשי מאסר בפועל, קנס של 25,000 שקל וחילוט רכוש בסך 75,000 שקל, ומאסר על תנאי של 25 חודשים.
15/05/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
שולה זקן: את ה-100 אלף אני ביקשתי בשביל אהוד [אולמרט], הוא לא רצה לתת, אני לקחתי לי 40 ונתתי 60 לאהוד, ואם אדוני קרא את החומר, אז הוא רואה שהתבקשתי לקחת את הכל על עצמי, ואדוני ראה אותי כאן, שמה שדיברתי על עצמי דיברתי והייתי חדה.
15/05/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
השופט דוד רוזן: דכנר סיפר פה שאת כעסת כשהוא ביקש 500 אלף.
15/05/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
שולה זקן: זה 1.5 מיליון שמר דכנר נתן בתקופות מסוימות, שהסך הכל שזה הסתכם, זה הסתכם ב-1.5 מיליון. בתקופות מסוימות, בתקופות של בחירות, בתקופות גם ללא בחירות, כל הזמן.
15/05/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il