|   15:07:40
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

איש הנדל"ן של השבוע

מכר בסופרמרקט מגרשים ל-310 דירות

הרב מנחם כרמל זכה השבוע בעסקת נדל"ן גדולה: עמותות בראשותו רכשו מגרשים למאות דירות בבית שמש בכ-28 מיליון שקל הבנים והבת עזרו 50 מרכולים, אולמי שמחות, וגם: פוליטיקה של "דגל התורה"
04/07/2014  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   תגובות
כרמל. אולי רובין הוד של שוק הדירות [צילום: קובי שוץ]

כארבעה חודשים לפני יום הולדתו ה-60 (כ"ב חשון תשע"ה) זכה השבוע הרב מנחם כרמל מבני ברק במתנה מיוחדת במינה: בית המשפט המחוזי-מינהלי בירושלים הורה לרשות מקרקעי ישראל למכור, לשלוש עמותות שאירגן, מגרשים בבית שמש, לבניית 310 דירות. שלוש העמותות יחד ישלמו כ-28 מיליון שקל, ועוד הוצאות פיתוח ומיסים בעשרות מיליוני שקלים העמותות ישלטו על כ-40% ממתחם חדש בבית שמש החרדית, שבו 840 דירות.

נצחונו של כרמל היה מתוק במיוחד, לאור העובדה שהצליח לגבור על אחד מ"אריות" הנדל"ן, עו"ד ורואה החשבון שלמה נס. עמותת משתכני רמת בית שמש, שאירגן נס, דרשה לפסול את העמותות של כרמל, ולמכור לה לפחות אחד מהמגרשים. נס ואנשיו טענו, בין היתר, ששתיים מהעמותות אורגנו על-ידי יעקב, אברהם ופסיה, ילדיו של מנחם כרמל, והעמותה השלישית אורגנה על-ידי עוזרו האישי משה מלאכי. עוד טענו, שרישום החברים לעמותות נעשה כולו ברשת המרכולים "בר כל" של כרמל. בית המשפט דחה את כל הטענות.

קנה לחם, עוף ודירה בבת אחת

יש בלי ספק משהו חריג וחדשני בכך, שמארגנים קבוצות רוכשים של מגרשים באמצעות מרכול. למנחם כרמל הייתה הברקה: במקום לרוץ מקונה לקונה כדי לשכנעם להשתתף בעמותה, הוא מנצל את העובדה שאלפי קונים בכוח מגיעים אליו, ל-50 המרכולים שלו בבני ברק, באשדוד, בירושלים ובערים אחרות. זה חוקי, אבל ממש לא שגרתי. דומה, שכרמל הוא היזם הראשון בישראל, שאירגן קבוצות רכישה ליד דלפקי הלחם, החלב והעופות.

כרמל היה תמיד יזם ואדם לא שיגרתי. הוא נולד ברחוב חיסין בתל אביב, בסביבה מעורבת של דתיים וחילונים, שלדבריו חיו בשלום זה עם זה. אחר כך למד בישיבות היוקרתיות קול תורה וחברון, הוסמך לרבנות - ונכנס לעסקים. בעבר היה יהלומן, תעשיין, שותף זוטר בחברת אגרו-גאון ועוד. היום, כמדומה, יש לו שלושה אפיקי פעילות עיקריים: נדל"ן, מרכולים ופעילות פוליטית.

כרמל יסד את רשת המרכולים שלו לפני כ-20 שנה, בעקבות הוראת רבני מפלגת "דגל התורה", שבה הוא חבר, לסייע לאברכים לגמור את החודש על-ידי מכירת מוצרים בזול. מחזור 50 המרכולים נאמד בכ-800 מיליון שקל לשנה. איך מוכרים בזול? אין משרדי הנהלה מפוארים עם עשרות פקידים, אין חנויות מפוארות ומרווחות, קונים בבת אחת כמויות גדולות ומוכרים באריזות גדולות. הרשת פרטית, ואין נתונים מוסמכים על המחזור והרווחיות. היא מופעלת על-ידי חברת "ברכת הארץ", בבעלות כרמל.

רובין הוד של שוק הדירות

אבל, חלק גדול מפעילותו של הרב כרמל הוא כיום בעסקי נדל"ן. לפני כשנתיים הסביר: "אני בונה ויוזם כ-2,000 דירות בכל רחבי הארץ. מצד אחד אני בונה דירות לציבור החרדי, ללא מותרות וללא רווח, כדי שהדירות יהיו זולות. הרווחים באים ממקום אחר, בניית דירות יוקרה, ברמה גבוהה ובמחירים מלאים, במקומות אחרים בארץ". הוא אולי רובין הוד של שוק הדירות, לוקח כסף מהעשירים ונותן לעניים.

הנה רשימת הפרויקטים העיקריים של הרב כרמל, בבנייה ובתכנון:
  • בית שמש - "אני בונה בעיר 650 דירות, בשלבים שונים לא כולל הזכיות האחרונות" - אמר באחרונה כרמל. בדיקת News1 איתרה שתי עסקות, במרס אשתקד, שבהן רכשו עמותות בראשותו מגרשים ל-156 דירות. נראה, שמגרשים נוספים נרכשו באמצעות עמותות אחרות, שלא זוהו. חשוב להדגיש, שכרמל ואנשיו הם המארגנים של העמותות, אך אינם היזמים ואינם מממנים את הבנייה, דברים הנעשים על-ידי חברי העמותות.
  • בני ברק - בחודש מרס אשתקד קנתה חברת "ברכת הארץ", בבעלות כרמל, מרשות מקרקעי ישראל, מגרש בן 2.9 דונם, לבניית בית דיור מוגן בן 111 דירות. היא שילמה בעד המגרש (לא כולל פיתוח) 10.5 מיליון שקל. זהו מחיר מציאה, כי שמאי ממשלתי העריך את שווי המגרש ב-18.2 מיליון שקל. ייתכן שקנה מגרשים נוספים, קטנים בדרך כלל, לבניית כמה בנייני מגורים בעיר.
  • ירושלים - בבעלות כרמל מגרש לבניית 100 דירות יוקרה בשכונת סנהדריה. בבעלותו, ככל הנראה, גם מגרש לבנייה למגורים בשכונת אשכול.

משהו נדיר: מגרש מקב"ת

  • חיפה - בראשית 2012 רכש כרמל - עם שותפיו ישי זלמנוביץ ושני אדריכלים - ממינהל מקרקעי ישראל, מגרש בשכונת דניה היוקרתית, על הכרמל. המגרש מיועד לבניית 125 וילות. המחיר ששילמו הקונים נמוך מאוד, 40 מיליון שקל, שהם כ-320 אלף שקל בלבד לווילה. מדוע? כי זהו אחד המגרשים הבודדים והנדירים מסוג מקב"ת שנשארו מתקופת עוזי וכסלר (מנכ"ל המינהל לפני שנים רבות). מדובר במגרש ללא תכנון ורישוי. כל ההוצאות מוטלות על רוכש המגרש. מדובר אפוא ברכישה לצורך בנייה שתצא לפועל רק לאחר שנים.
  • נתיבות - בארבע השנים האחרונות זכה כרמל בשלושה מכרזים של רשות מקרקעי ישראל, לבניית 152 דירות: ביולי 2012 רכשה חברת "ברכת הארץ" מגרש ל-92 דירות ב-2.36 מיליון שקל (ועוד הוצאות פיתוח בכ-6.3 מיליון שקל). ביולי 2012 קנה כרמל, אישית, מהמינהל, שני מגרשים כל אחד ל-30 דירות. הוא שילם בעד שניהם יחד 3.6 מיליון שקל, ועוד פיתוח. כרמל טוען כי הוא בונה בנתיבות כ-350 דירות. ייתכן, שרכש מגרשים באמצעות חברות בשמות אחרים, שאינם מוכרים.

כרמל: "אני בונה בסך-הכל כ-2,000 דירות, לא כולל הזכיות האחרונות". נמצאו נתונים מוכחים על בנית 530 דירות בלבד. נראה, שכרמל בונה דירות נוספות, בעיקר בבית שמש, באמצעות עמותות, פרויקטים שכאמור אינם שלו.

בנוסף, מנחם כרמל הוא הבעלים של "היכלי מלכות", אולם שמחות ידוע בבני ברק. לפני כשנה וחצי חיתן באולם זה אחד מבניו, באירוע שהגיעו אליו כל מי ומי של היהדות החרדית בעיר, וגם מערים אחרות.

הרבנים מחפשים מגרשים זולים

הרב מנחם כרמל עומד בראש ועדת הדיור של מפלגת "דגל התורה". הוועדה היא בת שמונה חברים, רובם רבנים. חברי הוועדה מסיירים במקומות שונים בארץ ומאתרים מגרשים זולים יחסית לבנייה למגורים. גם הבנייה עצמה היא ברמה סטנדרטית, כדי להוזיל את הדירות: ללא מרצפות חדישות, ללא תריסים חשמליים, סלון לא-גדול, ומולו כמה חדרי שינה לא גדולים, ללא נקודת חיבור לטלוויזיה וללא חניה צמודה.

כל אלו מאפשרים לוועדת הדיור ולכרמל למכור דירות במחירים שפויים: "אני מוכר דירות בבית שמש ב-580 עד 700 אלף שקל, והדירות בנתיבות זולות עוד יותר". איך עושים זאת? המגרש, עם הוצאות פיתוח, עולה בממוצע כ-200 אלף שקל לדירה. בניית דירה בת 90 מ"ר ברוטו, לפי 4,000 שקל למ"ר, עולה עוד כ-350 אלף שקל. הוצאות אחרות - תכנון, מימון, ניהול - הן כ-50 אלף שקל. הרווח היזמי - אפס.

הכל לשם שמיים, או לשם העמותה, והרווח יגיע ממכירת דירות יוקרה במקום אחר. כך אפשר למכור דירה ב-600 אלף שקל. אם היא גדולה יותר, או המגרש יקר יותר - יטפס המחיר ל-700 אלף שקל. נא לזכור, שכל משפחה חרדית חייבת לסייע ל-7-6 ילדים, ואולי יותר, לקנות דירה.

בעד אויערבך, נגד שטיינמן

זה כ-15 שנים שמנחם כרמל פעיל גם פוליטית, ולא רק בוועדת הדיור של מפלגתו. 10 שנים כיהן כחבר מועצת עיריית בני ברק, ואף שימש כסגן ראש העירייה. ב-2009 הוצב במקום השביעי ברשימה לכנסת של "יהדות התורה", אך הרשימה קיבלה רק 5 מנדטים. לאחר פטירתו של הרב אלישיב, החליט כרמל לתמוך במנהיגותו של הרב שמואל אויערבך, ולא במתחרה הישיש הרב אהרון לייב שטינמן. המחלוקות בתוך הקבוצות החרדיות בנושא זה הגיעו לעיתים לממדים לא נאים, אם לדבר בעדינות.

עכשיו הוא מחכה, עם יזמים אחרים, ל-1 בספטמבר. באותו יום, אם הכל ילך כשורה, יוכל להוזיל את כל דירותיו בכ-15%, עם ביטול המע"מ לדירות יד ראשונה לצעירים. זה לא חשוב לגבי העמותות שאירגן, שזכו השבוע במגרשים, אבל יעזור כמובן למנחם כרמל, כיזם פרטי, למכור את דירותיו.

תאריך:  04/07/2014   |   עודכן:  04/07/2014
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מכר בסופרמרקט מגרשים ל-310 דירות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בסוף השבוע האגו מתחזק וזה הזמן לאחד כוחות ולאחד רצונות. נסו להימנע מוויכוחים שבסיסם מאבקי כוח וחיסכו את האנרגיה לנושאים חשובים. הימים שבין 03.07-05.07 הם ימים שקל להיסחף בהם לתוך מקום טובעני שיהיה קשה לצאת ממנו, בעיקר בחיים האישיים. מבנה הכוכבים הזה "עוזר" להסלמה, בעיקר במקומות הרגישים בעולם. בהמשך, סביב התאריכים 07.07-09.07, האנרגיה תפעל גם בדרך לא צפויה והיא עלולה להיות נפיצה במערכת יחסים אישית, אך גם באירועים בינלאומיים, כך שהשבוע כולו "חם", שימרו על עצמכם, "תאונה" עלולה לחכות בסיבוב. האנרגיה אינה מאפשרת השבוע לשמור על שיגרה, אירועים שונים שהחלו עוד במהלך חודש אפריל האחרון מתקדמים לשיאם. נסו לחשוב על הדברים שאתם רוצים לעשות, לפני שאתם פועלים.
04/07/2014  |  טובה ספרא  |   כתבות
סיפורו האישי של המחבר והיות דמותו השתקפות המציאות בה הקומוניזם הטוטאליטרי עמד לפשוט את הרגל, מהווים את הבסיס להצגה מיוחדת זו. אין זה הטירוף והדימיון של "הטרילוגיה הבלגרדית" שעלתה בארץ פעמיים בשנים האחרונות (בסטודיו יורם לוינשטיין ובבית צבי, ורק לאחרונה - בשם "לך לך מארצך" בת' תמונע). ב"המקצוען"- הרעיון המרכזי והפאנץ' ליין מסתכם בזה שהמציאות של שליטת המימשל בגורלו של האזרח, בלי קשר למה הוא עצמו החליט ומדוע דווקא הוא נבחר - מזכירה את ספרו של אורוול "1884".
03/07/2014  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
הכתבות הקודמות בסדרה זו העלו עובדות וטענות ביחס לניגוד עניינים לכאורה של עו"ד בר, היועץ המשפטי החיצוני של עיריית ראשון לציון. גם הועלו תמיהות לגבי פעולות ראש העירייה דב צור ושל עו"ד שרית דנה, שהייתה בעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה. טיעונים אלו התבססו על עתירה מינהלית שהגיש אחד מבעלי הקרקעות בפוליגון, יהושע לובינסקי, לבית המשפט המחוזי-מרכז.
02/07/2014  |  אלעזר לוין  |   כתבות
בחודש מרס 2013, סמוך למותו, התוודה הפסיכיאטר ליאון אייזנברג - אחד מאבות הדיאגנוזה של הפרעת הקשב (ADD) - כי ה"הפרעה" הינה מחלה מומצאת וחסרת כל בסיס מדעי.
יש הרבה דברים טובים בקיץ: ים, בריכה, חופש ובילויים, אך ישנו דבר המתרחש בקיץ, שאיש אינו אוהב, וזו פטרת של כף הרגל, או בלועזית Tinea pedis.
02/07/2014  |  ד"ר הדס פראג-נוה  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il