|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

הזנחת הטיפול בחקירת אונס במשך שנתיים וחצי

מתוך דוח נציב תלונות הציבור מס' 31 (שנת 2004)
22/03/2005  |     |   מקורות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
   רשימות קודמות
  דרישות שגויות לתשלום קנס
  שיקול דעת מוטעה בדבר מועד המסירה של הזמנה לעדות
  גביית חובות בשל תשלום יתר של גימלאות
  טיפול לקוי בבקשה להארכת אשרות
  סירוב לא מוצדק להתיר כניסה לישראל

1. המתלוננת הגישה במאי 2003 תלונה לנציבות תלונות הציבור (להלן - הנציבות) על המשטרה. ואלה פרטי התלונה:

בנובמבר 2000 הגישה המתלוננת למשטרה תלונה שבה טענה כי אנסו אותה שני גברים (להלן - החשודים). לטענת המתלוננת, היא והעובדת הסוציאלית המטפלת בה פנו מאז פעמים רבות לחוקרת שטיפלה בתיק חקירת האונס (להלן - החוקרת) ולפרקליטות המחוז (להלן - הפרקליטות) וביקשו לדעת מה מצב החקירה בעניין התלונה, אך בתחנת המשטרה שבה הוגשה התלונה (להלן - התחנה) ובפרקליטות לא ידע איש להשיב להן על כך ואף לא ידע לציין את מספר תיק החקירה שנפתח בעקבות התלונה.

2. בירור הנציבות העלה כדלקמן:

(א) ב-3.12.00 מונתה החוקרת לחקור בתלונה. החוקרת עשתה כמה פעולות בתיק החקירה, שכללו גביית עדות מהמתלוננת ומהחשודים והפניית המתלוננת לבדיקה רפואית. לדברי החוקרת, היא תייקה בתיק סיכום חקירה שהכינה, ובו המלצה להעביר את התיק לפרקליטות ולהעמיד את החשודים לדין.

על-פי הרישומים שבמחשב התחנה, הנעשים בידי רשמת של התחנה, הועבר תיק החקירה לפרקליטות ב-1.1.01. אולם הבירור שעשתה הנציבות בפרקליטות העלה, כי התיק לא התקבל שם.

(ב) בירור נוסף שעשתה הנציבות העלה, כי תיק החקירה נמצא ב-31.7.03 בארכיב התיקים הגנוזים של התחנה. התיק נגנז בארכיב בלא שניתנה הוראה לגנזו או הנחיה אחרת לגבי המשך הטיפול בו.

(ג) לאחר שהנציבות הביאה לפני מפקד המרחב את ממצאיה האמורים, החליטה המשטרה למנות קצין אשר יבדוק את נסיבות העניין והאחראים להזנחת תיק החקירה ולטיפול הרשלני בו. הקצין הבודק מצא, כי הרישום במחשב, שלפיו הועבר התיק לפרקליטות ב-1.1.01, נעשה ב-13.8.02, לאמור - כשנה ושמונה חודשים לאחר התאריך הרשום במחשב, וכי הוא נעשה על סמך הודעה בעל פה בלא כל אסמכתה בכתב. בממצאיו ציין הקצין הבודק, כי שוברי הדואר המתעדים העברת תיקי חקירה מתחנת המשטרה לגופים אחרים מבוערים לאחר כשנה וחצי עד שנתיים.

כשהמתלוננת והעובדת הסוציאלית שטיפלה בה שאלו את החוקרת על מצב החקירה, היא השיבה להן, בהסתמך על הרישום במחשב שבתחנה, כי התיק הועבר לפרקליטות. אולם גם לאחר שנאמר לחוקרת כי התיק אינו בפרקליטות, היא לא ביררה היכן הוא נמצא ולא דיווחה על העניין לממונים עליה.

הקצין הבודק ציין עוד בממצאיו, שבתיק החקירה לא נמצא סיכום החקירה שלטענת החוקרת ערכה ותייקה בתיק; לא נמצאו ההנחיות לחקירה של קצין החקירות, שניתנות בתחילת כל טיפול בתיק חקירה, וכן לא נמצאה חוות הדעת הרפואית שניתנה בעקבות הבדיקה הרפואית שנעשתה למתלוננת.

עם סיום החקירה המליץ הקצין הבודק שהמחלקה לחקירות שוטרים שבמשרד המשפטים (להלן - מח"ש) תחקור כיצד הגיע תיק החקירה לארכיב התיקים הגנוזים; כיצד נעלמו ממנו מסמכים; ומי ביקש מהרשמת לרשום במחשב, שהתיק הועבר לפרקליטות ב-1.1.01.
כן המליץ הקצין, לשמור את שוברי הדואר המתעדים העברת תיק מתחנת המשטרה לגופים אחרים במשך חמש שנים לפחות, ולדאוג שתהיה אסמכתה בכתב לכל רישום בדבר העברת תיק.

(ד) הקצין האחראי בתחנה על חקירת עבירות נוער, הודיע במכתב לנציבות מ-12.8.03, כי לאחר מציאת התיק הוא הועבר לחוקרת, "ובימים אלה מושלמת החקירה והתיק יועבר בהקדם להמשך טיפול פרקליטות".

התיק הועבר לפרקליטות המחוז ב-8.10.03, אולם התברר לפרקליטות כי גם לאחר שהוחזר התיק לחוקרת לא הושלמה החקירה הבלתי ממצה, שנעשתה בתיק בשנת 2000. לפיכך שלחה הפרקליטות ב-2.11.03 לקצין המשטרה המרחבי "בקשה דחופה לביצוע השלמת חקירה" בתיק, שהעתקה נשלח לנציבות.

3. נציב תלונות הציבור קבע שהתלונה מוצדקת. טיפול המשטרה בתיק החקירה היה רשלני ובלתי תקין, דבר שגרם לאי-מיצוי חקירת תלונתה של המתלוננת, הן בשלבי הטיפול הראשונים והן לאחר שנמצא התיק.

הנציב הצביע לפני המשטרה על הצורך לדאוג לכך שכל רישום במחשב בדבר העברת תיק חקירה אל מחוץ לתחנה החוקרת, ילווה באסמכתה בכתב לכך של מי שמוסמך להורות על העברת התיק; ברישום יצויין מספר שובר הדואר המתעד את המשלוח; לא ייעשה כל שינוי ברישום אלא על פי אסמכתה לכך בכתב; יש לשמור את האסמכתות במשך פרק זמן סביר; על הרישום לבטא נאמנה את מצב הטיפול בתיק.

4. הנציב העיר למשטרה, כי הזנחת הטיפול בתיק החקירה ואי-מיצוי החקירה גם לאחר שנמצא התיק, עלולים לגרום לכך שהחקירה לא תמוצה כלל בסופו של דבר, נוכח הזמן הרב שעבר מאז התלונה והשפעתו, בין היתר, על זכרונם של הנחקרים.

5. המעקב שקיימה הנציבות אחר המשך הטיפול של המשטרה, הפרקליטות ומח"ש בעניין העלה כדלקמן:

המשטרה השלימה את החקירה בתלונה, על-פי הנחיות הפרקליטות. החוקרת שהופקדה על השלמת החקירה, הוחלפה בחוקר אחר, בעקבות בקשת המתלוננת בפנייתה אל הנציבות. לאחר השלמת החקירה והעברת התיק לפרקליטות לקבלת החלטה, נפגשה הפרקליטה המטפלת בתיק מטעם הפרקליטות עם המתלוננת. הפרקליטות החליטה, לאחר בחינת התיק, שלא להעמיד לדין את החשודים, מחוסר ראיות, והודיעה על כך למתלוננת. יצוין, כי לפי הוראות סעיף 64 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982, הייתה למתלוננת זכות לערור על החלטה זו, אולם היא לא ניצלה זכות זו.

מח"ש הודיעה לנציבות ולמשטרה שהחליטה שלא לפתוח בחקירה פלילית בעניין, כיוון שלא "מתגבשת תשתית קונקרטית לביצועה של עבירה פלילית ע"י מי מהשוטרים", ולכן החזירה את התיק למשטרה "להמשך טיפולה בהיבטים המקצועיים והמשמעתיים העולים מן הבדיקה".

מח"ש הודיעה לנציבות, שאף כי המתלוננת לא הייתה זו שהגישה תלונה במח"ש, היא תטפל בפנייתה כערר, אם תפנה אליה המתלוננת. הנציבות הודיעה זאת למתלוננת.

6. המשטרה הודיעה לנציבות על הפעולות שנקטה בעקבות הערות הנציב, כדי למנוע הישנות הליקויים שהעלה הבירור. כן ציינה, כי החוקרת הועמדה לדין משמעתי בשל התרשלותה בטיפול בתיק החקירה.

כמו כן שלחה המשטרה למתלוננת ב-12.1.04 מכתב התנצלות על דרך הטיפול בתלונתה.

תאריך:  22/03/2005   |   עודכן:  22/03/2005
אליעזר גולדברג, מבקר המדינה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
1. המתלונן הגיש לנציבות תלונות הציבור (להלן - הנציבות) תלונה על משטרת ישראל. ואלה פרטי התלונה:
1. המתלוננת הגישה לנציבות תלונות הציבור (להלן - הנציבות) באוקטובר 2003 תלונה על משטרת ישראל. ואלה פרטי התלונה:
1. (א) סעיף 315(1) לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995 (להלן - חוק הביטוח הלאומי), קובע כדלקמן:
1. המתלונן, עורך דין, הגיש בפברואר 2004 לנציבות תלונות הציבור (להלן - הנציבות) בשמו ובשם מרשותיו, אם ובתה (להלן - המתלוננות), תלונה על משרד הפנים (להלן - המשרד). ואלה פרטי התלונה:
1. המתלונן הגיש ביולי 2003 תלונה לנציבות תלונות הציבור (להלן - הנציבות) על משרד הפנים. ואלה פרטי התלונה:
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il