|   15:07:40
דלג
  יורם שוייצר  
ראש תוכנית המחקר INSS
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

השיבה (העקובה מדם) הביתה:

"בוגרי" סוריה ויציבות חצי-האי הערבי

ארגוני ג'יהאד עולמי מתבססים על הניסיון הקרבי שצברו בסוריה ארגוני ביטחון מערביים התריעו מפני הסכנה שבשובם של מוסלמים לארצותיהם
29/05/2014  |   יורם שוייצר   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
אוטובוס תיירים שנפגע על-ידי מחבל מתאבד המשתייך לארגון אנצאר בית אל-מקדס, טאבה בפברואר [צילום: AP]

וכחותם של הלוחמים הזרים בסוריה והסכנה שבחזרתם לארצות מוצאם עלולה להוות בעיה ביטחונית עבור מדינות רבות במרחב ומחוצה לו, ולו בשל מספרם הרב של הלוחמים ומספר המדינות הרב מהן הם מגיעים. קיימות עדויות על "בוגרי" סוריה המשתלבים בפעילות טרור בארצות מוצאם ובזירות לחימה במזרח התיכון, בהן פועלים ארגוני ג'יהאד עולמי, המתבססים על הניסיון הקרבי שצברו בסוריה.

כך למשל נמסר על פעילות של "בוגרי סוריה" במצרים לאחר שהצטרפו לארגון 'אנצאר בית אלמקדס', הפועל בסיני נגד כוחות הצבא המצרי ונגד מטרות על גבול ישראל. ארגוני ביטחון מערביים התריעו מפני הסכנה שבשובם של מוסלמים, "בוגרי" סוריה לארצותיהם, כשהם מנוסים, מאומנים ומקושרים יותר.


נוכחותם של הלוחמים הזרים בסוריה והסכנה שבחזרתם לארצות מוצאם עלולה להוות בעיה ביטחונית עבור מדינות רבות במרחב ומחוצה לו, ולו בשל מספרם הרב של הלוחמים ומספר המדינות הרב מהן הם מגיעים. עבור סעודיה תופעה זו אינה חדשה. הסעודים היו מעורבים בלחימה במדינות זרות עוד מתקופת הג'יהאד האנטי סובייטי באפגניסטן בשנות ה-80, ואף לאחריה היה חלקם רב בקרב בוגרי אפגניסטן מהדור השני, שהתאמנו במדינה זו משנות התשעים ואילך, ושמהווים כיום את אחת מקבוצות הלוחמים הזרים הגדולות בסוריה.

המערכה בסוריה בין משטר אסד ובעלי בריתו לקבוצות מורדים שונות, בהן גם גורמים ג'האדיסטים סלפים, הקשורים באופן ישיר ועקיף לארגון אל-קאעידה, הובילה לזרם של מתנדבים זרים שביקשו לתמוך בצדדים הניצים. בעוד שפטרוניו האירניים של המשטר וחיזבאללה הלבנוני התגייסו למען כוחות המשטר, אינטרנציונל של מתנדבים מהמזרח התיכון, צפון אפריקה, אסיה ואף מאירופה וצפון אמריקה, התגייס למען האופוזיציה.

בסיוע ובמימון ארגוני צדקה ותורמים מסעודיה וממדינות המפרץ, התבססו פלגי האופוזיציה השונים בסוריה ככוחות לוחמים עצמאיים. מספרם הגבוה באופן יחסי של צעירים המגיעים מחצי-האי הערבי להילחם בסוריה, הפך אותם ואת הסכנה לחזרתם לארצות מוצאם, לבעיה ביטחונית משמעותית.

בעוד הפלגים נלחמים במשטר וגם אלו באלו, נמשכה המגמה של כניסת מתנדבים זרים לסוריה, בעיקר מטורקיה אך גם מלבנון וירדן, במטרה לתגבר את המאמצים נגד משטר אסד. מתנדבים אלו, שמספרם נאמד באלפים רבים, עלולים להוות איום חמור על היציבות והביטחון בארצות מוצאם, כשם ש"בוגרי אפגניסטן" היוו בשנות ה-90גורם מערער יציבות כששבו לחצי-האי הערבי.

פעילים אלו שנלחמו יחד עם כוחות הטאליבן בסובייטים היוו קאדר מגויסים נרחב, בנו קשרים חברתיים, צברו ניסיון מבצעי רב ויצרו בסיס לשיתוף פעולה על-אזורי אשר התפתח לאיום על משטרים 'מתונים' במזרח התיכון.

עדויות של "בוגרים"

קיימות עדויות על "בוגרי" סוריה המשתלבים בפעילות טרור בארצות מוצאם ובזירות לחימה במזרח התיכון, בהם פועלים ארגוני ג'יהאד עולמי המתבססים על הניסיון הקרבי שצברו בסוריה. כך למשל נמסר על פעילות של "בוגרי סוריה" במצרים לאחר שהצטרפו לארגון 'אנצאר בית אלמקדס', הפועל בסיני נגד כוחות הצבא המצרי ונגד מטרות על גבול ישראל ופוגע גם במצרים גופא – במטרות ממשל, ביטחון וכלכלה. לאלימות העדתית בלבנון בין השיעים תומכי המשטר לסונים תומכי האופוזיציה תרמה גם חזרתם של 'מתנדבים' מסוריה.

ארגוני ביטחון מערביים התריעו מפני הסכנה שבשובם של מוסלמים, "בוגרי" סוריה לארצותיהם, כשהם מנוסים, מאומנים ומקושרים יותר. בשלב זה עדיין לא ניתן להצביע על פעולות טרור במערב מטעם אלו השבים מסוריה, אולם בירור החשש מפני פעילות עתידית שכזו עומד במקום גבוה ביותר בסדר העדיפויות של שרותי הביטחון המערביים.

מורכבות בסוריה

סעודיה ומדינות המפרץ נמצאות במצב מורכב יותר. לאחר תמיכה מורלית, כלכלית וארגונית, רשמית ולא רשמית, באופוזיציה לאסד, מדינות אלו מתמודדות כעת עם תוצאות מעשיהן וחוששות ממצב שבו ה"גולם" יקום על יוצריו. כזכור, בעבר, פעלו אנשי אל-קאעידה מקרב "בוגרי" אפגניסטן ששבו לממלכה וביצעו בה שורה של פיגועי ראווה. לאחר מאבק ממושך הצליחו שלטונות סעודיה לבלום את פעילותם ולעצור רבים ממנהיגיהם. מקצת מהפעילים הללו הצליחו להימלט וחברו לאנשי הסניף המקומי של אל-קאעידה בתימן ויחדיו הקימו את "אל-קאעידה בחצי-האי הערבי", הנחשב במערב למסוכן שבין שותפי אל-קאעידה.

ארגון זה מבצע פיגועי טרור רבים בעיקר בתימן ובהם פיגועי התאבדות רבי נפגעים, ופועל נגד בכירי הממשל התימני והצבא. עדות לתרומה הפוטנציאלית של השבים מסוריה ניתנה לאחרונה כאשר פורסם, כי בסעודיה נחשפה התארגנות של גורמי טרור, שעמדה בקשרים עם גורמי אל-קאעידה בתימן ובסוריה ותכננה שורה של התקפות כנגד מטרות ממשל, בכירי ממשל ונציגים זרים בסעודיה. ייתכן, כי מגמה זו היא גם זו שעמדה מאחורי הכרזת השלטונות בריאד כי הם חזרו בהם מתמיכתם הנחרצת בכוחות האופוזיציה, ואף אסרו בצו מלכותי על אזרחיהם לתמוך, לארגן ולהשתתף במערכה הסורית, ובזירות אחרות.

האיסור מקבל משנה תוקף על-רקע התמיכה הראשונית של בית המלוכה הסעודי במתנדבים. הסעודים אומנם חוששים ממעורבותה הגוברת של אירן בזירה הסורית, אך מוטרדים לא פחות מהתחזקות של האופוזיציה האיסלאמית הרדיקלית הפנימית לשלטונם בשל חזרת צעירים סעודים לממלכה. ההשקעה הניכרת בתעמולה נגד ההשתתפות במערכה בסוריה, מאמצי האכיפה והסיכול נגד המתנדבים והמארגנים וכן הקמת מכשולים פיזיים למניעת יציאת פעילים אל מחוץ לגבולות הממלכה מחזקות הנחה זו. עם זאת, התמיכה המוקדמת ומספר הפעילים הגדול שיצא מגבולות הממלכה (כ-1000, שמתוכם נהרגו בקרבות למעלה מ-200), עלולים לשחק לרעת השלטונות בריאד.

לאור המעורבות והתמיכה הרבה שניתנה לפלגי האופוזיציה הקיצוניים מסעודיה וממדינות המפרץ, ישנו חשש שגורמים רדיקליים יחברו לארגוני אופוזיציה קיימים או יקימו גופים חתרניים חדשים במדינות המפרץ השונות. מאחר שלא נפקד מקומם של בוגרי כוחות הביטחון והמשטרה בקרב המתנדבים שיצאו להילחם בסוריה, ישנה סכנה שגורמים קיצוניים יחדרו לתוך מנגנוני השלטון והביטחון במדינות אלו ויהוו "גיס חמישי" במאבק נגד האופוזיציה האיסלאמית הרדיקלית הקיימת.

יש המחשיבים את הג'האד האנטי סובייטי באפגניסטן בשנות ה-80 כפעם הראשונה בעידן המודרני בה התרחשה תופעת הלוחמים הזרים בהקשר הערבי-סוני. ואכן רוב המתנדבים הערביים בין השנים 1979 - 1992 הגיעו מסעודיה. תופעה זו נמשכה בשנות ה-90 בצ'צ'ניה ומאוחר יותר בבוסניה ובעירק, עם היותם של הסעודים הקבוצה הזרה הגדולה ביותר, הנלחמת לצד המקומיים במדינות אלו. הדבר נכון גם בכל האמור למתרחש היום בסוריה, כאשר ההערכות מציבות את סעודיה כמדינה הזרה בעלת מספר הנפגעים הגבוה ביותר מקרב המתנדבים.

בעוד שריאד לא עשתה בתחילה דבר כדי למנוע מאותם לוחמים את נסיעתם לסוריה ואף עודדה אותם, בית המלוכה הסעודי משקיע כעת מאמצים רבים בכדי למנוע אלימות עם חזרתם של האחרונים לממלכה. בתחילת פברואר 2014 הכריזה הממשלה על פקודה מלכותית במסגרתה כל אזרח סעודי אשר נלחם בסכסוכים שמחוץ למדינה ייאלץ להתמודד עם תקופות מאסר ארוכות בכלא. חודש מאוחר יותר הוכנסו כמה מארגונים אלו לרשימת ארגוני הטרור.

שובם של "בוגרי סוריה" לסעודיה עלול להעמיד למבחן את היעילות היחסית שהפגינו גורמי הביטחון הסעודים במאבקם בטרור. הדבר אמור במיוחד לאור מה שנראה כניסיונות חוזרים לפגוע באישים בכירים ובמתקנים אסטרטגיים בממלכה. גל הטרור שפגע בממלכה במחצית העשור הקודם רוסן, בין השאר, באמצעות תהליך אשר מידת הצלחתו שנויה במחלוקת, שעיקרו "שיקום" פעילי טרור. כעת בכוונת הסעודים לפתוח מרכזי "שיקום" נוספים לצד המרכז הפועל בריאד. העובדה, כי הסעודים, ועמם מדינות מפרץ נוספות, נוקטים בצעדים אקטיביים בסוגיה זו מעידה עד כמה חמור האיום שמציבה חזרתם של "בוגרי" סוריה על המשטרים ועל אינטרסים מערביים בשטחם.

לסיכום, האיום שבשיבת מתנדבים "בוגרי סוריה" לארצות מוצאם בכלל ולסעודיה ומדינות המפרץ בפרט מקבל משנה תוקף לאור חשיבותן האסטרטגית של מדינות אלה, דבר המחייב שיתוף פעולה בין מדינתי, ערנות ופיקוח מדיני ומודיעיני. "ייבוא" אופוזיציה לוחמנית, מאומנת, מנוסה וקיצונית לחצי-האי הערבי עלול להביא עמו השלכות אזוריות, בינלאומיות, כלכליות וגיאופוליטיות כבדות משקל ולכן מתחייב מעקב צמוד מצד ארצות הברית, ישראל וגורמים אזוריים ובינלאומיים נוספים.

תאריך:  29/05/2014   |   עודכן:  29/05/2014
יורם שוייצר, יואל גוז'נסקי ונעה קציר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"בוגרי" סוריה ויציבות חצי-האי הערבי
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
צייד נאצים
30/05/14 17:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שיבח את הכוחות האמריקנים על שהכריעו את רשת הטרור אל-קאעידה ואת ההנהגה העליונה שלה, כולל את בן-לאדן, אך אמר כי אפגניסטן עדיין נשארה מקום מסוכן מאוד.
26/05/2014  |  עופר וולפסון  |   חדשות
סופר ערבי: "אם ירצו הערבים להעלות את זכר כל הנכבּות שלהם, ספק אם יספיקו לכך כל ימות השנה" משפט אולמרט, לחם ונכּבות תוצרת ערב
23/05/2014  |  מנשה שאול  |   מאמרים
לא מכבר פורסם סקר רחב ממדים שפרסמה "הליגה נגד השמצה" על ממדי האנטישמיות בעולם. לראשונה נבחן הנושא בקרב למעלה מ-50 אלף נשאלים ב-102 מדינות בכל רחבי כדור הארץ. לנשאלים הוצגו 11 שאלות שהציגו סטריאוטיפים נפוצים על יהודים (כמו האם היהודים שולטים בתקשורת, האם הם שולטים בעולם העסקים, האם הם נאמנים יותר למדינת ישראל מאשר למדינה בה הם מתגוררים). התוצאות הצביעו על כך שכרבע מאוכלוסיית הנסקרים הם אנטישמים (ענו בחיוב על 6 מתוך 11 השאלות), כלומר רבע מאוכלוסיית העולם. לסקר ממצאים רבים שבודאי ינותחו לעומק ויוסקו מהן המסקנות המתבקשות.
21/05/2014  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
אפתח (ואסיים) בגילוי נאות משום שזה חיוני במיוחד במאמר זה: אינני מומחה בתחום, סה"כ אני מביע את דעתי. בהחלט ייתכן שאני טועה ואתם יותר ממוזמנים לתקן אותי. כמוכם אני חשוף למידע הרב המתפרסם, אני מנתח אותו במוחי הקודח והרי מסקנותי לפניכם.
20/05/2014  |  אהרון שחר  |   מאמרים
ארגונים איסלאמיים בארצות הבית, בראשם המועצה ליחסי אמריקה-איסלאם (CAIR) ו-המועצה המוסלמית ליחסי ציבור (MPAC), טוענים כי יש לצנזר סרטון המתעד את פיגועי ה-11 בספטמבר בטענה כי הסרטון פוגע עמוקות ברגשותיהם של מבקרים מוסלמים במוזאון ההנצחה לנרצחי הפיגועים. זאת, לטענתם, מאחר שבסרט נכללת התייחסות למושג "ג'יהאד" ולציון העובדה כי חוטפי המטוסים היו מוסלמים.
12/05/2014  |  רפאל בוכניק  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il