|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

הגדת המנהרות העזתיות

קשה להבין כיצד שר הביטחון בוגי יעלון, הצהיר בוודאות לפני עשרה ימים, כי תוך יומיים נסכם את פרשת המנהרות מאז הקמתה של המדינה לא נשבה בפרצופנו רוח כה-קרה ועוינת מצד הבית הלבן
28/07/2014  |   עמוס אריכא   |   מאמרים   |   מבצע צוק איתן   |   תגובות
חשיפת מנהרה בעזה [צילום: AP]

דברים שאכתוב ברשימה זאת עלולים להיתפס כמחמאות לחמאס. אך לא זו כוונתי, אלא להעלות לשיח ציבורי נושא התעצמותו של ארגון טרור שניביו עדיין לא נעקרו, אף לא אחת מהן. אולי רק זועזעו ויזדקקו לטיפול שורש אצל רופא השיניים הפלשתיני, מוחמד דף, המקבל רוח גבית שלא בכוונה גם מהתנהלותה הבלתי-מובנת של ארצות-הברית, באמצעות מזכיר המדינה ג'ון קרי.

מנגד, בפרישת עלילה מדהימה זאת ייחשף גם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו שרואה לדבריו את העתיד להתרחש במרחקים, אך איננו מבחין בנעשה מתחת לחוטמו. כאן תימצא משוואה שקשה לנו הישראלים להאמין בקיומה, אבל היא המציאות האמיתית של מערכת היחסים העכשווית בינינו לבין ארה"ב, ואחריתה נרמזת רעה בשלב זה, מי ישורנה.

מאז המבצעים הקודמים בעזה אליהם נגררנו בתכתיב מדויק ושקול מבחינת לקיחת סיכונים של אנשי צמרת העומדים בראש הזרוע הצבאית של חמאס, חל שיפור משמעותי בטקטיקת הלוחמה שלהם ובעיקר באסטרטגיה הכוללנית, זו המכילה מלחמת חורמה בכמה מחוזות, בהם לא חידשו בה, אבל הוכיחו בהצלחה לא מבוטלת שהם הפיקו כמה וכמה לקחים ממלחמות המאה העשרים, שתמיד היה בהן צד חזק וצד חלש, ואת תכונות החלש שיפרו עד לדרגת אמנות לחימה חמאסית המפליגה לעתים על-כנפי דמיון מרקיע.

ארגון הטרור העזתי קידם במידה ניכרת את שיטות השימוש ברשתות החברתיות בצעדי ענק לטובתו. הוא ניצל להפליא את חולשת המוסר הדמוקרטי שלנו ושל המערב מכל כיוון שתחפצו בו. מנהיגי חמאס רתמו למרכבת הטרור שנאה תהומיתת המבטאת מלחמה עד מוות. הם לא שינוי כפסיק באמנה שלהם השוללת את קיומה של מדינת ישראל.

בצד מצבורי הטילים ומנהרות ההרג הם פרטו כווירטואוזים על מיתרי קשריהם עם מוקדי האוכלוסיות המוסלמיות במערב שמסוגלות לזעזע את יציבותן של המדינות שקלטו אותן. אירופה מכבר כבושה למעשה בידי האיסלאם הקיצוני ועלילתו כסופה מתגלגלת עוד צפויה להיהפך לצונאמי קטלני. האירופאים לא ימלטו מזעמו.

במקום שכורתים ראש צומחים שלושה

חמאס כטרור לא הוכרע במערכה הכבדה הזאת. בניית עיר המנהרות שהפכה לפרויקט עזתי-לאומי נועדה לא רק לצורך תקיפה, אלא חשפה גם דרך חכמה לטרור להצניע עצמו כרצונו מעין השמש. טרור על-פי אופיו נמלט מחשיפתו לאור היום. כדרכו הוא נלחם כמוג-לב המגיח לרגע מתוך העלטה וחוזר להגן על עצמו בעזרת מגננה צינית עשויה מציבורי אזרחים המשלמים מלוא-מחיר. במקביל שוקד החמאס להופיע לפתע לאור היום בתדמית של גיבור-על, המתמודד היטב עם מדינה בעלת עוצמות כשלנו. זהו גיבור-על שאיננו מיצורי הקומיקס, אלא קטלן מציאותי שנועד להחריד אותנו מרבצנו; מדובר ביצור בעל ראשים מתרבים הנחלץ כרצונו מהפירים של המנהרות הקרקעיות הפרושות ברצועת עזה כרשת ענקית של עכביש ארסי, בכל רגע שהוא רוצה בו.

ההיצמדות למנהרות, שכמו נוצרו בהשראת תיאור פנטסטי הנועד להפחיד קוראים צעירים באחד מספרי "הארי פוטר", הוכיחה איזו עוצמת דמיון נדרשה לחפירת העולם החשוך הזה, מאפליה המקשה לקלוט את ממדי בית היוצר של המלחמה העכשווית; מדובר באותו עולם תחתון ומאיים שמזה שנים נמצאו מתריעים לא מעטים שניסו לשער ממדיו ונכשלו בניסיונותיהם לעורר שימת לבו של רב החובל של הספינה הישראלית המטלטלת, שאינו מסוגל להתנתק לרגע מהמשקפת דרכה הוא רואה רק את אירן ומתעלם ממה שנעשה ממש בצמוד לכפות רגליו.

חמאס אויב שלא יהפוך עורו

בעודנו נתפשים במשך שנים (!) לזעקות התראה צודקות של נתניהו בכיוון אירן ששנאתה אלינו אינה נופלת מזו של החמאס, צמחו להן בינתיים עשרות ואולי מאות ההסתעפויות של מנהרות העיר התת-קרקעית, זו המאפשרת למנהיגי הכוחות של החמאס להסתתר ולתעתע בנו כרצונם. במקביל נחשפה הנהגתנו ככזו שאיננה יודעת בדיוק כיצד עליה להיחלץ מהדשדוש הטובעני העכשווי. נראה כי הממשלה עצמה תרמה להיווצרה של ההתבוססות במקום מחמת חוסר החלטיות בקביעת יעדים מקבילים של המערכה המסלימה.

עם גילוי כל פיר נוסף לאותן מנהרות מתעצמת הכרה שהן מהוות איום אסטרטגי גם בשמשן השראה לאויבינו שמסביב. אך אסור להתמקד אך ורק בניטרול עיר הדמים של עזה התת-קרקעית. עדיין קיימים מצבורים של אלפי טילים, מחוללי מנהרות באוויר, שלא נחשפו. סכנה זאת איננה נופלת מסכנת המנהרות ואף עולה עליה, ולפיכך קשה להשלים עם ההיסוס של הקבינט והעומד בראשו לגביה; היסוס משונה שרבים בציבור פירשו אותו כ"התנהלות זהירה ושקולה".

רושם זה של כובד-ראש התחזק גם נוכח הזהירות בה נקטו ראש הממשלה ושר הביטחון בעניין הצהרות שונות. להבדיל ממלחמת לבנון השנייה בה ראש הממשלה אולמרט ושר הביטחון שלו פרץ הפריחו פעמים רבות מדי הצהרות לוחמניות כמעט ברמת התלהמות אינפנטילית, דווקא החסך במטאפורות זולות כאלה הפעם העניק גוון של רצינות לעומדים בראש המערכה העכשווית.

אולם יחד-עם-זאת היסוסיהם של ראש הממשלה ושר הביטחון יש בהם מסממני הקושי להחליט לגבי ניסוח תשובה חד-משמעית לשאלה הקלאסית "קוו ואדיס".

ההיסוסים, אפילו יהיו אלה מוצדקים בחלקם, המאפיינים מכבר את ראש הממשלה נתפשו בתחילה דווקא באור חיובי וטוב שכך. אבל משהם נמשכו והפכו לאין-ספור דיונים של הקבינט, נחשפו בדרך כאזיקים שגרמו לצה"ל לפעול כצבא נכה הנלחם כשיד אחת קשורה מעבר לגבו ומשקולות כבדים נאזקו לקרסוליו. בינתיים עסקו לא מעט עיתונאים בניסיון לפרש את מהלכי משחקי המלחמה שמנהלים מצד אחד ראש הממשלה ושר הביטחון ומצד שני ראשון לטרוריסטים, מוחמד דף.

הסחת דעת מהווה סכנה לעצמה

המנהרות המפלצתיות שימשו לנתניהו ושר צבאו לביטחון ישראל שלל-רב לקפוץ עליו, מעין מגנט ענק המושך וממקד את שימת-לב כולנו בפרשת המנהרות, בעוד שכמעט ואיננו מצליחים להגיע למנהרות האוויר שצלקו בחלל הטילים של דף וחבריו. אכן, אי-אפשר להימלט גם משאלות שלכאורה בטל קורבנן משעבר זמנן, כגון מה היה קורה אילו לא הייתה לנו כיפת הברזל המופלאה.

במקרה כזה אין אנו נזקקים לדמיון פרוע בכדי לשער את התוצאות. מנהרות החלל שטילי החמאס חרשו כנתיבים צורבים לאורך ורוחב המולדת, לא ייעלמו מהזיכרון כל עוד לא תמצא תשובה גם לשאלה, כיצד ידענו על "האוסף המצטבר" הזה של הטילים חורשי התלמים מעל לראשינו - ולא פעלנו בעוצמה להשמידם, הרבה לפני המערכה הזאת, ומה שמכה בתדהמה עוד יותר - אף לא בשלבים של התקדמות המערכה הקרקעית המרשימה של צה"ל המסוגל להכריע את הטרור העזתי.

קשה להבין כיצד שר הביטחון בוגי יעלון, הצהיר בוודאות לפני עשרה ימים, כי תוך יומיים נסכם את פרשת המנהרות. מכן השתמעה הצהרה כי מבחינה זאת צה"ל יוכל להתקפל לביתו עד - לסיבוב הבא שיהיה מורכב וקטלני גם מבחינת החזית גם מבחינת העורף.

ההתרשמות המעיקה מאמירתו המפתיעה של מר יעלון היא, שהוא כל-כך רוצה להיחלץ מיד ועכשיו מרצועת עזה, עד שאפילו אנשים מנוסים מתוך צה"ל לדורותיו התקשו להסביר את פשר התבטאותו. הייתה זאת התבטאות מדאיגה, שכן ניתן ללמוד ממנה שיתכן מצב לא-יאומן בו יסוג צה"ל תוך ידיעה מתסכלת ומסוכנת שלא הספיק זמנו להשמיד את מנהרות האוויר והקרקע של חמאס ואף לא לאתר את כולן.

פרישה מזירה שלא מוצתה כנדרש

ברור לכל בר-דעת כי פרישה מהזירה בטרם עת תמנע מאתנו את האפשרות להשמיד את המנהרות באדמה ובאוויר עד תום. ייתכן שהקבינט יגיע למסקנה כי על צה"ל להשיג למרות הקשיים הכרעה ברורה בקרב המוחות הזה המתנהל עם יריב עיקש כמוחמד דף שקפץ בשלבים אחדים בסולם חלומותיו והכין את עצמו להסלמה שבסיומה יוכל לצאת ממאורתו ולטעון כי זו הסתיימה כשידו על העליונה.

נוצר מצב נדיר המאפשר לממשלה לפעול עם גב ישראלי מוצק והיא יכולה להשיג את יעדיה. אולם לשם-כך אין לדחוק בצה"ל להיחפז ולאפשר לו למלא מצוות משימותיו בשם כולנו, להשמיד את המנהרות ואת הטילים. במלים אחרות, לא לחכות למישהו אחר שמעולם לא יבוא לפרז את הרצועה הטרוריסטית העזתית מנשקה. "גרסת סוריה" לא תעבוד ברצועת עזה.

אנחנו נמצאים ברגע רגיש בו אסור להיתפש לאשליות מסוכנות. הפרטים שדלפו על שיחת הטלפון האחרונה שהתקיימה בין הנשיא אובמה לנתניהו מגלים תכתיב בוטה של בעל אחוזה לווסאל כנוע שלו. עלבונו של נתניהו הוא עלבון של רבים בארץ הזאת; אובמה מנימוקיו עושה כל שביכולתו להוציא פסיקת-תיקו בכל מחיר, תוך שהוא מאפשר לחמאס להכריז על עצמו כמנצח הגדול במלחמת המנהרות.

נתניהו נדרש למבחן קשה כראש ממשלה עצמאי מול נשיא אמריקני בעל תפישת עולם שמערכת חסדיו עם מדינות כאירן, קטר וטורקיה הארדואנית עולה במשקלה על ערך הברית הבלתי-כתובה שבין ארצות-הברית וישראל. מאז הקמתה של המדינה לא נשבה בפרצופנו רוח כה-קרה ועוינת מצד הבית הלבן.

נוכח דפוסי התנהלותו של נתניהו במקרים רבים אחרים אני מקווה שימצא דרך ראויה לעמוד מול הלחצים הגסים המפעילה עליו מי שנחשבת כידידה הגדולה ביותר שלנו. אולם חייבת להימצא דרך להסביר לנשיא אובמה כי דחיית הקץ להיותנו בני ערובה בידי ארגון הטרור עד לסיבוב הבא, תיחשב לכישלון זועק לשמיים, לא רק שלנו.

תאריך:  28/07/2014   |   עודכן:  28/07/2014
עמוס אריכא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הגדת המנהרות העזתיות
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א. וינשטיין
28/07/14 12:55
2
ג'ורג' בוש האב
29/07/14 17:17
3
ישראלי שזוכר
29/07/14 17:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבצע צוק איתן
בהמשך למאמר "על צביעות ארה"ב" – ידיד אחד העיר והביע את שינאתו לאמריקנים על כי צבועים הם, ואני רוצה להעיר לו בחזרה כי לא רק האמריקנים פועלים בצביעות וגם לא רק האירופאים, מידת הצביעות מאפיינת היום את כל עושה המלאכה המדינית בכל פינה בעולם. גם עלינו לא פוסחת מידת הצביעות, כל העולם מתנהל לפי אינטרסים צרים והשאלה היא לא מי צבוע ומי לא - אלא מי יכול להיות צבוע מבלי שאף אחד יתלונן על צביעותו, כלומר מי יכול לשמור על האינטרסים שלו מבלי שאף אחד יפריע לו. ואם כן השאלה העיקרית מה היא הגדרת האינטרסים? מה הם האינטרסים שלנו שאנחנו צריכים להיות צבועים בשביל לשמור עליהם? מה הם האינטרסים של אמריקה של אירופה, של הערבים... כל אחד רוצה לשמור על האינטרסים שלו ובשבילו כל נגיעה באינטרסים האלה היא נגיעה בקיומו שמשמעותה היא עירעור קיומו.
28/07/2014  |  אלברט שבות  |   מאמרים
אין לכחד כי לא לישראל, ואף לא לחמאס, לא היה כל עניין בהפסקת-אש. כזו, שצה"ל הקפיד לשומרה, ושהופרה בידי ארגון הטרור ברגל גסה, פשוט נכפתה על שניהם מבחוץ, בנוסח כפיית הר כגיגית. עם יד על הלב ראוי להודות שההיענות לקיימה הייתה צעד טקטי בלבד, אם לא השלמה עם הרע במיעוטו.
28/07/2014  |  ראובן לייב  |   מאמרים
הם לא שרו שירי תפילה לשלום שלא הגיע.
28/07/2014  |  עמי דור-און  |   מאמרים
במרחב הציבורי הקיים כיום הולכת וקונה לה מציאות האוסרת לשאול שאלות, אסור לפקפק ואסור להקשות. כל שאלה או ביקורת נתחמת ב-ד' אמות של שיח אלים המדביק לשואל או למבקר את תווית הבוגד.
28/07/2014  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
ראש הממשלה ושר הביטחון מקבלים לא מעט שבחים על האופן בו הם מנהלים את המערכה הנוכחית בעזה. אינני שותף לדעה זו. כאשר בוחנים מיהם אלה שמעניקים את הציונים, ערך השבחים נעשה מפוקפק עוד יותר. נראה, שאת הציונים הגבוהים ביותר מקבלים ראש הממשלה ושר הביטחון משתי קבוצות: האופוזיציה שמחוץ לממשלה, והאופוזיציה שבתוך הממשלה. בפועל, חרף הישגים צבאיים ממשיים בלחימה ברצועה, ישראל עדיין רחוקה מעמדה שתאפשר לה להבטיח השגת האינטרסים החיוניים לה ובראש וראשונה הסרת האיומים האסטרטגיים ופרוז שיבטיח שקט לטווח של שנים.
28/07/2014  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il