|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

צהר לפרשה

מוסר, צדק וירושת הארץ <br>

רשעת הגויים והבטחת ה' לאבות - אלו הסיבות בזכותן יורש עם ישראל את ארץ ישראל. השאלות שניצבו בפני יורשי הארץ הראשונים, נותנות תשובות גם לדורנו
14/08/2014  |     |   מאמרים   |   צהר לפרשה   |   תגובות
[ציור: יאן יאנסון]

דרכם של בני אדם
אם לפני הכיבוש היו בני ישראל חסרי ביטחון עצמי ושאלו "כיצד אוכל להורישם", מיד לאחר הכיבוש הם מגלים ביטחון עצמי מופרז וטוענים: "כוחי ועוצם ידי". ללמדנו, כי כך דרכם של בני אדם. לפני מעשה אין להם ביטחון מלא בדבר ה'. הם חוששים, מהססים, נרתעים ואף מתמלאים יאוש. לאחר מעשה, משזכו לסיוע ממרומים וההצלחה האירה להם פנים בסייעתא דשמיא, הם תולים את הכל בכוחם, בגבורתם ובכשרונם

הבטחה נצחית
הרמב"ן רומז שאילו ניתנה הארץ לבני ישראל בעבור צדקתם וזכותם, הייתה המשכיות המתנה מותנית בהמשכיות הצדקות. המשמעות היא שחטאי בני ישראל היו עלולים לבטל לגמרי את מתנת הארץ ולגרום למסירתה לידי אומות העולם. לכן התורה מבקשת להדגיש שההבטחה האלוקית על הארץ היא נצחית. "לא בצדקתך" אתה נוחל את הארץ אלא בגלל השבועה לאבות

   רשימות קודמות
  מבחן הבחירה החופשית
  אקטואליה, נוסטלגיה או ציפייה
  מרבים בשמחה?

עם שובנו לארץ ישראל, לאחר אלפיים שנות גלות, עומדים אנו בפני שאלות רוחניות רבות: מדוע זכה דורנו למה שלא זכו הדורות הקודמים? מנין נובעת יכולתנו המופלאה להצליח במבצע חסר התקדים של שיבת ציון ויישוב הארץ? מה מקומה של השתדלותנו בתהליך הנוכחי? האם רשאים אנו לבטוח בכך שהקשר המחודש שלנו עם הארץ הוא נצחי? על שאלות אלו, העוסקות בעבר ובהווה, מתווספות שאלות הפונות אל העתיד: האם נצליח לממש את כל החזון כולו, הנוכל לכל המעכבים? שאלות אלו מנסרות בחלל עולמנו ומטרידות את מנוחתנו.

העיון בפרשת עקב מלמד, כי דילמות דומות כבר ניצבו בפני דור הבנים על סף כניסתם לארץ. בפרשתנו ישנה התייחסות שיטתית לשורה שלמה של סוגיות רוחניות הקשורות בירושת הארץ. לא כל הסוגיות המוזכרות בפרשתנו שייכות לתקופה אחת בירושת הארץ. חלקן קודמות לירושה, חלקן מתעוררות במהלכה ויש מהן שבאות לאחריה.

לפני ירושת הארץ, קיים חשש שבני ישראל יפקפקו ביכולתם לממש את ההבטחה האלוקית לרשת את הארץ: "כי תאמר בלבבך: רבים הגויים האלה ממני, כיצד אוכל להורישם" (דברים ז', י"ז). בני ישראל אינם בוטחים בדבר ה'. זוהי גירסה חדשה של חטא המרגלים.

מיד לאחר ירושת הארץ וקיום ההבטחה האלוקית, קיים חשש שבני ישראל יקשרו לעצמם את כתר ההצלחה: "כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה" (דברים ח', י"ז). מהו "החיל"? יש מפרשים שהחיל הוא צבא הכיבוש הישראלי שהביא לניצחון על עמי כנען (רמב"ן). יש מפרשים שהחיל מתייחס לברכת הארץ, לשפע הכלכלי, להצלחה החקלאית ולעושר (רש"י). בין כך ובין כך, קיים חשש שבני ישראל יתלו את נצחונם על עמי כנען ואת שגשוגם הכלכלי בכוחם ובעוצם ידם.


תופעות מנוגדות


וראה איזה פלא: אם לפני הכיבוש היו בני ישראל חסרי ביטחון עצמי ושאלו "כיצד אוכל להורישם", מיד לאחר הכיבוש הם מגלים ביטחון עצמי מופרז וטוענים: "כוחי ועוצם ידי". ללמדנו, כי כך דרכם של בני אדם. לפני מעשה אין להם ביטחון מלא בדבר ה'. הם חוששים, מהססים, נרתעים ואף מתמלאים יאוש. לאחר מעשה, משזכו לסיוע ממרומים וההצלחה האירה להם פנים בסייעתא דשמיא, הם תולים את הכל בכוחם, בגבורתם ובכשרונם.

אחרי ההתבססות בארץ, מתחילה להתעורר שאלת זכותנו על הארץ. התורה צופה שעתידים בני ישראל לתלות את ירושת הארץ בצדקתם. התורה פוסלת בתקיפות את ההסבר הזה, ותולה את ירושת הארץ ברשעות הגויים ובהבטחה לאבות.

לכאורה לא ברור מדוע מתנגדת התורה לאמונה של בני ישראל בצדקתם שהביאה אותם לארץ ישראל. מדוע נאלצת התורה להדגיש פעמיים כי "לא בצדקתך ה' אלוקיך נותן לך את הארץ הטובה הזאת לרשתה, כי עם קשה עורף אתה" (שם ט'), ואף טורחת להוכיח את קושי עורפם של ישראל על-ידי חזרה על סיפור חטאי עם ישראל במדבר? האמנם מי שסבור שצדקתו זיכתה אותו בירושת הארץ, מביע בכך חוסר אמונה בצדק האלוקי, בהשגחה ובשכר ועונש? לכל היותר ניתן לומר עליו שהוא נגוע בהערכה עצמית מופרזת. אם כן, מהי חומרת הטעות, ומדוע יוצאת התורה חוצץ כנגד השקפה זו?

הרמב"ן בפרשתנו מסביר: "לא בצדקתך... [אלא] בעבור שבועת אבותיך ירשת אותה הארץ, כי אין החטא שלך יכול לבטל את המתנה שנתן לאבותיך, כי בשבועה נתנה להם". הרמב"ן רומז שאילו ניתנה הארץ לבני ישראל בעבור צדקתם וזכותם, הייתה המשכיות המתנה מותנית בהמשכיות הצדקות. המשמעות היא שחטאי בני ישראל היו עלולים לבטל לגמרי את מתנת הארץ ולגרום למסירתה לידי אומות העולם. לכן התורה מבקשת להדגיש שההבטחה האלוקית על הארץ היא נצחית. "לא בצדקתך" אתה נוחל את הארץ אלא בגלל השבועה לאבות.

אולם, מוסיף הרמב"ן: "ויש על השואל לשאול, שהרי אמר (דברים ז', ח') 'כי מאהבת ה' אתכם', והנה הם אהובים למעלה, וה' לא יאהב רק את הטובים... אם כן גם בצדקתם יירשו ארץ?! והתשובה, כי שם ידבר על עם ישראל בכללם, וכאן יוכיח את הדור ההוא שהיו ממרים את ה' מיום היותם במדבר". הרמב"ן מבחין בין כלל ישראל לדור בודד. הקשר של עם ישראל לארץ ישראל נובע מזכותו וצדקתו של עם ישראל. אבל גם הדורות שאינם זכאים לפני המקום, ממשיכים לנחול את הארץ, מפני שעומדת להם שבועת ה' לאבות.


הנמקה כפולה


נותרה שאלה מרכזית אחת לעיון: מדוע מציעה התורה הנמקה כפולה לירושת הארץ: רשעת הגויים והשבועה לאבות? האם כל אחד משני הנימוקים עומד בפני עצמו או שניהם עומדים יחד? התשובה נמצאת בספר בראשית. בברית בין הבתרים, בה מובטחת הארץ לאברהם, אולם המימוש נדחה בארבעה דורות, "כי לא שלם עוון האמורי עד הנה" (בראשית ט"ו, ט"ז). כלומר, טרם התמלא התנאי של "רשעת הגויים".

למדנו שההבטחה לאבות איננה עומדת בפני עצמה בלא "רשעת הגויים", כי "בלא רשעת הגויים, לא היה ה' מורישם שלא על-פי משפט" (אור החיים). התורה מתמודדת עם הבעיה המוסרית של הורשת הארץ מידי יושביהם, החרמת עמי כנען וגירושם. המענה לבעיה הוא ש"אלו האומות נתחייבו בשעתן להתגרש מן הארץ" (רשב"ם) מפני רשעותן.

למדנו מדוע ההבטחה לאבות זקוקה גם "לרשעת הגויים". מדוע "רשעת הגויים" זקוקה להבטחת האבות? משיבים הרשב"ם והרמב"ן, שרשעת הגויים גרמה להם לאבד את ארצם אבל איננה מצדיקה את מסירתה לעם ישראל, "כי הנה זה טעם באובדן הגויים ההם, ולא נתן טעם ברשת ישראל את הארץ; על כן חזר וביאר... בעבור אבותיך ירשת אותה הארץ" (רמב"ן).

חלק ניכר מהסוגיות שנתבררו בפרשתנו עולות מחדש בימינו, ובראשן שאלת זכותנו על הארץ. התשובה לא נשתנתה: רשעת הגויים וההבטחה לאבות. רשעת הגויים היא תרבותם הקלוקלת של העמים אשר כבשו את הארץ מידי עם ישראל ורמתם המוסרית הירודה. ההבטחה לאבות היא ההבטחה האלוקית לעם ישראל שהוא ינחל את הארץ.



הכותב הוא ראש הכולל בישיבת "ברכת משה" במעלה אדומים וחבר הנהלת ארגון רבני צהר. המאמר מובא באדיבות ארגון צהר
תאריך:  14/08/2014   |   עודכן:  14/08/2014
הרב אלישע אבינר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  צהר לפרשה
בפרשת ואתחנן חוזר משה על עשרת הדברות. למרבה הפלא, אין כאן חזרה מדויקת אלא ישנם מספר שינויים בולטים בין עשרת הדברות כפי שמופיעים בפרשת יתרו (שמות כ') לעשרת הדברות כפי שמופיעים אצלנו.
07/08/2014  |  הרב שלה חברון  |   מאמרים
ספר דברים נפתח באמירה מפתיעה: "אלה הדברים אשר דיבר משה אל כל ישראל". פתיחה זו מלמדת על העתיד להתרחש בספר זה, ספר שהוא בעיקרו מספר נאומים של משה בגוף ראשון, שבהם הוא חוזר, מרענן ומסכם את כל מה שנעשה ונאמר לבני ישראל מאז יציאת מצרים. מדוע יש צורך לחזור על כל האירועים שעברו על ישראל, ועל ציווי מצוות שכבר נאמרו?
31/07/2014  |  הרב איתמר אלדר  |   מאמרים
הפסוקים האחרונים של ספר במדבר מספרים סיפור הבא לתקן עיוות שקדם לו. בפרשת פנחס מסופר, כי בנותיו של צלפחד התלוננו על הפסיקה שרק גברים יורשים נחלה. הן מצאו את עצמן במציאות בלתי נסבלת מבחינתן - אביהן מת במדבר, ובשל העובדה שלא היו לו בנים כי אם בנות, הן יהיו מנושלות מכל נחלה, וייגרע חלקן בתוך עם ישראל.
24/07/2014  |  הרב יובל שרלו  |   מאמרים
כאשר קוראים את הפתיחה לפרשת בני גד ובני ראובן, ניתן להבין את הלגיטימיות שבבקשתם. הפסוק מדגיש את המקנה הרב שהיה ברשות. בני גד וראובן החזיקו ברשותם מקנה רב והיו זקוקים לארץ הירדן המזרחי, ששם יוכלו להחזיק את המרעה בצורה מכובדת.
17/07/2014  |  הרב מאיר נהוראי  |   מאמרים
בקרב אנשי עסקים הסוחרים ביהלומים קיים נוהג, לפיו כריתת עסקה נעשית בלחיצת יד המלווה באמירת צמד המילים: "מזל וברכה". התפתחות המנהג ושורשו אינם ברורים די הצורך, אבל התבוננות בביטוי מעלה את השאלה: מה המשמעות של ביטוי זה? מה היחס בין "מזל" ובין "ברכה"? מהו סוד הקסם של הביטוי הזה בהקשר של כריתת עסקה?
02/07/2014  |  הרב בועז גנוט  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   צהר לפרשה  /  מי ומי  
לחם, מים ומוסר   /  הרב דב ברקוביץ
"צדק חברתי" נוסח קרח  /  הרב שובאל כהנא
"העין רואה, הלב חומד"   /  הרב אלי קפלן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il