|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

הנשיא שקרא "לשאת בעול לימוד התורה"

ביום שני הקרוב, על-פי התאריך העברי, ימלאו 40 שנה לפטירתו של שניאור זלמן שז"ר, הנשיא השלישי של מדינת ישראל. זכרו של שז"ר נדחק לשולי ההיסטוריה, שלא בצדק
11/10/2014  |   חגי הוברמן   |   מאמרים   |   תגובות
שניאור זלמן שז"ר [צילום: כהן פריץ/לע"מ]

מי היה הנשיא הראשון של מדינת ישראל? כל ילד שלמד את ההיסטוריה של ישראל יגיד מיד, חיים ויצמן. מי היה הנשיא השני של ישראל? ומי היה הנשיא השלישי? והרביעי?

בשיחות שאני מקיים עם בני נוער, במהלך הרצאות שאני מוזמן להעביר מדי פעם, אני נחשף לבורות עצומה ומדאיגה בכל הקשור להיסטוריה של מדינת ישראל. לא מכירים את ראשי הממשלה, לא מכירים את מפקדי הצבא בעבר, לא מכירים את נשיאי המדינה לדורותיהם.

כמה אנשים שטרם עברו את גיל 30 ידעו לענות מי היה הנשיא השלישי של מדינת ישראל?

ביום שני הקרוב, על-פי התאריך העברי, ימלאו 40 שנה לפטירתו של שניאור זלמן שז"ר, הנשיא השלישי של מדינת ישראל. זכרו של שז"ר נדחק לשולי ההיסטוריה, שלא בצדק.

שניאור זלמן רובשוב (שלימים שינה את שם משפחתו לשז"ר – ראשי התיבות של שמו המלא) נולד בא' בכסלו תר"ן, 24 בנובמבר 1889, בעיר מיר שבבלארוס, למשפחת רבנים מחסידי חב"ד. שז"ר ראה עצמו חב"דניק כל ימי חייו, גם בהיותו נשיא המדינה.

לארץ עלה שז"ר בשנת 1924 אחרי שביקר בה לפני-כן, וכבר היה פעיל פוליטי ידוע, ממייסדי מפא"י. לאחר מותו של ברל כצנלסון, בשנת 1944, התמנה לעורך הראשי של עיתון ההסתדרות 'דבר'. שזר נמנה עם מחברי מגילת העצמאות של מדינת ישראל, ולאחר הקמת המדינה נבחר לכהן כחבר בכנסת הראשונה, השנייה והשלישית. אבל תפקידו העיקרי היה שר החינוך והתרבות הראשון של מדינת ישראל.

במסגרת תפקידו זה יזם את חוק לימוד חובה. לאחר שהתפטר מהממשלה הצטרף להנהלת הסוכנות היהודית וכיהן בה בתפקידים שונים.

בכ"ז באייר תשכ"ג, 21 במאי 1963, לאחר מותו של הנשיא השני יצחק בן צבי ז"ל, נבחר שז"ר לנשיאות המדינה, תקופה אותה מילא 10 שנים. במהלך כהונתו נמתחה עליו ביקורת בנושא אחד, כאשר לפני 50 שנה, בשנת 1964, נסע למגידו לקבל בישראל את פניו של האפיפיור פאולוס השישי, שהגיע לביקור חפוז בישראל וסירב להתקבל באורח ממלכתי בירושלים, כיוון שסירב להכיר בעצם קיומה של מדינת ישראל. עם זאת, בטקס קבלת הפנים לאפיפיור, בחר שז"ר בכוונה תחילה לסיים את ברכתו לאורח בציטוט רב-משמעות לאותו אירוע, מדברי מיכה הנביא: "כי כל העמים יילכו איש בשם אלוקיו, ואנחנו נלך בשם ה' אלוקינו לעולם ועד".

בכ"ב באייר תשל"ג, 24 במאי 1973, סיים שז"ר את תפקידו כנשיא מרצון, מהחלטה אישית שלא לכהן יותר מעשור, והעביר את התפקיד למחליפו, הנשיא הרביעי אפרים קציר ז"ל. שנה וחצי אח"כ, בשבת חול המועד סוכות, י"ט בתשרי תשל"ה, 5 באוקטובר 1974, נפטר בגיל 85, ונטמן בחלקת גדולי האומה על הר הרצל.

קו חינוכי

עד כאן תולדות חייו בקצרה. דיוקנו מתנוסס על השטר של 200 שקלים חדשים. על השטר מופיע ציטוט של דברים שאמר שז"ר שנה אחרי קום המדינה, כשהציג את הקו החינוכי בו דגל, כשר החינוך הראשון של ישראל: "והלא עניין לנו, עם האומה העברית, האומה שידעה את החוק של 'ושיננתם לבניך' עוד מראשית עלייתה על הבמה ההיסטורית, ואומה זו הן ידעה גם בשנות האפילה שלה, לשמור על נכס זה של לימוד ילדיהם, ועוד בימי ר' שמעון בן שטח, בשעת התכנסותה מן הגולה חזרה לארץ ישראל, ידעה להושיב מלמדי תינוקות בכל עיר ובכל כפר, בכל גליל ובכל מדינה, וקבעה שכל עיר שאין בה מלמד תינוקות אין דינה כדין עיר ואף בחשכת פזוריה, ובכל קהילותיה, ידעה להטיל על כל קהילה להכניס לקרבה מלמדי תינוקות על חשבון כל יושביה, עשיר ורש, בין עקר ובין מרובה ילדים, רווק ולא רווק – כולם יחד צריכים לשאת בעול לימוד התורה".

לתשומת לב שר החינוך הנוכחי, שראוי היה לא רק שידגול בקו חינוכי זה, אלא שידאג שמערכת החינוך תלמד את כל ילדי ישראל מי היו נשיאי המדינה, ובמיוחד אישי מופת כמו זלמן שז"ר.

נשיא המדינה שאהב את חברון

בחול המועד סוכות יפקדו רבבות, כמדי חול מועד, את רחובות חברון, ואת אתריה הקדושים ובמיוחד מערת המכפלה. אחרי מלחמת ששת הימים שמר הנשיא שז"ר על קשר עמוק עם מתנחלי חברון. הסופר עקיבא צימרמן חשף פעם מכתב ששלח לתושב העיר ברוך נחשון, שהזמין אותו להיות סנדק לבנו, הילד היהודי הראשון בחברון היהודית המתחדשת. שז"ר התנצל שלרגל התחייבויות קודמות לא יוכל להשתתף בברית ולקבל את מצוות הסנדקות: "לכבוד רבי ברוך נחשון (נחשון ממש) נ"י, שלום רב וברכה נאמנה! מזל טוב וסימן טוב לרך הנימול לך ולכל בני החבורה הקדושה, מתנחלי עיר האבות תיבנה ותיכונן.

אילו לא הייתי קשור בהבטחה קודמת שאיני יכול לדחותה, הייתי רואה זאת כזכות גדולה ולתענוג רב לבוא לחברון, ולהשתתף אישית בשמחה הנדירה הזאת. נא לראות אותי כאילו הייתי אתכם בסעודת מצווה זו. ראשית לשמחות הבאות עליו, עליכם ועלינו. ישמח האב ותגל האם ויראו כל המתנחלים ברכה והצלחה במאמציהם החלוציים וזכות אבות האומה תעמוד לכם ולכולנו. מוקירכם ומכבדכם – זלמן שז"ר".

בספרו 'מהות זהות וזכות' מספר העיתונאי יונה כהן ז"ל, כי בשנת תשל"א, כאשר קומץ אנשי שמאל הפגינו נגד הקמת קרית-ארבע, הגיב על כך הנשיא שז"ר: "נחרדתי כאשר שמעתי צעירים יהודיים ציוניים האומרים: אסור להתיישב בחברון, כי בנפש האומה הוא. הרי זו העיר הראשונה בה הומלך דוד למלך ישראל. חברון היא אחותה הבכירה של ירושלים, ואילו הייתה קיימת אווירה ציונית אחרת מאשר היא כיום בארץ, היא הייתה יכולה להעמיד סכר בפני הלכי רוח כאלה".

בין שז"ר לכלב בן יפונה

קשר נוסף בין שז"ר לחברון מתבטא בכלב בן יפונה, מתריסר המרגלים ששלח משה רבנו לתור את ארץ כנען. כשהמרגלים הוציאו את דיבת הארץ והמסו את לב דור המדבר מלבוא לרשת את הארץ אשר נתן להם ה', היה זה כלב, היהודי העז, שחיזק את העם ואמר: "עלֹה נעלה וירשנו אתה, כי יכול נוכל לה!" (י"ג, ל'). במסכת סוטה נכתב על הפסוק "ויעלו בנגב ויבא עד חברון": "מלמד שפירש כלב מעצת מרגלים והלך ונשתטח על קברי אבות והתפלל שינצל מעצת מרגלים...". מכאן ברור למה 45 שנה אח"כ, אחרי כיבוש הארץ בימי יהושע בן-נון, נפלה חברון בחלקו של כלב.

באסופת שיריו של שז"ר 'לווית ניב', מופיע שיר מיוחד: 'אַיֶּכָּה כָּלֵב', בו מתרפק שז"ר על דמותו המופלאה. (שז"ר, אם לחפש קשר נוסף, נפטר בגיל 85, הגיל בו אומר כלב ליהושע בן-נון: "וְעַתָּה הִנֵּה אָנֹכִי הַיּוֹם בֶּן חָמֵשׁ וּשְׁמֹנִים שָׁנָה. עוֹדֶנִּי הַיּוֹם חָזָק כַּאֲשֶׁר בְּיוֹם שְׁלֹחַ אוֹתִי מֹשֶׁה, כְּכֹחִי אָז וּכְכֹחִי עָתָּה, לַמִּלְחָמָה וְלָצֵאת וְלָבוֹא", יהושע י"ד, ו'-י"א).

לֹא רַבֵּנוּ מֹשֶׁה, לֹא הַכֹּהֵן אַהֲרֹן / רַק כָּלֵב שֶׁגָּעַר.../ הוּא שֶׁרָאָה לְפָנִים בְּחֶבְרוֹן / אֶת יְלִידֵי הָעֲנָק, וְלֹא זָע בּוֹ לֵבָב / וְגַם בִּהְיוֹתוֹ בְּעֵינָם וּבִהְיוֹתָם בְּעֵינָיו / רַק חָגָב, רַק חָגָב / הֶאֱמִין בְּכָל לֵב כִּי כֹּחֵנוּ הוּא רַב / וְלֹא נִסְעַר.

אַךְ עַכְשָׁו / הוּא שֶׁנֶּחְרַד וְצָעַק וְזָעַם / וַיַּהַס הָעָם... / הוּא גָעַר כִּי זָכַר, שֶׁאָמְנָם וְאָכֵן / עָצוּם וְחָזָק הוּא הָעָם הַשָּׁכֵן / וְעָרִים לוֹ בְּצוּרוֹת וּגְדוֹלוֹת בִּמְאֹד / וְכָבֵד הַיְשִׁימוֹן וְעוֹד רַבּוֹת בּוֹ לִצְעֹד - -
עַל כֵּן מְאֻיָּם הוּא הָרִיב, וּבְכִי הַמְּלִינִים / אָסוֹן בּוֹ, קָלוֹן בּוֹ, בַּחוּץ וּבִפְנִים /

לָכֵן קָם כֹּה נִזְעָם, וְכָעַס וְכָעַס / עַד הֻשְׁלַךְ הַס...

עַד כֹּל עַם הַמְּלִינִים, הַנָּבוֹךְ, הַמְּפֹרָר / נִדְהַם מֵחֶרְדַת זֶה הַקּוֹל שֶׁגָּעַר / נִדְהַם וְנָדַם.

וּמֵאָז, בְּכָל עֵת בְּכִי עִוְעִים וּמְדָנִים / רִיב אַחִים בַּמַּחֲנֶה וְהֶסְתֵּר הַפָּנִים
צוֹפֶה וְתוֹהֶה וְזוֹעֵק בִּי הַלֵּב: אַיֶּכָּה, כָּלֵב?!

כותב המאמר הוא עורך בטאון הציונות הדתית 'מצב הרוח', כתב צבאי של העיתון 'בשבע'
תאריך:  11/10/2014   |   עודכן:  11/10/2014
חגי הוברמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הנשיא שקרא "לשאת בעול לימוד התורה"
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
האמת
12/10/14 01:58
2
קורןנאוה טבריה
16/10/14 09:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כל מי שרוצה להבין מה עומד מאחורי החגיגה התקשורתית המציגה את הירידה מהארץ כסכנה לקיום המדינה, יכול/ה להשוות בין הנתונים המפורסמים על-ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, לבין ההערכות המוצגות במקור "אנטי-ציוני" אליו מפנים אותנו עורכי ויקיפדיה.
11/10/2014  |  אהוד פרלסמן  |   מאמרים
ב-15 באוגוסט, בשלהי מבצע צוק איתן, פורסם מאמר מערכת בעיתון הארץ תחת הכותרת "השירות המקרתיסטי", בו מתארים כותבי המאמר את "ציד המכשפות של ארגוני השמאל", כהגדרתם, עם סיומו של מבצע צוק איתן. המאמר תוקף את ההחלטה להפסיק לאפשר לארגון "בצלם" לקלוט את מתנדבי השירות הלאומי. על-מנת לתת עדות אופי לארגון בצלם, נכתבו שתי הפסקאות הבאות:
11/10/2014  |  רוני אלפרן  |   מאמרים
כל אחד בישראל רוצה שתהיה לו דירה בבעלותו. ואם לא אחת אז שתיים ואם לא שתיים אז יותר. רק כך, בשיטת הבעלות המלאה על הנכס, יוכל רוכש הדירה למתג את עצמו בתואר המבוקש מאוד - "בעל הבית". הצרה היא שבגלל עלויות הדיור המופקעות וההיצע המוגבל, משמעות הבעלות היא שהרוכש הפוטנציאלי, המשתייך ברובו לדור הצעיר, ייאלץ לשעבד את עצמו למשכנתה צמודת-חיים וכמעט אף פעם לא יוכל להרשות לעצמו ליהנות מחייו, כי פשוט לעולם לא יעמוד לרשותו מספיק כסף.
11/10/2014  |  עמי דור-און  |   מאמרים
את סיפורו האישי על ההתרעה במלחמת יום הכיפורים פותח תא"ל מיל' עמוס גלבוע בקביעה הבאה, שמתמצתת את מסקנותיו מאותה מלחמה: "עשה ככל יכולתך על-מנת להתריע אם אתה משוכנע בעמדתך וגורל אנשים על כף המאזניים. מי שאומר: "אני התרעתי" ולא נלחם עד הסוף על דעתו ולא הפך עולמות - לא עשה כלום ולא התריע!.
11/10/2014  |  אורי גנני  |   מאמרים
הצהרת ראש הממשלה השבדי בדבר נכונותו להכיר ב"מדינה פלשתינית" גרמה ל"חגיגה תורנית" באמצעי התקשורת שלנו שכמו תמיד מלווה בחצאי אמת ובהסתרת העובדות. במאמר ננסה להזכיר מעט מהעובדות הללו
11/10/2014  |  יעקב אסתרליס  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
איתמר לוין
איתמר לוין
הממשלה של בנימין נתניהו, שכבר 14 חודשים יורקת בפרצוף של כל מי שאיננו שייך למחנה שלה, עושה זאת כעת ביתר שאת בכל כיוון אפשרי - ומעמידה את המדינה בסכנה קיומית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il