|   15:07:40
דלג
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

"בדיקת עומק" במקום חקירת מח"ש?

תנ"צ אפרים ברכה הגדיש את הסאה בתשובתו לבג"ץ דיווח על עדים שהכחישו כביכול שקיבל כספים שלא כדין, למרות שאלה לא הכחישו זאת וחלקם אישרו שאכן קיבל כספים במשך שנים מפינטו ומאנשיו היועמ"ש וינשטיין מסר לבג"ץ כי ברכה נחקר על-ידי המשטרה ואילו ברכה אומר לבג"ץ: נערכה "בדיקת עומק" וממנה עלה כי לא היה צורך לחוקרו על-ידי המשטרה ו/או מח"ש
19/10/2014  |   יואב יצחק   |   כתבות   |   פרשת פינטו   |   תגובות
ברכה. משקר לבג"ץ [צילום: מן הטלוויזיה]

מבחן האמת של וינשטיין
יואב יצחק
היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין נמנע מחיוב תנ"צ אפרים ברכה לעמוד בבדיקת פוליגרף ולהשיב: האם אכן קיבל כספים במעטפות מהרב פינטו וממקורביו * ממה חושש וינשטיין? * האם יוכל לצלוח בשלום בדיקת פוליגרף בשאלה: האם בתקופת עבודתו כעורך דין רשם כדין את כל הכספים/התקבולים שקיבל במזומנים מלקוחותיו, כשכר טירחה?
לרשימה המלאה

תת-ניצב אפרים ברכה מוסיף חטא על פשע. במקום להפנים את מצבו האמיתי ולהימנע מהפרחת כזבים נוספים ומסיבוך עצמו בצרות, הוא פועל במטרה להטעות את בית המשפט העליון ולסכל חקירתו על-ידי המחלקה לחקירות שוטרים.

ברכה מגלה הבנה להחלטת היועמ"ש יהודה וינשטיין לפתוח בחקירה נגד ניצב (בדימ.) מנשה ארביב, בחשד שקיבל טובות הנאה באופן בלתי חוקי, אך מנגד הוא מתחנן על נפשו בבקשה שלא לחוקרו שמא ייאלץ להשעות עצמו מתפקידו. אולם הדעת נותנת כי חובה לחוקרו, ולו על-מנת להסיר את הספק ולהפריך לחלוטין את החשדות. קל וחומר כאשר הוא ממשיך לשקר ולהטעות כפי שיובהר בהמשך.

למרבה הצער, פחות מיממה לפני הדיון המכריע בעתירת אומ"ץ, הדורשת לחקור את ברכה בחשד שקיבל כספים שלא כדין, ובעתירת התנועה לאיכות השלטון, המבקשת לבטל את ההסדר עם פינטו במסגרתו הודה בהצעת שוחד לברכה, מעזים ברכה וסייעניו, ובהם בכירים בפרקליטות, להציף את השופטים: מרים נאור (אב"ד), אליקים רובינשטיין ואורי שהם, במידע מגמתי ומטעה. המטרה מקדשת, ככל הנראה, את האמצעים.

תגובתו של ברכה לבית המשפט העליון רצופה כזבים, כפי שנבהיר להלן. במקביל היא חושפת סתירות בין גירסתו, לבין זו של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין. בנסיבות אלה, ברי כי רק חקירתו של ברכה על-ידי המחלקה לחקירות שוטרים - כפי שהיה צריך להיות מלכתחילה - תעשה צדק עם הצדדים, ותביא לחקר האמת.

נפרט להלן חלק מהטיעונים הבעייתיים שהוצגו על-ידי הצדדים.

סתירה בין תנ"צ ברכה לבין היועמ"ש

  • היועמ"ש מסר לבית המשפט העליון כי אין צורך בחקירת ברכה על-ידי המחלקה לחקירות שוטרים, מכיוון שברכה כבר נחקר על-ידי המשטרה והחשדות נגדו הופרכו;

  • לעומת גירסת היועמ"ש, ברכה מסר לבית המשפט העליון כי לא התקיימה נגדו חקירה מאחר שלא היה צורך בכך. לשיטתו (סעיף 3 לתגובתו), נערכה "בדיקת עומק", ומאחר שלא נמצאה "ולו תשתית ראייתית ראשונית ומינימלית המצדיקה פתיחת חקירה", הרי שהוא לא נחקר (הוא רק נבדק...). לגישתו, בנסיבות אלה אין מקום להורות על חקירתו במח"ש, דבר העלול לגרום לו נזק כבד ולחייב השעייתו המיידית מתפקידו עד לסיום החקירה.

ברכה, כמו גם היועמ"ש, מאשרים אפוא: ברכה לא נחקר על-ידי המחלקה לחקירות שוטרים, שהיא-היא הגוף היחיד המוסמך לחקור שוטרים - קל וחומר כאשר מדובר בקצין משטרה בכיר נגדו הועלו חשדות לעדות שקר ולקבלת כספים שלא כדין.

חמור מכך: אם אכן נכונה גירסת היועמ"ש - לפיה התקיימה חקירה נגד ברכה במסגרת המשטרה, הרי שעולה השאלה: מדוע ברכה לא הושעה מתפקידו במהלך החקירה ועד סיומה, כפ שנהוג ומקובל וכמי שמחייב החוק. התשובה לכך אף היא ברורה: לא התקיימה חקירה אמיתית נגד ברכה ולכן לא עלה הצורך בהשעייתו. התוצאות בהתאם.

העדויות לא הופרכו

  • תנ"צ ברכה מסר בתגובתו הכוזבת לבג"ץ (סעיף 33), כי כל העדים שבשמם נקב הרב פינטו - כמי שידעו ושמעו על העברת הכספים לידיו של ברכה, הכחישו בעדותם את הטענות.

  • אלא שהעובדות שונות בתכלית: לפחות שני עדים מסרו עדות ישירה על השתתפותם, במצוותו של פינטו, בסידור הכספים ובהעברת עשרות אלפי דולרים לידיו של ברכה (יוסי עמוס ומשה עזיזה). הרב פינטו עצמו, וכך גם הרבנית דבורה פינטו, מסרו על העברת כספים במשך שנים לידיו של ברכה, כסיוע עבורו ועבור בני משפחתו. ניצב (בדימ.) אריה עמית העיד על דברים ששמע מפיו של הרב פינטו בנושא, לרבות: "הוא אמר לי שהוא נתן לאפרים כחבר כספים, כבר מזמן...". סוכן ה-FBI מריו פיזאנו העיד על הדיווחים שמסר פינטו עוד קודם לחקירה נגדו, בדבר סיוע שניתן בעבר לברכה.

הנה-כי-כן: תגובת ברכה לבג"ץ רצופה שקרים בוטים, בניסיון להטעות את השופטים שלא אוחזים בידיהם את חומרי החקירה.

ברכה הדליף מידע מחקירות

  • תנ"צ ברכה ניסה להקהות את יחסיו עם הרב פינטו ולהגבילם לענייני דת בלבד. ברכה מסר בתגובתו: "לאורך כל הקשר ביניהם לא מסר המשיב 4 [ברכה] כל מידע חקירתי, מידע פנימי וכיוצ"ב למשיב 5 [פינטו] או למי מטעמו".

  • תגובת ברכה בשקר יסודה. ברכה מסר גם מסר מידע רב מאוד, במשך שנים. גורם מחצרו של הרב פינטו, שהיה עד למפגשים עם ברכה, מסר ל-News1 כי את ברכה לא היה צריך בכלל לשחד כדי לקבל מידע - "הוא לא סתם את הפה ולא הפסיק לדבר על חקירות רגישות ועל חקירות סמויות".

  • לדוגמה: ברכה גילה באחת הפגישות מידע מוכמן על פרשת דוד ואנונו עוד בשלביה הראשונים. כחודש לפני מעצרו של ואנונו סיפר ברכה שואנונו "הולך להיעצר"... ו"שיש נגדו חקירה פעילה". "חודש לפני שנעצר, הוא מסר פרטי פרטים כיצד זה נולד, כולל תאריכים וכיצד הגיע המידע ומי המקור". "לא היה צריך לפתוח לו את הפה או לשחד אותו", נמסר ל-News1. "הוא פטפט בלי סוף" וגם הסגיר מקור מידע.

  • כפי שחשפנו, באחת השיחות שנערכו בעת ביקורו של ברכה אצל הרב פינטו, נכח גם אסף לוי, שהיה אותה עת עיתונאי בעיתון כלכליסט. קודם לכן עבד לוי בתוכנית עובדה (ערוץ 2). באותה פגישה מסר ברכה, מיוזמתו, מידע רב מאוד על חקירות שעמדו על הפרק, לרבות, כאמור, פרטים מחקירות אהוד אולמרט ואביגדור ליברמן.

הנה-כי-כן, תנ"צ ברכה מכזב גם בסוגיה דלעיל. היועמ"ש וינשטיין ופרקליט המדינה שי ניצן אמורים לצאת מגדרם כדי לחקור נושא זה, אך הם בחרו לחפות על ברכה גם במחיר הותרת אדם מושחת ובדאי מקצועי בתפקיד ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה.

עבריין מועד?
ניצן, וינשטיין. מחפים על ברכה [צילום: פלאש 90]

טוען תנ"צ אפרים ברכה (סעיף 32 לתגובתו לבג"ץ), כי המידע נגדו "מקורו בעבריין מועד ומתוחכם, המונע מיצר נקם", וכי "חוסר היכולת לייחס מהימנות כלשהי לדבריו לא נעלמה מעיני הפרקליטות". טיעון מקומם זה עומד בסתירה להתנהגותו הדביקה והמלוקקת של ברכה וחוטא לאמת כלפי פינטו ומשפחתו:

  • תנ"צ ברכה, "הצדיק", קצין בכיר באגף החקירות במשטרה, הקדיש כ-17 שנים מחייו כדי להסתופף ולבוא בביתו של הרב פינטו. בעייני דת בלבד, לשיטתו. דא-עקא, היחסים חרגו מיחסים הנוהגים בין רב לחסידו ובמובנים רבים היו מעין משפחתיים:

  • ברכה קיים במשך השנים אלפי שיחות עם הרב ועם הרבנית דבורה פינטו;
  • ברכה "הצדיק" דאג ללוות את הרב לנתב"ג, בצאתו לחו"ל, והתמיד לקבל את פניו בחזרתו לארץ, ולנשק את ידו של הרב כשנפרד ממנו;
  • ברכה הקפיד לבקר אצל הרב לפגישות שנמשכו שעות ארוכות, בהן פטפט בלי הרף ומסר מידע מוכמן מחקירות;
  • ברכה שמר על קשר רציף גם עם עוזריו של הרב, וגם מהם ביקש סיוע, מעת לעת;
  • ברכה קיבל סיוע כספי מפינטו ומאנשיו, מעת לעת, כשהלין על קשיים כלכליים או על מצוקות במשפחתו. הסיוע ניתן לו בעיקר כתמורה להתגייסותו לעזרת הרבנית.

  • בניגוד לגירסת ברכה, היועמ"ש ופרקליט המדינה דווקא מייחסים אמינות גבוהה ביותר לעדותו של הרב פינטו. לראיה: בחשדות שהועלו נגד ניצב (בדימ.) מנשה ארביב. וכדי לתמוך בגירסתו התבקש הרב להיבדק בפוליגרף. הרב הסכים, עדותו נמצאה אמינה, ועתה משמשת גירסתו להכנת טיוטת כתב אישום נגד ארביב;

  • בניגוד לרושם שמנסה ברכה ליצור - משל מדובר בצדיק גמור ובקצין אמין, "איש חוק נקי כפיים, אשר פועל בשקיפות מלאה", ומקריב עצמו לעשיית צדק, תנ"צ ברכה התגלה כאדם מניפולטיבי, כמי שפעל מתוך שיקולים זרים וכמי שלא נמנע מביצוע פעולות שיש בהן כדי שיבוש מהלכי חקירה ומשפט. בכמה משפטים בהם נאלץ להעיד הוא התגלה כבלתי אמין. באחד מהם אף נקבע שמסר עדות שקר, וגרם, יחד עם אחרים, לסיכון חייו של סוכן משטרתי. חמור מכך: נמצא כי בנסותו להיחלץ מאימת הדין, ניסה ברכה להטיל את האחריות על שוטרים אחרים.

למרות כל זאת - היועמ"ש ופרקליט המדינה עושים כל שלאל ידם כדי להימנע מחקירת תנ"צ ברכה. למרות העדויות המפלילות נגדו, הם דוחים הצעות פינטו ומקורביו למסור עדויות מפורטות ולהיבדק בפוליגרף. מדובר בהתנהלות חמורה ביותר, העולה כדי הפרת אמונים, התנהלות המחייבת התערבות בית המשפט העליון.

מדוע מותר דמו של ארביב
ארביב. מה בין ברכה לארביב

תנ"צ אפרים ברכה מגלה הבנה ואף תומך בתגובתו בהחלטת היועמ"ש ופרקליט המדינה לחקור את ניצב (בדימ.) מנשה ארביב, בחשד שקיבל טובות הנאה בלתי חוקיות מהרב פינטו ומאנשיו. כידוע, חקירתו של ברכה החלה בעקבות המידע שמסר פינטו. במקביל, ובעזות מצח, דורש ברכה בתגובתו להימנע מלחוקרו במח"ש - למרות החשדות המופנים גם כלפיו. לטענתו, מתן הוראה לחוקרו עלול לגרום מיידית להשעייתו ואף להרתיע אישי ציבור מלחשוף עבירות. אם תתקבל טענתו ודרישתו, יוכלו קצינים בכירים - יש כמה כאלה בצמרת - לדרוש וגם לקבל שוחד, בלא מורא מאיש. חלק מהם יוכלו ליהנות מחסינות ומחיפוי, וזאת בתנאי שיידעו ליצור קשרים טובים עם האישים הנכונים, ובראשם: שי ניצן ויהודה וינשטיין.

תאריך:  19/10/2014   |   עודכן:  20/10/2014
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"בדיקת עומק" במקום חקירת מח"ש?
תגובות  [ 23 ] מוצגות   [ 23 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בבר
19/10/14 22:29
2
בבר
19/10/14 22:39
3
מחאת צדק תרדוף
20/10/14 00:00
 
ישראלין
20/10/14 09:51
4
שיקו
20/10/14 00:03
5
חלי אוחיון
20/10/14 00:28
6
חלי אוחיון
20/10/14 00:28
7
לחץ
20/10/14 00:59
 
ריקוטק
21/10/14 14:44
8
מ.שלום
20/10/14 03:32
9
חרד
20/10/14 07:02
 
שושפרי
20/10/14 15:35
10
סיריוס
20/10/14 08:20
11
שוטר
20/10/14 09:00
12
הרועץ המשפטי
20/10/14 09:37
13
ישראלין
20/10/14 09:43
14
אין דין
20/10/14 10:18
15
שןשפרי
20/10/14 15:24
16
בבון זה קוף
20/10/14 23:57
17
יודע
21/10/14 09:16
18
מחאת צדק תרדוף
26/10/14 06:38
19
ויסלה
27/10/14 04:17
20
אנו
28/10/14 07:33
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשת פינטו
הרב יאשיהו פינטו מנסה לנקום בתת-ניצב אפרים ברכה באמצעות עלילות שווא - טוען ברכה (יום א', 19.10.14) בתגובתו לעתירת אומ"ץ, המבקשת מבג"ץ להורות על פתיחת חקירה נגדו בעקבות טענותיו של פינטו לפיהן העניק לו טובות הנאה במשך שנים.
19/10/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
על פני עמודים רבים מנסה פרקליטות המדינה לשכנע את בג"ץ, שאין מקום להורות על פתיחת חקירה בנוגע לקשריו של תת-ניצב אפרים ברכה עם הרב יאשיהו פינטו. היא מציינת בין השאר, שטענותיו של פינטו לפיהן העניק לברכה טובות הנאה משמעותיות לאורך שנים, נחקרו לעומקן בידי המשטרה ולא נמצא להן יסוד.
17/10/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
אפרים ברכה חקר את מאיר רבין בפרשת הולילנד בשנת 2010, מבלי שחקירות אלו תועדו, וזאת בניגוד מוחלט לנוהלי המשטרה. כך עולה מבדיקת News1. הדבר מלמד על דפוס פעולה של ברכה, אשר גם לאחר שלטענתו קיבל הצעת שוחד מהרב יאשיהו פינטו בשנת 2012 - לא רשם זכרון דברים ולא העלה אותה על הכתב בצורה כלשהי.
17/10/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
סגן נשיאת בית המשפט המחוזי בתל אביב, עודד מודריק, שחרר (13.10.14) את עוה"ד אלי זהר, רועי בלכר ומשה מזור מהגנתו של הרב יאשיהו פינטו. מודריק לא שינה את החלטתו גם כאשר למחרת הודיעה הפרקליטות באיחור שהיא מתנגדת לבקשת השחרור.
17/10/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
מה תומכיו של אובמה לא אומרים על עירק אלו תכונות לא נדרשות מהמועמדים לרבנות ירושלים מה מסתיר מארגן מחאת המילקי מה שכח דן אדליסט במאמרו המשתלח נגד חיילים דתיים באיזה ניגוד עניינים נמצא ארז אדלשטיין מתי יידרס הילד הראשון בידי אופניים חשמליים
17/10/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il