|   15:07:40
דלג
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

לא ברווז מכוער, אך רחוק מברבור לבן

על הדימוי של ישראל באירופה, ומדוע אם היא רוצה להיתפס כמדינה מן המערב עליה לנהוג כך ישראל צריכה לבחור לאן היא שייכת-פוליטית, חברתית, תרבותית
14/09/2014  |   צבי גיל   |   מאמרים   |   תגובות
הרמבלה בקצב הפלמנקו [צילום: צבי גיל]

[צילום: צבי גיל]

כול אימת שאני יוצא לחו"ל אני מצטייד לא רק בדרכון, כרטיסי טיסה, כרטיס אשראי וכיו"ב צרכים הכרחיים אלא גם ב"תיק הסברה" שהמטרה שלו היא להסביר שאנו לא כה נוראים כפי שאנו מצטיירים. זאת בשעה שבארץ יש לי ארסנל מלא חצים כנגד הנעשה במדינה, בחברה, ובתחומים אחרים שאותם אני מאיר ב"זרקור" הקטן שלי.

בהיותי איש תקשורת אני מודע לצורה שבה אירועים שונים מדווחים בחוץ, ובתהליך של ההעברה והשתקפותם בארץ הם מתעוותים בצמתים שונים לעתים עד כדי מראות מפלצתיים.

הפעם יצאתי לברצלונה, ואף שזה ביקורי השלישי בעיר הזאת, היא הייתה הבחירה של נכדתי מאי, במסגרת המסורת שלי שכול נכדה באיזה שהוא שלב לקראת גיוס מוזמנת לטיול קצר למקום לא רחוק כמו אירופה לתקופה של 5-6 ימים. עם זאת ברצלונה היא עיר שתמיד כייף לחזור אליה, שכן מלבד שכיות החמדה שלה יש בה כיכרות ושדרות הדורות כדוגמת ה"ראמבלה" - קרנבל של החי הצומח והדומם.

מכיוון שברוב "האטרקציות" ביקרתי בעבר, היו כאלה שפסחתי עליהם הביקור באקוואריום הגדול באירופה, היה אחד מאלה. זאת עשו בתי איה ובתה מאי, ואילו אני מצאתי קיוסק עיתונים, קניתי את המהדורה הבינלאומית של ה,"ניו-יורק טיימס", התרווחתי על איזה ספסל בכיכר "אנג'ל" ליד סמטאות הרובע הגותי, והתחלתי לעלעל בעיתון.

וזאת עליכם לדעת, כמעט כאקסיומה. שום תייר ובוודאי לא תושב מקומי לא קורא עיתונים בכיכר. אם כבר זה יהיה איזה עיתון והעניין הוא במדור הספורט לראות את מצבה של ברצלונה מול ריאל מדריד או נבחרות משובחות אחרות באירופה. לקרוא עיתון בעמודיו הראשונים, וגם ה"ניו-יורק טיימס" זה יכול להיות רק ישראלי. ואכן מתקרב אליי אדם שדומה לגמרי למייסד הרשת של ה- KFC - Kentucky fried chicken הקולונל סנדרס, שדיוקנו הוא האיקון של הרשת. ראש יפה עטור זקנקן משולש, עיניים חכמות.

"אני משער שאתה תייר, האם זה יהיה חצוף לשאול אותך מאיפה אתה"- שאל האיש.

"בכלל לא -עניתי לו באומץ - אני מישראל"

"חשבתי ככה"- אומר לי האיש", "גם כשאתם בחוץ, אתם בפנים". זאת לחיזוק התיזה שאותה הזכרתי בכול הנוגע לקריאת עיתון בלבה של עיר. הוא הציג את עצמו בשמו ובשם משפחתו, אבל תוך כדי השיחה הוא העיר: די אם תקרא לי לאון. ואני מכבד הערה זאת. סבו של לאון בא מן העיר בורדו בצרפת והוא היה יהודי ממוצא בלגי. סבתו ספרדייה קתולית. כמי שתחומו האקדמי סוציולוגיה ותקשורת, בדיוק כמו התחומים שלי, טבעי שדברנו על פוליטיקה בכלל ועל המזרח התיכון בפרט, ובייחוד על-רקע מבצע, "צוק איתן". אני הוצאתי מן התיק שבראשי, "גוגל" פרימיטיבי, את מה שמעיק עלינו.

אנטישמיות ואנטי ישראליות בני משפחה רחוקים

אנטישמיות, אנטי ציונות ואנטי ישראליות, אמות מידה לא שוות, תקשורת עוינת וכול השאר.

בסוגיה של אנטישמיות, שעלתה שוב לכותרות, הוא הביע דעתו ככה: "אל תערבבו אנטישמיות באנטי ציונות או באנטי ישראליות. האנטישמיות היא הרבה יותר ותיקה מן הציונות וישראל, ושורשיה שונים לחלוטין. קח את ונצואלה, ואני מכיר קצת את העולם דובר ספרדית בדרם ובמרכז אמריקה. המנהיג שלהם הוגו שאבז, שמת לא מכבר, קרא תיגר על ארצות הברית. אבל כמי שגדל בשכונת עוני, והוא עצמו ממוצא אינדיאני, הוא היה אנטישמי עוד לפני שהיה אנטי ישראלי. הקהילה היהודית בוונצואלה הייתה עשירה מאוד וחלק מחבריה היו גם בעלי מניות בשדות הנפט. וככה זוהו היהודים כמנצלים. תוסיף לזה את היות העם- דתי קתולי ותקבל את המרשם לאנטישמיות. שאבז היה גם אנטי ישראלי כי זה שימש אותו בפוליטיקה, והישראלים נתפסו גם ככובשים ומנשלים את הפלשתינים מאדמתם.

אשר לרקע האנטישמי החברתי כלכלי, הוסיף לאון תופעה פרדוקסאלית והיא כי העוול שעשתה ספרד ליהודים הוא הרי כאין וכאפס למה שהיא עשתה לילידי דרום אמריקה. היא כמעט השמידה עם. והאנטישמיות באמריקה הדרומית גדולה יותר מאשר האנטי ספרדיות.והייתה לו עוד הערה שהוא הדגיש אותה. אל לה לישראל להתיימר לייצג את העם היהודי בכלל ובנושא האנטישמיות בפרט.זה גם לא יעיל וזה גם פוגע בקהילות עצמן אשר מנסות להיאבק בפגע הזה במסגרת לאומית או ארגונים בינלאומיים כמו "הליגה נגד השמצה". הוא שם את ידו על לבו ואמר: "אני אומר דברים אלה כאוהב את המדינה שלכם ומעריץ אותה על הפלא שחוללתם בה במשך פחות ממאה שנה,דבר שאין לו תקדים בהיסטוריה האנושית. עם זאת, אולי ישראל פעם הייתה בעלת עוצמה מוסרית לדבר בשם העם היהודי,אולי, ואני לא בטוח שכולם קבלו זאת,אבל היא איבדה את המנדט הזה. וזה אומר ידיד אמת, שלא שוכח את הקשר שלו עצמו עם העם הזה".אומר לאון ואני קולט.

הברית הבלתי קדושה

אשר לאנטי ציונות ואנטי ישראליות, בספרד היא גדולה יותר מאשר האנטישמיות. בספרד יש קהילה ערבית גדולה, וספרד הייתה פעם כבושה על-ידי המוסלמים והיו הרבה נישואי תערובת.יש גם נהירה של ערבים מן המגרב הערבי שמול ספרד. וישנה עוד סיבה. בספרד היו תמיד חוגים ליברליים ודמוקרטיים חזקים, עוד לפני מלחמת האזרחים. אלמנטים אלה דוכאו אבל לאחר סילוק משטר פרנקו הם קמו לתחייה ושורותיהם גדלו. בקרבם נמצא את הגורם האנטי ישראלי על-רקע כיבוש שטחי הפלשתינים והיחס לפלשתינים בכלל. כאן בסוגיה הזאת ניתן למצוא את מה שהוא קורא הברית "הבלתי קדושה" בין האנטישמים לבין האנטי ישראלים. גם הערבים וגם חוגים אנרכיסטיים ותימהוניים קפצו על עגלה זאת. זה לא רק בספרד. זה מורגש הרבה יותר בצרפת, בגרמניה ובאנגליה. וגובה הלהבה הוא עניין קוניונקטוראלי. "אם שקט אצלכם אז חזית זאת אומנם קיימת אבל לא מתפרצת. אם יש אירועי מלחמה כמו עכשיו ("צוק איתו. צ.ג) אז הלהבה עולה."

בייחוד זה קורה כאשר התקשורת מדווחת שבין יותר מאלפיים הרוגים פלשתינים בעזה, כחמש מאוד הם ילדים. או כשמפציצים מתחם של אונרא, שבו לומדים ילדים . לאון מוסיף ואומר: "אומר לך את האמת, הרי הממסדים הם צבועים, בכול העולם, ולא רק בישראל, ובהרבה מקרים כאלה פוגעים באזרחים. וכי האמריקנים לא פגעו באזרחים באפגניסטן, בפקיסטן או בעירק בהפצצות שלהם.

וזה גם קרה במלחמה במה שהיה יוגוסלביה בעבר והדברים הרעים נעשו בידי חיילים שהיו חלק מבעלות הברית והאו"ם אשר לחמו נגד הסרבים. אבל זה לא היה מסיבי כל כך ויותר מזה. אני לא חושב שמן הראוי לחסל משפחה שלמה, נשים וילדים, כדי לחסל מנהיג טרוריסטי אחד. זה גם לא מוסרי וגם לא נבון. וזאת דעתי". אומר לאון את מה שאני כתבתי באחד הבלוגים שלי, ואני מוצא עצמי שהוא מסביר לי. זאת בשעה שאני מבקש להיות כאן שליח מצווה מטעם ישראל הצודקת. וכדי לזרות מלח על פצע המסביר הוא מוסיף ומכה: "ראש הממשלה שלכם, ביבי, הוא נואם מן הדרגה הראשונה. אבל את ההסברה עושים חמש מאות ילדים עזתיים מתים טוב יותר מאשר ההסבר של ביבי שהחמס אשם.אני יודע זאת וכולם יודעים זאת. אבל את המלאכה אתם עשיתים, ומלבד שזה דבר לא מוסרי, כפי שציינתי, שירתתם את התעמולה של חמאס".

ישראל צריכה לבחור לאן היא שייכת-פוליטית, חברתית, תרבותית.

לאון מודע לעובדה שמעשי זוועה גרועים יותר מתרחשים בחלקים שונים של העולם, כמו אפריקה והמזרח התיכון. לדוגמה סוריה שבה המשטר טבח מאות אלפים אזרחים ומתוכם הרבה יותר ילדים מאשר ישראל הרגה בעזה. וזה אמור במידה פחותה גם בעירק, גם באפגניסטאו, בפקיסטן ובעוד מקומות. משום כך אל לה לישראל להצביע על אלה שהם גרועים ממנה. ישראל לא יכולה לקבוע שהיא גאוגרפית אינה חלק מן המזרח התיכון כי זאת עובדה. אבל היא כן חייבת להחליט מה הקריטריונים הפוליטיים, החברתיים, הדתיים שלה. אם היא רואה עצמה במובן זה כחלק מן העולם המערבי, היא חייבת לנהוג על-פי אמות המידה המקובלות במערב ולא במזרח. לאון מדגיש כי הוא לא רק מודע לעובדה שהדמוקרטיות המערביות הם פגומות אך אלה הרע במיעוטו. בדיוק כמו שהוא מדגיש שבתרבות המזרח יש דברים רבים שראוי ללמוד מהם.

וכאן נכנס לאון לנושא הכלכלי.ישראל רוצה להשתלב מה שיותר בשוק האירופי המשותף. ואם זה חשוב לה וזה חשוב לכלכלת ישראל, לאמור לרווחת אזרחי ישראל, מדוע היא ממשיכה בהרחבת התנחלויות ובכך מתגרה באיחוד האירופי אשר נוקט סנקציות. לאון אינו חושב שבשלב זה אלה משפיעות ביותר, אבל עם הזמן אלה עלולות להיות מכאיבות." זה הנשק החדש בעולם"- מציין הסוציולוג הספרדי.

" הקומוניזם לא התמוטט בגלל נחיתות בנשק, אלא בגלל המשבר הקשה בכלכלה. רוסיה בשל מדיניות באוקראינה גובה מחיר כלכלי כבד, והיא לא יכולה כיום שלא להביא אותו בחשבון. וזאת רוסיה עם משאבי הענק שלה. ישראל תלויה הרבה יותר באירופה ובאמריקה מאשר רוסיה. לכן גם העם בישראל חייב להחליט אם הוא מוכן להיפגע כלכלית ובכול מה שקשור בנושא החברתי בגלל מתנחלים שהם מיעוט,או גורמים פוליטיים בממשלה, שהם מיעוט, ואין זה משנה אם הוא אידיאולוגי או לא. באירופה זה לא היה יכול לקרות.וזה גם חלק מן הדימוי של ישראל באירופה.היא רוצה גם את זה וגם את זה,וזה דבר בלתי אפשרי."

הדימוי במדיה

לאון אומר כי במידה רבה, המדיה משקפת את הנעשה במזרח התיכון, אבל היא לא משקפת זאת נאמנה. וזאת לדעתו מכמה סיבות. יש תקשורת, כמו בצרפת, שהעיתונות מושפעת פוליטית מן ה"קיי ד'אורסיי" - משרד החוץ הצרפתי, שהוא במסורת שלו פרו ערבי. פעם זה היה אמור גם לגבי התקשורת הבריטית, אך לא עוד.בוודאי שזה ככה בארצות טוטליטריות. אבל לא זה שמאפיין את הסיקור. כמי שעוקב אחר הנעשה במדיה, לאון מוצא שני גורמים שהם קוטביים, אשר ביחד משקפים את הנעשה במזרח התיכון, ולא לטובת ישראל.

גורם אחת הם רשתות הסיקור הבינלאומיות כמו הסי אן אן, וסוכנויות ידיעות אחרות. הם יביאו את הצוותים שלהם איפה שיש הרעש הגדול ביותר. והקיצונים בכול מקום יודעים להקים רעש. זה מצטלם טוב, זה נמכר טוב וזה נקלט טוב. מכיוון שלמדיה בארץ בדרך כלל אין מקורות משלה במקומות החשובים בעולם היא מביאה את החומר שמסופק לה על-ידי הרשתות באמצעות לװיין. מאידך אותם כלי תקשורת שיש להם כתבים באזור המזרח התיכון, גם בירושלים וגם ברמאללה ובעזה, אלה מדווחים לא רק ממציאות שהם מכירים אלא, מטבע הדברים, הם גם מזדהים עם חלק חשוב מן הנושאים שהם מדווחים עליהם. לדוגמה ההרג הגדול של האזרחים בהפצצות בעזה. עם זאת עיתונאים אלה הם אנשים אחראיים במקצוע שלהם ויש גם היבטים אחרים לדיווחים שלהם. אבל אלה לא משתקפים במדיה הישראלית. מכאן מתקבלת תמונה מעוותת לגמרי, כמו שאתם אומרים "העולם נגדנו".העולם לא נגדכם כולל אירופה, ולא רק אמריקה, אבל יש גם מקומות אחרים, אינטרסים אחרים ונקודות ראות אחרות. מבחינה זאת, אומר לאון, שישראל מפונקת. היא רוצה שיאהבו אותה. אבל אז עליה להימנע מלעשות דברים שלא מעוררים אהבה, בלשון המעטה.

ככה מצא עצמו המסביר, כלומר אני- מוסבר, בעיני אדם ידען, דעתן וידיד ישראל.שאלתי אותו איזו כותרת הוא היה נותן לרשומה, אילו היה כותב אותה במקומי. לאחר הרהור של דקה אמר:

"ישראל היא לא מכוערת כפי שהיא מצטיירת, אבל רחוקה מלהיות יפה". ועל כך עוד העיר. הוא התייחס לדרישה של ראש הממשלה שהפלשתינים יכירו בישראל כמדינה יהודית, ואמר שאם ככה מוטב שננהג קצת פחות כישראלים וקצת יותר כיהודים. אמר ולא הוסיף.
זאת אני הבאתי אתי בשובי לארץ יחד עם פריטי הדיוטי פרי, הדרכון, מספר קטן של יורו שנשאר לי ותיק "ההסברה" גדול יותר משהיה בצאתי, אלא שבכוון הפוך.

תאריך:  14/09/2014   |   עודכן:  14/09/2014
צבי גיל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא ברווז מכוער, אך רחוק מברבור לבן
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il