|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

צהר לפרשה

כסף ומשפחה <br>

בני ראובן ובני גד גם לא רצו ליטול חלק במצות כיבוש הארץ וגם שמו את רכושם לפני משפחותיהם. שני החטאים הללו נובעים מאותו מקור, והלקח המוסרי שלהם רלוונטי גם לימינו
17/07/2014  |     |   מאמרים   |   צהר לפרשה   |   תגובות
[צילום: מרים צחי/מקור ראשון]

כאשר קוראים את הפתיחה לפרשת בני גד ובני ראובן, ניתן להבין את הלגיטימיות שבבקשתם. הפסוק מדגיש את המקנה הרב שהיה ברשות. בני גד וראובן החזיקו ברשותם מקנה רב והיו זקוקים לארץ הירדן המזרחי, ששם יוכלו להחזיק את המרעה בצורה מכובדת.

אם כן, מדוע משה כה ביקורתי אליהם ותוקף אותם בחריפות? מדוע הוא מאשים אותם ברצון להשתמט ולהכניס מורך בלב העם? זאת ועוד: וכי ראויים בני גד ובני ראובן שישווה משה בין מעשיהם לבין המרגלים? ר' יצחק עראמה, בספרו "עקידת יצחק", תמה על התנהלותו של משה וכך הוא כותב: "יש לעורר ספק עצום על דבריו של משה רבינו עימהם, והוא: כי היה מהראוי שישאל להם בתחילה אם היה רצונם לעבור עימהם למלחמה, אם לאו. ואם יאמרו לו מה שאמרוהו באחרונה, למה יחרפם על פניהם באמור להם כל אותן קנטורין וחירופין?!"

כדי להבין את דרך ההתנהלות של משה, עלינו לזכור שמשה מלווה את עם ישראל במשך ארבעים שנה והוא מכיר לעומק את השבטים. גם העומדים מן הצד רשאים להקים ועדת ביקורת ולשאול כיצד היה ברשותם של בני גד ובני ראובן צאן ומקנה רב, שהרי כל השבטים הלכו יחדיו במדבר והתפרנסו מהמן. ייתכן שמשה ידע את התשובה, וסבר שמדובר בשני שבטים הרודפים אחר הרכוש באופן מוקצן.

נקודה זו מודגשת אף בניסוח בקשתם: "גדרות צאן נבנה למקננו פה וערים לטפנו". ומסביר רש"י: "חסים היו על ממונם יותר מבניהם ובנותיהם, שהקדימו מקניהם לטפם. אמר להם משה: לא כן עשו, העיקר עיקר והטפל טפל, בנו לכם תחלה ערים לטפכם ואחר כך גדרות לצאנכם".

שיבוש בסדר העדיפויות מעיד על רדיפת בצע ותאווה. בני גד וראובן מצטיירים בעיני משה כאינטרסנטים הדואגים לרכושם הפרטי. הרצון להישאר בעבר הירדן נובע מניסיון להשתמט מהמטלות ומהמשימות הערכיות של ירושת ארץ ישראל. הסיטואציה הזו מדאיגה את משה והוא מזכיר להם את חטא המרגלים, שמוקדו במאיסה בארץ הקודש. הצד השווה הוא הזלזול בירושת הארץ.

בני גד ובני ראובן הבינו שהם נדרשים להיות הראשונים שייכנסו לארץ ישראל - "ואנחנו נחלץ חושים לפני בני ישראל". אולם משה אינו מוותר להם, ודורש מהם בצורה ברורה וחד-משמעית, שהדאגה למשפחה תקדם לדאגת הרכוש, וכך מדגיש: "בנו לכם ערים לטפכם וגדרות לצאנכם". הדאגה למשפחה קודמת לרכוש. תחילה יש לבנות ערים ורק לאחר מכן מכלאות לצאן. בני גד ובני ראובן מקבלים את תביעתו של משה ואומרים לו: "טפנו נשינו מקננו וכל בהמתנו יהיו שם בערי הגלעד" - יש לדאוג קודם לבית ולמשפחה ולאחר מכן לרכוש.

אם כן, ביקורתו של משה על בני גד ובני ראובן הייתה כפולה. ראשית, משה מוחה על כוונתם להישאר בחלק המזרחי ולא להיות שותפים במלחמת מצווה של כיבוש ארץ ישראל. שנית, משה מוחה על תאוות הממון של בני גד וראובן ששיבשה את שיקול דעתם וגרמה לכך, שדאגתם כלפי רכושם תהיה גדולה מהתמסרותם למשפחתם. שתי המחאות של משה יונקות מאותו שורש: מי שאוהב כסף, סביר להניח שזה יגרום לו לפגיעה קשה בערכיו, וסדר העדיפויות ישתבש בהתאם.

נדמה שנקודה זו משמעותית גם כיום. כל אחד חי במתח שבין ההתמסרות לעבודה לבין הטיפול במשפחה. לא בהכרח מדובר בין הרצון להרוויח יותר כסף לבין שעות איכות עם המשפחה. כיום המסגרות הן תובעניות יותר, ואדם חייב לעבוד שעות רבות על-מנת שיוכל לשמור על מקום עבודתו. אבל גם כאשר נמצאים מחוץ לבית, יש צורך לשמור על קשר חם עם הבית ולהיות מעורבים בכל המתרחש בבית, ובמיוחד בצדדים הערכיים והחינוכיים.

הכותב הוא רב המושב משואות יצחק. המאמר מובא באדיבות ארגון צהר
תאריך:  17/07/2014   |   עודכן:  17/07/2014
הרב מאיר נהוראי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כסף ומשפחה
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יהודי1
18/07/14 11:01
2
פועה
18/07/14 19:04
3
חשדנית
19/07/14 10:08
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  צהר לפרשה
בקרב אנשי עסקים הסוחרים ביהלומים קיים נוהג, לפיו כריתת עסקה נעשית בלחיצת יד המלווה באמירת צמד המילים: "מזל וברכה". התפתחות המנהג ושורשו אינם ברורים די הצורך, אבל התבוננות בביטוי מעלה את השאלה: מה המשמעות של ביטוי זה? מה היחס בין "מזל" ובין "ברכה"? מהו סוד הקסם של הביטוי הזה בהקשר של כריתת עסקה?
02/07/2014  |  הרב בועז גנוט  |   מאמרים
פרשת חוקת מהווה מעין פרשת מים של מסעי עם ישראל בכלל ושל ספר במדבר בפרט. ללא כל רמז ואזהרה, הפסוק הראשון בפרק כ' מהווה שער לאירועים המכוננים של שנת הארבעים למסעיהם: "ויבואו בני ישראל כל העדה מדבר צין בחודש הראשון ויישב העם בקדש ותמת שם מרים ותיקבר שם" - האזכור היחיד לדילוג של כמעט 39 שנים מאז מחלוקת קורח ועדתו שתוארה בפרשה הקודמת.
25/06/2014  |  הרב דב ברקוביץ  |   מאמרים
לפני כשלוש שנים נחשפנו למה שמכונה "המחאה החברתית". רבבות אנשים, נשים וטף יצאו לרחובה של העיר והפגינו כנגד האי-צדק שיש לטענתם בחברה הישראלית.
19/06/2014  |  הרב שובאל כהנא  |   מאמרים
בסופה של פרשת שלח לך אנו קוראים את פרשת ציצית, הנאמרת מדי יום בתפילה, כחלק מקריאת שמע. התורה מסבירה שמטרתה של מצוה זו היא "וראיתם אותו וזכרתם את כל מצוות ה'" - על-ידי הציצית אנו נזכרים במצוות ה'.
12/06/2014  |  הרב אלי קפלן  |   מאמרים
חודש ניסן קרב, ואנו קוראים השבת בפרשת החודש, המדברת על מצוות קידוש החודש; מערכת זמן מיוחדת לעם ישראל (התאריך העברי). מה מיוחד כל כך במצווה זו? מדוע עם ישראל סופר בתאריך אחר משאר העולם? מהי המשמעות של התאריך העברי?
27/03/2014  |  הרב יוסף צבי רימון  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   צהר לפרשה  
הבדלה  /  ערן כהן
מצה ושמחה  /  הרב זאב קרוב
מישהו לדבר איתו  /  הרב בועז גנוט
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
גם אני נמניתי על השואלים מדוע פרשת "מצורע", פרשה לא נעימה, על כל נגעיה הקשים מופיעה ערב חג הפסח חג החרות
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
ישראל נמנעת מהכרה ברצח העם הארמני, למרות ששליש מבני הארמנים נרצחו    האירוע האסוני שפקד את העם הארמני במלחמת העולם הראשונה לא יוזכר בנוכחות נציג רשמי של ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il