בעקבות מבצע צוק איתן, החליטה הממשלה על מתן סיוע מקיף לתושבי הדרום. כמה ימים קודם, החליט משרד האוצר יחד עם ההסתדרות, הארגונים העסקיים והתאחדות התעשיינים, להקים צוותי עבודה שידונו בסוגיית הפיצויים העקיפים לעסקים ולתושבים המתגוררים ביישובי הדרום בטווח של עד 40 ק"מ. השבוע פורסם, כי חלה עלייה במספר העסקים הפונים לאגודה להלוואות ללא ריבית, שגייסה כמה מיליוני שקלים מאז תחילת המבצע, ומזמינה עסקים קטנים לפנות אליה.
שר האוצר,
יאיר לפיד, אמר בשבוע שעבר: "ניתן כיפת ברזל כלכלית לתושבי הדרום". יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, הוסיף: "החובה שלנו היא להביא ודאות וביטחון כלכלי לאזרחים שנמצאים בשעה קשה זו, וכך פעלנו מרגע תחילת המבצע. יש כאן אמירה חברתית וכלכלית חשובה". בימים אלה של לחימה כולנו מצפים מתושבי הדרום בכלל ומבעלי העסקים בפרט לגלות חוסן ואורך רוח, ובמקביל המדינה במקביל חייבת לספק להם סיוע כלכלי מיידי כדי שיוכלו לעמוד במשימה.
תושבי הדרום הזכאים לפיצויים לא תמיד מאושרים מהמהלכים הללו. ב"עמוד ענן" (2012) וב"
עופרת יצוקה" (2008) פנו 14,000-12,000 עסקים באזור בתביעות למדינה, וקיבלו 340-390 מיליון שקל. חלק מבעלי העסקים, מספרים, כי קיבלו סכומים מצחיקים, שהגיעו אחרי פרק זמן ארוך, ולא נתנו ממש אוויר חיוני לנשימה.
מנגנון הפיצוי הממשלתי, שפותח כבר לפני שנים, הוא אומנם מנגנון חשוב, אך נותן מענה חלקי ובעיקר מוגבל. לפיצוי על נזקים עקיפים זכאים רק עסקים שממוקמים עד 40 ק"מ מהגבול. נוסיף על כך את טענתם של ראשי ערים כמו
איתמר שמעוני, הדורש מהממשלה להשיב את עירו אשקלון לאזור פיתוח א' בכדי שתושביה יוכלו לקבל את ההטבות הניתנות ליישובי הספר הנמצאים עד ל-7 ק"מ מהגבול, לטענתו, אשקלון, העיר הגדולה באזור הנמצאת כ-9 ק"מ מהגבול, ספגה את מספר הטילים הגדולה ביותר במבצע זה וכלכלתה נפגעה קשות. הוא דורש סיוע דומה לזה שמקבלים יישובי הגבול.
יש אמצעים תקציביים
במדינה שבה מבצעים צבאיים חוזרים וכותשים את החיים הכלכליים של אזרחים רבים, נדרש מנגנון מסודר שיהיה הרבה יותר יעיל ואפקטיבי, שירתום את כלל הגורמים הממשלתיים-מוניציפליים-כלכליים וחברתיים ויהפוך באמת ל"כיפת ברזל" כלכלית, שתסייע לכולם מיומה הראשון של הלחימה. הממשלה צריכה לרכז כוחות מול כלל הארגונים הכלכליים והחברתיים, להכריז על תוכנית מיוחדת לטיפול נקודתי תוך מתן עדיפות לישובים הנמצאים תחת התקפות הטילים בטווח המיידי ולהרחיבה בהתאם להתרחבות האיום הביטחוני וכמות הטילים ליישובים נוספים לפי מדרוג בסיכון, בדחיפות ובהיקף הסיוע. חשוב לתת הטבות במס, סיוע בהקלות תשלומי ארנונה וחיזוק מפעלים קיימים באיזור.
ידוע ששראל נכנסה למבצע זה במצב כלכלי טוב, וכי החוב הלאומי, במונחי שיעור מהתוצר, נמוך בהשוואה לכל עשרות השנים האחרונות, וכי הוא מאפשר לאוצר גמישות תקציבית. באוצר מדגישים, כי העובדה שצוק איתן נערך באמצע שנת תקציב תאפשר למדינה לספוג את עלויות המלחמה, ביטחונית ואזרחית בתקציב השנה, בלי לגרור הוצאות ל-2015.
ממשלת ישראל צריכה להקים מידיית קרן תמיכה לעסקים קטנים שתתן מענקים מידיים וללא ריבית, אשר יקוזזו מהפיצוי העתידי לאותם מאות ואלפי נפגעים, וליצור שיתופי פעולה מהירים עם נציגות הבנקים ועם גופי חרום חברתיים ומוניציפליים, כמו האגודה להלוואות ללא ריבית, להגברת הסיוע המיידי.
רק שילוב ידיים כלכלי יעיל בין הממשלה, המגזר המוניציפלי, העסקי והמגזר השלישי ימנע את ההפתעה החוזרת על עצמה בכל מבצע ואירועי לחימה מתמשכים, וכך ייווצר מנגנון שיתן גב כלכלי לעמוד השדרה של המשק. זה אפשרי וזה חיוני. נדרשת מוכנות מוקדמת ואפקטיבית. ללא ספק, ההחלטה על הסדרת מנגנון הפיצוי לעובדים ולעסקים, עוד לפני תום הלחימה, נותנת אורך רוח לתושבים אל מול האפשרות שהמבצע החשוב הזה ימשך עוד זמן מה, ומבטיחה גיבוי הולם ויציב של תושבי העורף לממשלה ולכוחות צה"ל הלוחמים בשטח האויב.