|   15:07:40
דלג
  יריב מוהר  
מבקר תרבות על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

ציד רקטות מוטמנות: הרג ללא תועלת ביטחונית?

השאלה המרכזית המרחפת באוויר היא האם זה מוסרי בעינינו שעשרות ואולי אף מאות ילדים, נשים וגברים חפים מפשע נהרגו ברצועת עזה כדי שמלאי הרקטות של חמאס יצטמצם לתקופה קצרה ביותר ואז ישוחזר
23/07/2014  |   יריב מוהר   |   כתבות   |   מבצע צוק איתן   |   תגובות
הרס בתים בעזה [צילום: פלאש 90]

גם אם איננו מומחי ביטחון, אנו לא פטורים מלשאול שאלות על הנעשה בשמנו. לדוגמה, כמדינה אנחנו מצדיקים הפצצת בניינים אזרחיים ברצועת עזה במסגרת מבצע "צוק איתן", בטענה שרקטות החמאס מוטמנות תחתיהם. אבל, נתונים ראשוניים מרמזים כי "ציד" רקטות מוטמנות (שלא מוכנות לשיגור מיידי( ע"י חיל האוויר, לא יעצור ירי רקטי על אזרחי ישראל בעוד שהוא הורג חפים מפשע רבים ברצועה:

המלאי הרקטי של חמאס המוטמן מתחת לבניינים אזרחיים שהופגזו משוחזר במהרה אחרי כל מבצע ולא נפגע מהותית. אך המוני עזתים חפים מפשע נהרגים בתהליך ציד הרקטות שתועלתו הביטחונית מוטלת בספק.

תקיפת רקטות מוטמנות היא מרכיב דומיננטי מתוך סך התקיפות של חיל האוויר ואחראית ככל הנראה לחלק ניכר מהפגעים העזתים הלא מעורבים.

היקף המלאי לא קובע את היקף השיגורים - צמצום חלקי שלו לא מצמצם את היקף השיגורים בטווח הקצר, ובטווח הארוך המלאי משוחזר. זאת, משום שממילא נורה חלק זעום מהמלאי בכל יום.


עקרון המידתיות

ברור שמותר במסגרת לחימה לפגוע במטרות צבאיות ושאסור לפגוע באופן מכוון בבלתי מעורבים. הקושי, גם על-פי החוק הבין לאומי וגם על-פי המוסר שלנו, הוא כאשר יש סכנה בפגיעה באזרחים בעת שמנסים לפגוע במטרה צבאיות לגיטימית. כאן גם החוק הבין לאומי מסתבך בהגדרות מעורפלות של "מידתיות" - האם התועלת הצבאית מצדיקה את הפגיעה בבלתי מעורבים שעלולה להתרחש. ההגדרה של תועלת היא מאוד יחסית, ואנחנו לעיתים קרובות מרגישים חסרי אונים וחסרי קול מול גנרלים ומומחי ביטחון למיניהם. אבל, אם כל הצניעות הדרושה, אין לאף אחד/ת פטור מלשאול את השאלות הקריטיות הללו כי, כפי שהרב אהרהם יהושע השל אמר, "בחברה דמוקרטית יש קומץ של אשמים, אבל כולנו אחראיים".

זאת הסיבה שארגוני זכויות האדם שלחו מכתב ליועץ המשפטי למדינה ולפצ"ר וביקשנו מהם לבדוק בזמן אמת, עוד מתוך המבצע הנוכחי, את הדברים שמעוררים אצלנו חשש כי התרחשו פגיעות לא מידתיות. זאת בתקווה שאם יתברר שיש בסיס לחששות, עוד במבצע הזה ניתן לתקן התנהלות ולהציל חיים בזמן שאנחנו ממשיכים להלחם.

ציד הרקטות המוטמנות - מענה חלקי ביותר לטווח קצר ביותר

אם נחזור לדוגמת ציד הרקטות, חלק ניכר מהתקיפות המתבצעות ברצועה הוא נגד מה שבדובר צה"ל מכנים "משגרים מוטמנים" או "רקטות מוטמנות", כאלו שלא מוכנות לשיגור מיידי לעבר ישראל. לרוב הכוונה לפגיעה בבנייני מגורים שלפי מידע מודיעיני מתקיים חשד (שלעיתים מתברר בדיעבד כלא מבוסס) כי בתוכם או תחתיהם מוטמנים משגרי רקטות. למרות טענות ישראליות לפגיעה משמעותית במלאי הרקטות, ההערכות המודיעיניות והצבאיות טוענות כי לא ניתן יהיה לחסל את היכולת הרקטית בתקיפות כגון אלו.

אפילו בתרחיש האופטימי ביותר, לכל היותר מדובר על יעד "לפגוע קשה ביכולת השיגור והייצור שלהן", לפי האלוף במיל' עמוס ידלין. וניסיון העבר החוזר ונשנה ממבצעים דומים מלמד כי מלאי הרקטות של ארגוני הטרור אכן מחודש בתוך זמן קצר למרות טענות ישראליות על הצלחות לצמצם את המלאי. זה בוודאי נכון כשכעת יש לחמאס יכולת ייצור עצמי. אפילו היעדים השאפתניים של האלוף במיל' ידלין קובעים בעיקר יעד לצמצם את יכולת השיקום של המאגר הרקטי לאחר תום המבצע.

הנה ציטוט נוסף שממחיש זאת: "'אני מעריך שלמרות סגירת המנהרות, איכשהו הם מצליחים להעביר דברים מאירן, אבל יש גם לא מעט ייצור עצמי', מסביר יפתח שפיר שעומד בעשור האחרון בראש פרויקט המאזן הצבאי במזרח התיכון במכון למחקרי ביטחון לאומי, ושרת שנים רבות בתחום המודיעין ובחיל האוויר משם השתחרר בדרגת סא"ל. 'אומנם השמידו להם מפעלים רבים אבל יש להם יכולת ייצור עצמי גבוהה'.". מתוך כתבה של שי לוי ושימעון איפרגן במאקו (09.07.14).

יש לציין כי במבצעים קודמים כבר נטען כי צה"ל חיסל את מרבית המלאי הרקטי של חמאס\חיזבאללה, אך מלאי זה שוחזר בתוך זמן קצר. כך למשל כתב הפרשן הצבאי עמיר רפפורט בעת מבצע "עמוד ענן" כי רקטות הפאג'ר "אזלו כמעט לגמרי. אולי לגמרי". כמובן שזה היה מידע שגוי או שאם היה נכון, הרי שהמלאי שוחזר היטב. גם אורי דקל, חוקר במכון למחקרי ביטחון לאומי, מדבר לכל היותר על "הגבלת תהליך השיקום וחידוש מלאי הרקטות" בסיוע מצרי.
מכאן אנו למדים כי הפגזת בניינים החשודים כמסתור לרקטות ומשגרים לא תביא לפגיעה משמעותית במלאי הרקטות (אלא בטווח הקצר מאוד), אבל היא כן מביאה בוודאות להרג חפים מפשע רבים מקרב תושבי רצועת עזה.

הדומיננטיות של ציד הרקטות המוטמנות מסך התקיפות של חי"א

ככל הנראה מרבית התקיפות מהאוויר, לפחות עד להסתבכות בסעג'ייה, היו כנגד בניינים החשודים כמאכלסים "משגרים מוטמנים". כך למשל הודעה מפורטת יחסית של דובר צה"ל, מבוקרו של ה-10.07 מעידה כי: "מאז תחילת המבצע נתקפו 785 יעדי טרור בעזה, ביניהם 19 מחסני ייצור ואחסון אמל"ח, 24 מתחמים צבאיים, 100 מנהרות טרור, 7 אמצעי תצפית, 513 משגרים מוטמנים, 2 חמ"לים ו-79 בכירים." (הדגשה שלנו).

מה יכול להיות מטרה יותר ראויה ולגיטימית מפגיעה במשגרים של הרקטות הנופלות על אזרחים ישראלים, משגרים שהם אמצעי להפרה חמורה של הדין הבינלאומי? אבל, גם אם אין דבר יותר צודק מאשר להשמיד נשק המכוון נגד אזרחים, נוסחת המידתיות חייבת לקחת בחשבון גם את השאלה של התועלת (הביטחונית) בהשמדת משגרים שיופיעו מחדש תוך זמן קצר. זה לא מוריד מהלגיטימיות להשמיד את הרקטות כשלעצמן, אבל כן מוריד את ההצדקה לפגיעה בבלתי מעורבים כה רבים בתהליך. וגם אם אנו אומרים לעצמנו שהנפגעים הבלתי מעורבים לא היו המטרה, וגם אם העמדת משגרים בתוך אוכלוסייה אזרחית ברצועה היא בעצמה הפרה חמורה של הדין הבינלאומי מצד חמאס, אנחנו יודעים מראש שהפצצת בניינים שבהם יש חשד של משגר מוטמון (הרבה פעמים רק חשד) יוביל להריגת בלתי מעורבים בסבירות גבוהה.

יש הזכיר כי נוהל "הקש בגג" והתרעות אחרות, מסתכמים, לפי מספר דיווחים, בהתרעה של 5 דקות, שלא תמיד מספיקה לפינוי תושבי הבניין, וכן שחמאס מפעיל לחצים ואיומים על תושבים לא לפנות את בתיהם. בהקשר כזה בחינת התועלת הצבאית-ביטחונית לישראל אל מול ההרג של חפים מפשע מובילה למסקנה שקשה מאוד להצדיק צורת לחימה זו. גם החוק ההומניטרי הבינלאומי מתיר לתקוף רק מטרות צבאיות או כאלו המשמשות את הצד השני לצרכים צבאיים, וגם זאת בהתאם לעקרונות של מידתיות. פה, אסור לנו לקבל באופן לא ביקורתי אמירות מרגיעות מצפון שהמשגרים הפכו את הבתים למטרות לגיטימיות.

לסיכום

השאלה המרכזית המרחפת באוויר היא האם זה מוסרי בעינינו שעשרות ואולי אף מאות ילדים, נשים וגברים חפים מפשע נהרגו ברצועת עזה כדי שמלאי הרקטות של חמאס יצטמצם לתקופה קצרה ביותר ואז ישוחזר? ולכן עולה ספק אמיתי שמא התרומה של מהלכים אלו לביטחון קטנה, לכאורה, מכפי שמציג זאת דובר צה"ל.

גם אם אנחנו לא מומחי ביטחון, יש לנו חובה לדרוש מהמומחים תשובות לשאלות הקשות על המחיר האמיתי מול התועלת האמיתי, ועל האלטרנטיבות. אין להפחית בערכו של הידע שנמצא בידי מומחי ביטחון בלבד ואולי יש להם תשובות לחלק משאלותינו. אבל כאשר מדובר על שאלות מוסריות וערכיות מאוד מורכבות במדרגה ראשונה, וכאשר יש סיבות טובות לשאול האם מומחי ביטחון קיבלו את ההחלטה הנכונה, חובת מומחי הביטחון להוציא את כל המידע הלא מסווג, כגון המידע לעיל, ממרתפי הקריה אל הציבור כדי לאפשר דיון ציבורי על הדברים שנעשים בשמנו.

הכותב הוא דובר שומרי משפט - רבנים למען זכויות האדם
תאריך:  23/07/2014   |   עודכן:  23/07/2014
יריב מוהר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ציד רקטות מוטמנות: הרג ללא תועלת ביטחונית?
תגובות  [ 23 ] מוצגות   [ 23 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דנדן000
23/07/14 10:10
2
שיג
23/07/14 11:26
3
התשובה ברורה
23/07/14 12:08
 
מתעב חלאות
23/07/14 19:08
4
דמגוג בשרות השטן
23/07/14 12:21
5
מוטי1
23/07/14 13:08
6
אבי כהן
23/07/14 14:07
7
עמיאליהו
23/07/14 14:38
 
מוטקה ה.
23/07/14 21:00
8
מורה מתחסדים
23/07/14 17:55
9
חשבון פשוט
23/07/14 19:18
10
אוונגארד
23/07/14 19:54
11
אאא
23/07/14 20:45
12
אם לסכם
23/07/14 21:04
13
סנדרה 123
23/07/14 23:15
14
לא היה קיים 1942
24/07/14 08:26
15
אהרון שחר
24/07/14 11:19
16
איפה העורך?
24/07/14 13:32
17
תושב
25/07/14 08:58
18
אחד שזוכר
26/07/14 08:25
19
באום
26/07/14 14:21
20
מניש
26/07/14 15:18
21
דר יוסף טילס
26/07/14 16:18
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבצע צוק איתן
"דע את האויב" היא תורת-לחימה עתיקה, המיוחסת למצביא הסיני סון דזה, מן המאה השישית שלפני הספירה. דזה קנה את עולמו כאבי הגישה הריאליסטית, המעניקה חשיבות עליונה לדרך-לחימתו של היריב הצבאי. על-פי תפישתו של דזה - הדרך הרצויה להתגבר על האויב כרוכה, מעל לכל, בהטעייתו.
23/07/2014  |  ראובן לייב  |   מאמרים
צה"ל חשף (יום ד', 23.7.14) פיר מנהרה נוסף בעזה, שהוביל למעבר תת-קרקעי שהכיל מדי צה"ל, מפות וכלי נשק.
23/07/2014  |  עופר וולפסון  |   חדשות
מנהל התעופה הפדרלי האמריקני (FAA) הודיע על השעיית הטיסות לישראל וממנה למשך 24 שעות. זאת, בעקבות פגיעת רקטה היום ביהוד הסמוכה לנמל התעופה בן-גוריון.
22/07/2014  |  איציק וולף  |   חדשות
אינני יודע אם זו בדיחה או זו אמת, אבל בעזה מתפארים שהם יירטו עשרות טילי כפת ברזל, ש... שיגרה ישראל לעבר הרצועה. גם אם זו בדיחה, היא משקפת הולכת-שולל עצמית, שהיא חלק מתרבות של שקר והונאה בסגנון ג'וחא. תעמולת השקרים החמאסית מפריחה בדיות שנופלות על אוזניים כרויות בתוככי הרצועה ובעולם כולו.
22/07/2014  |  יוסי אחימאיר  |   מאמרים
כולנו דוחים בצדק בשאט נפש אמירה של איש דת מוסלמי במסגד, "שהעם היהודי הוא כולו אויב". אך איילת שקד מרשה לעצמה להקליד באותיות עבריות המצטרפות לכלל מילים ומשפט בעברית מובסת ונכלמת את המשפט הבא: "מה מזעזע בהבנה שהעם הפלשתיני כולו הוא האויב".
22/07/2014  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il